Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 21.01.2015 року у справі №904/5097/14

Постанова ВГСУ від 21.01.2015 року у справі №904/5097/14

27.02.2017
Автор:
Просмотров : 137

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2015 року Справа № 904/5097/14 Вищий господарський суд України в складі колегії суддів:

Корсака В.А.- головуючого, Данилової М.В. (доповідача), Данилової Т.Б.,за участю представників:позивача відповідачаБілей Ю.О. (дов. від 01.01.2015 р. № 31) Дарій Л.М. (дов. від 25.12.2014 р. №52-16/229)розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат"на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.11.2014 р.у справі № 904/5097/14 господарського суду Дніпропетровської областіза позовомДержавного підприємства "Придніпровська залізниця"до проПублічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" стягнення 55 591, 08 грн.

В С Т А Н О В И В:

У липні 2014 р. Державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою про стягнення з Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" на свою користь 53 303, 64 грн. плати за користування вагонами, 2 287, 44 грн. збору за зберігання вантажу та понесених витрат по сплаті судового збору у розмірі 1 827, 00 грн.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, Державне підприємство "Придніпровська залізниця" зазначає про те, що з вини Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яким несвоєчасно забиралися вагони на свою під'їзну колію, відбулась затримка вагонів на шляху прямування, що призвело до скупченості вагонів на станції призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.09.2014 р. у даній справі (суддя Євстигнеєва Н.М.), залишене без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.11.2014 р. (колегія суддів: головуючий Кузнецова І.Л., судді Сизько І.А., Герасименко І.М.), позов задоволено, з Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" стягнуто 53 303, 64 грн. плати за користування вагонами, 2 287, 44 грн. збору за зберігання вантажу та 1 827 грн. судового збору.

Не погодившись з судовими рішеннями, Публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" звернулось до Вищого господарського суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.09.2014 р. та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.11.2014 р., та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Державного підприємства "Придніпровська залізниця" відмовити повністю, посилаючись на неналежне встановлення обставин справи та невідповідність висновків судів попередніх інстанцій цим обставинам, що призвело до невірного застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

У відзиві на касаційну скаргу Державного підприємства "Придніпровська залізниця" просить залишити касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" без задоволення, а рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.09.2014 р. та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.11.2014 р. без змін як такі, що винесені при належному встановлені обставин та дослідженні матеріалів справи, у відповідності до норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 23.12.2014 р. касаційну скаргу у справі № 904/5097/14 прийнято до провадження та призначено до розгляду на 21.01.2015 р.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, присутніх у судовому засіданні представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Стаття 908 Цивільного кодексу України, яка кореспондується із статтею 307 Господарського кодексу України встановлює, що умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно зі статтею 21 Закону України "Про залізничний транспорт ", статтею 71 Статуту залізниць України взаємовідносини залізниці з контрагентами визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів, іншими нормативно-правовими актами та відповідними договорами. Порядок та умови експлуатації залізничних під'їзних колій, подачі та збирання вагонів визначаються договором.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.11.2013 р. між Державним підприємством "Придніпровська залізниця" (залізниця) та відкритим акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії), яке відповідно до статуту у новій редакції, зареєстрованого державним реєстратором 20.01.2014 р., змінило найменування на Публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" було укладено договір №ПР/М-13-2/11-131387/ НЮдч/2013/у/ТО/1466, на підставі якого експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці спареною стрілкою №2/4 в парній горловині станції. Під'їзна колія обслуговується власним локомотивом, межею під'їзної колії є знак "Межа під'їзної колії", який встановлено біля вхідного сигналу Ч станції Допоміжна власника колії на відстані 4779 метрів від стрілки примикання.

Відповідно до пункту 4 договору рух поїздів на під'їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції по сигналізації на залізницях України та Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під'їзній колії.

Згідно з пунктом 5 договору передача (здача) вагонів для під'їзної колії здійснюється: порожніх вагонів під навантаження через інтервал часу - 1,5 год.; маршрутів, завантажених аглорудою через інтервал часу - 5,0 год.; маршрутів, завантажених вапняком через інтервал часу - 4,5 год.; передача розбірних поїздів - за повідомленнями. Повідомлення про подачу вагонів на під'їзну колію передаються старшим прийомоздавальником станції по транспорту УЗ не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичного подавання вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2.

Відповідно до пункту 6 договору сторонами узгоджено, що вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-здавальних колій станції Допоміжна. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії. Здавання вагонів провадиться на одній з приймально-здавальних колій станції Допоміжна.

Згідно пункту 8 договору про готовність вагонів до забирання диспетчера цеху зовнішнього транспорту УЗ по прямому телефонному зв'язку повідомляє старшого прийомоздавальника або маневрового диспетчера станції Кривий Ріг. Повідомлення передається не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичної здачі вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2.

Відповідно до пункту 11 договору передбачено, що час перебування вагонів на під'їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.

Згідно пункту 15 договору власник колії сплачує залізниці плату за користування вагонами згідно з Правилами перевезення вантажів та збір за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання, незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї), згідно з Правилами зберігання вантажів на підставі ст.62 Статуту залізниць України по передплаті через ЄТехПД з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення.

Відповідно до пункту 20 Договору про експлуатацію колії цей договір укладено терміном на один рік з 11.12.2013 р. до 10.12.2014 р. включно.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, Державне підприємство "Придніпровська залізниця" за накладними, копії яких містяться в матеріалах справи, прийняв порожні вагони власності ТОВ"Євразтранс Україна", ТОВ"СВТЛ" до перевезення на адресу одержувача ПАТ"ПГЗК", станцією та залізницею призначення в яких зазначена станція Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

Судами встановлено, що Державне підприємство "Придніпровська залізниця" своєчасно повідомило Публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" про готовність залізниці передати вагони, про що зроблено відповідні записи у книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

Крім того, вагони, що перевозились на підставі вказаних накладних, за наказами від 10.01.2014 р. №15 о 21 год. 15 хв. та №16 о 23 год.47 хв. були затримані відповідно на станціях Мусіївка та Кривий Ріг - Західний Придніпровської залізниці у зв'язку з неприйняттям їх вантажовласником ПАТ "ПГЗК" по причині скупчення вагонів на станції Кривий Ріг, що прибули на його адресу і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що також прибув на його адресу.

Відповідно до наказу від 10.01.2014р. № 15 Державним підприємством "Придніпровська залізниця" було затримано вагони №№ голова 52906369 хвіст 54776026 у кількості 59 вагонів, індекс поїзда 4011-8-4672 з вантажем на своїх осях, що перевозились у поїзді №2144; наказом від 10.01.2014 р. №16 вагони №№ голова 53187209 хвіст 52230000 у кількості 59 вагонів, індекс поїзда 4000-53-4672 з вантажем на своїх осях, що перевозились у поїзді №2150.

Як вбачається з матеріалів справи, 10.01.2014 р. о 22 год.10 хв. та 11.01.2014 р. о 00 год.40 хв. станціями Мусіївка та Кривий Ріг - Західний Придніпровської залізниці Публічному акціонерному товариству "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були вручені повідомлення про затримку вагонів згідно з наказами №15 та №16, які зі сторони відповідача підписані без застережень.

За наведеними фактами станціями затримки Мусіївка та Кривий Ріг - Західний Придніпровської залізниці складено акти загальної форми ГУ-23 від 10.01.2014 р. №№2, 5, а також акти про затримку вагонів форми ГУ-23а від 10.01.2014 р. №№2, 5.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 11.01.2014 р. в журналі №4 диспетчерських розпоряджень по Криворізькій дирекції залізниці на відміну наказів по затриманих поїздах форми ДУ-58 об 15 год. 40 хв. зареєстровано наказ №20 про надання дозволу станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці відправити поїзд № 2150, який був затриманий за наказом № 16, з оформленням усіх необхідних документів.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст