Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 18.04.2017 року у справі №913/636/16

Постанова ВГСУ від 18.04.2017 року у справі №913/636/16

04.05.2017
Автор:
Просмотров : 299

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2017 року Справа № 913/636/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Карабаня В.Я. - головуючого, Ковтонюк Л.В., Нєсвєтова Н.М., розглянувши матеріали касаційноїскаргиУправління Північно-східного офісу Держаудитслужби у Луганській області напостанову Донецького апеляційного господарського суду від 27.09.2016 у справігосподарського суду Луганської області №913/636/16за позовомПублічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Харківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком"доДержавної фінансової інспекції в Луганській області про стягнення 56 698,10грн. представники сторін:

від позивача - Беліменко О.О.,

від відповідача - не з'явилися,

У С Т А Н О В И В:

17.12.2010 між відкритим акціонерним товариством "Укртелеком" (оператор) та контрольно-ревізійним управлінням у Луганській області (бізнес-абонент) було укладено договір про надання послуг бізнес-мережі №2305320 (далі - договір-1).

01.07.2012 між публічним акціонерним товариством "Укртелеком" (оператор) та Державною фінансовою інспекцією у Луганській області (бізнес-абонент) було укладено інший договір про надання послуг бізнес-мережі №2306282 (далі - договір-2).

Відповідно до пункту 1.1. зазначених договорів оператор надає бізнес-абоненту телекомунікаційні послуги бізнес-мережі, а бізнес-абонент отримує зазначені послуги та сплачує їх вартість. Під бізнес-мережею розуміється система комплексного обслуговування бізнес-абонентів, що забезпечує надання повного спектра телекомунікаційних послуг з підвищеним рівнем обслуговування (п.1.2. договору-1,2). Перелік та опис послуг, спеціальні умови організації, технічні характеристики та порядок надання послуг бізнес-абоненту визначаються в окремих додаткових угодах до цього договору, що підписуються сторонами по кожному з видів замовлених послуг (п.2.2 договору-1,2).

За змістом пункту 3.2.3. вказаних договорів бізнес-абонент зобов'язаний проводити оплату послуг в порядку та терміни, визначені цим договором. Надання послуг за цим договором є платним. Порядок оплати наданих телекомунікаційних послуг - попередньою оплатою (внесення авансу) або в кредит. Не пізніше десятого числа місяця, що настає за розрахунковим, оператор виставляє бізнес-абоненту рахунок для оплати вартості наданих послуг. Розрахунковим місяцем вважається кожний календарний місяць року, в межах якого надавались послуги (п.п.4.1., 4.2., 4.3. договору -1,2).

У відповідності до п.п.8.1, 8.2 договору-1 останній набуває чинності з часу його підписання і діє до 31.12.2010. У разі коли жодна із сторін за два тижні до закінчення строку дії договору не заявить про своє небажання надалі продовжувати відносини, договір вважається продовженим на кожний наступний рік на таких самих умовах. Бізнес абонент має право в односторонньому порядку відмовитись від отримання послуг у будь-який час, письмово попередивши про це оператора за тридцять календарних днів до бажаної дати (п.8.3 договору-1).

Пунктами 8.1, 8.2 договору-2 термін його дії встановлений з часу підписання сторонами до 31.12.2012. У разі, коли жодна зі сторін за два тижні до закінчення строку дії договору не заявить про своє небажання надалі продовжувати відносини, договір вважається продовженим на кожний наступний рік на таких самих умовах. Бізнес-абонент має право в односторонньому порядку відмовитись від отримання послуг у будь-який час, письмово попередивши про це оператора за тридцять календарних днів до бажаної дати (п.8.3. договору-2).

У зв'язку зі зміною найменування бізнес-абонента з Контрольно-ревізійного управління в Луганській області на Державну фінансову інспекцію в Луганській області з 26.12.2011, сторонами були укладені додаткові угоди, якими внесено відповідні зміни до договору-1.

Договір-1 продовжувався на кожний наступний рік з огляду на відсутність заяв Державної фінансової інспекції в Луганській області про відмову від послуг бізнес-мережі.

18.05.2015 Державною фінансовою інспекцією було надіслано на адресу ПАТ "Укртелеком" лист №12-11-14-14/1064 з проханням закрити за вищевказаним договором послуги ADSL та надання модему в оренду. Листом №12-11-14-14/1073 від 19.05.2015 Державна фінансова інспекція в Луганській області просили ПАТ "Укртелеком" припинити надання послуг за договором-1, зняти всі телефони, лінії безпосереднього зв'язку, відключити інтернет. На підставі зазначених листів, з урахуванням умов пункту 8.3 договору-1, надання телекомунікаційних послуг Державній фінансовій інспекції в Луганській області припинено в червні 2015р. Відповідно, в спірний період з квітня 2014р. по червень 2015р. договір-1 був чинним, послуги надавались, проте не оплачувались. За розрахунками ПАТ "Укртелеком" у період з квітня 2014 по червень 2015 заборгованість Державної фінансової інспекції в Луганській області за договором №2305320 склала 21990,00грн.

Того ж дня Державна фінансова інспекція листом №12-11-14-14/1064 просила оператора закрити послуги телефонного зв'язку і за договором №2306282. Листом №12-11-14-14/1073 від 19.05.2015р. Державна фінансова інспекція в Луганській області просили ПАТ "Укртелеком" припинити надання послуг за договором-2. На підставі цього листа та з урахуванням пункту 8.3. договору-2, надання послуг припинено в червні 2015. З урахуванням таких обставин, за розрахунками ПАТ "Укртелеком" вартість наданих і несплачених послуг за період з травня 2014 по червень 2015 за договором №2306282 склала 17 800,24грн.

Порушення Державною фінансовою інспекцією в Луганській області своїх договірних зобов'язань стосовно повного й своєчасного розрахунку за надані послуги в указані періоди часу обумовило звернення ПАТ "Укртелеком" до суду з позовом про стягнення з інспекції 39 790,24грн. боргу, та нарахованих на суму останнього 15 334,39грн. інфляційних втрат, 1 573,47грн. 3% річних за прострочення грошового зобов'язання.

05.07.2016 рішенням господарського суду Луганської області (суддя Іванов А.В.). залишеним без змін 27.09.2016 постановою Донецького апеляційного господарського суду (судді Зубченко І.В., Ломовцева Н.В., Радіонова О.О.) позовні вимоги задоволено, присуджено до стягнення з Державної фінансової інспекції в Луганській області на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Харківської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" 39 790,24грн. основного боргу, 15 334,39грн. збитків від зміни індексу інфляції, 1 573,47грн. 3% річних та судові витрати. Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані порушенням відповідачем договірних зобов'язань у частині своєчасної та повної оплати послуг бізнес-мережі

У касаційній скарзі Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби у Луганській області (правонаступник Державної фінансової інспекції у Луганській області) просили постанову та рішення скасувати з підстав неповного з'ясування обставин, що мають значення для правильного вирішення спору та припинити провадження у справі.

Проаналізувавши касаційну скаргу на предмет її обґрунтованості у сукупності з іншими матеріалами справи, колегія суддів дійшла висновку про відхилення вимог скарги, виходячи з наступного.

Розглядаючи заявлені позовні вимоги по суті, суди обох інстанцій виходили з того, що укладені сторонами договори за своєю правовою природою є договорами про надання послуг, та підпадають під дію положень глави 63 ЦК України.

Відповідно до ст.901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Частиною 1 статті 903 ЦК України встановлено, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Згідно положень статті 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

У відповідності до ст.ст.525,526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст.610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст