Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 17.10.2016 року у справі №905/1774/15

Постанова ВГСУ від 17.10.2016 року у справі №905/1774/15

10.02.2017
Автор:
Просмотров : 174

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 жовтня 2016 року Справа № 905/1774/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіПопікової О.В.,суддів:Євсікова О.О., Кролевець О.А., за участю представників: від позивача:не з'явились (про дату, час та місце судового розгляду повідомлено належним чином)від скаржника:Чаруковський Р.В. дов. від 05.05.2016р. Короєд С.О. дов. від 02.03.2016р. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця"на ухвалу та постановуГосподарського суду Донецької області від 12.07.2016р. Донецького апеляційного господарського суду від 02.08.2016р.у справі№905/1774/15 Господарського суду Донецької областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Всеукраїнський банк розвитку"доДержавного підприємства "Донецька залізниця"простягнення 3497999,33 доларів США

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 12.07.2016р. (суддя Курило Г.Є.), залишеною без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 02.08.2016р. (головуючий суддя Геза Т.Д., судді Дучал Н.М., Мартюхіна Н.О.), заяву Державного підприємства "Донецька залізниця" (далі - Підприємство, ДП "Донецька залізниця") про заміну відповідача (боржника) його правонаступником задоволено. Відповідача по справі №905/1774/15 замінено на його правонаступника - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - Товариство).

Ухвала місцевого суду та постанова апеляційної інстанції обґрунтовані приписами статей 104, 106, 107 Цивільного кодексу України, статті 136 Господарського кодексу України, статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", статті 2 Закону України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", п.1 постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014р. "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" та статей 25, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням яких суди дійшли висновку про те, що за наявності рішення засновників Державного підприємства "Донецька залізниця" про припинення цієї юридичної особи, рішення уповноваженого органу про створення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на базі реорганізованих підприємств та за рахунок їх активів і зобов'язань, підписаних і затверджених передавальних актів від 05.08.2015р. та від 06.08.2015р., а також запису у Єдиному державному реєстрі про створення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", як правонаступника Державного підприємства "Донецька залізниця", не можна віднести відсутність запису про припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття, до суттєвого значення при визначенні факту правонаступництва.

Не погодившись з ухвалою першої інстанції та постановою апеляційної інстанції, Товариство звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та в задоволенні заяви Підприємства №2022-905/1774/15 від 07.04.2016р. про заміну відповідача його правонаступником відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування своєї правової позиції заявник касаційної скарги посилається на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема приписів статей 104, 107 Цивільного кодексу України, ч.3 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" (в редакції, чинній з 01.01.2016р.), п.5 постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014р. "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (в редакції від 18.11.2014р.) та статті 25 Господарського процесуального кодексу України, наголошуючи на тому, що підставою для правонаступництва є факт припинення юридичної особи, який пов'язується з днем внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення, а оскільки на даний час боржник - Державне підприємство "Донецька залізниця" перебуває в стані припинення та з Єдиного державного реєстру не виключене, тобто маючи цивільну правоздатність, залишається юридичною особою та продовжує свою господарську діяльність, то правонаступництво Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" стосовно всіх прав та зобов'язань Державного підприємства "Донецька залізниця", в тому числі й боргових зобов'язань, підтверджених судовим рішенням справі №905/1774/15, наразі не наступило (не відбулося). Скаржник також вважає, що Товариство не стало правонаступником підприємств залізничного транспорту, розташованих на тимчасово окупованій території та на території проведення антитерористичної операції (в тому числі й Державного підприємства "Донецька залізниця" з юридичною адресою в м.Донецьк), оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №604 від 12.11.2014р. "Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції" процедура реорганізації цих підприємств та передача всіх їх прав і обов'язків Публічному акціонерному товариству "Українська залізниця" призупинена до завершення проведення антитерористичної операції.

Розглянувши касаційну скаргу, заслухавши пояснення представників скаржника, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи, повноти їх встановлення в судових рішеннях та застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Господарського суду Донецької області від 10.11.2015р. у справі №905/1774/15 позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Всеукраїнський банк розвитку" до Державного підприємства "Донецька залізниця" задоволено частково, стягнуто з Державного підприємства "Донецька залізниця" на користь позивача заборгованість за поточними процентами у розмірі 27764,02 доларів США, заборгованість за простроченими процентами у розмірі 280725,09 доларів США.

18.12.2015р. на виконання зазначеного рішення Господарським судом Донецької області видані відповідні накази.

До Господарського суду Донецької області від Державного підприємства "Українська залізниця" надійшла заява №2022-905/1774/15 від 07.04.2016р. про заміну відповідача (боржника) Державне підприємство "Донецька залізниця" по справі №905/1774/15 на правонаступника - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця": 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815.

Статтею 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Відповідно до статті 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Нормами статті 107 Цивільного кодексу України визначено порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення.

Частинами 3, 4 ст. 107 Цивільного кодексу України визначено, що передавальний акт затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи - правонаступника, за місцем її державної реєстрації. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.

Відповідно до п.п.1,2 статуту Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", останнє утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", Постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на базі Укрзалізниці, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які організовані шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014р. "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".

Частиною 6 статті 2 Закону України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" встановлено, що Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" є правонаступником всіх прав та обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.

Відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України №200 від 25.06.2014р. "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" утворено Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття.

Згідно з Додатком 1 до зазначеної постанови Державне підприємство "Донецька залізниця" увійшло в перелік підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця".

Кабінет Міністрів України постановою від 12 листопада 2014р. №604, передбачив, що комісії з утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" разом з Міністерством інфраструктури повинні сформувати окремі акти обліку, в тому числі зобов'язань державних підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, за даними фінансової звітності.

Згідно передавального акта від 05.08.2015р., затвердженого Міністром інфраструктури України 18.08.2015р., голова та члени комісії з утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", а також голова та члени комісії з реорганізації ДП "Донецька залізниця", керуючись ст.107 Цивільного кодексу України склали цей акт та підтверджують вартість і склад активів та зобов'язань. Правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків ДП "Донецька залізниця", яке розташоване на території проведення АТО не включено до зведених актів інвентаризації, а відображено в балансі і закріплюються в частині активів за Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до п.2 постанови КМУ від 12.11.2014р. №604. Згідно статті балансу по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків" зазначено усього за даними балансу станом на 31.07.2014р. - 3577917 тис.грн. (згідно розшифровки показників рядків статті балансу в розрізі рахунків та субрахунків по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків": довгострокові позики - 3577917тис.грн., в тому числі довгострокові кредити банків в національній валюті - 600000 тис.грн., довгострокові кредити банків в іноземній валюті - 2977917 тис.грн.,) у т.ч. які не підлягають акціонуванню (на території АТО) - 3577917 тис.грн.

Відповідно до зведеного передавального акта від 06.08.2015р., затвердженого Міністром інфраструктури України 18.08.2015р., у складі голови та членів комісії з утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", та голови та членів комісії з реорганізації підприємств, у тому числі Державного підприємства "Донецька залізниця", керуючись статтею 107 Цивільного кодексу України складено та підтверджено вартість і склад активів та зобов'язань. При цьому визначено, що майно, яке розташоване на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції не включено до переліків і зведених актів інвентаризації майна, а відображено в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюються в частині активів за Публічним акціонерним товариством Українська залізниця на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до п.2 постанови КМУ від 12.11.2014р. №604. Правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків після реорганізації шляхом злиття переходить до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", а саме перелік їх наведено у балансі (звіт про фінансові результати). Згідно статті балансу по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків" зазначено усього за даними балансу станом на 31.07.2014р. - 17553281тис.грн. (згідно розшифровки показників рядків статті балансу в розрізі рахунків та субрахунків по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків": довгострокові позики - 17553281тис.грн.; довгострокові кредити банків в національній валюті - 1290600 тис.грн., довгострокові кредити банків в іноземній валюті - 16262681 тис.грн.), у т.ч. які не підлягають акціонуванню (на території АТО) - 3577917 тис.грн.

Господарський суд Донецької області ухвалами від 29.06.2016р. та від 08.06.2016р. зобов'язував ПАТ "Українська залізниця" та ДП "Донецька залізниця" надати розшифровку майна, усіх прав та обов'язків Державного підприємства "Донецька залізниця", що були передані Публічному акціонерному товариству "Українська залізниця" відповідно до передавального акту, однак, вимоги ухвали суду не виконані.

Передавальний акт від 05.08.2015р. та зведений передавальний акт від 06.08.2015р. затверджені у порядку, встановленому чинним законодавством України.

У відповідності до Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, який одержаний на електронний запит суду, Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" зареєстровано в державному реєстрі 21.10.2015р. та є правонаступником в тому числі Державного підприємства "Донецька залізниця", м.Донецьк. Доказів скасування або оспорювання даного запису суду не надано, та з матеріалів справи не вбачається.

Судом також взято до уваги наявність запису у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про знаходження Державного підприємства "Донецька залізниця" з 25.11.2014р. у стані припинення за рішенням власників.

В основу оскаржуваних ухвали та постанови покладено висновки судів про те, що за наявності рішення засновників Державного підприємства "Донецька залізниця" про припинення цієї юридичної особи, рішення уповноваженого органу про створення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на базі реорганізованих підприємств та за рахунок їх активів і зобов'язань, підписаних і затверджених передавальних актів від 05.08.2015р. та від 06.08.2015р., а також запису у Єдиному державному реєстрі про створення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", як правонаступника Державного підприємства "Донецька залізниця", не можна віднести відсутність запису про припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття, до суттєвого значення при визначенні факту правонаступництва. При цьому, у зв'язку з вибуттям особи зі складу спірного матеріального правовідношення та наявності діючого нового суб'єкта господарювання, створеного за рахунок підприємств, що реорганізуються, не може мати місце правомочність реорганізованого підприємства у такій спосіб.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст