Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 13.10.2015 року у справі №914/1003/15

Постанова ВГСУ від 13.10.2015 року у справі №914/1003/15

27.02.2017
Автор:
Просмотров : 154

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 жовтня 2015 року Справа № 914/1003/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Рогач Л.І. - головуючого, Алєєвої І.В., Мачульського Г.М.розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта"на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 30.06.2015у справі№ 914/1003/15господарського суду Львівської областіза позовомПрокурора міста Борислава в інтересах держави в особі Бориславської міської радидоПублічного акціонерного товариства "Укрнафта"провнесення змін до договору оренди земліза участю представників: позивачане з'явився (про час та місце судового засідання повідомлений належно)відповідача прокурорПушанко І.О. - предст., дов. від 23.09.2015; Онуфрієнко М.В. - посв. № 031806;

ВСТАНОВИВ:

Прокурор міста Борислава звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Бориславської міської ради до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" про внесення змін до договору оренди землі від 12.10.2010, який зареєстровано 24.12.2010 у Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 04.10.439.00273, шляхом викладення пункту 5 договору у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87464,30 грн. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року № 706", та шляхом викладення пункту 9 Договору в такій редакції: "Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року № 420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 10495,72 грн. в рік (десять тисяч чотириста дев'яносто п'ять гривень 72 копійки), або 874,64 грн. (вісімсот сімдесят чотири гривні 64 копійки) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач - Бориславська міська рада".

Позовні вимоги вмотивовано приписами статті 188 Господарського кодексу України, статей 632, 653 Цивільного кодексу України, статтями 271, 274, 288 Податкового кодексу України, статтями 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", умовами договору, що передбачають можливість внесення змін у нього, прийняттям міською радою рішення, яким змінено нормативну грошову оцінку землі, що зумовило підвищення бази нарахування розміру орендної плати, також рішенням міської ради, яке є чинним та обов'язковим для виконання, підвищено ставку орендної плати з 3% до 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У відзиві на позов відповідач заперечив проти позовних вимог за відсутності передбачених законом та договором підстав для внесення змін в укладений договір; також вказав, що ним добровільно сплачується орендна плата, розрахована на підставі нової нормативної грошової оцінки, відтак, права позивача жодним чином не порушено; цивільні правовідносини, у яких перебувають сторони договору, не передбачають можливості підпорядкування однієї сторони іншій, та односторонньої зміни орендної плати внаслідок прийняття рішення.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 23.04.2015 (суддя Крупник Р.В) позов задоволено; внесено зміни до укладеного між Бориславською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", від імені якого діяла структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз", договору оренди землі № 04.10.439.00273 від 12.10.2010, який зареєстровано 24.12.2010 у Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 04.10.439.00273, шляхом викладення пункту 5 договору у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87464,30 грн. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року № 706", та шляхом викладення пункту 9 Договору в такій редакції: "Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року № 420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 10495,72 грн. в рік (десять тисяч чотириста дев'яносто п'ять гривень 72 копійки), або 874,64 грн. (вісімсот сімдесят чотири гривні 64 копійки) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач - Бориславська міська рада"; стягнуто з відповідача в дохід Державного бюджету України 1218,00 грн. судового збору.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 30.06.2015 (судді: Бонк Т.Б. - головуючий, Бойко С.М., Якімець Г.Г.) рішення місцевого господарського суду залишено без змін як законне та обґрунтоване.

Не погоджуючись з висновками господарських судів попередніх інстанцій, відповідач подав до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить рішення та постанову скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Касаційну скаргу вмотивовано доводами про порушення та невірне застосування судами норм матеріального та процесуального права, а саме: статей 15, 16, 43, 11128 Господарського процесуального кодексу України, статей 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, статті 30 Закону України "Про оренду землі", статей 174, 180, 181 Господарського кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України; судами не взято до уваги відсутність підстав для внесення змін до договору за доводами позовної заяви як за приписами чинного законодавства, так і за умовами укладеного договору; судами порушено територіальну підсудність даного спору, що повинен був розглядатися за місцезнаходженням юридичної особи відповідача.

У судовому засіданні відповідач підтримав вимоги касаційної скарги.

Позивач не надав відзив на касаційну скаргу, не забезпечив участь представника у судовому засіданні.

Прокурор у судовому засіданні відхилив доводи касаційної скарги, вказавши, що суди вірно встановили обставини, необхідні для внесення змін до договору, та правомірно задовольнили позов.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представника відповідача та прокурора, присутніх у судовому засіданні, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 12.10.2010 Бориславською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" (правонаступником якого є ПАТ "Укрнафта"), від імені якого діє структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" укладено Договір оренди землі № 04.10.439.00273, зареєстрований в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 24.12.2010 за № 04.10.439.00273. Відповідно до пунктів 1-3 Договору, орендодавець (позивач) на підставі рішення Бориславської міської ради Львівської області від 25.02.2010 за № 1107 надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове, платне користування земельну ділянку для обслуговування свердловини № 98 НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта", яка знаходиться на території Бориславської міської ради Львівської області. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1058 гектара земель промислового призначення. На земельній ділянці розміщені об'єкт нерухомого майна НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта" свердловина № 37 НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта", а також інші об'єкти інфраструктури: трубопроводи, ЛЕП (лінії електропередач). Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років, але при цьому орендар має право на дострокове повернення даної земельної ділянки орендодавцю, згідно з чинним законодавством (пункт 8 Договору).

Пунктом 20 Договору визначено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 7-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.

Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 61152,40 грн. Орендна плата згідно з рішенням Бориславської міської ради від 06.03.2008 № 568 становить 3% від нормативно-грошової оцінки і вноситься орендарем у формі та розмірі 152,88 грн., щомісячними платежами на відповідний розрахунковий рахунок (пункт 9 договору). .

Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 (один) раз в рік, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

В пункті 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Факт передачі земельної ділянки позивачем та прийняття її відповідачем підтверджується наявним в матеріалах справи Актом приймання-передачі об'єкта оренди від 24.12.2010.

Суди також встановили, що на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Борислава Львівської області, рішення постійної депутатської комісії з питань охорони навколишнього природного середовища, регулювання земельних відносин, будівництва та архітектури від 10.08.2011 № 37/2, Бориславською міською радою 23.09.2011 прийнято рішення № 373 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Борислава", згідно з пунктом 2 якого дія грошової оцінки земель м. Борислава вводиться в дію з 01.01.2012.

Крім цього, 17.11.2011 Бориславською міською радою прийнято рішення № 420, відповідно до пункту 1 якого вирішено внести доповнення до підпункту 2.4., пункту 2 "Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі" і встановити ставку орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтової галузі в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки такої земельної ділянки.

У Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 706 від 14.02.2012 встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на якій розташована свердловина № 98, станом на 30.01.2012 складає 87464,30 грн.

Листом від 07.12.2012 № 04-146 відповідач надав згоду на внесення змін до Договору за умови встановлення орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

14.12.2012 Бориславською міською радою на адресу відповідача скеровано вимогу-повідомлення № 3-21/3255 від 14.12.2012, якою останнього повідомлено про затвердження нової нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок та зміну розміру орендної плати за користування ділянками (оскільки в користуванні відповідача знаходилася не лише дана земельна ділянка), а також запропоновано підписати відповідні додаткові угоди, додатки до договорів оренди. Проте, зі сторони відповідача зміни до Договору підписані так і не були. Станом на день розгляду справи судом першої інстанції зміни у формі додатків, додаткових угод до договору щодо розмірів нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та орендної плати за користування такою ділянкою відповідачем підписані не були.

Задовольняючи позовні вимоги, господарські суди попередніх інстанцій вказали, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати; у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Судова колегія зазначає, що відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно з абзацом другим частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки). Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст