Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 13.04.2016 року у справі №917/1517/15

Постанова ВГСУ від 13.04.2016 року у справі №917/1517/15

12.02.2017
Автор:
Просмотров : 122

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2016 року Справа № 917/1517/15

Вищий господарський суд України у складі колегії:

Головуючого:Студенця В.І.,суддів:Васищака І.М., Грека Б.М.,за участю представників сторін позивача - Олійник В.А.; відповідача - Сливкіна Н.В.; третьої особи - не з'явився; розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго"на постановуХарківського апеляційного господарського суду від25.01.2016та на рішенняГосподарського суду Полтавської областівід21.10.2015у справі№ 917/1517/15за позовомПублічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго"доПолтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету Українитретя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послугпровизнання недійсними п. 2 та п. 3 рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 01/79-рщ від 26.05.2015 по справі № 01-02-50/26-2015

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство "Полтаваобленерго" (далі - ПАТ "Полтаваобленерго") звернулось до Господарського суду Полтавської області з позовом до Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування частково п. 2 рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 01/79-рщ від 26.05.2015 по справі № 01-02-50/26-2015 про порушення ПАТ "Полтаваобленерго" законодавства про захист економічної конкуренції та п. 3 рішення в частині накладення штрафу в сумі 68 000, 00 грн.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 23.07.2015 порушено провадження у справі № 917/1517/15 за позовом ПАТ "Полтаваобленерго" до Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 01/79-рщ від 26.05.2015 по справі № 01-02-50/26-2015.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 08.09.2015 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

До прийняття рішення по суті спору ПАТ "Полтаваобленерго" подало заяву про уточнення позовних вимог, в якій просило визнати недійсними п. 2 та п. 3 рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 01/79-рщ від 26.05.2015 по справі № 01-02-50/26-2015.

Рішенням Господарського суду Полтавської області (суддя Бунякіна Г.І.) від 21.10.2015 у позові відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Пуль О.А., судді Шевель О.В., Шутенко І.А.) від 25.01.2016 рішення Господарського суду Полтавської області від 21.10.2015 залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою Харківського апеляційного господарського суду від 25.01.2016 та рішенням Господарського суду Полтавської області від 21.10.2015, ПАТ "Полтаваобленерго" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити.

Касаційна скарга мотивована тим, що рішення судів попередніх інстанцій є незаконними та необґрунтованими, оскільки під час розгляду справи судами не було враховано норми матеріального права, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 25.03.2016 касаційну скаргу ПАТ "Полтаваобленерго" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 13.04.2016.

Від Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України на адресу суду 05.04.2016 надійшов відзив на касаційну скаргу ПАТ "Полтаваобленерго", в якому відділення просило відмовити в її задоволенні, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами рішенням адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 26.05.2015 №01/79-рш "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" визнано:

- за результатами проведених досліджень за підсумками діяльності у період серпень - грудень 2014 року ПАТ "Полтаваобленерго" займає монопольне становище на ринку централізованого постачання гарячої води в територіальних (географічних) межах м. Кременчук, де розташовані діючі мережі цього підприємства, як таке, що не має жодного конкурента;

- дії ПАТ "Полтаваобленерго" щодо необґрунтованого включення витрат з проведення періодичної повірки, та пов'язаних з нею робіт, квартирних засобів обліку гарячої води у планові розрахунки тарифів на послугу з централізованого постачання гарячої води населенню, що надавалися у червні 2014 року до НКРКП для встановлення тарифів, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку централізованого постачання гарячої води, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Пунктом 3 даного рішення на підставі ст. 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ПАТ "Полтаваобленерго" накладено штраф у розмірі 68000,00 грн., що становить 4 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога ПАТ "Полтаваобленерго" до Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсними п. 2 та п. 3 рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 01/79-рщ від 26.05.2015 по справі № 01-02-50/26-2015.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Згідно з п. 2 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є, зокрема зловживання монопольним (домінуючим) становищем.

Частиною 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

У п. 14 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 15 "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" зазначено, що для кваліфікації дій суб'єктів господарювання як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку не є обов'язковим з'ясування настання наслідків у формі відповідно недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання (конкурентів, покупців) чи споживачів, зокрема через заподіяння їм шкоди (збитків) або іншого реального порушення їх прав чи інтересів, чи настання інших відповідних наслідків.

Достатнім є встановлення самої можливості настання зазначених наслідків у зв'язку з відповідними діями таких суб'єктів господарювання. В останньому випадку господарським судам необхідно з'ясовувати та відображати в судових рішеннях, в чому конкретно полягають відповідні наслідки, що могли б настати в результаті дій суб'єктів господарювання, які мають ознаки зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку.

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що постановою НКРКП №757 від 18.06.2014 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 06.06.2014 №650 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг", та постановою НКРЕКП від 17.10.2014 № 146 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб'єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг" встановлено тарифи на послугу з централізованого постачання гарячої води, що надається ПАТ "Полтаваобленерго" населенню, у розмірі: за умови підключення рушникосушильників до систем гарячого водопостачання - 20,63 грн. за 1мЗ (з ПДВ); за відсутності рушникосушильників - 19,23 грн. за 1мЗ (з ПДВ).

Спірним рішенням Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України встановлено, що, починаючи з 01.08.2014 до структури тарифу на послугу з централізованого постачання гарячої води, що надається населенню (додаток 61 до постанови НКРКП від 06.06.2014 № 650 у редакції постанови НКРКП від 18.06.2014 №757), ПАТ "Полтаваобленерго" включено витрати з проведення періодичної повірки квартирних засобів обліку, всього, у розмірі 995, 280 тис. грн та 0,44 грн/мЗ, в тому числі з рушникосушильниками - 466, 449 тис. грн та 0,462 грн/мЗ, без рушникосушильників - 528, 831 тис. грн та 0,430 грн/мЗ. Зазначені тарифи застосовувались товариством при нарахуванні плати за послугу з централізованого постачання гарячої води населенню у період з серпня 2014 року по квітень 2015 року.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст