Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 06.12.2016 року у справі №916/4406/15

Постанова ВГСУ від 06.12.2016 року у справі №916/4406/15

03.02.2017
Автор:
Просмотров : 153

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2016 року Справа № 916/4406/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого - суддіГрека Б.М., - (доповідача у справі),суддів :Малетича М.М., Могил С.К.Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиІллічівської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 11.10.2016у справі№916/4406/15господарського судуОдеської областіза позовомІллічівської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"до1)Товариства з обмеженою відповідальністю "Портінвест Лоджистік" 2)FORT GEORGE SHIPPING & TRADING COMPANY Limitedпростягнення заборгованості

за участю представників від: позивачане з'явилися, були належно повідомлені,Відповідача-1Юрець О.В. (дов. від 25.12.15),Відповідача-2Юрець О.В. (дов. від 25.12.15)

В С Т А Н О В И В :

ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Іллічівської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" звернулось до господарського суду Одеської області з позовними вимогами до ТОВ "ПОРТІНВЕСТ ЛОДЖИСТІК" та FORT GEORGE SHIPPING & TRADING COMPANY Limited про солідарне стягнення з відповідачів 118 430,58 дол.США заборгованості по оплаті портових зборів, а саме корабельного збору по судозаходах судна EURASIA (прапор -Беліз), які здійснювались в акваторії Іллічівського морського порту. При цьому, Відповідач-1 здійснював агентування судна, а Відповідач-2 - є судновласником.

Рішенням господарського суду Одеської області від 01.07.2016 р. по справі №916/4406/15 (суддя Никифорчук М.І.), яке залишене без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 11.10.2016 р. (судді: А.І. Ярош, В.А. Лисенко, Н.В. Ліпчанська) у задоволенні позову Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Іллічівської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" - відмовлено повністю.

Не погоджуючись із постановою апеляційного суду, Іллічівська філія Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як свідчать матеріали справи та встановлено господарськими судами, 31.12.2013 р. між Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" в особі Іллічівської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОРТІНВЕСТ ЛОДЖИСТІК" (Агент) був укладений Договір про агентування суден № 460-Па-ІЛФ-13, предметом якого є надання Іллічівською філією послуг з організації агентування суден і забезпечення оплати послуг Адміністрації судновласниками (п. 1.2. Договору). Договір набув чинності з 01.01.2014 р. та діяв до 31.12.2014 р.

Згідно п.2.1 договору, Адміністрація через Агента надає послуги судновласникам з обслуговування суден, відповідно до Зводу звичаїв, що діють в Іллічівському морському порту.

Згідно з п. 2.1.1. Договору морський агент виконує агентські функції з обслуговування суден у морському порту "Южний", здійснює листування та проводить від імені судновласника (фрахтувальника) взаєморозрахунки з Адміністрацією за портовими зборами та іншими платежами за послуги Адміністрації в доларах США по суднах під іноземним прапором, і в гривнях по суднах під прапором України, в терміни, обумовлені цим Договором. Також, відповідно до умов Договору Морський агент зобов'язується повідомляти Адміністрацію до підходу судна про його розміщення, технічні характеристики, вид вантажу і його кількість, прапор судна (п. 2.1.9 Договору), для формування дисбурсментських рахунків по портовим зборам (п.2.1.3 Договору).

При цьому, Адміністрація зобов'язалась надавати морському агенту дисбурсментські рахунки по портовим зборам (у тому числі попередні рахунки по портовим зборам) після отримання заявки Морського агента з додаванням основних розмірів судна, та іншим послугам, наданим Адміністрацією судну та Морському агенту, з додаванням підтверджуючих документів про надані послуги (п.2.2.6 Договору).

Відповідно до п. 2.2.5 договору Агент своєчасно забезпечує перерахування авансових сум від судновласників на оплату портових зборів та інших витрат, що пов'язані з агентуємими суднами.

Відповідно до п.п.3.1, 3.2 договору, оплата цільових портових зборів, що надійшли від судновласника (фахтувальника), здійснюється Морським агентом на рахунок Адміністрації у доларах США по судах під іноземним прапором і у національній валюті по судах під прапором України до виходу судна з морського порту на підставі рахунків, виставлених Адміністрацією. Фактичні рахунки по суднозаходу, а також по інших послугах, наданих Адміністрацією, оплачуються Морським агентом протягом 10-ти банківських днів від дати виставлення рахунка, шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Адміністрації.

Як встановлено судами та підтверджується наявними в матеріалах справи копіями лоцманських квитанцій, у період з жовтня 2014 року по жовтень 2015 року судно EURASIA під іноземним прапором (Беліз) здійснювано суднозаходи до Іллічівського морського порту. Як вбачається із наданих Агентом документів, судно виконувало каботажні перевезення.

Для оплати портових зборів агенту були вручені рахунки на загальну суму 29 103,12 дол. США.

Вищевказані рахунки були оплачені Морським агентом в повному обсязі, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями платіжних доручень.

Процедура справляння портових зборів та розміри ставок портових зборів в Україні встановлені Порядком справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 р. № 316 "Про портові збори".

Пунктом 1.2. Порядку встановлено, що згідно з ч.ч. 3-5 ст. 22 Закону України "Про морські порти України" портові збори сплачуються адміністрації морських портів України.

Звертаючись до суду з відповідним позовом, позивач зазначав про помилковість нарахування корабельного збору як для суден у каботажному плаванні, що не відповідає вимогам наказу № 316 від 27.05.2013 р., та наполягав на тому, що корабельний збір мав був бути розрахований та сплачений по ставкам, які діють для суден закордонного плавання.

Відмовляючи в задоволені позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що до виходу спірного судна з порту виставлялись рахунки на оплату портових зборів, у тому числі - корабельного збору. Вказані рахунки відповідачем були оплачені у повному обсязі. Тобто, сторонами договірні зобов'язання щодо правовідносин по сплаті корабельного збору з судна EURASIA" (прапор - Беліз), були виконані належним чином. Відповідачем корабельний збір, як і інші портові збори, були сплачені ще до виходу судна з морського порту, а тому будь-які подальші донарахування сум портового збору суди вірно визнали безпідставними.

Вищий господарський суд України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на наступне.

Адміністрація морських портів України - державне підприємство, яке утворене, поряд з іншим, з метою організації забезпечення безпеки мореплавства, а також справляння та цільового використання портових зборів (ст. 15, ч. 1 ст. 16 Закону України "Про морські порти України").

Згідно ст. 85 КТМ України, під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов'язане дотримувати чинних законів і правил України, у тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов'язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 22 ЗУ „Про морські порти України", у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики. Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту. Портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом. Корабельний збір справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності цим Законом.

Аналогічна норма міститься в п.1.2 Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України №316 від 27.05.2013р.

Відповідно до п.1.3 р.1 Порядку №316 портові збори (корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний) справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під Державним прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з додатком №1 Порядку №316.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст