Постанова ВАСУ від 23.01.2014 року

27.02.2017
Автор:
Просмотров : 489

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"23" січня 2014 р. м. Київ К/9991/29284/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого суддіГоловчук С.В. (суддя-доповідач),суддівЛіпського Д.В., Черпака Ю.К.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м. Харцизьку Донецької області та ОСОБА_4

на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 листопада 2008 року

у справі за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України (далі - УПФУ) в м. Харцизьку Донецької області, Державної податкової інспекції (далі - ДПІ) у м. Харцизьку Донецької області про визнання неправомірними дій,

в с т а н о в и л а:

У травні 2008 року ОСОБА_4 звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати незаконними: дії ДПІ у м. Харцизьку Донецької області щодо видачі довідки про заробітну плату для нарахування пенсії державного службовця з надбавкою за вислугу років у розмірі 25 відсотків, відмову ДПІ у м. Харцизьку Донецької області включити в довідку про заробітну плату для перерахунку пенсії та відповідно в заробітну плату матеріальну допомогу та видати довідку про заробітну плату станом на 01 січня 2006 року; а також зобов'язати ДПІ у м. Харцизьку Донецької області видати довідку про заробітну плату з урахуванням фактично одержуваної надбавки за вислугу років у розмірі 35 відсотків і матеріальної допомоги та довідку про заробітну плату станом на 01 січня 2006 року. Крім того, ОСОБА_4 просила зобов'язати УПФУ в м. Харцизьку Донецької області здійснити перерахунок пенсії з дати призначення з урахуванням 35 відсотків надбавки за вислугу років та матеріальної допомоги в сумі 4 162 грн 04 коп., а також урахувати при перерахуванні матеріальну допомогу на оздоровлення та допомогу для вирішення соціально-побутових питань.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2008 року позов задоволено частково. Зобов'язано ДПІ у м. Харцизьку Донецької області видати ОСОБА_4 довідку про заробітну плату станом на 01 січня 2006. В іншій частині у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 листопада 2008 року змінено постанову Донецького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2008 року. Зобов'язано УПФУ в м. Харцизьку Донецької області зробити перерахунок пенсії ОСОБА_4 з дати призначення, виходячи з розрахунку надбавки (винагороди) за вислугу років в розмірі 35 % від посадового окладу та надбавки за спеціальне звання.

Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 07 квітня та 14 липня 2011 року постанову суду апеляційної інстанції залишено без змін.

Постановою Верховного Суду України від 20 лютого 2012 року скасовано ухвали Вищого адміністративного суду України від 07 квітня та 14 липня 2011 року, а справу направлено на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

Перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга ОСОБА_4 підлягає задоволенню, а касаційна скарга УПФУ в м. Харцизьку Донецької області - частковому задоволенню з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_4 працювала в Державній податковій інспекції у Харцизьку Донецької області. З 07 листопада 2005 року їй призначено пенсію державного службовця на підставі Закону України «Про державну службу». При цьому при обчисленні розміру пенсії не було враховано матеріальну допомогу на оздоровлення та допомогу для вирішення соціально-побутових питань.

За змістом статті 37 Закону № 3723-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

У частині першій статті 1 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95 ВР «Про оплату праці» (далі - Закон № 108/95-ВР) встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

Частиною другою статті 33 Закону № 3723-XII передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань входила до системи оплати праці державного службовця.

Крім того, статтею 66 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-XII) врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.

Відповідно до частини першої статті 66 цього Закону до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Стаття 41 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Таким чином, висновки судів про те, що матеріальна допомога, на яку нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, однак яка не включається до складу заробітної плати державного службовця, не враховується при обчисленні розміру його пенсії, є наслідком порушення правил застосування норм права: перевагу було надано положенням законів № 3723-XII та № 108/95-ВР, які щодо спірних відносин є загальними. У той же час перевагу мають спеціальні норми, що визначають виплати (доходи) для обчислення пенсії, за наведених обставин - стаття 41 Закону № 1058-IV та стаття 66 Закону № 1788.

Отже, рішення судів в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в м. Харцизьку Донецької області здійснити перерахунок пенсії з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення та допомоги для вирішення соціально-побутових питань підлягають скасуванню.

На підставі статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст