Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова ВАСУ від 05.10.2016 року у справі №815/2981/14

Постанова ВАСУ від 05.10.2016 року у справі №815/2981/14

10.02.2017
Автор:
Просмотров : 186

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"05" жовтня 2016 р. м. Київ К/800/36531/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючої: Гончар Л.Я.,

Суддів: Калашнікової О.В.,

Мороза В.Ф.,

при секретарі: Скавуляк Т.В.,

за участю сторін: представника позивача: Жорняка О.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за касаційною скаргою Релігійної громади Церкви євангельських Християн-баптистів "Алілуйя" на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2015 року у справі за позовом Релігійної громади Церкви євангельських Християн-баптистів "Алілуйя" до Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції, Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації" Одеської міської ради, Виконавчого комітету Одеської міської ради, треті особи: Одеська міська рада, департамент комунальної власності Одеської міської ради, про скасування рішення, визнання протиправними дій,

в с т а н о в и л а:

Релігійна громада Церкви євангельських Християн-баптистів "Алілуйя" звернулась до суду з позовом до виконавчого комітету Одеської міської ради, комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» Одеської міської ради, реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Одеської міської ради, департаменту комунальної власності Одеської міської ради, в якому позивач з урахуванням уточнення позовних вимог просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 22.08.2007 року № 923 «Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси» в частині зобов'язання комунального підприємства «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості» провести технічну інвентаризацію та зареєструвати за Одеською міською радою об'єкт нежитлового фонду комунальної власності,оформити та видати Одеській міські раді свідоцтва про право власності на об'єкт нерухомого майна, що зазначений в п. 99 Додатку до цього рішення - окремо розташованої будівлі, загальною площею 289,3 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська,1/8;

- визнати протиправними дії виконавчого комітету Одеської міської ради щодо видачі Одеській міській раді свідоцтва про право власності від 24.12.2007 року серії САВ № 345341 на нежилу окремо розташовану двоповерхову будівлю, загальною площею 289,3 кв. м, за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська,1/8;

- визнати протиправними дії комунального підприємства «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості», правонаступником якого є комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації» Одеської міської ради, щодо складання та видачі 13 липня 2007 року на ім'я Одеської міської ради технічного паспорта на нежилу окремо розташовану будівлю, загальною площею 289,3 кв.м, за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська,1/8;

- визнати протиправними дії комунального підприємства «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості», правонаступником якого є реєстраційна служба Одеського міського управління юстиції, щодо здійснення 20 січня 2008 року за територіальною громадою м. Одеси в особі Одеської міської ради державної реєстрації права власності на нерухоме майно - на нежилу окремо розташовану будівлю, загальною площею 289,3 кв.м, за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська,1/8;

- зобов'язати реєстраційну службу Одеського міського управління юстиції скасувати державну реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10 січня 2008 року, реєстраційний номер 21697197, за територіальною громадою м. Одеси в особі Одеської міської ради, нежилої окремо розташованої будівлі, загальною площею 289,3 кв.м, за адресою: м. Одеса, вул. Маразліївська,1/8.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що у 1997 році корейська культурна громада та РГЦЄХЮ «Алілуйя» звернулись до Одеської міської ради та колишньої Жовтневої районної адміністрації м. Одеси із заявою про надання можливості створення Одеського корейського культурного центру, та у тому ж році Жовтневою районною адміністрацією м. Одеси передано для створення такого центру територію колишнього літнього кінотеатру «Генуя», розташованого в ЦПКіВ ім. Т.Г. Шевченка. За декілька років Церква «Алілуйя» власними силами збудували двоповерхову будівлю, площею 270,5 кв.м. Як вказує позивач, з цією метою 25.07.1997 року укладено договір оренди території колишнього кінотеатру «Генуя» між КП «Парк культури і відпочинку ім. Т.Г. Шевченка» та ТОВ «Лебідь». Згодом у липні 1997 року між позивачем та ТОВ «Лебідь» укладено договір про співробітництво та спільну діяльність з будівництва Одеського корейського культурного центру, відповідно до якого сторони зобов'язувалися спільно збудувати на зазначеній території культурний центр, до складу якого входить кафе з корейськими та східними блюдами, а також Дім молитви для проведення культурних заходів, та на підставі якого сторонами укладено договір підряду. При цьому, рішенням господарського суду Одеської області від 29.08.2005 року у справі № 17/247-04-7138 позов РГЦЄХБ «Алілуйя» до ТОВ «Лебідь» та КП «Парк культури і відпочинку ім. Т.Г. Шевченка» та визнано право власності за РГЦЄХБ «Алілуйя» на вказану будівлю, яке, як стверджує позивач, набрало законної сили у вересні 2005 року та було чинним до 24.06.2008 року до моменту його скасування Вищим господарським судом України та направлення справи на новий розгляд. Проте, у період, протягом якого, на думку позивача, було чинним вищезгадане рішення суду, відповідачем прийнято рішення про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси, яким зобов'язано КП «ОМБТІ та РОН» провести технічну інвентаризацію та зареєструвати за Одеською міською радою вищезгаданий об'єкт нерухомості без повідомлення позивача про розгляд зазначеного питання, на підставі якого видано свідоцтво про право власності, а також проведено державну реєстрацію права власності на нерухоме майно.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2015 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2015 року, у задоволенні позову відмовлено.

У поданій касаційній скарзі Релігійна громада Церкви євангельських Християн-баптистів "Алілуйя" із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просила скасувати рішення судів попередніх інстанцій та постановити нове, про задоволення позову.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин справи та застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

22 серпня 2007 року виконавчий комітет Одеської міської ради прийняв рішення № 923 «Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси» , відповідно до якого КП «ОМБТІ та РОН» доручено провести технічну інвентаризацію та зареєструвати за Одеською міською радою об'єкти нежитлового фонду комунальної власності згідно з додатком, а також оформити та видати Одеській міській раді свідоцтва про право власності, зазначені у вищевказаному додатку до рішення . У п.99 додатку до вказаного рішення «Перелік об'єктів нежитлового фонду комунальної власності» до такого переліку віднесено окремо розташовану будівлю, загальною площею 289,3 кв.м, що знаходиться за адресою м .Одеса, вул. Маразліївська, 1/8.

На підставі вищезгаданого рішення виконавчим комітетом Одеської міської ради територіальній громаді м. Одеси в особі Одеської міської ради видано свідоцтво про право власності на вищезгаданий об'єкт нерухомості , що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10.01.2008 року № 17313845.

Суд першої інстанції, відмовляючи у позові, а апеляційний суд погоджуючись з таким рішенням, дослідивши питання права власності позивача та відповідача на спірне приміщення, дійшли висновку, що права позивача спірним рішенням не порушені, оскільки той не довів наявність таких прав.

При цьому суд першої інстанції виходив з того, що земельна ділянка, на якій зведено спірний об'єкт нерухомості є комунальною власністю, вона ніколи не надавалась позивачу у порядку, визначеному Земельним кодексом України. РГЦЄХБ «Алілуйя» проводило будівництво культової споруди без будь-яких дозвільних документів, а проект реконструкції спірної будівлі та кошториси не можуть виступати підтвердженням правомірності проведення відповідних робіт. Сам факт проведення будівельних робіт не визначає права власності суб'єкта будівництва на нього.

Крім того, судом встановлено, що позивач не перебував також і в орендних відносинах з Одеською міською радою як органом, уповноваженим розпоряджатися об'єктами комунальної власності, що надавало б можливі правові підстави для проведення реконструкції відповідного об'єкта нерухомого майна.

Також судом першої інстанції враховано, що рішення господарського суду Одеської області від 29 серпня 2005 року у справі за позовом релігійної громади євангельських християн баптистів «Алілуя» до ТОВ «Лебідь» та КП «Парк культури і відпочинку ім.. Т.Г.Шевченка», яким за позивачем визнано право власності на незакінчену будівництвом двоповерхову будівлю Одеського корейського культурно-оздоровчого центру загальною площею 270,5 кв.м та спортивний заасфальтований майданчик площею 550 кв.м., огорожу-паркан довжиною 24,96 м, які розташовані за адресою: м.Одеса, вул..Маразліївська,1, скасоване постановою Вищого господарського суду України від 24 червня 2008 року. Суд вважав, що рішення суду про визнання права власності на об'єкт нерухомості не свідчить про виникнення такого права у особи, оскільки чинним на момент прийняття цього рішення законодавством встановлювалася необхідність проведення державної реєстрації права власності, в тому числі і на об'єкти незавершеного будівництва, з вчиненням якої законодавством пов'язується момент виникнення права власності .

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст