Главная Сервисы для юристов База решений “Протокол” Постанова КАС ВП від 18.04.2022 року у справі №826/9959/18

Постанова КАС ВП від 18.04.2022 року у справі №826/9959/18

18.04.2022
Автор:
Просмотров : 130

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2022 року

м. Київ

справа № 826/9959/18

адміністративне провадження № К/9901/35117/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єресько Л.О.,

суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 826/9959/18

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровськгаз збут» до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та скасування постанови,

за касаційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровськгаз збут», в інтересах якого діє адвокат Васільєв Віталій Олександрович,

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2020 року, ухвалене колегією суддів у складі: головуючого судді: Мазур А.С., суддів: Васильченко І.П. та Літвінової А.В.

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді: Костюк Л.О., суддів: Бужак Н.П., Кобаля М.І.,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. У червні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровськгаз збут» (далі - позивач, ТОВ «Дніпропетровськгаз збут») звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України (далі - відповідач, КМ України), у якому просить визнати протиправною та скасувати постанову КМ України від 26 жовтня 2016 року № 853 «Про внесення змін до пункту 20 Примірного договору купівлі-продажу природного газу з постачальниками природного газу із спеціальними обов`язками для потреб побутових споживачів та релігійних організацій» (далі - Постанова № 853).

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що прийняття КМ України оскаржуваної постанови щодо внесення змін до пункту 20 Примірного договору купівлі-продажу природного газу з постачальниками природного газу із спеціальними обов`язками для потреб побутових споживачів та релігійних організацій стосовно встановлення норми про те, що «остаточний розрахунок з оплати вартості придбаного газу на суму наданих побутовим споживачам пільг, субсидій та компенсацій проводиться за процедурою, визначеною Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій і має бути здійснений протягом 90 днів з 1 числа місяця, що настає за місяцем купівлі-продажу газу» без дотримання державою строків проведення компенсацій є дискримінаційним по відношенню до позивача.

2.1. Свою незгоду із цими змінами позивач мотивує тим, що відносини з відшкодування місцевими бюджетами надавачам послуг вартості спожитого пільговиками та субсидіантами природного газу за рахунок субвенцій із державного бюджету, які в подальшому за правилами, установленими умовами Примірного договору, затвердженого постановою КМ України № 444 (в редакції Постанови № 853), мають бути перераховані позивачем на рахунок НАК «Нафтогаз України» відповідно до механізму, установленого Порядком № 20, регулюються бюджетним законодавством, і є для позивача такими, на які останній не може впливати. Позивач наголошує, що кошти, які він повинен сплатити ПАТ «НАК «Нафтогаз України» за придбаний природний газ, що реалізовується для побутових потреб населення, в тому числі пільгових категорій громадян та громадян, що отримують субсидію, формуються з коштів, отриманих ним з місцевого бюджету за рахунок субвенцій з державного бюджету за реалізований пільговим категоріям громадян природний газ.

2.2. За твердженням позивача інші джерела фінансування для покриття його витрат, понесених у зв`язку із придбанням природного газу для забезпечення потреб пільгових категорій населення та громадян, які отримують субсидію, крім тих, що надходять відповідно до Порядку № 20, відсутні.

2.3. Оскільки на практиці систематично має місце затримка фінансування бюджетними установами коштів в рахунок погашення спожитого пільговиками та субсидіантами природного газу, то встановлення оскаржуваною постановою Кабінету Міністрів України 90-денного строку для сплати ПАТ «НАК «Нафтогаз України» вищевказаних, коштів не відповідає умовам фактичних строків проведення розрахунків.

2.4. Тож установлення означеного строку позивач вважає порушенням: пункту 5 частини першої статті 3 Закону України «Про ринок природного газу» від 09 квітня 2015 року № 329-VIII (далі - Закон № 329-VIII, у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого ринок природного газу функціонує на засадах вільної добросовісної конкуренції, крім діяльності суб`єктів природних монополій, та за принципами невтручання держави у функціонування ринку природного газу, крім випадків, коли це необхідно для усунення вад ринку або забезпечення інших загальносуспільних інтересів, за умови, що таке втручання здійснюється у мінімально достатній спосіб; а також статті 2 Закону № 329-VIII, відповідно до якої рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень, прийняті на виконання норм цього Закону, мають відповідати принципам пропорційності, прозорості та недискримінації, які поширюється також на суб`єктів ринку природного газу у випадках, передбачених цим Законом.

Установлені судами фактичні обставини справи

3. ТОВ «Дніпропетровськгаз збут» здійснює господарську діяльність з постачання природного газу на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України, затвердженої постановою НКРЕКП від 16 травня 2017 року № 653 (раніше - на підставі ліцензії серії АЕ № 295559, переоформленої рішенням НКРЕКП від 01 вересня 2015 року № 2248).

4. Позивач є суб`єктом ринку природного газу (постачальником), на якого Положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою КМ України від 22 березня 2017 року №187 (далі - Положення № 187), а до цього Положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період), затвердженого постановою КМУ від 01 жовтня 2015 року № 758 (далі - Положення № 758, втратило чинність) покладено спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації.

5. Пунктом 3 Положення № 758 на НАК «Нафтогаз України» покладено обов`язок продавати природний газ постачальникам природного газу для потреб побутових споживачів та релігійних організацій (крім обсягів, що використовуються для провадження їх виробничо-комерційної діяльності) за цінами, на умовах та у порядку, що визначені пунктом 9 і 10 цього Положення.

6. Згідно з пунктом 10 Положення № 758 купівля-продаж природного газу між НАК «Нафтогаз України» та постачальником природного газу із спеціальними обов`язками здійснюється за регульованою оптовою ціною, розрахованою з урахуванням формули, визначеної пунктом 12 цього Положення, відповідно до договору, який укладається на підставі примірного договору купівлі-продажу природного газу між НАК «Нафтогаз України» та постачальником природного газу із спеціальними обов`язками, що затверджується КМ України. Аналогічне положення закріплено у пункті 11 Положення 187.

7. Примірний договір купівлі-продажу природного газу з постачальниками природного газу із спеціальними обов`язками для потреб побутових споживачів та релігійних організацій, затверджено постановою КМ України від 13 липня 2016 року № 444.

8. На підставі Примірного договору позивач уклав з ПАТ «НАК «Нафтогаз України» договір купівлі-продажу природного газу від 28 жовтня 2016 року № 16-405-Н.

8.1. Згідно з пунктами 1.1 та 2.1. указаного договору продавець (ПАТ «НАК «Нафтогаз України») зобов`язується передати покупцеві (ТОВ «Дніпропетровськгаз збут») у 2016-2017 роках природний газ, а покупець прийняти та оплатити його вартість на умовах цього договору; природний газ, що передається за цим договором, використовується покупцем виключно для постачання побутовим споживачам.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст