Главная Блог Новости Мінюст - звіт міністра Петренка за виконану у 2015 році роботу

Мінюст - звіт міністра Петренка за виконану у 2015 році роботу

31.08.2015
Автор:
Просмотров : 1925

Міністр юстиції України Павло Петренко.

Минула влада залишила за собою Мін'юст, який був створений лише для одного – заробляти на громадянах. Черги, незручності й хабарі в усіх напрямках діяльності міністерства. Дивлячись на це все, не вірилося, що цю заскорузлу систему можна зламати.

Однак крок за кроком ми почали втілювати зміни, які мали б перетворити органи юстиції з корупційного монстра на сучасне відомство, яке надає швидкі та комфортні сервіси та захищає простого громадянина.


Звичайно, було важко, адже чиновники старого формату руками й ногами впиралися запровадженню змін. Та вже минулого року ми заклали добрий фундамент, завдяки якому цьогоріч нам вдалося значно наростити темпи реформ. Тому не дивно, що за підсумками 9 місяців роботи Мін'юст став лідером серед запровадження реформ та виконання Програми діяльності Уряду.

Хто може загубити найкращі реформи?

Можна прийняти десятки найкращих у світі законів, розробити найефективніші стратегії змін, але всі вони залишаться лише текстом на папері, якщо в системі працюють люди, які протистоять змінам, а сама система є неефективною.

Тому одним з ключових напрямків нашої роботи стала нова кадрова політика. Ми скоротили штат органів юстиції на 20%, а центральний апарат – на 30% та почали масштабну програму перевірки професійних якостей співробітників.

Разом із колегами із українського офісу EY (Ernst&Young) провели тестування спочатку для керівників органів юстиції найвищого рівня. Із 85 керівників 47 за наслідками тестів та співбесід залишили займані посади. Конкурс на заміщення цих посад становив 5-6 людей на місце. При цьому ми ліквідували архаїчну вимогу мати досвід роботи в державних органах, яка існувала ще з радянських часів. До конкурсу були допущені усі, хто має вищу юридичну освіту та стаж роботи в юридичній галузі 5 років.

На черзі – кадрові зміни у регіонах. Зараз проходить другий етап конкурсу на 2000 вакансій в управліннях юстиції по всій країні. До 1 жовтня ми проведемо повне перезавантаження системи юстиції.

Згадайте новину: Закон про очищення влади влаштовує Венеціа́нську комі́сію

Що робити з побутовою корупцією?

Кожен з нас добре знає, що корупція виникає там, де є безпосередній контакт замовника з виконавцем. Щоб звести до мінімуму корупційні ризики при отриманні сервісів ми пішли шляхом мінімізації контакту українців з чиновниками та запровадили систему надання електронних виписок і витягів з реєстру нерухомості та бізнесу. З квітня українці можуть тримати ці послуги не виходячи з дому чи офісу – через Інтернет.

З того часу сервісом скористалось понад 55 тис. осіб, а відвідало сайт електронних послуг понад мільйон користувачів. Щоб було зрозуміло, багато це чи мало, відзначу: сьогодні уже 20% відповідних документів українці отримують через Інтернет на сайті Мін'юсту. До кінця року плануємо довести цей показник до 50%.

Так само ми запровадили онлайн-сервіси у сфері РАЦС. Тому вже зараз можна подати заяву про реєстрацію новонародженого, заяву про бажання вступити до шлюбу, зареєструватися на консультацію до спеціаліста органу РАЦС.

Минулого цей пілотний проект перейшов в категорію постійно діючих і поширений на всю Україну.

Чому чиновник-корупціонер любить "каламутну воду"?

Корупція серед чиновників може бути лише там, де є можливість приховати свої статки. Тому, ми повністю відкрили реєстри власності, тобто інформацію про майно, про автомобілі, про земельні ділянки.

Ця інформація забезпечить очищення від людей, які звикли заробляти на бюджеті. Увівши на окремому сайті прізвище чиновника, можна легко отримати дані про його майно.

Слід зазначити, що брехня в декларації вже стала кримінальним злочином за це дають 2 роки тюрми. А розбіжності у обсягах задекларованого майна з реальним рівнем життя – це незаконне збагачення, яке може потягнути за собою 8 років тюрми з конфіскацією майна.

Разом з тим ми вдосконалили реєстр корупціонерів. Віднині громадяни можуть перевірити чи не був помічений той чи інший державний діяч в корупційних діяннях. Інформація реєстру оновлюється щодня і надається безкоштовно

До речі, ці та інші реєстри Мін'юсту наразі управляються єдиною компанією – ДП "Національні інформаційні системи". Це забезпечує економію при адмініструванні реєстру.

Варто звернути окрему увагу на те, що ДП стало першою державною компанією, яке матиме незалежну Громадську раду, до якої увійдуть представники громадськості та міжнародних організацій. Вони займатимуться розробкою та затвердженням фінансового плану, а також проводитимуть моніторинг використання коштів. Цей крок дасть можливість виконати завдання моніторингового звіту по безвізовому режиму з ЄС.

Згадайте новину: Единый государственный реестр корупционеров будет в открытом доступе

Як не дати вільно дихати корупціонерам?

Вперше за всю історію існування сучасної української держава ми взялися за реальну боротьбу з корупціонерами.

На вимогу ЄС Верховна Рада ухвалила Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів", більше відомого завдяки історії про внесення змін до Форми 4.

При цьому, аби не створювати додаткові перепони для бізнесу, ми продовжили на чотири місяці строки подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників. Слід зазначити, що низка категорій юридичних осіб звільнено від обов'язку подавати такі відомості.

Антикорупційні практики впроваджуємо і в самому міністерстві. Зокрема, 12 лютого було проведено тестовий запуск електронної системи державних закупівель. Система дає змогу мінімізувати ризики корупції, підвищити прозорість закупівель і відкриває можливості для підприємців брати активнішу участь у постачанні товарів і послуг для потреб держави.

Разом з тим, Міністерство юстиції є органом, який координує люстраційну роботу. Станом на 30 липня до Єдиного реєстру люстрованих внесено 654 особи. До списку відомостей про стан проходження перевірки внесено понад 48 тисяч діючих чиновників та 38 тисяч претендентів. Нині триває 4 хвиля люстраційних перевірок, яка почалася у квітні. У її ході перевіряють представників територіальних органів міністерств і відомств. Звершити процес перевірок усієї вертикалі влади планується у 2016 році.

Справжньою перемогою в боротьбі з корумпованими чиновниками режиму Януковича стало рішення ВК щодо люстраційного закону. Венеційська комісія визнала: Закон повністю відповідає міжнародним стандартам. Україна має право на звільнення найвищих посадових осіб, які були призначені Януковичем. Комісія також визнала правомірним встановлення 10-річного терміну відсторонення цих службовців від державної служби. А також включення суддів Конституційного суду України до переліку осіб, які можуть бути люстровані, якщо такі судді були причетними до узурпації влади.

Дивиться відео: Хто підпадає під люстрацію згідно закону?


Як побороти тоталітарні привиди минулого?

Одним із напрямків люстраційної роботи є позбавлення від проявів тоталітарного нацистського та комуністичного режимів.

9 квітня було увалено закон, який забороняє виготовлення, поширення, а також публічне використання на території України символіки комуністичного та нацистського режимів, розповсюдження відповідної ідеології.

Одразу після початку дії даного документу почалася боротьба зі страшним для нашого народу комуністичним минулим.

23 червня та 17 липня незалежна комісія при Мінюсті провела засідання, за результатами яких затверджено правові висновки про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки Комуністичної партії робітників і селян, Комуністичної партії України (оновленої) та Комуністичної партії України вимогам Закону про декомунізацію. Відповідно Закону ці партії не можуть бути суб'єктом виборчого процесу.

Чого боїться український бізнес?

Ні для кого не секрет, що найбільшим головним болем для нашого бізнесу є побори різного кшталту контролерів та страшна державна бюрократія.

Уряд зі свого боку пішов на безпрецедентний крок та наклав мораторій на перевірки бізнесменів.

А ми зайнялися кардинальним спрощенням процедур, аби бізнесмени займалися розвитком своєї справи, а не паперовою тяганиною.

Ми скасували сплату збору за реєстрацію бізнесу та скоротили саму процедуру до 24 годин. Окрім того, значно розширено кількість точок прийому документів, давши до реєстраторів ЦНАПи і місцеву владу.

Ми впровадили пілотний проект "Екстериторіальність", який дозволяє подавати документи про реєстрацію підприємства незалежно від місця фактичного проживання.

Окрім того, 14 липня 2015 у першому читанні ухвалено проекти 4 законів для спрощення процедур реєстрації бізнесу та майна. Вони дадуть можливість запровадити реальну децентралізацію повноважень та запровадять вільний вибір суб'єкта реєстрації. Це може бути нотаріус, орган місцевого самоврядування чи будь-яка інша акредитована структура.

Спостерігайте подію: Онлайн – сервіс Міністерства юстиції України: невже революція в системі реєстраційних послуг відбудеться?!

Хто захистить українців у судах?

"Ви маєте право на адвоката" – звична для американських фільмів фраза стала реальністю для українців, які раніше не могли відстояти свої права через те, що не мали коштів на оплату послуг захисника.

У липні ми відкрили 126 центрів надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Всього за 2 місяці послугами скористалось понад 10 тисяч людей. Понад 5000 адвокатів, відібраних на відкритих конкурсах, надають консультації та за необхідності захищають громадян в судах, у тому числі й проти держави. Допомога надається не лише у кримінальних, а й у адміністративних та цивільних справах.

Згадайте новину: Зразки правильних скарг до Вищої ради юстиції затверджено

Скористатися послугами центрів можуть 8 млн соціально незахищених українців, зокрема і учасники АТО та члени їх сімей.

Коли виконуватимуться судові рішення?

Наразі в Україні виконується в кращому випадку лише кожне 5 рішення судів. Водночас у наших європейських сусідів все зовсім навпаки – проблеми з виконанням з'являються лише в 1 випадку з 5.

Тож не дивно, що одним із пріоритетних напрямків нашої діяльності була реформа виконавчої системи.

Нині затверджено Тимчасовий порядок автоматичного розподілу виконавчих документів між державними виконавцями і контролю строків виконання рішень судів та інших органів. Пілотний проект реалізується у двох регіонах та ліквідовує корупційну складову при розподілі проваджень.

До Верховної ради подано як невідкладні розроблені Мін'юстом спільно з громадськістю 3 законопроекти, що передбачають запровадження інституту приватних виконавців.

Останні отримають можливість виконувати всі рішення судів, окрім тих, які стосуються найчутливіших категорій.

Аби забезпечити мотивацію як державних, так і приватних виконавців, вводиться система винагород. Крім того, буде запроваджено Єдиний реєстр боржників.

Окремо хотілось би зупинитись на роботі Системи електронних торгів арештованим майном (СЕТАМ).

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст