Главная Блог Аналитические статьи Legal Tech Микита Полатайко: Про типові помилки legal tech стартапів і юридичну освіту

Микита Полатайко: Про типові помилки legal tech стартапів і юридичну освіту

24.11.2018
Автор:
Просмотров : 1596

Микита Полатайко – провідний юрист у сфері інформаційних технологій в Україні, який консультує великі транснаціональні та новостворені технологічні компанії. Так про нього розповідають на сайті Aequo, де Микита є керівником ІТ-практики. Здебільшого саме так його анонсують перед виступом на конференціях, хакатонах чи різноманітних юридичних курсах. Про себе ж він говорить як про ІТ-юриста, який вже вдосталь набив шишок як у юридичній практиці, так і в підприємницькій діяльності, а зараз хоче допомогти тим, хто тільки збирається це зробити. У перервах між заняттями зі структурування ІТ-бізнесу, які веде Микита на Програмі ІТ-права УКУ, нам вдалося поговорити про помилки legal tech стартапів, юридичну магістерську програму мрії, найбільші виклики, які зараз стоять перед юристами та чим, на відміну від проектів-єдинорогів, цікаві проекти-кукарачі, пише law.ucu.edu.ua

В одному зі своїх постів у Фейсбуці Ви згадували про те, що розвивати legal tech startup екосистему справа непроста і неприбуткова, але дуже корисна для нашого спільного майбутнього. Ви заснували перший в Україні legal tech startup Smart Doc. Розкажіть більше про нього.

Це конструктор юридичних документів, у першу чергу договорів. Ми його почали створювати у 2011 році. У кінці 2013 я його зафрізив, і з того часу ми його абсолютно не розвиваємо і не оновлюємо, крім як на відповідність законодавству. А стартап і досі існує. Він не окупає свої інвестиції, але окупає своє існування.

З якими проблемами/помилками Ви стикнулися, коли почали його реалізовувати?

Орієнтованість лише на український ринок – це перша помилка. Власний контент, а не тільки платформа – це друга помилка. Третє – юридичний контент, зав’язаний на Україну, складно масштабувати, бо в кожній країні треба суттєво змінювати контент. Той самий Axdraft, який зараз є – це, можна сказати, SmartDoc 2.0. Вони зробили платформу, де контент дають самі користувачі.

Що вони зробили краще?

Вони взяли іншу технологію, дещо по-іншому підходять до різних питань, але це все одно конструктор договорів, у якому контент дають самі користувачі. Це перший їхній плюс. Друге – вони не займаються масовими продажами та формуванням ринку. Їм не треба пояснювати підприємцям, що вони можуть сформулювати договір онлайн, а не качати шаблон. Вони продають це великому бізнесу. Зараз вони припускаються своїх помилок, але принаймні точно не будуть заморожувати проект так швидко, як ми.

“Ринок в Україні малюсінький. Тут можна тільки обкатати ідею. Тут не заробиш багато грошей на свій проект і не відіб’єш інвестиції в R&D. Всі, хто орієнтовані на український ринок – обирають програшну стратегію. Це, в принципі, про продукти в ІТ, особливо в B2C. У B2B ще є якісь варіанти, бо тобі не треба багато масштабу для того, щоб заробляти на B2B ринку”.

Як Ви оцінюєте потенціал тих ідей, із якими до Вас приходять юристи?

Мені подобаються три критерії від AEQUO LegalTech Challenge: наскільки це може змінити право, наскільки це проривна технологія і наскільки це викликає емоцію. Є проекти-єдинороги, а є проекти-кукарачі (в перекладі “таргани”). Звучить не дуже приємно, але суть кукарачі в тому, що вони їдять крихти. Тобто той, хто відхоплює у великого глобального гравця шматочок ринку – це теж цікава компанія. Вони реалізовують перевірену бізнес-модель або, принаймні, популярний сервіс локально в якійсь ніші.

Чим вони цікаві?

По-перше, вони будуть цікаві, щоб їх викупити, бо це краще, ніж заходити на новий ринок. Зараз Rozetka купила Prom.ua. Недавно переглядав інтерв’ю з Владиславом Чечьоткіним, де його запитали: “Ви готуєтесь до того, щоб продатись Amazon або Alibaba?”, а він відповідає, що їм до цього ще як до неба рачки, бо в нас маленький ринок, а великим глобальним гравцям Україна нецікава. Якби Rozetka була на глобальному ринку на таких позиціях, на яких вона є в Україні, вона б не хотіла нікому продаватися – вона б сама купувала. Глобально Rozetka займається тим самим, що Alibaba та Amazon на великих ринках. Я навів цей приклад для того, щоб дати зрозуміти, що якщо це не нова технологія, якщо цей проект змінює лише наш ринок, а не глобальний, то це теж може бути цікаво. Цікаві єдинороги, але кукарачі теж цікаві.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст