У преамбулі Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 р. зазначена благородна мета, а саме: забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Всі центральні органи виконавчої влади, а також суб’єкти окремих сфер господарювання згідно з Законом України «Про публічні закупівлі», з 1 квітня 2016 року здійснюють закупівлі тільки через систему електронних торгів на авторизованих електронних майданчиках. З 1 серпня 2016 року ця норма стала обов’язковою для усіх замовників.
Закон України «Про публічні закупівлі» регулює всі відносини між Замовником та Постачальником, які передують укладанню договору закупівлі товарів, робіт чи послуг, починаючи від умов здійснення торгів, до вирішення можливих конфліктних ситуацій.
Однак, не усі види державних закупівель підпадають під регулювання даним законодавчим актом. Зокрема, він регулює тільки питання закупки товарів або послуг державними організаціями на суму, яка дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень. Що ж стосується вартості замовлених робіт, то вони повинні перевищувати загальну вартість 1,5 мільйони гривень. До замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень. Усі інші потреби урядових організацій в товарах і послугах на менші суми можуть здійснюватися шляхом допорогових закупівель. Слід відзначити, що підприємства, яким необхідно придбати товарів на менші, ніж зазначені суми, мають право користуватися правилами і процедурами, передбаченими електронними державними закупівлями (наказ ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 року № 35).
В разі допорогових закупівель замовнику не обов’язково проводити електронні торги. Цим деякі замовники і користуються, розбивають закупівлю на необхідну кількість частин таким чином, аби кожна з них не перевищувала порогової суми у 200 тисяч гривень. Тому на електоронній системі публічних закупівель часто можна побачити одразу декілька закупівель одного й того ж товару чи послуги, але окремими контрактами по 199 тисяч гривень. Іноді можна побачити випадки, коли на цю суму купують один комп’ютер.
Даний обхід системи пояснюється тим, що у допорогових закупівлях у випадку виявлення порушення є тільки можливість звернутися до замовника із вимогою про усунення порушення у процесі проведення закупівлі. Замовник протягом 3 днів розглядає вимогу, приймає і оприлюднює рішення щодо неї. У разі, якщо замовник не відповідає на вимогу, рекомендується залишити відгук про нього або аргументоване звернення про порушення на порталі моніторингу Dozorro.
Якщо очікувана вартість предмета закупівлі буде від 50 тис. грн. (з ПДВ) й до 200 тис. грн. (з ПДВ), то замовнику необхідно буде обов’язково оприлюднити звіт про укладені договори в електронній системi.
Однак, не все так погано, як здається: щоб зекономити кошти платників податків та запобігти корупційним ризикам багато розпорядників коштів прийняли рішення проводити в системі ProZorro і допорогові закупівлі. Наприклад, Дніпропетровська, Запорізька, Львівська, Тернопільська облдержадміністрації та Київська міська державна адміністрації ще в 2016 році запровадили електронні аукціони через систему ProZorro для всіх закупівель, сума яких перевищує 50 тис. грн. В 2017 році відповідні рішення ухвалили Івано-Франківська міська рада, Дніпровська міська рада, Київська міська рада, Львівська міська рада, Хмельницька міська рада, Маріупольська міська рада та інші.
На сьогодні в системі ProZorro встановлено обмеження, тому через систему можливо подавати закупівлі, очікувана вартість яких не менша за 3 тис. грн.
1. Схемою обману системи є прописування замовником вимог під «свого» постачальника.
Проте довести це практично неможливо. Як правило, виписуючи ті чи інші умови, замовник пояснює, що таким чином просто захищається. Бо не завжди можна обрати найдешевший товар або послугу - потрібна гарантія якості. Адже якщо фірма, яка виграла закупівлю, надала продукцію неналежної якості, доводиться проходити процедуру знову.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.