Главная Блог Аналитические статьи Статьи Кримінальна справа як результат перевірки підприємства: судова практика

Кримінальна справа як результат перевірки підприємства: судова практика

20.09.2019
Просмотров : 4888

За даними Інспекційного порталу протягом першої половини 2019 року до бізнесу найчастіше навідувались:

  • Державна екологічна інспекція (Держекоінспекція);
  • Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба);
  • Державна служба України з питань праці (Держпраці);
  • Державна служба з надзвичайних ситуацій (ДСНС).

Згідно з річними планами за 2019 рік, зазначені органи запланували провести більше 92 тис перевірок.

Раніше у статті про наслідки перевірок контролюючих органів (“Журнал головного інженера”, №4, квітень 2019) ми описали один із основних ризиків для бізнесу – звернення до суду із позовом про зупинення роботи підприємства. Однак, контролюючі органи, після проведення перевірок також почали звертатися до правоохоронних органів. Останні охоче розпочинають кримінальні провадження, оскільки це зручна нагода для тиску на бізнес шляхом обшуків, виїмок та допитів. Це створює додаткові ризики для роботи підприємства та його керівництва.

Що означає відкрите кримінальне провадження для підприємства? Наведу деякі із можливих ризиків:

  • Проведення обшуку на території підприємства. Обшук може закінчитись вилученням обладнання, комп’ютерної техніки, бухгалтерії, і навіть затриманням посадових осіб.
  • Арешти обладнання. Слідчий може через суд арештувати майно, заборонити його використання та розпорядження ним.
  • Вилучення документів та відео з камер спостережень. Підприємство може втратити на невизначений час контроль над оригіналами документів, які слідчий триматиме у матеріалах справи. Також він може вилучити носії відеозаписів з відеокамер або всю систему відеоспостережень.
  • Деморалізація колективу. Візити правоохоронців часто справляють негативний вплив як на колектив, так і на менеджмент підприємства. Виклики на допит, надання свідчень викликають у персоналу відчуття страху та можуть призвести до звільнення.

Отже, необхідно розібратися, як перевірка контролюючого органу може призвести до появи кримінального провадження та чи можливо уникнути цього. Розглянемо на прикладі окремих контролюючих органів.

Державна екологічна інспекція

У 2019 році Держекоінспекція проведе 10 207 перевірок.

Положенням про Державну екологічну інспекцію України передбачено, що за результатами проведення перевірки інспектор має право звертатись до правоохоронних органів у разі виявлення ймовірного злочину проти довкілля (пп.15 п.6 Положення, затвердженого Постановою КМУ від 19.04.2017 №275). Аналогічне право мають і інспектори територіальних органів інспекції.

Хоч Держекоінспекція не зобов’язана звертатися до правоохоронців, однак дуже часто користується таким правом, що підтверджує судова практика.

У Єдиному державному реєстрі судових рішень міститься чимало ухвал слідчих суддів, які свідчать про відкриття кримінальних проваджень правоохоронцями за зверненням Держекоінспекції.

У залежності від виду правопорушення, правоохоронці розпочинають кримінальне провадження за однією із статей Кримінального кодексу України (далі – КК України), яка визначає відповідальність за злочини проти довкілля (статті 236-254 КК України).

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст