26 листопада 2018 року Верховною Радою України було прийнято Закон України № 9338 “Про затвердження Указу Президента України “Про введення воєнного стану в Україні”. Відповідно до його положень воєнний стан вводиться з 14 години 00 хвилин 26 листопада 2018 року до 14 години 00 хвилин 26 грудня 2018 року (строком на 30 днів) на території наступних областей України: Вінницька, Одеська, Миколаївська, Херсонська, Запорізька, Донецька, Луганська, Харківська, Сумська, Чернігівська, а також у внутрішніх водах України Азово-Керченської акваторії.
Яким чином режим воєнного стану може вплинути на життя пересічних громадян?
Перш за все, необхідно розуміти, що сутність режиму воєнного стану полягає в забезпеченні безперешкодної та оперативної можливості відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, шляхом надання визначеним законодавством органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування певних повноважень, що необхідні для цього. У зв’язку із цим певні конституційні права і свободи людини і громадянина можуть бути тимчасово (на період дії воєнного стану) обмежені. Сутність обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина під час воєнного стану, в свою чергу, пояснюється особливістю режиму їх захисту з боку держави в такий час. Наприклад, в мирний час проникнення до житла та проведення в ньому огляду або обшуку дозволяється виключно на підставі рішення суду (за винятком деяких випадків), проте під час дії режиму воєнного стану для проникнення до житла і проведення в ньому огляду рішення суду не потрібне. Таким чином, захист національної безпеки, незалежності України та її територіальної цілісності в умовах воєнного стану превалює над деякими конституційними правами і свободами людини і громадянина.
Отже, які саме відмінності можуть виникати під час дії воєнного стану? Розглянемо їх окремо.
Так, відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 6 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” в указі Президента України про введення воєнного стану має бути зазначено, зокрема, вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв'язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно п. 3 Указу Президента України “Про введення воєнного стану” № 393 від 26 листопада 2018 року передбачено обмеження наступних конституційних прав і свобод людини і громадянина під час дії режиму воєнного стану:
1) право на недоторканність житла (ст. 30 Конституції України). В контексті положень ст. 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” обмеження такого конституційного права може полягати у можливості проведення огляду житла громадян та речей в ньому без відповідного рішення суду про дозвіл на такі дії, а також у встановленні військово-квартирної повинності з розквартирування військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу правоохоронних органів, особового складу служби цивільного захисту, евакуйованого населення та розміщення військових частин, підрозділів і установ.
2) право на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції (ст. 31 Конституції України). Практичне вираження такого обмеження полягає у впровадженні державою регулювання роботи підприємств телекомунікацій, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та засобів масової інформації, а також у можливості використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб і проведення роз'яснювальної роботи серед військ і населення. Крім того, держава може забороняти роботу приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп'ютерні мережі. В разі порушення зазначених вимог телекомунікаційне обладнання, телевізійна, відео- і аудіоапаратура, комп'ютери, а також у разі потреби інші технічні засоби зв'язку можуть бути вилучені в окремих громадян.
3) право на невтручання в особисте і сімейне життя, яке включає право на охорону конфіденційної інформації (ст. 32 Конституції України). Як обмеження цього права можна розглядати можливість держави перевіряти документи у осіб, а в разі потреби проводити огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян.
4) свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України (ст. 33 Конституції України). Обмеження таких свобод за законом може полягати в наступному:
запровадження комендантської години (заборони перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень);
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.