Військовослужбовці – особлива категорія осіб, професійна діяльність яких передбачає специфічне правове регулювання. Це пов’язане і з виконанням складних, небезпечних та важливих завдань оборони країни, суворою дисципліною, єдиноначальністю, посиленими соціальними гарантіями. Серед різноманіття аспектів правового статусу військовослужбовців наявні і особливості притягнення їх до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень.
Без адмінпротоколу
За змістом з ч. 1 ст. 15 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) військовослужбовці, військовозобов'язані та резервісти під час проходження зборів, а також особи рядового і начальницького складу несуть відповідальність за адміністративні правопорушення за дисциплінарним статутом.
Ст. 45 Дисциплінарного статуту Збройних сил України передбачає, що за вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених КУпАП.
Водночас, дія Дисциплінарного статуту розповсюджується не лише на військовослужбовців, а також і на цивільних осіб, якими є члени та командир добровольчого формування територіальних громад. Однак, не повсякчас, а лише під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони (ч. 3 ст. 3, абз. 2 ч. 3 ст. 9 Закону «Про основи національного спротиву»).
Отже, за адміністративні правопорушення військовослужбовці передусім несуть дисциплінарну, а не адміністративну відповідальність. Якщо військовий вчиняє правопорушення, передбачене нормами КУпАП, він притягається до відповідальності командиром без складення звичного адмінпротоколу. Але з цього правила є винятки, прямо передбачені КУпАП.
Перелік правопорушень, за якими військовослужбовці несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах в порядку КУпАП, є вичерпним і містить правопорушення, які поділяються на загальні та спеціальні.
Їх об’єднує те, що при скоєнні адмінправопорушення до військовослужбовців не застосовуються положення Дисциплінарного статуту. Однак, у певних випадках, законодавець все одно відсилає до дисциплінарної відповідальності за Статутом, навіть в умовах регулювання КУпАП (але ці особливості ми розглянемо у наступній статті).
Загальні проступки
До загальних адмінправопорушень відповідно до ч.2 ст. 15 КУпАП відносяться:
Особлива увага в законодавстві приділена корупційним діянням військовослужбовців. Посилання на порядок притягнення до відповідальності за їх вчинення саме за КУпАП визначено ст. 45 Дисциплінарного статуту. До того ж, корупційні правопорушення підлягають особливому контролю, що підтверджує зміст Інструкції з надання доповідей і донесень про події, кримінальні правопорушення, військові адміністративні правопорушення та адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, порушення військової дисципліни та їх облік у Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та Державній спеціальній службі транспорту, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 29.11.2018 №604.
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.