Розглянемо найпоширенішу ситуацію у сфері операцій із нерухомим майном. Продавець є власником будівлі і орендарем земельної ділянки, яка відведена для експлуатації та обслуговування цієї будівлі. Орендодавцем (власником) цієї земельної ділянки є орган місцевого самоврядування з яким укладено та зареєстровано у Державному земельному кадастрі договір оренди земельної ділянки строком так на 15 років. Право власності на будівлю за один день перейшло від Продавця Покупця на підставі договору купівлі-продажу будівлі, при цьому відповідні зміни щодо права власності на будівлю нотаріус в день укладання договору купівлі - продажу будівлі вніс до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Право оренди земельної ділянки автоматично від Покупця до Продавця не переходить, оскільки є третя сторона – орган місцевого самоврядування і тут починаються складнощі.
Читайте статтю: Плата за землю при переході права власності на нерухоме майно, розташоване на орендованій іншою особою земельній ділянці.
Как бороться с увеличением размера платы за аренду земли?
Відповідно до статті 31 ЗУ «Про оренду землі» договір оренди землі в тому числі припиняється у разі «набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці». Згідно статті 34 ЗУ «Про оренду землі» - «у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.» Як правило договір оренди землі, передбачає повернення земельної ділянки у власність органу місцевого самоврядування на підставі акту приймання (повернення) – передачі земельної ділянки.
Начебто законодавець врегулював порядок зміни орендаря земельної ділянки проте має місце наступний конфлікт інтересів чотирьох різних суб’єктів:
Отже, давайте спробуємо знайти правовий вихід із цієї ситуації, насамперед з точки зору Покупця, який і будівлю продав, і земельною ділянкою не користується, і хоче земельну ділянку повернути власнику, а все одно страждає більше за усіх.
Наводимо приклад позиції податкових органів з цього питання : "ДФС України: База знань."
Сформульоване питання: Чи повинен власник будівлі, споруди (їх частини) сплачувати земельний податок за земельну ділянку, на якій розташована така будівля, споруда, якщо зазначена земельна ділянка належить до земель державної і комунальної власності і передана в оренду іншій особі?
Коротка відповідь:
Якщо орендар земельної ділянки державної і комунальної власності відчужує право власності на будівлю, споруду (її частину), розміщену на орендованій земельній ділянці та не повернув орендодавцю у встановленому порядку зазначену земельну ділянку, такий орендар є платником орендної плати за землю на підставі укладеного договору оренди землі до дати повернення земельної ділянки орендодавцю (відповідному органу виконавчої влади чи відповідній сільській, селищній, міській раді), що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки.
Особа, що набула право власності на будівлю, споруду (її частину), до отримання права оренди земельної ділянки (укладення у встановленому законодавством порядку договору оренди землі) повинна відповідно до вимог п.287.6 ст.287 Податкового кодексу України сплачувати земельний податок за земельну ділянку, на якій розташована така будівля, споруда (її частина), з урахуванням прибудинкової території.
Шукаючи відповідь у судовій практиці слід сформулювати питання нашої юридичної дискусії наступним чином:
При відчуженні нерухомого майна, договір оренди земельної ділянки припиняється в момент укладання такого договору відчуження в силу ст….. ЗУ «Про оренду землі». Відсутність акту приймання (повернення) – передачі земельної ділянки між попереднім власником нерухомості та органом місцевого самоврядування (власником земельної ділянки) є доказом фактичного землекористування земельною ділянкою попереднім власником нерухомості (орендарем земельної ділянки) або ні? Якщо суди у своїх рішеннях прийдуть до висновку, що фактичне використання земельної ділянки не відбувається оскільки як раз цією земельною ділянкою фактично користується новий власник нерухомості, то тоді відсутні підстави для у податкового органу для нарахування орендної плати за землю.
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.