Правовий аналіз законопроєкту № 13364-1 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення, що посягають на власність та у сфері охорони природи, використання природних ресурсів»
Протягом десятиліть система адміністративної відповідальності за екологічні правопорушення в Україні залишалася фактично недієвою, створюючи умови для безкарності та систематичного нехтування природоохоронним законодавством. Фундаментальна проблема полягає в тому, що чинні штрафи є мізерними та не виконують ані превентивної, ані каральної функції.
На цьому тлі законопроєкт № 13364-1 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення, що посягають на власність та у сфері охорони природи, використання природних ресурсів» покликаний трансформувати екологічну політику держави від символічної, постфактум реєстрації порушень до каральної та превентивної моделі.
Законопроєкт № 13364-1 був зареєстрований у Верховній Раді України 27 червня 2025 року групою народних депутатів на чолі з Олександром Юрченком. Важливо зазначити, що він був поданий як альтернативний до урядового законопроєкту № 13364 від 12.06.2025, який мав значно вужчу сферу застосування і фокусувався переважно на посиленні відповідальності у сфері охорони водних ресурсів.
Згідно з пояснювальною запискою, метою альтернативного законопроекту, як і основного, є забезпечення екологічної безпеки, запобігання негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження водних ресурсів, шляхом посилення відповідальності за порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів.
Ключовий механізм, запропонований у законопроєкті, полягає у кардинальному збільшенні розмірів штрафів, що обчислюються в неоподатковуваних мінімумах доходів громадян (НМДГ). Законопроєкт в десятки, а подекуди і в сотні разів збільшує кількість НМДГ, що стягуються за кожне конкретне правопорушення.
Аналіз порівняльної таблиці та тексту проєкту дозволяє виділити декілька ключових напрямів, де відповідальність зростає найбільш суттєво.
Охорона земельних ресурсів (Статті 53, 532, 54, 55, 56 КУпАП)
У цій сфері запропоновано значне посилення санкцій, спрямоване на боротьбу з нецільовим використанням земель та спотворенням даних.
Охорона водних ресурсів (Статті 48, 59, 591, 60, 61, 62 КУпАП)
Цей блок змін є відповіддю на масові порушення водоохоронного законодавства, які завдають значних збитків.
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2025 «Протокол». Всі права захищені.