Головна Блог Аналітична стаття Інтерв'ю Для зростання банківського сектору держава має створити чіткі та незмінні правила гри

Для зростання банківського сектору держава має створити чіткі та незмінні правила гри

22.02.2022
Переглядів : 2302

Від «банкопаду» 2014– 2015 рр. вітчизняний банківський сектор оговтується й досі. А держава за ці роки так і не стала надійним партнером, що задає зрозумілу та прогнозовану політику в сфері банків та фінансів. Про те, як запровадження санкцій РНБО впливає на банківський сектор, чому прийняття окремих найкращих законів не змінює ситуацію, про особливості фінмоніторингу по-українськи, а також про те, чи потрібно легалізувати в Україні криптовалюти, ми говорили з кандидатом економічних наук, заслуженим юристом України, членом правління Асоціації адвокатів України, керуючим партнером Amber Law Company Семеном ХАНІНИМ.

— З нашого минулого інтерв’ю пройшов майже рік. Які позитивні моменти можна відзначити у сфері банківського регулювання за цей час?

— Все ж я схиляюсь до того, що не варто вишукувати те, чого немає. Адже будь-які суттєві зміни помітні відразу. Тобто суттєвих змін, на жаль, не відбулося. Ані гірше, ані краще не стало. Всі зміни, що були, носять виключно локальний, тактичний характер і не здатні суттєво на щось впливати.

— У 2021 р. був прийнятий та запрацював новий Закон «Про фінансовий лізинг». Які системні зміни він приніс?

— Безумовно, питання стосовно прийняття цього закону назріло вже давно. Він дав визначення поняття процесів лізингу, прибрав колізійність з іншими нормативно-правовими актами. Втім, відчутного впливу цього закону на український фінансовий ринок не було помітно, адже процеси кредитування і фінансового лізингу знаходяться під великим регулюванням і тиском з боку держави, що зменшує інтерес до цих інструментів з боку бізнесу. Тому впевнений, що прийняття навіть найкращих законів не змінить головну проблему.

— А у чому головна проблема?

— Так чи інакше, в умовах лізингу особа чи підприємство бере на себе певні ризики, і ці ризики просто неспівставні з можливим прибутком. Перш за все, тому, що у діючий правовій системі координат на захист своїх прав йдуть роки. Купа заперечень, перша інстанція, потім апеляція, далі Верховний Суд... Та навіть вигравши справу в суді, ще треба дочекатися виконання цього рішення, що часом складніше, ніж судова боротьба, адже більше 50% судових рішень не виконуються через дії органів державної влади. У багатьох країнах ці проблеми мають різний характер вирішення. Наприклад, у Швейцарії апеляція дуже дорога у фінансовому плані. У нас же апеляція — це обов’язкова складова будь-якого судового процесу. Сумнівний приклад подають ті ж державні органи, що в абсолютно програшній ситуації все одно подають апеляційні скарги. У 80% випадків вони за рахунок платників податків будуть йти до останньої інстанції. Тобто в нинішніх реаліях перша судова інстанція стала, по суті, технічною. А це подовжує розгляд справи.

І коли ми маємо бізнес, пов’язаний з тимчасовим чи постійним переходом прав власності і оплатою частинами, ми розуміємо всі ці судові ризики. Потім рахуємо їх і розуміємо, що в будь-якому разі отримаємо лише збитки. Сьогодні банку вигідніше купити ОВДП, ніж кредитувати реальний сектор. Адже держава поверне кошти в будь-якому разі, окрім дефолту, а особа чи підприємство — не факт. А ще суди, робота з виконавчою службою тощо. У таких реаліях прийняття законів з покращеними механізмами просто нівелюється існуючою правовою системою. Якщо держава дійсно хоче, щоб запрацювали лізинг та кредитування, слід забезпечити залізобетонну можливість, щоб заставне майно банк отримував миттєво. І бажано, щоб цей обов’язок брала на себе саме держава. Треба, щоб працював простий і зрозумілий механізм, який забезпечить дотримання прав та законних інтересів усіх сторін. Система працює у балансі.

— Вже більше року в країні триває санкційна епопея. Чи створило це якісь загрози для банківського сектору?

— На мій погляд, такі загрози існують. І наразі юридична спільнота не дуже розуміє, як з ними бути. Банки сприймають підсанкційного клієнта як високоризикового і відмовляють в обслуговуванні. А як бути при цьому такій особі? Як відкрити рахунок у банку такій особі? Як проводити елементарні операції з купівлі харчових продуктів, одягу, промислових товарів? Тим паче, в такій ситуації банк виконує невластиві для нього функції. Звичайно, він має проводити ідентифікацію свого клієнта, але ж він не правоохоронний орган, а вимушений діяти певним чином, бо є вимоги з фінмоніторингу, за невиконання яких загрожують великі штрафи. І знову ж таки, фінмоніторинг у державних банках і приватних має різницю, адже державний банк ніколи так фінансово не покарають, як приватний, бо це гроші з державного бюджету.

— Тобто банки, по суті, — заручники ситуації?

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст