Система державних гарантій здійснення адвокатської діяльності є запобіжником від впливу на адвоката. Натомість відсутність відповідальності фактично дає можливість безкарного порушення засад Конституції України й чинного законодавства про адвокатуру.
Аби усунути цю прогалину, група народних депутатів внесла до Верховної Ради проект Закону №12320 від 16.12.2024 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення дотримання гарантій адвокатської діяльності». Участь у підготовці проекту взяли представники Комітету НААУ з питань інформаційної політики та взаємодії із ЗМІ.
Автори законодавчої ініціативи відзначають, що проблема ототожнення адвоката з клієнтом набула особливої гостроти. Це пов’язано, зокрема, зі різким зростанням кількості кримінальних проваджень щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних зі збройною агресією РФ, а також розглядом судових справ щодо обмеження прав осіб, пов’язаних з державою-агресором.
Кожен такий факт викликає занепокоєння у суспільстві, що часто проектується на адвокатів, які виконуючи свій професійний обов’язок здійснюють захист прав та законних інтересів своїх клієнтів. При цьому, йдеться не про епізодичні випадки такого ототожнення, а про системну проблему, яка потребує свого вирішення, оскільки завдає шкоди як окремим адвокатам, так і інституту адвокатури в цілому.
Але втручання в діяльність адвоката та інший вплив на нього у зв’язку із виконанням професійних обовʼязків грубо порушує вимоги Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», суперечить міжнародним стандартам незалежності адвокатської професії в демократичній правовій державі, порушує гарантії незалежності адвокатської діяльності, гарантії кожного на професійну правничу допомогу та доступ до правосуддя, а також є тиском на адвокатів при виконанні ними своїх професійних обовʼязків.
І така тенденція є руйнівною для засадничих принципів правової держави, де визнається і діє принцип верховенства права, несе загрозу незалежності інституту адвокатури.
Саме тому законопроектом пропонується доповнити КУпАП новою ст. 185-16, у якій передбачити адміністративну відповідальність за порушення заборони ототожнення адвоката і клієнта. Диспозиція полягатиме у публічному, у тому числі через медіа, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки, ототожнення особою адвоката і клієнта, якому таким адвокатом надається професійна правнича допомога, вчинене без мети перешкодити виконанню адвокатом передбачених законом повноважень зі здійснення захисту, представництва та надання інших видів правничої допомоги особі. Протоколи складатимуть посадові особі органів адвокатського самоврядування (ст. 255 КУпАП), а справи розглядатимуть судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів (ст. 221 КУпАП).
Крім того, передбачається деталізація форм утручання в діяльність адвоката, відповідальність за яке вже установлена ст. 397 КК.
Кримінально караним пропонується закріпити:
Проект направлений на створення реального та дієвого механізму захисту прав адвокатів та гарантій їх професійної діяльності, що на практиці буде сприяти реалізації конституційних прав громадян на професійну правничу допомогу.