Главная Блог Новости Стягнення в дохід України активів осіб, що сприяли збройній агресії: зміни до закону "Про санкції"

Стягнення в дохід України активів осіб, що сприяли збройній агресії: зміни до закону "Про санкції"

26.04.2022
Просмотров : 2196

21 квітня 2022 року Верховна Рада України ухвалила законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо підвищення ефективності санкцій, пов’язаних з активами окремих осіб (реєстр. № 7194). Законопроект очікує підпису Президента України.

Цим законопроектом було внесено зміни до Закону України “Про санкції” - а саме, додано новий вид санкції - стягнення в дохід держави активів, що належать фізичній або юридичній особі, а також активів, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фіз. або юр.осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними. Таким чином, законодавство тепер передбачає можливість - фактично - конфіскувати активи, без компенсації вартості таких. Більш того, законопроект передбачає можливість конфіскувати і ті активи які опосередковано належать “підсанкційній” особі.

Згадайте новину: Прийнято закон про конфіскацію майна росіян та інших осіб, що мають тісний зв’язок із рф: законопроект № 7169

Так ось, нагадаю, прийнятий нещодавно Закон “Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів” піддався критиці через процедуру примусового вилучення майна рф і пов’язаних із рф осіб, оскільки відповідне рішення за встановленим порядком приймається РНБО, вводиться в дію указом Президента і затверджується ВРУ. Тоді як, відповідно до статті 41 Конституції України - конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом. Хоча слово “конфіскація” в цьому законі, і не фігурувало, вирішили все ж таки розробити і прийняти механізм вилучення активів у дохід держави через рішення суду - відповідно до розглядуваного законопроекту № 7194.

Що ж запропоновано:

1. хто підпадає під такий вид санкції. Відповідно до статті 5-1, що додається законопроектом до Закону України “Про санкції” - вона має винятковий характер та може бути застосована лише щодо фізичних та юридичних осіб, які своїми діями створили суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України (в тому числі шляхом збройної агресії чи терористичної діяльності) або значною мірою сприяли (в тому числі шляхом фінансування) вчиненню таких дій іншими особами, в тому числі, до резидентів у розумінні Закону "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів".

  • резидентами згідно цього закону наразі є юридичні особи, які зареєстровані в Україні, але засновником, учасником, або бенефіціаром є рф, чи пов’язані із нею особи. Якщо ж Президент підпише законопроект №7169 і він набуде чинності - до резидентів додадуться ще й фізичні особи: громадяни рф (крім тих хто захищають суверенітет і незалежність України та беруть участь у відсічі збройної агресії проти України) та фізичні особи, що мають тісний зв’язок із рф. До резидентів за законопроектом №7169 ще й прирівняли тих, хто постійно перебуває за межами України або на тимчасово окупованій території України та публічно заперечує чи підтримує здійснення збройної агресії рф проти України, встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України та які не зупинили чи не припинили здійснення своєї економічної / господарської діяльності на території рф у період дії воєнного стану, введеного у зв’язку із здійсненням збройної агресії рф проти України.

2. коли ця санкція застосовується. Лише в період дії правового режиму воєнного стану.

Згадайте новину: Спеціально для зрадників: позбавлення державних нагород - законопроект №6163

3. які активи підпадають під примусове вилучення. Як видно з назви санкції - це активи, що належать фіз. або юр.особі, а також активи, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фіз. або юр.осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними. Розпоряджатися - це право визначати фактичну та юридичну долю речі.

4. обов’язкові умови (лише за наявності яких може застосовуватись ця санкція). Одна із умов - що на відповідну фіз. чи юр.особу, вже накладено санкцію у виді блокування активів (це одна із санкцій, передбачених Законом України “Про санкції”). Така санкція накладається за рішеннями РНБО, прийнятими після прийняття цього законопроекту №7194 та набрання ним чинності. Разом із тим, розпочаті і незавершені в період дії правового режиму воєнного стану, справи, продовжуєють розглядатися в порядку визначеному Законом України “Про санкції”.

5. порядок застосування санкції. Порядок детально передбачений у тій же статті 5-1. Про порядок - якщо коротко:

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст