Главная Блог Аналитические статьи Интервью Андрій Мартин: Держгеокадастр і надалі залишатиметься реальним «хазяїном всія земель»

Андрій Мартин: Держгеокадастр і надалі залишатиметься реальним «хазяїном всія земель»

08.05.2018
Автор:
Просмотров : 2706

Земельний покер – саме так можна охарактеризувати події довкола подальшого майбутнього українських земель. «Карти» тримають кілька гравців (парламент, уряд, Мінагрополітики, Держгеокадастр, Президент) і ставки за столом лише зростають. Ще б пак, попереду законний «дерибан» державних гектарів та відкриття ринку с/г земель. Зрозуміти, які комбінації намагається розвернути кожен і що за ними буде далі – можна, але це непросто: надто досвідчені гравці політичного блефу зібралися за земельним столом. Втім, загальні штрихи земельного покращення вже очевидні. Як їх розуміти і куди вони заведуть українців та АПК? Про це AgroPolit.com поговорив із доктором економічних наук, заступником голови ради Асоціації «Земельна спілка України» Андрієм Мартином:

AgroPolit.com: Провалено три законопроекти з децентралізації, а з 1 лютого 2018 року почало діяти розпорядження уряду про передачу сільгоспземель громадам. То процес земельної децентралізації пішов, чи це лише передвиборча маніпуляція?

Андрій Мартин: Кабмінівську постанову можна впевнено назвати маніпуляцією, мета якої була доволі проста – продемонструвати широкій публіці, що земельна децентралізація можлива і без прийняття спеціального законодавства, що дозволило б ефективніше «валити» внесені у парламент законопроекти. Коли постає питання «Чому в Україні сільськогосподарські землі не передаються місцевим громадам і їх продовжують дерибанити державні органи?», слід завжди задавати й друге питання – «Кому це вигідно?». Президентові – ні, бо його вертикаль цими землями не розпоряджається. Якісь «погані» народні депутати – це також не їхня парафія, бо вони не мають жодного стосунку до розпорядження землями. Натомість, сотнями тисяч гектарів державних земель розпоряджається урядовий орган – Держгеокадастр, а про факти системної корупції у цьому не говорить хіба що лінивий. При чому найбільші гроші «робляться» чиновниками не лише на безоплатній роздачі сільськогосподарських земель, а й у випадках, коли ці землі потрібно надати під будівництво, видобування корисних копалин, змінити їм цільове призначення. За великим рахунком, найбільшими противниками реальної земельної децентралізації є політичні сили та політики, які безпосередньо контролюють вертикаль Держгеокадастр і для яких він давно перетворився на «курку, що несе золоті яйця». Логічний висновок: попри те, що уряд на словах завжди «за» децентралізацію, фактично земельна децентралізація блокується. Розказуючи завчені гасла про земельну децентралізацію, виконавча влади робить усе, щоб вона насправді не відбулася, а відповідне законодавство прийнято не було.

Читати до теми: Чи відродиться корупція в орендних торгах за держземлі? Практика і виклики

Розпорядження уряду про передачу сільськогосподарських земель ОТГ – це яскравий піар-хід. Насправді цей документ жодних передумов для справжньої децентралізації не створює… Держгеокадастр передає місцевим громадам у комунальну власність переважно ті ділянки, які він вже передав в оренду

AgroPolit.com: Тобто, розпорядження Гройсмана «Про передачу земель…» від 1 лютого 2017 року» – награне?

Андрій Мартин: Розпорядження уряду про передачу сільськогосподарських земель ОТГ – це яскравий піар-хід. Насправді ж цей документ жодних передумов для справжньої децентралізації не створює. Реальна земельна децентралізація – це коли місцеві громади отримують можливість самостійно розпоряджатися всією землею в межах громади! А що робить це розпорядження? Держгеокадастр передає місцевим громадам у комунальну власність переважно ті ділянки, які він вже передав в оренду! Яка користь керівництву ОТГ від того, що громаді віддають уже передану в оренду на 7 чи 10 років землю? Вона тільки на папері вважатиметься комунальною, а реально розпоряджатися нею громада не зможе. До того часу, як закінчиться укладений договір оренди, навіть інший склад ради вже розпоряджатиметься землею. Тобто, ОТГ у більшості випадків стають номінальними власниками. Так, передана земля рахуватиметься як комунальна власність, але де-факто повернеться в управління громади досить нескоро. До того ж врахуйте: більшість договорів оренди укладаються таким чином, щоб автоматично продовжитись на другий термін. Відтак, об’єднаним громадам віддають землю за принципом – «на тобі, боже, що мені негоже», а звичайні «необ’єднані» сільські громади взагалі не отримують нічого.

AgroPolit.com: Інакше кажучи, по суті відбулося «закріпачення» ОТГ урядом?

Андрій Мартин: Це, швидше, імітація децентралізація, політичний трюк.

Зараз Держгеокадастр передає ОТГ уже орендовані земельні ділянки, але робити це можна лише за згодою орендаря земельної ділянки. Якщо ж він не погодиться – ОТГ нічого не отримує

AgroPolit.com: А в більшості схоже на «закріпачення» – на 7 років, а потім по новій.

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст