Головна Блог ... Новини Суддя Аблов призначив розгляд «тарифної» справи за позовом Юлії Тимошенко проти уряду на 23 вересня Суддя Аблов призначив розгляд «тарифної» справи за...

Суддя Аблов призначив розгляд «тарифної» справи за позовом Юлії Тимошенко проти уряду на 23 вересня

Відключити рекламу
Суддя Аблов призначив розгляд «тарифної» справи за позовом Юлії Тимошенко проти уряду на 23 вересня - tn1_0_39957500_1472664954_57c7157a6191c.jpg

Лідер «Батьківщини» Юлія Тимошенко закликала суд керуватись правом, а не поліичною доцільністю при розгляді позову про скасування постанови уряду та НКРЕКП про необґрунтоване підвищення тарифів.

Про це, Юлія Тимошенко заявила у коментарі журналістам за підсумками сьогоднішнього засідання Окружного адміністративного суду.

«Наша мета - скасувати рішення уряду про підвищення ціни на газ вдвічі та рішення НКРЕКП про підвищення тарифів», - наголосила лідер партії.

«Суддя підходить до справи об'єктивно, не затягує справу, оперативно і компетентно розглядає усі клопотання», - вважає Тимошенко.

Згадайте новину: Як навчитися економити на опаленні та не замерзнути взимку?

«Ми дуже сподіваємося, що суд підійде до вирішення цього питання з точки зору права, а не з точки зору політичної доцільності. Усі шанси вирішити питання на користь народу України є, і нам треба цей шлях проходити», - пояснила вона.

При цьому лідер «Батьківщини» повідомила, що в разі неможливості вирішення питання скасування тарифів законним шляхом, через суд, «Батьківщина» звернеться до народу.

«Наш останній аргумент - до підвищення тарифів на опалення ми будемо піднімати людей. Досить знущатися на країною! Гройсман, Вовк і Порошенко мають відповісти за те, що свідомо руйнують життя українських родин», - додала політик.

Нагадаємо, 31 серпня, Окружний адміністративний суд Києва ухвалив рішення про закінчення підготовчого провадження за позовом Юлії Тимошенко проти уряду щодо скасування постанови про встановлення єдиної ціни на газ, та призначення судового засідання для розгляду по суті. Перше засідання призначено на 23 вересня. Справу розглядатиме колегія у складі трьох суддів.

Користуйтесь консультацією: Щоб відключитися від централізованого опалення, потрібна згода всього будинку і комісії

Як заявила напередодні засідання Тимошенко, «Батьківщина» вимагатиме, щоб суд якомога швидше розглянув позови до уряду та НКРЕКП та до початку опалювального періоду скасував відповідні постанови про підвищення вдвічі ціни на газ, гарячу воду та тепло.

Нагадаємо, суд за позовом Юлії Тимошенко проти уряду розпочав попереднє засідання ще 27 липня. Тоді було оголошено перерву, щоб витребувати завірені копії витягу протоколу засідання Кабміну від 27 квітня та документів, на підставі яких була прийнята постанова № 315 про встановлення ціни на газ.

23 червня 2016 року

До Окружного адміністративного суду

м. Києва

01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра, 8, корпус 1

ПОЗИВАЧ: Тимошенко Юлія Володимирівна

адреса: 04080, м.Київ, вул. Турівська 15

тел.:0445277835

e-mail: byut.pr@gmail.com

ВІДПОВІДАЧ:

Національна комісія, що здійснює

державне регулювання у сферах

енергетики та комунальних послуг

поштова адреса: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 19

номер засобу зв’язку: +38 (044) 204-70-00

box@nerc.gov.ua

ТРЕТЯ ОСОБА

НА СТОРОНІ ВІДПОВІДАЧА: МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

Поштова адреса: 01001 м.Київ, вул.Городецького, 13

номер засобу зв’язку: +38 (044) 278-37-23

zvernenya@minjust.gov.ua

АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПОЗОВ

про скасування постанови НКРЕКП від 09 червня 2016 року № 1102

09 червня 2016 року відбулося відкрите засідання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – Відповідач, НКРЕКП), на якому були встановлені тарифи на теплову енергію для потреб населення ліцензіатам НКРЕКП, тарифи на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води для потреб населення, що надаються населенню суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг, ліцензіати НКРЕКП, встановлено тарифи на послугу з централізованого постачання гарячої води для управителів багатоквартирних будинків ліцензіатам.

Як стало відомо з подання представника Відповідача, зачитаного під час засідання:

«Постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2016 року №315 «Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2015 року №758», ціна, за якою НАК «Нафтогаз України» постачатиме природний газ для виробництва теплової енергії з метою надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, з 01 травня 2016 року встановлена на рівні 4 943 грн. за 1000 куб. метрів без ПДВ.

Законом України «Про державний бюджет на 2016 рік встановлено в 2016 році мінімальну заробітну плату у місячному розмірі на рівні – з 01 січня – 1 378 грн., з 01 травня – 1 450 грн., з 01 грудня – 1 550 грн.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» внесені зміни до п.5 ст. 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», відповідно до яких для платників податків з 01 січня 2016 року зменшено розмір ЄСВ до 22 відсотків.

На відкритому засіданні Комісії 05 травня 2016 року схвалені тарифи на теплову енергію для потреб населення зі структурою, тарифи на послуги з централізованого опалення з централізованого постачання гарячої води для потреб населення та управителів багатоквартирних будинків. Інформація про рішення, прийняте на відкритому засіданні 05 травня 2016 року була оперативно розміщена на офіційному сайті Комісії в розділі «Гарячі новини». Листами від 10.05 направлена інформація в Кабінет Міністрів України та постійному представнику МВФ в Україні пану Жерому Ваше.

На виконання частини третьої ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» у зв’язку із схваленням тарифів на послугу з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води для потреб населення, 12 травня 2016 року на офіційному сайті Комісії були розміщені проект Постанови Комісії «Про внесення змін до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг від 31 березня 2015 року №1171», проекти постанов про встановлення тарифів на теплову енергію для потреб населення зі структурою, проект Постанови «Про встановлення тарифів на послугу з централізованого опалення та постачання гарячої води для потреб управителів багатоквартирних будинків».

Крім того на офіційному сайті розміщена презентація «Крок назустріч до прозорості і доступності сприйняття тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послуги з централізованого опалення, постачання гарячої води», якою доступно, спрощено, зрозумілою мовою з прикладами розрахунків кожної складової тарифів, з посиланням на нормативні документи, викладено методику формування тарифів на теплову енергію. Будь-яких пропозицій, які б суттєво вплинули на величину тарифів на теплову енергію, не надійшло.

Департамент пропонує з 01 липня 2016 року встановити тарифи на теплову енергію для потреб населення зі структурою. Пропоновані до становлення тарифи наведені у додатках 1, 2. Одночасно із введенням зазначених тарифів, визнати такими, що втратили чинність відповідні постанови, якими були встановлені діючі до 01 липня 2016 року тарифи на теплову енергію для потреб населення. Встановити тарифи на послуги з централізованого опалення і централізованого постачання гарячої води для потреб населення. Пропоновані для встановлення тарифи наведені у додатку 3. Одночасно внести зміни до Постанови Комісії від 31 березня 2015 року № 1171, якою встановлені відповідні тарифи і подати у встановленому порядку на державну реєстрацію. Встановити тарифи на послуги з централізованого постачання гарячої води для управителів багатоквартирних будинків. Пропоновані до встановлення тарифи наведені у додатку 4. Одночасно внести зміни до Постанови Комісії від 31 березня 2016 року №1169, якою встановлені відповідні тарифи.»

Подання було озвучено представником Відповідача, починаючи з 10:41:42 по 10:46:25 часу, що вказаний на відеозаписі засіданні НКРЕКП, розміщеному на каналі Відповідача в мережі YouTube (з 00:42:24 по 00:47:09 відеозапису, наданому у додатках до даного адміністративного позову).

Слід відмітити, що на офіційному сайті Відповідача 12 травня 2016 року було розміщено 2 публікації:

  • про оприлюднення Постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171»;
  • про оприлюднення постанов про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення з переліком суб’єктів, яким такі тарифи встановлюються у кількості – 111.

У першій публікації містилися проект Постанови НКРЕКП, якою передбачалося внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171, якою встановлено тарифи на послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг. Такі тарифи Постановою НКРЕКП від 31 березня 2015 року №1171 встановлено для 168 суб’єктів господарювання.

У другій публікації містилися 169 проект постанов, яким встановлювалися тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування постачання для потреб населення для 169 суб’єктів господарювання (окремий проект постанови для кожного суб’єкта господарювання. При цьому, крім 111 проектів постанов для суб’єктів господарювання, вказаних у публікації, з’явилися додатково ще 68 проектів постанов.

Публікація з проектом Постанови НКРЕКП «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1169» на офіційному сайті з’явилась лише 25 травня 2016 року.

Даний адміністративний позов ґрунтується на твердженні, що НКРЕКП, приймаючи рішення щодо встановлення тарифів на теплову енергію для потреб населення ліцензіатам, встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води для потреб населення, що надаються населенню суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг, встановлення тарифів на послугу з централізованого постачання гарячої води для управителів багатоквартирних будинків ліцензіатам на відкритому засіданні 09 червня 2016 року, діяв у не правовий спосіб поза рамками власних повноважень та з грубими порушеннями процедури прийняття нормативно-правових актів, а також приймав рішення без належного економічного обґрунтування та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

1. Щодо перевищення владних повноважень

Так, згідно ст. 19 Конституції України:

«Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі,в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».

Основними законодавчими актами діяльності Відповідача у сферах надання послуг населенню з теплозабезпечення є Закони України «Про природні монополії», «Про теплопостачання» та «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг». Основними нормативно-правовими актами організації діяльності Відповідача є Указ Президента України від 10 вересня 2014 року №715/2014 «Про затвердження Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та Наказ НКРЕКП від 17 вересня 2014 року №3 «Про затвердження Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Відповідно до абзаців 1, 7 ст. 16 Закону України «Про теплопостачання» «До повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, при регулюванні господарської діяльності суб’єктів відносин у сфері теплопостачання, крім систем з теплоелектроцентралями, ТЕС, АЕС, іншими когенераційними установками та установками, що використовують нетрадиційні або поновлювальні джерела енергії, належать:

встановлення тарифів на теплову енергію суб’єктам природних монополій у сфері теплопостачання, ліцензування діяльності яких здійснюється Комісією».

Відповідно до абзаців 2, 5 пункту 2 частини першої ст. 6 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг»:

«1. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг:

2) здійснює:

ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії), транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами);

встановлення тарифів на комунальні послуги суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг;».

Відповідно до частини другої ст. 2 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» «Порядок організації діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, визначається Законом України «Про природні монополії».

Відповідно до частини першої ст. 2 Закону України «Про природні монополії» «Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають на товарних ринках України, які перебувають у стані природної монополії, та на суміжних ринках».

Згідно абз. 13 частини першої ст. 5 Закону України «Про природні монополії» до суб’єктів природних монополій відносяться суб’єкти господарювання, що здійснюють транспортування теплової енергії. А, згідно з абзацами 1, 7, 9 ст. 6 Закону України «Про природні монополії»

«До суміжних ринків, що регулюються відповідно до цього Закону, належать:

виробництво теплової енергії (крім випадків, коли вона використовується виключно для внутрішньовиробничих потреб) в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами здійснення підприємницької діяльності з виробництва теплової енергії (ліцензійними умовами);

постачання теплової енергії;»

Окремо слід відмітити, що правовою основою прийняття Постанови від 31 березня 2015 року №1169 «Про встановлення тарифів на послугу з централізованого постачання гарячої води для потреб управителів багатоквартирних будинків» та Постанови від 31 березня 2015 року №1171 «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг» слугувала Постанова Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги». Постановою КМУ від 02 вересня 2015 року №670 «Про внесення змін до порядків, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2015 року № 869» дія Постанова КМУ від 01 червня 2011 року №869 припинила розповсюджуватись. Отже, внесення змін до нормативно-правового акту органом державної влади, який втратив таке право – є перевищенням законних повноважень.

Також є протиправною діяльністю з перевищенням власних повноважень встановлення Відповідачем тарифів на послуги, які не є предметом його ліцензування (централізоване постачання гарячої води та централізованого опалення).

2. Щодо грубих порушень процедури прийняття нормативно-правового акта

Відповідно до абзаців 1, 2, 3 частини першої ст. 9 Закону України «Про природні монополії»:

«1. Державне регулювання діяльності суб’єктів природних монополій здійснюється на основі таких принципів:

гласності та відкритості процедур;

адресності регулювання, його спрямованості на конкретний суб’єкт природної монополії;».

Відповідно до п. 5 частини першої ст. 4 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг»:

«1. Основними принципами діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, є:

5) адресність регулювання, його спрямованість на конкретний суб’єкт природних монополій та суб’єкт господарювання на суміжних ринках;».

Під час оголошення подання представником Відповідача на відкритому засіданні 09 червня 2016 року не були перелічені суб’єкти, на товари та послуги яких встановлюються тарифи, не були оголошені техніко-економічні показники формування тарифів для кожного суб’єкта окремо, а також не були оголошені тарифи для кожного суб’єкта окремо. Така діяльність Відповідача, разом з невідповідністю опублікованих матеріалів поданню, оголошеному представником Відповідача на відкритому засіданні 09 червня 2016 року є грубим порушенням ст. 9 Закону України «Про природні монополії».

3. Щодо порушення процедури прийняття рішення НКРЕКП з встановлення тарифів.

Відповідно до п. 1.7. Процедури встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, затвердженої Постановою НКРЕКП від 20 червня 2014 року №766 (далі – Процедура) «Рішення щодо встановлення тарифів приймається Комісією на відкритих засіданнях шляхом всебічного та повного з’ясування позицій учасників відкритих засідань, які проводяться після розгляду наданих заявником документів та аналізу результатів фінансово-господарської діяльності заявника відповідними структурними підрозділами Комісії і підготовки їх пропозицій, і оформлюється постановою».

Згідно Розділу ІІ Процедури встановлюється перелік документів, які має надавати заявник, який виробляє теплову енергію, транспортує та постачає її.

Розділ ІІІ Процедури регламентує порядок та строки розгляду заяви про встановлення або зміну тарифу на виробництво теплової енергії, транспортування та постачання її.

У відповідності до п. 4.1 Процедури «Зміна тарифів може бути ініційована виконавцем послуг шляхом надання до Комісії відповідної заяви щодо встановлення тарифів та доданих до неї документів, зазначених у розділі ІІ Процедури». Окрім того, п. 4.3 Процедури передбачає, що підставою для зміни тарифів може бути ініціатива НКРЕ.

Відповідно до п. 1.7. Процедури встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затвердженої Постановою Національної комісії електроенергетики України від 17 лютого 2011 року №244 (далі – Процедура) «Рішення щодо встановлення тарифів приймається НКРЕ на відкритих засіданнях шляхом всебічного та повного з’ясування позицій учасників відкритих засідань, які проводяться після розгляду наданих заявником документів та аналізу результатів фінансово-господарської діяльності заявника відповідними управліннями НКРЕ і підготовки їх пропозицій, і оформлюється постановою».

Згідно Розділу ІІ Процедури встановлюється перелік документів, які має надавати заявник, який виробляє теплову енергію, транспортує та постачає її.

Розділ ІІІ Процедури регламентує порядок та строки розгляду заяви про встановлення або зміну тарифу на виробництво теплової енергії, транспортування та постачання її.

У відповідності до п. 4.1 Процедури «Зміна тарифів може бути ініційована ліцензіатом шляхом надання до НКРЕ відповідної заяви щодо встановлення тарифів, оформленої та зареєстрованої відповідно до вимог, зазначених у розділах 2 та 3 цієї Процедури». Окрім того, п. 4.3 Процедури передбачає, що підставою для зміни тарифів може бути ініціатива НКРЕ.

Зі змісту всього відкритого засідання НКРЕП 09 червня 2016 року та подання, оголошеного представником Відповідача на ньому, зокрема, не відомо у якому порядку було прийнято рішення щодо встановлення (зміни) тарифів на теплову енергію – у порядку звернення ліцензіатів чи у порядку ініціативи Відповідача.

Відповідно до частини другої ст. 15-1 Закону України «Про природні монополії» «Порядок денний засідань комісій підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті відповідної комісії не пізніше ніж за три робочі дні до дня проведення засідання». Порядок денний відкритого засідання НКРЕКП 09 червня 2016 року не був оприлюднений на офіційному сайті Відповідача.

Відповідно до частини третьої ст. 15-1 Закону України «Про природні монополії» «Рішення комісій та документи, ухвалені комісіями, підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті відповідної комісії не пізніше ніж через п’ять робочих днів після дня проведення засідання».

15.06.2016 року на офіційному веб-сайті Відповідача було оприлюднено Постанову від 09 червня 2016 року №1102 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року №1169». Постанова №1102 від 09 червня 2016 року, очевидно, є результатом голосування за подання, оголошене представником Відповідача на відкритому засіданні 09 червня 2016 року та описане в даному позові. Інших голосувань щодо встановлення будь-яких тарифів Відповідача на відкритому засіданні 09 червня 2016 року не було. Однак таке рішення не відповідає поданню, що було оголошене, оскільки згідно подання, зміни вносилися до двох постанов НКРЕКП - №1169 від 31 березня 2015 року та №1171 від 31 березня 2015 року, а також скасування деяких постанов (яких саме – не вказано).

Відповідно до абзаців 1, 6 п. 5.15 «Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», затвердженому Наказом НКРЕКП від 17 вересня 2014 року №3:

«5.15. Головуючий на засіданні Комісії:

ставить питання на голосування, оголошує прийняте за результатами голосування рішення;»

Відповідно до п. 5.30 «Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», затвердженому Наказом НКРЕКП від 17 вересня 2014 року №3:

«5.30. Перед кожним голосуванням головуючий формулює зміст рішення, що ставиться на голосування, та пропонує провести голосування щодо нього.»

Відповідно до п. 5.34 «Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», затвердженому Наказом НКРЕКП від 17 вересня 2014 року №3:

«5.34. Після закінчення голосування головуючий оголошує його результати та прийняте рішення.»

Головуючий на відкритому засіданні НКРЕКП 09 червня 2016 року Дмитро Володимирович ВОВК не виконав вимог Регламенту, що разом з невідповідністю оприлюднених документів, подання та оприлюднених рішень створює можливість Відповідачу оприлюднити будь-які рішення та надалі вважати їх такими, що прийняті у законний спосіб.

4. Щодо економічної обґрунтованості прийнятих рішень

Відповідно до частини четвертої ст. 20 Закону України «Про теплопостачання»:

«Тариф на теплову енергію для споживача визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії».

Відповідно до п.п. 3,4 частини першої ст. 3 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг»:

«1. Завданням національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, є здійснення державного регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках шляхом:

3) захисту прав споживачів товарів і послуг у частині отримання товарів і послуг належної якості та в достатньому обсязі за економічно обґрунтованими цінами, а також стимулювання підвищення їх якості і задоволення попиту на них;

4) формування і забезпечення прогнозованості цінової і тарифної політики на ринках, що перебувають у стані природної монополії, та суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, сприяння впровадженню стимулюючих методів регулювання цін;».

Відповідно до абз. 1 частини першої ст. 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення»:

«1. Державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб’єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.»

Відповідно до частини другої ст. 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення»:

«2. Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).

Слід також зважати на абзаци 1, 3 ст. 5 Закону України «Про теплопостачання»:

«Регулювання відносин у сфері теплопостачання має особливості, визначені цим Законом. Ці особливості викликані такими об’єктивними умовами функціонування систем теплопостачання:

існуванням різних технологій виробництва теплової енергії, у тому числі технологій комбінованого виробництва електричної і теплової енергії та з використанням нетрадиційних і поновлювальних джерел енергії;».

Як стало відомо зі слів представника Відповідача під час відкритого засідання НКРЕКП 09 червня 2016 року «27 квітня Уряд України прийняв рішення про зміну ціни на природний газ. 05 травня на відкритому засіданні Комісії схвалені тарифи на теплову енергію та комунальні послуги централізованого опалення і постачання гарячої води населенню.» (10:33:08 по 10:33:24 часу, що вказаний на відеозаписі засіданні НКРЕКП, розміщеному на каналі Відповідача в мережі YouTube (з 00:33:51 по 00:34:06 відеозапису, наданому у додатках до даного адміністративного позову)). Позивач звертає увагу суду, що між датами, коли Уряд схвалив зміну ціни на газ та датою, коли Позивач схвалив тарифи на теплову енергію та комунальні послуги централізованого опалення і постачання гарячої води населенню пройшло 3 робочі дні. При цьому були схвалені тарифи для 169 суб’єктів, що зважаючи на ст. 5 Закону України «Про теплопостачання», свідчить про формальний підхід Відповідача до власних зобов’язань і неналежного їх виконання в частині дослідження економічної обґрунтованості.

Як стало відомо зі слів представника Відповідача під час відкритого засідання НКРЕКП 09 червня 2016 року «…три ключові фактори, які вплинули на зміну тарифів на теплову енергію: зміна ціни на природний газ, зміна тарифів на електричну енергію і зміна мінімальної заробітної плати. Ефект від зміни ціни на природний газ становить 474 грн/Гкал, ефект від зміни ціни на електричну енергію становить 13 грн/Гкал, ефект від зміни заробітної плати становить 9 грн/Гкал…». Далі інший представник Відповідача повідомила: «… стосовно цін на природний газ,хочу повідомити присутніх про наступне. З 01 жовтня 2015 року, коли був прийнятий Закон України «Про ринок природного газу», Комісія була позбавлена повноважень щодо встановлення цін для всіх категорій споживачів. Згідно зі статтею 11 цього Закону, постачання природного газу здійснюється за вільними цінами, які встановлюються між постачальником та споживачем України. На виконання ст. 11 цього Закону, згідно з якою Уряд має повноваження щодо покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу, Урядом була прийнята Постанова 758-ма в жовтні місяці минулого року, і було встановлено ціну для суб’єктів ринку, які виробляють теплову енергію для потреб населення, а саме на опалення та гаряче водопостачання. Згідно ст. 4 цього Закону, до компетенції регулятора на ринку природного газу належить моніторинг цін на роздрібному ринку природного газу. Так Комісією здійснювався щомісячний моніторинг цін для промислових споживачів і зазначений моніторинг цін на природний газ наведений на слайді. Як ми бачимо, мінімальна ціна, яка склалася за 4 місяці цього року для промислових споживачів складала 5 433 грн. за 1 000 куб. метрів, а максимальна ціна складала 6 780 грн. за 1 000 куб. метрів. Після прийняття рішення Урядом України щодо встановлення з 01 травня нових цін на природний газ для виробників теплової енергії для потреб населення, а саме – для потреб опалення та гаряче водопостачання, Комісія дійшла висновку, що ціна 4 942 грн. за 1 000 куб. метрів є найменшою серед мінімальних цін на ринку природного газу, яка склалася за 4 місяці цього року.» (10:34:35 по 10:37:18 часу, що вказаний на відеозаписі засіданні НКРЕКП, розміщеному на каналі Відповідача в мережі YouTube (з 00:35:17 по 00:38:00 відеозапису, наданому у додатках до даного адміністративного позову))

Слід відмітити, що крім Постанови КМУ від 01 жовтня 2015 року №758 зі змінами та доповненнями, на яку посилається представник Відповідача у своєму виступі, станом на 05 травня 2016 року, коли ухвалювались тарифи на теплову енергію та комунальні послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води, діяли наступні нормативно-правові акти:

  • Постанова НКРЕКП від 03 березня 2015 року №584 «Про затвердження граничного рівня ціни на природний газ для суб’єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, установлених на дахові та прибудованих (виходячи з обсягу природного газу, що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання, за умови ведення такими суб’єктами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води)», якою встановлено ціну на рівні 2 994,30 грн за 1 000 куб. метрів з урахуванням усіх тарифів, податків та зборів. Даний нормативно-правовий акт є діючим досі;
  • Постанова НКРЕКП від 03 березня 2015 року №502 «Про встановлення ціни на товарний природний газ власного видобутку для ПАТ «Укргазвидобування». ПАТ «Укргазвидобування» є компанією, що займає домінуюче становище на ринку видобутку природного газу і ціна, за якою вона реалізує газ власного видобутку є визначальною. Цією Постановою було встановлено ціну на рівні 1 590,00 грн. за 1000 куб. метрів без урахування ПДВ. Постанова була скасована лише 02 червня 2016 року постановою НКРЕКП № 878.

Слід також відмітити, що жоден моніторинг не є механізмом встановлення державних регульованих цін, а використання його результатів для встановлення таких цін є незаконним.

Отже, перевірка економічної обґрунтованості тарифів на теплову енергію та комунальні послуги з централізованого опалення та гарячого водопостачання, а також механізм встановлення цих тарифів є незрозумілими. Також не зрозуміло яку саме ціну природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії для потреб населення, була прийняття при дослідженні економічної обґрунтованості тарифів (якщо таке дослідження проводилось) та якими нормативно-правовими актами (з урахуванням існування декількох, в яких ця ціна різниться) обґрунтовувалась ціна на природний газ для виробників теплової енергії.

Вищенаведені факти дають підставу Позивачу вважати про неналежне виконання Відповідачем власних обов’язків, що призвело до прийняття незаконних рішень щодо встановлення тарифів на теплову енергію для потреб населення ліцензіатам, встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води для потреб населення, що надаються населенню суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг, встановлення тарифів на послугу з централізованого постачання гарячої води для управителів багатоквартирних будинків ліцензіатам, які були прийняті на відкритому засіданні 09 червня 2016 року.

5. Щодо дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Оскаржувані дії та рішення НКРЕКП вчинені та прийняті всупереч вимогам Конституції та законів України, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення з огляду на наступне.

Як зазначено вище, оскаржуваними діями та рішеннями НКРЕКП було значно підвищено тарифи на постачання теплової енергії, централізоване опалення та постачання гарячої води для кожного із суб’єктів господарювання, що надають такі послуги, що, як наслідок, призведе до відповідного подорожчання вартості послуг для їх споживачів.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» комунальні послуги – це результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Тобто послуги з опалення та постачання гарячої води належать до комунальних послуг.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується, зокрема, на тому принципі, за яким регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, зокрема на опалення та постачання гарячої води, здійснюється з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку; забезпечення рівних можливостей доступу до отримання мінімальних норм житлово-комунальних послуг для споживачів незалежно від соціального, майнового стану, віку, місцеперебування та форми власності юридичних осіб тощо.

Окрім того, відповідно до ст. 30 вказаного Закону державне регулювання цін/тарифів базується, зокрема, на принципах доступності житлово-комунальних послуг для всіх споживачів та рівності правових гарантій; гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги та випередження зростання доходів населення над зростанням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.

У зв’язку з цим слід зазначити, що при прийнятті оскаржуваних рішень Відповідачем не досліджувались, та, відповідно, не враховувались реальне зростання/падіння доходів населення.

Так, якщо брати до уваги, зокрема, період з 01.01.2015 року по 01.05.2016 року, то статистичні данні відображають наступні показники.

Відповідно до Законів України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та «Про Державний бюджет України на 2016 рік» мінімальна заробітна плата станом на 01.01.2015 року складала 1218,00 грн., на період з 01.05.2016 - 30.11.2016 – 1450,00 грн. Тобто підвищення мінімальної заробітної плати за вказаний період склало 160 грн., або 19 відсотків.

Аналогічна ситуація склалась з показниками мінімальної пенсії. Так, відповідно до Законів України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та «Про Державний бюджет України на 2016 рік» станом на 01.01.2015 року мінімальна пенсія становила 949,00 грн., а станом на 01.05.2016 року – 1130,00 грн. Тобто відбулось підвищення на 181 грн., або на тих же 19 відсотків.

Окрім того, за офіційною статистичною інформацією Державної служби статистики середня номінальна заробітна плата в Україні (за виключенням тимчасово окупованої території АР Крим, та території проведення антитерористичної операції) у 2015 році становила 4195,00 грн., а за період січень-квітень 2016 року – 4686,00 грн. Тобто за вказаний період відбулось зростання номінальної заробітної плати в Україні на 11,7 відсотка, або на 491 грн.

Проте слід зазначити, що середня реальна заробітна плата за період січень-квітень 2016 року склала лише 85,3 відсотка по відношенню до показника грудня 2015 року. Тобто, розмір реальної заробітної плати за вказаний період часу став значно меншим.

Окрім того, маю наголосити, що за офіційною інформацією Державної служби статистики, розміщеною на сайті служби заборгованість із заробітної плати у травні 2016 року склала 1848 млн. грн., а заборгованість станом на 01.01.2016 року по відношенню до 01.01.2015 року становила 142,5 відсотки, тобто відбулося значуще зростання заборгованості по заробітній платі перед населенням.

Таким чином, підвищення тарифів на постачання теплової енергії, централізоване опалення та постачання гарячої води і, як наслідок, подорожчання вартості послуг для їх споживачів значно випереджає показники зростання доходів населення, що, відповідно до закону, не давало в будь-якому випадку права НКРЕКП на вчинення дій та прийняття рішень, що призвели до зростання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.

При цьому, слід зазначити, що саме найменш соціальнозахищені верстви населення і є основною складовою споживачів житлово-комунальних послуг, а тому оскаржувані дії та рішення НКРЕКП очевидно призведуть до неможливості оплати таких послуг та взагалі виключають можливість користування ними.

Зазначене є прямим свідченням того, що оскаржувані рішення та дії НКРЕКП щодо різкого підвищення тарифів на опалення та постачання гарячої води прийняті з грубим порушенням вимог чинного законодавства України, зокрема, ст. ст. 2, 30 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», що є підставою для визнання неправомірними таких дій та скасування рішень.

6. Щодо адміністративної правоздатності Позивача.

Зі змісту рішень НКРЕКП щодо встановлення тарифів на теплову енергію для потреб населення ліцензіатам, встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води для потреб населення, що надаються населенню суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг, встановлення тарифів на послугу з централізованого постачання гарячої води для управителів багатоквартирних будинків ліцензіатам, які були прийняті на відкритому засіданні 09 червня 2016 року вбачається, що вони встановлюють ціни (тарифи) на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії та на житлово-комунальні послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, що використовується для потреб населення, тобто застосовується до населення (людей/фізичних осіб, які живуть на території України) яке використовує теплову енергію для побутових потреб.

Відповідно до частини другої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб’єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

Таким чином, у даному випадку право на захист виникає за умови доведення факту застосування до особи позивача норм оскаржуваного акта, та/або того, що позивач є суб’єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт, тобто Кодекс адміністративного судочинства України передбачає можливість оскарження нормативно-правового акта не лише під час безпосереднього його застосування, але й на майбутнє – щоб запобігти такому застосуванню.

Дане звернення здійснюється відповідно до чинного законодавства України.

Відповідно до ч. 2 ст. 69 Кодексу адміністративного судочинства України суд може витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі. Відповідно до ч.1 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності клопотання про витребування доказів зазначається у позовній заяві. З огляду на вказане зазначаю наступне.

Відповідно до п. 1.5. Процедури встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, затвердженої Постановою НКРЕКП від 20.06.2014 року №766 та п. 1.7 Процедури встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затвердженої Постановою НКРЕ України від 17.02.2011 № 244 рішення щодо встановлення тарифів приймаються Комісією на відкритих засіданнях шляхом всебічного та повного з’ясування позицій усіх учасників відкритих засідань, які проводяться після розгляду наданих заявником документів та аналізу результатів фінансово-господарської діяльності заявника відповідними структурними підрозділами Комісії і підготовки їх пропозицій, і оформлюється постановою.

Вказаними вище Процедурами також встановлено перелік документів, які має подавати заявник, який надає послуги з постачання теплової енергії, централізованого опалення та гарячої води для прийняття зазначеного рішення.

З огляду на вказане, з метою належного розгляду даної справи та прийняття правильного рішення вважаю за необхідне витребувати у Відповідача у порядку ч.1 ст. 6, ч. 2 ст. 69 Кодексу адміністративного судочинства України документи, що стосуються прийняття ним 09 червня 2016 року рішень щодо встановлення тарифів на теплову енергію для потреб населення ліцензіатам, встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води для потреб населення, що надаються населенню суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг, встановлення тарифів на послугу з централізованого постачання гарячої води для управителів багатоквартирних будинків ліцензіатам.

Відповідно до частин 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб від порушень з боку органів державної влади, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі Конституції та законів України; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 2 6 69 99 100 104-106 171 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПРОШУ:

  1. Відкрити адміністративне провадження у справі;
  2. Витребувати у Відповідача докази:
  1. Порядок денний засідання НКРЕКП від 09 червня 2016 року;
  2. Протокол засідання НКРЕКП від 09 червня 2016 року;
  3. Передбачені Процедурами (п.п. 2.2 Процедур) документи, які подавали заявники, що надають послуги з постачання теплової енергії, централізованого опалення та гарячої води (у разі змін тарифів за зверненнями заявників);
  4. Документи, що підтверджують розрахунки тарифів, затверджених на засіданні НКРЕКП 09 червня 2016 року (у випадку змін тарифів за ініціативою НКРЕКП);
  5. Прийняті на засіданні НКРЕКП 9 червня 2016 рішення щодо затвердження тарифів на теплову енергію, централізоване опалення та гарячу воду;
  1. Задовольнити позов в повному обсязі та скасувати Постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 09 червня 2016 року № 1102 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року №1169»;
  2. Стягнути судові витрати з Відповідача, понесені Позивачем у розмірі судового збору.

Додатки:

  1. Квитанція про сплату судового збору Позивачем.
  2. Копія паспорта Позивача
  3. Компакт-диск з відеозаписом відкритого засідання НКРЕКП 09 червня 2016 року.
  4. Роздруківка публікації з офіційного сайту НКРЕКП від 12.05.2016 року про оприлюднення проектів постанов про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення.
  5. Роздруківка публікації з офіційного сайту НКРЕКП від 12.05.2016 про оприлюднення проекту постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року №1171».
  6. Роздруківка публікації з офіційного сайту НКРЕКП від 25.05.2016 про оприлюднення проекту постанови «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року №1169».
  7. Роздруківка публікації з офіційного сайту НКРЕКП від 09.06.2016 року про результати засідання НКРЕКП, що відбулося 09 червня 2016 року.
  8. Копія Постанови НКРЕКП від 09 червня 2016 року № 1102 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року №1169».
  9. Копія цього адміністративного позову та доданих до нього документів відповідно до кількості осіб, що беруть участь у справі.

Всього на ___ арк.

Позивач Ю.В. Тимошенко

Источник: Uainfo

Користуйтесь консультацією: Самовільне відключення житлових приміщень від централізованого опалення забороняється

  • 2842

    Переглядів

  • 1

    Коментарі

  • 2842

    Переглядів

  • 1

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Очередной тест для судьи Аблова, посмотрим, интересно чем закончится...

    01.09.2016 22:04

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні новини

    Дивитись усі новини
    Дивитись усі новини
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст