Головна Блог ... Аналітична стаття Статті Що таке воєнний стан, як він може вплинути на майбутні вибори, роботу ЗМІ і мої права? Що таке воєнний стан, як він може вплинути на майб...

Що таке воєнний стан, як він може вплинути на майбутні вибори, роботу ЗМІ і мої права?

  • Автор: 

    Автор не вказаний

  • 1

  • 0

  • 4735

Відключити рекламу
 - tn1_shcho_take_voenniy_stan_yak_vin_moge_vplinuti_na_maybutni_vibori_robotu_zmi_i_moi_prava_5bfc00be39389.jpg

Що трапилось 25 листопада в Азовському морі?

Зранку 25 листопада три українські військові кораблі направлялися з Одеси до Маріуполя. Їхнє попередження про перетин Керченської протоки російські прикордонники начебто не отримали.

Росіяни розцінили це як перетин кордону. Кораблі ВМС РФ спробували заблокувати українців, один з кораблів протаранили.

Росія закрила Керченcьку протоку для проходу будь-яких кораблів. У небо підняли вертольоти та штурмовики.

Ввечері стало відомо про затримання ФСБ трьох українських кораблів. Затримування супроводжувалося вогнем. Поранені шестеро українців, двоє з них – у важкому стані.

Президент призначив засідання воєнного кабінету та РНБО. Головне питання екстреного засідання – можливість введення воєнного стану.

За його підсумками Порошенко запропонував Верховній Раді протягом двох днів ухвалити рішення про введення воєнного стану.

Наступного дня з’явився текст указу з 12 пунктів, згідно з яким воєнний стан має бути введений з 14 години 26 листопада строком на 60 діб до 14 години 25 січня 2019 року.

Якщо депутати підтримають указ президента, воєнний стан розповсюдиться на всю територію України.

"Українська правда" пояснює, що означатиме вперше в історії України введення воєнного стану на практиці.

Що в указі президента?

Указ президента передбачає введення в дію рішення РНБО, що складається з 12 пунктів, останній з яких є таємним.

Документом констатується, що напад Росії на кораблі ВМС України в Керченській протоці становить злочин збройної агресії, який підпадає під визначення відповідної резолюції Генеральної Асамблеї ООН.

Перелік заходів, прописаний в указі, складається з доручень силовим структурам, МЗС та місцевим органам влади по підготовці та організації воєнного стану.

Зокрема, МЗС має звернутись до міжнародних організацій та країн-підписантів Будапештського меморандуму щодо консультацій через збройну агресію РФ.

Силові структури повинні підготувати часткову мобілізацію, організувати протиповітряну оборону України, забезпечити громадський порядок і охорону іноземних дипломатичних представництв, забезпечити кібербезпеку та посилити охорону державного кордону з Росією.

Другим пунктом указу пропонується ввести в Україні особливий правовий режим воєнного стану.

Що таке воєнний стан, який також помилково називають "військовий стан"?

Це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у випадках збройної агресії проти України, нападу на неї, а також якщо існує небезпека для незалежності та територіальної цілісності держави.

Правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, закон України "Про правовий режим воєнного стану", а також указ президента.

Хто вводить воєнний стан?

Пропозицію щодо запровадження воєнного стану президенту подає Рада національної безпеки України. Після цього президент має розглянути цю пропозицію та видати указ про ведення воєнного стану. У наступні два дні Верховна Рада повинна його розглянути і проголосувати за введення надзвичайного стану.

Спікер парламенту Парубій уже оголосив про скликання позачергової сесії в понеділок, 26 листопада.

Після цього указ має бути поширений у засобах масової інформації. Також Україна має повідомити генерального секретаря ООН про параметри введення воєнного стану на території країни.

Воєнний стан вводиться на території всієї країни?

Воєнний стан може вводитися на території цілої держави або в окремих її регіонах. Це має бути чітко зазначено в президентському указі.

У законі не вказується тривалість воєнного стану – термін його дії має бути зазначено в указі президента. РНБО рекомендувала президенту оголосити ВС строком на 60 днів.

Також президентський указ визначає перелік прав і свобод громадян, що будуть обмежені під час воєнного стану.

Верховна Рада може прийняти указ повністю, частково, з рекомендаціями або застереженнями.

Хто керує державою під час воєнного стану?

Згідно із законом, керівництво державою переходить до військового командування, яке разом з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядування мають запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму.

Що таке "військові адміністрації"?

Це тимчасові державні органи, які можуть бути утворені на територіях, де проголошено воєнний стан. Рішення про доцільність їхнього створення приймається президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Адміністрації утворюються в одному чи декількох населених пунктах. Військову адміністрацію населеного пункту очолює начальник, який призначається та звільняється президентом України за пропозицією Генерального штабу.

Чи потрібно йти у військомат?

Закон про мобілізацію говорить, що громадяни зобов'язані з'являтися за викликом до військових комісаріатів для постановки на військовий облік та визначення призначення на воєнний час.

Проте це не означає миттєвої мобілізації. Під час засідання РНБО президент заявив, що "рішення [про введення воєнного стану] не передбачає негайної мобілізації; але буде проведена відповідна робота з резервом першої черги".

Втім, навіть якщо військомати цілеспрямовано не шукатимуть військовозобов’язаних, громадянам, які перебувають на обліку, змінювати місце проживання буде досить проблематично. Без дозволу військового комісара це заборонено.

Чи відбудуться вибори президента та парламенту під час дії воєнного стану?

Ні. Про вибори під час воєнного стану можна забути. Це стосується виборів президента, виборів до Верховної Ради, до Верховної Ради АР Крим та до органів місцевого самоврядування.

Також забороняється проводити будь-які референдуми. Зміна Конституції України та Конституції АР Криму також заборонені.

Після припинення воєнного стану в Ради є 90 днів на те, щоб визначитися з новою датою виборів у випадку, якщо вони мали бути проведені в період, на який було введено воєнний стан.

Однак під час засідання РНБО її секретар Олександр Турчинов запропонував президенту ввести воєнний стан строком на 60 діб.

Як відомо, наступні вибори президента мають відбутися 31 березня 2019 року, тобто вже після орієнтовного закінчення дії воєнного стану.

Але є один нюанс – виборча кампанія починається за 90 днів, тобто 31 грудня. Введення воєнного стану означатиме відтермінування початку кампанії щонайменше на місяць. А це може стати реальною причиною для перенесення дати виборів президента.

Чи обмежуються якісь права?

Так. Умови воєнного стану передбачають повну заборону проведення страйків, масових зібрань та акцій. Тобто, наприклад, під заборону потраплять ці ж акції євробляхерів. Або можливі протести проти підвищення ціни на газ.

Військове командування під час воєнного стану має право запроваджувати комендантську годину, встановлювати особливий режим в’їзду і виїзду в населені пункти, обмежувати свободу пересування громадян, а також рух транспортних засобів.

Нова військова влада отримає право перевіряти документи, а в разі потреби проводити огляд речей, транспорту, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян.

Запрацює також право на заборону діяльності політичних партій та громадських організацій, якщо вони становлять ризик для суверенітету та національної безпеки України.

У той же час у законі передбачено цілий список прав, обмеження яких забороняється. Зокрема, це заборона тортур, покарання, принизливого поводження. У громадян залишається право на справедливий суд та правову допомогу.

Що значить "трудова повинність"?

У разі запровадження воєнного стану військове командування та інші органи влади отримують право оголосити трудову повинність та залучати громадян до суспільно корисних робіт.

Це передбачає виконання робіт оборонного характеру, а також у ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного, природного та воєнного характеру, а також їхніх наслідків.

Тривалість виконання таких робіт та їхня оплата встановлюються відповідно до українського трудового законодавства.

Що значить "конфіскація майна"?

У разі необхідності, закон справді дозволяє примусово відчужувати майно, що перебуває в приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об’єднань для потреб держави.

Все це якось компенсується?

Якщо під час примусового відчуження майна не було попереднього повного відшкодування вартості, колишній власник або уповноважена ним особа має право вимагати в судовому порядку повернення такого майна.

Також колишні власники можуть вимагати взамін надання іншого майна, якщо це можливо.

Чи обмежується діяльність ЗМІ?

Так. Воєнний стан передбачає, що командування зможе контролювати підприємства зв’язку, телерадіоорганізації та видавництва з метою проведення роз’яснювальної роботи серед військових і цивільного населення.

Крім того, існує ризик заборони роботи особистих та колективних радіостанцій, передачі інформації через комп’ютерні мережі.

У разі порушення вимог режиму воєнного стану в громадян чи організацій можуть вилучити теле- та радіообладнання, відео- та аудіоапаратуру, комп’ютери або будь-які інші засоби зв’язку.

За яких умов можуть скасувати воєнний стан?

Воєнний стан скасовується або після закінчення строку, на який його було введено, або окремим указом президента про скасування воєнного стану.

Чи вводився вже колись в Україні воєнний стан?

За часи незалежності в Україні ще ніколи не вводили воєнний стан, тому спрогнозувати його наслідки доволі складно.

Джерело: Українська правда

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №390/2018

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 листопада 2018 року "Щодо надзвичайних заходів із забезпечення державного суверенітету і незалежності України та введення воєнного стану в Україні"

Відповідно до статті 107 Конституції України постановляю:

1. Увести в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 листопада 2018 року "Щодо надзвичайних заходів із забезпечення державного суверенітету і незалежності України та введення воєнного стану в Україні" (додається, таємно, без пункту 12 - нетаємно).

2. Контроль за виконанням рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію цим Указом, покласти на Секретаря Ради національної безпеки і оборони України.

3. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.

Президент України П.ПОРОШЕНКО

26 листопада 2018 року

Таємно

(без пункту 12 - нетаємно)
Прим.

Введено в дію

Указом Президента України

від 26 листопада 2018 року №390/2018

РІШЕННЯ

Ради національної безпеки і оборони України

від 26 листопада 2018 року

Щодо надзвичайних заходів із забезпечення
державного суверенітету і незалежності України та
введення воєнного стану в Україні

У зв’язку з черговим актом збройної агресії з боку Російської Федерації, що відбувся 25 листопада 2018 року у районі Керченської протоки проти кораблів Військово-Морських Сил Збройних Сил України, що мав важкі наслідки, іншими агресивними діями Російської Федерації в Азовському та Чорному морях, наявною загрозою широкомасштабного вторгнення в Україну збройних сил Російської Федерації, на тлі окупації Російською Федерацією території Автономної Республіки Крим та частини Донецької і Луганської областей, з метою адекватного реагування на ескалацію збройної агресії Російської Федерації проти України, враховуючи відсутність інших, передбачених Конституцією та законами України, можливостей для відсічі збройній агресії, забезпечення національної безпеки, припинення поширення терористичної загрози, що становить небезпеку незалежності України, її територіальній цілісності, для створення умов із здійснення органами державної влади, військовим командуванням, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями наданих їм повноважень, необхідних для відвернення загрози і забезпечення територіальної цілісності України, її національної безпеки Рада національної безпеки і оборони України вирішила:

1. Констатувати, що дії Російської Федерації проти кораблів Військово-Морських Сил Збройних Сил України, що мали важкі наслідки, становлять злочин збройної агресії і підпадають під пункти "с" і "d" статті 3 Резолюції 3314 (XXIX) Генеральної Асамблеї ООН від 14 грудня 1974 року.

2. Визнати за необхідне введення в Україні особливого правового режиму для створення умов з відсічі збройній агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загроз державній незалежності, суверенітету та територіальній цілісності України.

3. Запропонувати Президентові України ввести з 14 години 00 хвилин 26 листопада 2018 року воєнний стан в Україні строком на 60 діб до 14 години 00 хвилин 25 січня 2019 року.

4. Міністерству закордонних справ України:

звернутися до держав, що підписали Меморандум про гарантії безпеки у зв'язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 5 грудня 1994 року, з пропозицією негайно організувати консультації з приводу акту збройної агресії Російської Федерації проти України;

невідкладно ініціювати скликання засідань Ради Безпеки ООН, Постійної Ради Організації з питань безпеки і співробітництва в Європі;

організувати консультації Президента України, Міністра закордонних справ України з лідерами союзницьких і партнерських держав, Європейського Союзу, керівництвом ООН, ОБСЄ, інших міжнародних організацій.

5. Міністерству закордонних справ України, Міністерству інформаційної політики України невідкладно організувати інформаційну кампанію щодо доведення до керівництва іноземних держав, впливових міжнародних політичних, економічних, громадських кіл об’єктивної інформації про черговий акт збройної агресії Російської Федерації проти України.

6. Міністерству оборони України, Генеральному штабу Збройних Сил України невідкладно в установленому порядку уточнити Мобілізаційний план Збройних Сил України, зокрема обсяги призову резервістів оперативного резерву першої черги.

7. Генеральному штабу Збройних Сил України невідкладно:

1) подати Президентові України пропозиції щодо введення в дію документів з питань застосування Збройних Сил України та інших військових формувань;

2) організувати протиповітряну оборону України з метою прикриття важливих державних об’єктів, промислових районів, адміністративних центрів держави та угруповань військ (сил) від ударів з повітря;

3) внести на розгляд Ради національної безпеки і оборони України пропозиції щодо залучення інших військових формувань та правоохоронних органів до здійснення заходів правового режиму воєнного стану;

4) передбачити заходи часткової мобілізації, організувати та провести навчальні збори з резервістами оперативного резерву у необхідних обсягах.

8. Міністерству внутрішніх справ України, Службі безпеки України вжити невідкладних заходів з метою забезпечення громадського порядку, охорони і оборони об’єктів критичної інфраструктури, охорони іноземних дипломатичних представництв.

9. Службі безпеки України вжити невідкладних заходів щодо посилення контррозвідувального, антитерористичного та контрдиверсійного режиму, інформаційної безпеки.

10. Службі безпеки України, Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим суб’єктам забезпечення кібербезпеки вжити заходів щодо забезпечення кібербезпеки.

11. Адміністрації Державної прикордонної служби України посилити охорону державного кордону з Російською Федерацією та адміністративної межі з Автономною Республікою Крим.

12. Таємно.

Секретар Ради національної безпеки і оборони України О.ТУРЧИНОВ

  • 4735

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 4735

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні аналітичні статті

    Дивитись усі статті
    Дивитись усі статті
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст