2
0
2384
Президент України Володимир Зеленський відсторонив від посади генеральну прокурорку Ірину Венедіктову.
Про це йдеться в указі, опублікованому на сайті Офісу президента
"Відповідно до частини другої статті 11 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" постановляю: Відсторонити ВЕНЕДІКТОВУ Ірину Валентинівну від посади Генерального прокурора", - зазначено в Указі №500/2022.
ст.11.2 2. Президент України у період дії воєнного стану може прийняти рішення про відсторонення від займаної посади посадової особи, призначення на посаду та звільнення з посади якої віднесено до його повноважень, та покладення на відповідний період виконання обов’язків на іншу особу. Особа, на яку покладається виконання обов’язків відповідно до цієї частини, повинна відповідати вимогам, визначеним законом для зайняття відповідної посади, з урахуванням положень цього Закону.
Також Володимир Зеленський призначив Симоненка Олексія Юрійовича виконувачем обов'язків Генерального прокурора.
Нагадаємо, що Ірина Венедіктова стала генеральним прокурором України 17 березня 2020 року.
Згадайте новину: Чи один зрадник Ігор Садохін - причина швидкої втрати Херсонщини?
Іншим своїм указом президент усунув Івана Баканова від виконання обов'язків голови Служби безпеки України.
"Відповідно до статті 47 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, затвердженого Законом України від 24 березня 1999 року № 551–XIV, усунути БАКАНОВА Івана Геннадійовича від виконання обов'язків Голови Служби безпеки України", - зазначено в Указі Президента України №499/2022.
ст.47 Невиконання (неналежне виконання) службових обов’язків, що призвело до людських жертв чи інших тяжких наслідків або створило загрозу настанню таких наслідків, є підставою для усунення такого військовослужбовця від виконання службових обов’язків.
Рішення про усунення військовослужбовця від виконання службових обов’язків приймається прямим командиром (начальником).
Про цей факт видається у триденний строк із дня прийняття посадовою особою такого рішення письмовий наказ про проведення службового розслідування.
Тривалість усунення від виконання службових обов’язків не повинна перевищувати тривалості службового розслідування та часу, необхідного для прийняття командиром (начальником) відповідного рішення за результатами такого розслідування.
Наказ про усунення військовослужбовця від виконання службових обов’язків скасовується, якщо за результатами службового розслідування підстави для прийняття такого рішення не підтвердилися або прийнято рішення про притягнення військовослужбовця, який вчинив правопорушення, до дисциплінарної відповідальності.
У разі відмови або ухилення від обов’язкового медичного огляду, а також появи на службі у стані сп’яніння усунення військовослужбовця від виконання службових обов’язків може здійснити безпосередній або прямий начальник, про що негайно доповідається в порядку підпорядкованості із зазначенням причин і обставин усунення.
Командир (начальник), який усунув підлеглого від виконання службових обов’язків без достатніх підстав, несе за це відповідальність».
Коменар Віктор Залізнюк, адвокат ADER HABER
Президент за Конституцією України не має таких повноважень, щоб одноособово звільнити ні одного ні іншого посадовця.
Так, статтею 106 Конституції України встановлено, що Президент України призначає на посаду та звільняє з посади Генерального прокурора за згодою Верховної Ради України. Більше того, Конституція ще й передбачає, що дострокове звільнення з посади Генерального прокурора здійснюється виключно у випадках і з підстав, визначених цією Конституцією та законом. І профільним законом такі підстави чітко визначені.
У випадку з Голово Служби безпеки України повноваження зворотні: тут уже призначає на посаду та звільняє з посади Верховна Рада України, а подання про це вносить Президент України.
Тобто і в одному і в іншому випадку для ухвалення рішення про звільнення чи Генерального прокурора України, чи Голови Служби безпеки України потрібна воля та рішення і Глави держави і Парламенту.
Що ж відбулося пізнім вечором вчора?
Президент України своїм Указом відсторонив Ірину Венедіктову від посади Генерального прокурора. Іншим Указом Глава держави усунув Ігоря Баканова від виконання обов’язків Голови Служби безпеки України.
Щодо Генерального прокурора, то ні Конституція України, ні профільний закон не містить поняття відсторонення від посади Генерального прокурора України. Закон України «Про прокуратуру» містить відповідні норми щодо відсторонення прокурора але їх застосування відносно Генерального прокурора з огляду на його спеціальний статус є сумнівними. Але у конкретному випадку, який ми розглядаємо, все набагато простіше. Стаття 11 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” передбачає, що Президент України у період дії воєнного стану може прийняти рішення про відсторонення від займаної посади посадової особи, призначення на посаду та звільнення з посади якої віднесено до його повноважень.
При цьому, ця законодавча норма не говорить, як саме призначає та звільняє на посаду Президент — з погодженням чи без.
Тож відсутність такої інформації дозволяє зробити висновок про належні правові підстави відсторонення від посади Генерального прокурора України Президентом України одноособово.
Щодо Голови Служби безпеки України, то тут Глава держави керувався статтею 47 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, затвердженого Законом. Рішення про усунення військовослужбовця від виконання службових обов’язків приймається прямим командиром (начальником). До речі, зверніть увагу: Генпрокурора Президент відсторонив, а Голову СБУ усунув від виконання обов’язків. Це якраз і пов’язано із застосуванням різних процедур, що передбачені різними нормативними актами.
На перший погляд постає цікаве запитання: чи є Президент командиром (начальником) для Голови СБУ?
Дослівної цитати, що це так у законодавстві ми не знайдемо. Відтак, доводиться робити висновки виходячи з аналізу змісту компетенцій Президента відносно СБУ та Голови СБУ. Так, відповідно до Закону України «Про Службу безпеки України»: Служба безпеки України підпорядкована Президенту України; організаційна структура Служби безпеки України визначається Президентом України; Голова Служби безпеки України призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України; контроль за діяльністю Служби безпеки України здійснюється Президентом України та уповноваженими ним державними органами .
Такий набір компетенцій дозволяє зробити висновок, що Президент України є керівником (начальником) для Голови Служби безпеки України.
За Указом Президента України про усунення від виконання обов’язків Голови Служби безпеки України має бути службове розслідування, за результатами якого може бути прийнято рішення про притягнення військовослужбовця, який вчинив правопорушення, до дисциплінарної відповідальності, включаючи звільнення з військової служби. Однак і тут слід пам’ятати, що конституційний статус Голови СБУ відрізняється від статусу військовослужбовця, тому його звільнення, у випадку наявності підстав, має відбуватися у визначеному Конституцією порядку: Верховною Радою за поданням Президента.
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
221
Коментарі:
0
Переглядів:
319
Коментарі:
0
Переглядів:
722
Коментарі:
0
Переглядів:
1864
Коментарі:
0
Переглядів:
574
Коментарі:
0
Переглядів:
1979
Коментарі:
1
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2023 «Протокол». Всі права захищені.