2
0
12515
Правила оподаткування податком на доходи фізичних осіб в Україні встановлені таким чином, що безпосередній платник цього податку – фізична особа, самостійно не бере участі в його обрахуванні та сплаті до бюджету. У більшості випадків за нього цю функцію здійснює податковий агент.
Податковим агентом, як це визначено у п. 14.1.180 ст. 14 Податкового кодексу України, є юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента-юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.
Більш того, законодавець у нормах Податкового кодексу (пункт 179.2 статті 179) передбачив звільнення фізичної особи від обов’язку подання податкової декларації в тих випадках, якщо платник податку на доходи фізичних осіб отримував доходи виключно від податкових агентів.
Такий порядок, з одного боку, звільнює платника податку від обов’язків і витрачання часу на ознайомлення з нормами податкового законодавства та розрахунку податку, а отже і від відповідальності, а з іншого боку, культивує у громадян фінансову та податкову безграмотність і незнання своїх прав.
Отже, метою декларування доходів з фізичних осіб є не тільки сплата податку до бюджету, а й заявлення платниками свого права на повернення з бюджету сум податку з доходів фізичних осіб, надмірно сплачених з їх заробітної плати у минулому податковому періоді. Таке повернення частини податку на доходи фізичних осіб, сплаченого громадянами із заробітної плати, здійснюється, зокрема, шляхом реалізації права на податкову знижку.
У визначенні Податкового кодексу України (п.п. 14.1.170 п. 14.1 ст.14) податковою знижкою є документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку-резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів-фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати у випадках, визначених цим Кодексом.
Право на податкову знижку передбачене у статті 166 ПК України, у якій зазначено, що платник податку має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року. Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним податкового року (п.п. 166.1.2. п. 166.1 ст.166 ПКУ). Тобто, з огляду на наведене, необхідною умовою застосування податкової знижки є все ж таки подання платником податку податкової декларації.
Водночас слід зазначити, що право на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року має виключно платник податку – резидент України, який має реєстраційний номер облікової картки платника податку або відмітку у паспорті про те, що через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку. Фізичні особи-підприємці та особи, які займаються незалежною професійною діяльністю (самозайняті особи), не мають права на нарахування податкової знижки по податку на доходи фізичних осіб щодо свого річного оподатковуваного доходу, одержаного у межах провадження їх підприємницької (незалежної професійної) діяльності, тому що такий дохід не вважається заробітною платою. Цього права також не мають і усі інші особи, які одержують доходи, відмінні від заробітної плати.
Крім цього Податковий кодекс у п. 166.4 ст. 166 вводить й інші обмеження права платників податку на одержання податкової знижки, зокрема: якщо платник податку не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, то таке право на наступні податкові роки не переноситься; податкова знижка може застосовуватися виключно до доходів, одержаних платником податку протягом року у вигляді заробітної плати, при цьому загальна сума нарахованої податкової знижки не може перевищувати суми загального оподатковуваного доходу платника податку, одержаного протягом звітного року як заробітна плата.
До податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року можуть бути віднесені наступні фактично здійснені протягом такого року витрати у вигляді:
Платники податку, які бажають скористатися правом на податкову знижку за підсумками звітного року, повинні протягом року, наступного за звітним, подати до контролюючого органу за місцем своєї податкової адреси (місцем проживання, за яким він береться на облік як платник податків у контролюючому органі) податкову декларацію за формою, встановленою Наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 р. № 859, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.10.2015 р. за № 1298/27743. При цьому, контролюючі органи зобов’язані проводити необхідну консультаційну допомогу з питань заповнення декларації та безкоштовно надавати бланки декларації.
Для оформлення податкової знижки понесені платником податку витрати повинні бути підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача). У зазначених документах обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання). Оригінали цих документів або їх копії не потрібно додавати до податкової декларації, але вони повинні зберігатися платником податку протягом всього строку давності (тобто впродовж 1095 днів, тобто 3 років, від дня декларування податкової знижки).
Підсумовуючи викладене, хотілося б зазначити, що право на податкову знижку мають всі громадяни України, які отримують дохід у вигляді заробітної плати та сплачують (через податкового агента) податок на доходи фізичних осіб. Державі вигідно, щоб громадяни не мали уявлення про механізм сплати цього податку, а також не знали свої права, встановлені податковим законодавством, оскільки не використання права на податкову знижку дає державі додаткові надходження.
Ця стаття є лише загальним оглядом питання щодо права платника податку на повернення частини сплаченого податку на доходи фізичних осіб. Особливості участі кожного з перелічених вище видів витрат у складі податкової знижки потребують роз’яснення в окремих статтях.
Автор консультації: Володимир Злобін, юрист фірми LEXLIGA
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
644
Коментарі:
0
Переглядів:
621
Коментарі:
0
Переглядів:
280
Коментарі:
0
Переглядів:
763
Коментарі:
0
Переглядів:
853
Коментарі:
0
Переглядів:
2524
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.