1
0
4106
Реалізуючи право на здійснення господарської діяльності, суб’єкти господарювання беруть на себе і певні обов’язки, що є передумовою охорони законних прав та інтересів інших учасників правовідносин, зокрема споживачів. Згідно ст. 39 Господарського кодексу України, права споживачів, механізм реалізації захисту прав та відносини між споживачами товарів (робіт, послуг) і виробниками (виконавцями, продавцями) регулюються законом про захист прав споживачів та іншими законодавчими актами. А відповідно до п.4 ч.1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця).
Так, чинним законодавством передбачений обов’язок суб’єктів господарювання інформувати споживачів про властивості пропонованого товару/послуги, наявність відповідних дозвільних документів, сертифікатів якості тощо. Інформація, що підлягає оприлюдненню в кожному конкретному випадку залежить від сфери діяльності суб’єкта господарювання. В даному випадку діяльність медичних закладів регулюється Господарським кодексом України, Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження діяльності з медичної практики» від 02.03.2016 р. №285 (далі – Ліцензійні умови), Законом України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 року №1023-XII (далі – Закон), Постановою КМУ «Про затвердження правил побутового обслуговування населення» від 16.05.1994 р. № 313 (далі – Постанова). Проаналізувавши зазначені вище нормативно-правові акти, можна виділити наступні блоки документів, що підлягають оприлюдненню для наступного ознайомлення споживачами:
1 Інформація про медичний заклад:
2 Інформація щодо пропонованих закладом послуг:
3 Загальна інформація:
Всі копії документів повинні бути завірені належним чином: напис «З оригіналом згідно»/ «Копія вірна», дата, ПІБ та підпис посадової особи.
Де розміщуються вищезазначені документи?
Хочеться зазначити, що законодавством чітко не передбачено місця, де мають бути розміщені вищезазначені документи суб’єктами господарювання, що надають послуги. Застосувавши аналогію законів, що регулюють це питання в торговій сфері, можна дійти висновку, що така інформація розміщується в Куточку споживача та/або Папці споживача. При цьому закон не забороняє мати і те, і інше. З огляду на те, що Куточок споживача являє собою стенд, розміщений в холі приміщення, а Папка споживача, як правило, знаходиться на рецепції – ми б рекомендували більш детальну інформацію (інформація про медичних працівників, сертифікацію продукції, перелік медичних послуг із зазначенням їх вартості і книгу відгуків та пропозицій) тримати в Папці споживача.
Якою мовою повинні оформлятися вищезазначені документи?
Згідно ст. 15 Закону, інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови. Проте, 28.02.2018 року рішенням Конституційного Суду України від 28.02.2018 «2-р/2018 Закон України «Про засади державної мовної політики» від 03.07.2012 №5029-VI були визнано неконституційним. Тому необхідно звертатися до Конституції України, яка визначає основи державної мовної політики. Так, відповідно до ст. 10 Конституції, державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України. Тому, навіть якщо заклад охорони здоров’я розміщений на території, де використовуються регіональні мови або мови національних меншин – вся документація, зокрема інформація для публічного ознайомлення споживачами, повинна викладатися українською мовою.
Яка відповідальність передбачена за порушення прав споживачів на доступ до інформації?
Згідно п. 7 Постанови КМУ від 17 серпня 2002 № 1177 «Про затвердження Положення про порядок накладення та стягнення штрафів за порушення законодавства про захист прав споживачів», розмір штрафу за відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар, роботу, послугу визначається у розмірі:
- 30 відсотків вартості наданої послуги, але не менше п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у випадку, якщо законодавством суб’єкт господарської діяльності звільнений від ведення обов’язкового обліку доходів і витрат.
Таким чином, щоб уникнути зайвих проблем та почуватися більш впевненим як при виникненні конфліктних ситуацій з пацієнтами, так і при потенційних перевірках органів державного нагляду – радимо більш серйозно та виважено підійти до питання оформлення і публікації інформації, право на ознайомлення з якою мають споживачі.
Автор консультації: адвокат Менделя Олена
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
664
Коментарі:
0
Переглядів:
634
Коментарі:
0
Переглядів:
282
Коментарі:
0
Переглядів:
763
Коментарі:
0
Переглядів:
854
Коментарі:
0
Переглядів:
2553
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.