8
0
14298
Законодавством встановлено, що громадяни та юридичні особи мають змогу набути право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або за результатом аукціону, частина перша статті 116 Земельного кодексу України.
Повноваження відповідних органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 118,122,123 Земельного кодексу України.
Але постають питання: яка процедура отримання, що потрібно знати,чи є підводні каміння, які вирішать справу на користь запитувача?
Зауважимо таке, що як завжди є нюанс який вирішує все.
У випадках взаємодії органу та фізичної або юридичної особи – це час.
Слід зазначити, що відповідно до частини третьої статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідним органом державної влади не було надано дозволу на розроблення документації із землеустрою або не надано мотивовану відмову у його наданні, то особа зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що повідомляється відповідний орган.
Наче все прозоро та зрозуміло, але…
Але на практиці виникають випадки коли на одну земельну ділянку розроблено два проекти землеустрою або коли вже земельна ділянка перебуває у власності чи користуванні, а іншою особою, не обізнаною, на цю ж земельну ділянку розроблюється проект землеустрою.
В таких випадках, більш дієвим способом захистом своїх прав, є звернення до суду.
Слід звернути увагу, що прийняття рішення відповідним органом державної влади щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, не позбавляє права іншу особу отримати документи на право власності, першочергово, тому що надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не посвідчує права власності та не є правовстановлюючим документом.
Після надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки необхідно вчинити ще ряд дій передбачених законодавством. А сaме:
1- погодження проекту землеустрою на підставі статей 186, 186-1 Земельного кодексу України.
2- отримати рішення органу про затвердження проекту землеустрою.
Так, згідно з частиною шостою статті 186 Земельного кодексу України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, де проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов’язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Уповноваженим органом є - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Після здійснення всіх вищезазначених дій на підставі рішення органу державної влади або місцевого самоврядування земельна ділянка надається у власність або у користування.
Для більш поглибленого розуміння справи, пропонуємо звернутися до судової практики з даної категорії справ.
Висновком Верховного Суду у справі №463/3375/15-а від 27 березня 2018 р., встановлено, що підставою для відмови заявнику у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою НЕ може бути надання раніше аналогічного дозволу іншому заявнику.
Також, згідно аналізу статей вбачається 116, 118 ЗК України вказує на те, що місцева рада НЕ має права визначати пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою на одну і ту ж саму земельну ділянку. В даному випадку надання такого дозволу вказує про відсутність обтяжень щодо бажаної земельної ділянки і ще не означає позитивного рішення місцевої ради про передачу у власність цієї земельної ділянки після виготовлення проекту землеустрою.
Раніше , з цього самого питання, була висловлена позиція колегією суддів судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 10 грудня 2013 року (справа № 21-358а13) та від 07 червня 2016 року (справа №21-1391а16).
NB!!! Право власності на землю державної або комунальної власності набувається на підставі рішення органу державної влади та на підставі здійснення державної реєстрації, а не дозволу на розробку проекту землеустрою.
Також в судовій практиці поширеними є випадки коли, земельна ділянка державної або комунальної власності вже перебуває на праві постійного користування, а інша особа, не отримавши дозволу чи відмови на свій запит, від уповноваженого органу, на підставі мовчазної згоди, розробила на цю земельну ділянку або на її частину проект землеустрою, на підставі того, що набула у власність об’єкт нерухомого майна.
Тобто з однієї сторони особа, на всіх законних підставах, вже користується земельною ділянкою, що підтверджується правовстановлюючими документами, а з іншої сторони інша зацікавлена особа на підставі статі 120 Земельного кодексу претендує на землю.
NB!!!Особа, яка набула у власність об’єкт нерухомого майна, на підставі статті 120 Земельного кодексу України повинна оформити право власності або право користування цією земельною ділянкою в межах обслуговування нерухомого майна.
Аналізуючи судову практику, в даній категорії справ, робимо висновок, що ті особи, які набули право власності на нерухоме майно, повинні обов’язково оформити право власності або право користування на землю, сам факт набуття у власність об’єкта не посвідчує права власності або користування на землю.
Отже, тільки розроблення проекту землеустрою, навіть за принципом мовчазної згоди, при наявності права власності на об’єкт нерухомого майна, ще не означає, що такі особи мають всі законні підстави володіти та користуватись землею.
Резюмуючи вищевикладене, судова практика та не поодинокі випадки, зводяться до того, що розроблення проекту землеустрою декількома особами на одну земельну ділянку є можливим, а наявність рішень (розпорядження) про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель державної чи комунальної власності не є підставою для відмови іншій особі у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою органами виконавчої влади чи місцевого самоврядування.
Пам'ятайте: отримати профеійну консультацію та знайти кращого адвоката Ви завжди зможете на нашому сайті "Протокол"
Автор консультації: SHIV
Джерело: Юридический ресурс Протокол
Користуйтесь порадами від "Протоколу": Функціональне використання земельної ділянки свідчить про вид економічної діяльності для якого така використовується, та є одним з критеріїв встановлення ставки земельного податку (ВС/КАСсправа №808/2359/13-а, 08.08.18)
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
41960
Коментарі:
1
Переглядів:
120
Коментарі:
0
Переглядів:
2012
Коментарі:
1
Переглядів:
403
Коментарі:
0
Переглядів:
905
Коментарі:
0
Переглядів:
394
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.