Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 31.08.2016 року у справі №916/4974/15 Постанова ВГСУ від 31.08.2016 року у справі №916/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2016 року Справа № 916/4974/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Коробенка Г.П.- головуючого (доповідач), Бакуліної С.В. Мачульського Г.М.,розглянувши матеріали касаційної скарги Дочірнього підприємства "Клінічний санаторій ім. Горького" ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 13.04.2016у справі№916/4974/15 Господарського суду Одеської областіза позовом Дочірнього підприємства "Клінічний санаторій ім. Горького" ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця"до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал"проскасування оперативно-господарської санкції, визнання недійсним та скасування акту відбору проб водиза участю представників сторін:

позивача: не з'явився,

відповідача: Горьова Н.М. (представник за дов. від 14.01.2016)

ВСТАНОВИВ:

Дочірнє підприємство "Клінічний санаторій ім. Горького" ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (далі - позивач, ДП "Клінічний санаторій ім. Горького") звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до ТОВ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" (далі - відповідач, ТОВ "Інфокс") про скасування оперативно-господарської санкції ТОВ "Інфокс" у вигляді застосування підвищеного тарифу за послуги водовідведення у розмірі 24507,43грн., які нараховані ДП "Клінічний санаторій ім.Горького", як підвищеної плати за скид ненормативно-очищених стічних вод у міську каналізаційну мережу з перевищенням допустимих концентрацій за липень 2014р.; про визнання недійсним та скасування акту відбору проб від 15.07.2014, здійсненого з контрольного колодязя перед скидом в міську каналізацію, який іменується "Аналіз стічної води", складений ТОВ "Інфокс" на території ДП "Клінічний санаторій ім. Горького".

Рішенням Господарського суду Одеської області від 01.03.2016 по справі № 916/4974/15, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 13.04.2016, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Судові рішення в частині позовної вимоги про скасування оперативно-господарської санкції у вигляді застосування підвищеного тарифу за послуги водовідведення мотивовані необгрунтованістю позовних вимог. Щодо позовної вимоги про визнання недійсним та скасування акту відбору проб, то як зазначено судами, такий акт не може вважатися актом державного чи іншого органу і його оскарження в судовому порядку законодавством не передбачено. За таких обставин, позивач, заявляючи позовну вимогу про визнання недійсним та скасування акту відбору проб, неправильно обрав спосіб захисту порушеного права.

Не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, ДП "Клінічний санаторій ім.Горького" звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить оскаржувану постанову скасувати та передати справу на новий розгляд до Одеського апеляційного господарського суду, мотивуючи касаційну скаргу доводами про порушення судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Зокрема, як зазначається скаржником:

- судом апеляційної інстанції не було досліджено та установлено всіх фактів та обставин господарської справи № 916/4644/15;

- враховуючи судову практику, а саме справу № 916/141/15-г, ДП "Клінічний санаторій ім. Горького" обрано правильний спосіб захисту прав, який в повній мірі відповідає нормам законодавства;

- нарахований Водоканалом платіж за скидання ненормативно-очищених стоків у сумі 24507, 43 грн. за своєю правовою природою є заходом оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень цього зобов'язання, тобто є оперативно-господарською санкцією, можливість скасування якої прямо встановлена ч.2 ст. 237 Господарського кодексу України;

- акт відбору проб від 15.07.2014 повинен бути визнаний господарським судом недійсним, оскільки в розрахунку наднормативно забруднених стічних вод ТОВ "Інфокс" не вказав два з трьох величин, які використовуються у формулі з п.4.6 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України.

У відзиві ТОВ "Інфокс" просить судові рішення у справі залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним в задоволенні касаційної скарги відмовити, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 04.11.2003 між ТОВ "Інфокс" (Виробник) та ДП "Клінічний санаторій ім. Горького" (Споживач) укладено договір на послуги водопостачання та водовідведення (населення) №4373/1 (далі - Договір).

Згідно з пунктами 1.2., 1.3. Договору, з урахуванням Додаткових угод до Договору від 17.03.2004 та від 23.03.2010, Виробник надає послуги по поданню питної води на об'єкти Споживача, а також по прийманню стоків холодного та гарячого водоспоживання, які скидаються споживачем в систему комунальної каналізації у відповідності до дислокації об'єктів (додаток №1). Споживач своєчасно оплачує надані йому послуги водопостачання та водовідведення, забезпечує належну експлуатацію своїх водоканалізаційних мереж, споруд, приладів та обладнання на них у відповідності до діючого законодавства.

В пункті 2.1. Договору сторони встановили, що вони зобов'язуються користуватися діючими нормами законодавства, а саме: Законом України "Про питну воду та питне водопостачання"; Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України; Правилами приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси; технічними умовами, діючими ГОСТ, Законом України "Про житлово-комунальні послуги", іншими нормативними актами, прийнятими у встановленими законом порядку.

В пункті 2.3.3. Договору встановлено, що Виробник має право перевіряти технічний стан систем водопостачання-водовідведення Споживача на предмет наявності втечі, нераціонального використання питної води, контролю якості стічних вод, стану приборів обліку води та стоків.

Відповідно до п.п. 2.4.2., 2.4.7. Договору Споживач зобов'язаний здійснювати скид стоків, якість яких не перевищує гранично допустимі концентрації, встановлені Правилами приймання стічних вод. Споживач зобов'язаний відшкодовувати матеріальний збиток, нанесений комунальним системам каналізації, спорудам, обладнанню та приладам, а також водним об'єктам, викликаний скидом ненормативно-очищених стічних вод у міську каналізацію.

За умовами п. 3.8. Договору нарахування платежу за скид ненормативно-очищених стоків здійснюється у відповідності до Правил приймання стічних вод.

Згідно з пунктом 7.3. Договору договір діє до 31.12.2015.

04.11.2003 сторонами підписано Додаток № 1 до Договору, в якому вони визначили дислокацію об'єктів підприємства, згідно якої вода постачається на об'єкт, розташований у м. Одесі, вул. Фонтанська дорога, 165, облік води здійснюється 2 водомірами санаторію.

15.07.2014 ТОВ "Інфокс" було складено акт - Аналіз стічної води, згідно якого проби відбирались у контрольному колодязі перед скидом у міськканалізацію, об'ємом 3 літри, опломбовано пломбою 0000046, відбір проводився за участю завпродскладом ОСОБА_5, час відбору проби 16год.30хв. Із оформленого відповідачем результату лабораторного аналізу вбачається, що аналіз виконано 15.07.2014 - 22.07.2014.

Після проведення лабораторного аналізу взятих проб було виявлено перевищення шкідливих забруднюючих речовин у стічних водах, що стало підставою для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень. Зокрема визначено суму вартості ненормативно-очищених стоків у розмірі 24 507,43 грн.

Листом №4610 від 23.07.2014 ТОВ "Інфокс" надіслало Споживачу лист з вимогою оплатити 24 507,43 грн. вартості ненормативно-очищених стоків, до якого додало розрахунок понаднормового скиду.

23.07.2014 ТОВ "Інфокс" направило ДП "Клінічний санаторій ім. Горького" претензією щодо оплати ненормативно-очищених стоків. Крім того, ТОВ "Інфокс" виставлено рахунок №944/6051 від 23.07.2014 на суму 24 507,43грн., з призначенням платежу "за водовідведення".

Згідно зі статтею 901 Цивільного Кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно ст. 235 Господарського кодексу України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 236 Господарського кодексу України встановлено види господарсько-оперативних санкцій, серед яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов'язань стороною, яка порушила зобов'язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо. Перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у її першій частині, не є вичерпним, тобто, сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.

Згідно з приписами ч. 2 ст. 237 Господарського кодексу України порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди із застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду із заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

Відповідно до п.п.1.5., 1.6. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених Наказом Держбуду України від 19.02.2002 №37 та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), в яких встановлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію. Місцеві Правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради.

Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 №632 були затверджені Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси.

Згідно з п.п. 9.8., 10.5. Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, з метою контролю за якістю стічних вод Підприємств, Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств проводиться представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному акті, іменуємому "Аналіз стічної води", який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента. Водоканал здійснює раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю та кількістю стічних вод, що скидаються. Плановий відбір проб здійснюється Водоканалом один раз в два місяця. Позаплановий відбір проб здійснюється Водоканалом раптово по мірі необхідності при наявності інформації про порушення Правил.

Положеннями п.п. 10.1., 10.2., 10.3., 10.4. Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, відбір проб здійснюється в контрольному колодязі, тобто колодязі на каналізаційному випуску Підприємства безпосередньо перед приєднанням до збірного чи головного каналізаційного колектора. Абонент забезпечує доступ до місця відбору проб і безпечне виконання роботи по відбору. На відібрану пробу складається відповідний акт, який іменується "Аналіз стічної води". При наявності декількох випусків у одного абонента на всі випуски складається один акт. Після відбору проб посуд пломбується представником Водоканалу. Об'єм разової проби повинен бути не менше ніж 1000 мл.

Враховуючи вимоги діючого законодавства України, що регулює дані правовідносини між сторонами та лабораторний аналіз відібраних стічних проб, і складний на його підставі акт та розрахунок плати за наднормативний скид стічних вод з перевищенням ДК для кожної забрудненої речовини, висновок господарського суду першої та апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог про скасування оперативно-господарської санкції у вигляді нарахування підвищеної плати за скид ненормативно-очищених стічних вод у сумі 24 507,43 грн., колегія суддів визнає правомірним та обгрунтованим.

Посилання позивача на результати аналізу проб стічних вод, проведений ДП "Український науково-дослідний інститут медицини транспорту МОЗ України", згідно з якими встановлено значно менші показники забруднення, ніж ті, що наведені в акті відповідача 15.07.2014, як вірно зазначено судом апеляційної інстанції, не можуть порівнюватись із результатами аналізу, які оспорюються, оскільки відібрання проб та їх аналіз проведені на два місяці пізніше, ніж спірний. Крім того, дана перевірка здійснена на замовлення зацікавленої особи у справі, а отже взагалі не може бути прийнята в якості належного та допустимого доказу, в розумінні ст.ст. 33 34 36 Господарського процесуального кодексу України.

Погоджується колегія і з висновками суду попередніх інстанцій в частині відмови в позові про визнання недійсним та скасування акту відбору проб води, оскільки позивачем обрано неправильний спосіб захисту порушеного права, так як нормами діючого законодавства України не передбачено розгляд господарськими судами спорів пов'язаних з визнанням недійсними актів водопостачальної організації щодо відбору проб стічних вод і такому акту не надано статусу документа, який мав би обов'язковий характер чи породжував права і обов'язки у певного суб'єкта чи кола суб'єктів.

Відповідно до вимог ст. 1117 ГПК України касаційна інстанція виходить з обставин, встановлених у даній справі судом апеляційної інстанції. Згідно з приписами частини 2 цієї норми до юрисдикції касаційної інстанції не відноситься повторна оцінка доказів та встановлення обставин, відхилених господарським судом при розгляді спору. Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши всі обставини справи, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

Згідно з п.1 ст. 1119 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення коли визнає, що вони прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права.

З огляду на викладене, доводи касаційної скарги не спростовують висновків, викладених в оскаржуваних рішенні та постанові, і не можуть бути підставою для їх зміни чи скасування, оскільки вони відповідають чинному законодавству України і обставинам справи.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні касаційної скарги відмовити.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 13.04.2016 у справі № 916/4974/15 залишити без змін.

Головуючий суддя: Г.П. Коробенко

Судді: С.В. Бакуліна

Г.М. Мачульський

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст