Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 23.11.2016 року у справі №926/117/16 Постанова ВГСУ від 23.11.2016 року у справі №926/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2016 року Справа № 926/117/16

Вищий господарський суд України у складі колегії: головуючого, судді Васищака І.М., суддів Селіваненка В.П., Студенця В.І., за участі представників сторін С. Боднар (дов. від 17.10.2016), Д. Макарчука (19.07.2016), С. Шуляр (дов. від 11.01.2016), розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс" і Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 29 серпня 2016 року у справі № 926/117/16 за позовом міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс" до Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Укрвторресурс", про визнання недійсним рішення,

УСТАНОВИВ: У січні 2016 року міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомунтранс" звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21 грудня 2015 року № 35 "Про припинення порушення законодавства України про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" у справі № 02-27/25 з підстав невідповідності закону; на час судового розгляду вказаної справи зупинити дію оспорюваного рішення, виконання якого суперечить чинному законодавству та судовим рішенням; зобов'язати відповідача закрити провадження по справі від 23 липня 2015 року № 02/27/25.

Відповідач позов не визнав.

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 24 лютого 2016 року до участі у справі третьою особою залучено товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Укрвторресурс".

У подальшому позивач відмовився від позову в частині зобов'язання відповідача закрити провадження по справі від 23 липня 2015 року № 02-27/25.

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 5 квітня 2016 року позов задоволено в частині визнання недійсним рішення адміністративної колегії Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21 грудня 2015 року № 35 "Про припинення порушення законодавства України про захист економічної конкуренції та накладення штрафу"; у решті позовних вимог припинено провадження у справі.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 29 серпня 2016 року (судді Н. Галушко, Л. Данко, Г. Орищин) рішення скасовано в частині визнання недійсними пунктів 1, 4, 5 і 6 рішення адміністративної колегії Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21 грудня 2015 року № 35 у справі № 02-27/25; у цій частині в позові відмовлено; у іншій частині рішення суду залишено без змін.

Чернівецьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України просить постанову скасувати в частині залишення без змін рішення господарського суду щодо визнання недійсними пунктів 2 і 3 резолютивної частини рішення територіального відділення з підстав неправильного застосування господарським судом частини 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", статей 33 і 43 Господарського процесуального кодексу України та прийняти в цій частині нове рішення, яким у позові відмовити.

Міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомунтранс" просить постанову скасувати з підстав неправильного застосування апеляційним господарським судом статей 99, 101 і 104 Господарського процесуального кодексу України та залишити в силі рішення.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Господарськими судами встановлено, що за наслідками розгляду заяви товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім Укрвторресурс" щодо дій міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс", які можуть містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції при укладанні договору на послуги із вивезення та утилізації твердих побутових відходів, розпорядженням адміністративної колегії Чернівецького обласного територіального відділення від 23 липня 2015 року розпочато справу № 02-27/25 і за результатами її розгляду прийнято рішення "Про припинення порушення законодавства України про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" від 21 грудня 2015 року № 35, яким:

1. Визнано, що за результатами діяльності 2014 року та І півріччя 2015 року міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомутранс" займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з вивезення (зберігання, перевезення) та утилізації (захоронення) твердих побутових відходів (далі - послуги з вивезення ТПВ), що надаються споживачам (виконавцям робіт з утримання житлових будинків та прибудинкових територій комунальної власності) в територіальних межах Першотравневого та Садгірського районів м. Чернівці, як таке, що не мало жодного конкурента;

2. Визнано дії міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс", які полягають у нав'язуванні споживачам умов договору про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, що не відповідають вимогам Типового договору, Правилам надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2008 року № 1070 (далі - Правила) та положенням Закону України "Про відходи", порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною 1 статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на цьому ринку;

3. За вчинення порушення, визначеного пунктом 2 цього рішення, на міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомунтранс" накладено штраф у розмірі 68 000 грн;

4. Визнано дії міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс", які полягають у відмінності умов договору, запропонованих товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Укрвторресурс", від договірних умов, встановлених для інших споживачів, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 частини 2 статті 13, пункту 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів шляхом застосування різних інших умов до рівнозначних угод зі споживачами без об'єктивно виправданих на те причин;

5. За вчинення порушення, визначеного пунктом 4 цього рішення, на міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомунтранс" накладено штраф у розмірі 68 000 грн;

6. Зобов'язано міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомунтранс" до 1 лютого 2016 року повідомити про вжиті заходи щодо припинення порушень, визначених в пунктах 2 та 4 цього рішення.

Задовольняючи позов, господарський суд виходив з того, що висновки адміністративної колегії є помилковими; рішення прийнято з неповним з'ясуванням обставин, які мають значення для справи, відповідачем не доведено зайняття міським комунальним підприємством "Чернівціспецкомунтранс" монопольного становища та зловживання монопольним (домінуючим) становищем.

Переглядаючи рішення апеляційний господарський суд погодився з висновками місцевого суду в частині визнання недійсними пунктів 2 і 3 рішення адміністративної колегії територіального відділення щодо нав'язування споживачам умов договору про надання послуг з вивезення твердих побутових відходів, що не відповідають вимогам Типового договору, Правилам надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2008 року № 1070 (далі - Правила) та положенням Закону України "Про відходи".

Згідно пункту 4 Правил виконавець послуг з вивезення побутових відходів визначається на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Частиною 2 пункту 5 Правил зазначено, що надання послуг з вивезення відходів здійснюється з урахуванням вимог статей 35, 351 Закону України "Про відходи".

За змістом статті 351 Закону України "Про відходи" збирання та перевезення побутових відходів у межах певної території здійснюється юридичною особою, яка уповноважена на це органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах, спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.

Згідно рішення сесії Чернівецької міської ради від 25 жовтня 2007 року № 432 міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомунтранс" визначено як виконавця послуг із вивезення та утилізації твердих побутових відходів. Рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 8 лютого 2011 року № 79/3 затверджено тарифи на послуги з вивезення та утилізації твердих побутових відходів, викачування і вивезення рідких нечистот, які надаються міським комунальним підприємством "Чернівціспецкомунтранс" та фірмою "Альтфатер-Чернівці".

Пунктом 5 Правил визначено, що послуги надаються з урахуванням розміру території, схеми санітарного очищення, затвердженої в установленому порядку, та інших умов, передбачених законодавством у сфері житлово-комунального господарства. Відповідні схеми санітарного очищення (плани-графіки вивезення твердих побутових відходів) в м. Чернівці в установленому порядку затверджені органами місцевого самоврядування та доведені до суб'єктів у сфері поводження із твердими побутовими відходами.

Відповідно до вимог статей 19 і 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", статті 17 Закону України "Про відходи" надання послуг з вивезення твердих побутових відходів здійснюється виключно на договірних засадах. Згідно з пунктом 3 частини 2 статті 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавець зобов'язаний підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг, до яких відносяться і послуги з вивезення твердих побутових відходів з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з Типовим договором.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Укрвторресурс", згідно рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 25 червня 2013 року № 300/10, визнано переможцем конкурсу з виконання робіт (надання послуг) з утримання житлових будинків, споруд, нежитлових будівель і прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади м. Чернівців, які знаходяться на балансі комунального житлового ремонтно-експлуатаційного підприємства № 12 і відповідно до пункту 4 цього рішення товариство зобов'язано в місячний термін з дня прийняття цього рішення укласти договори з виробниками-надавачами комунальних послуг з метою вчасного отримання споживачами якісних житлово-комунальних послуг.

10 липня 2013 року між товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Укрвторресурс", Департаментом житлово-комунального господарства Чернівецької міської ради та Управлінням житлового господарства Першотравневої в м. Чернівці ради укладено трьохсторонній договір на виконання робіт з утримання житлових будинків, нежитлових будівель і прибудинкових територій комунальної власності територіальної громади м. Чернівців, відповідно до умов якого на товариство покладено обов'язок надавати та виконувати роботи та послуги по санітарній очистці, прибиранні прибудинкових територій, вивезення твердих побутових відходів та рідких нечистот із залученням спеціалізованих організацій і 25 липня 2013 року між товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Укрвторресурс" (замовник) та міським комунальним підприємством "Чернівціспецкомунтранс" (виконавець) було укладено договір про надання послуг із вивезення та утилізації (захоронення) твердих побутових відходів № 130.

Статтею 179 Господарського кодексу України унормовано, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Відмова споживача послуг від укладення договору в такому разі суперечить вимогам частини 3 статті 6, статтям 627 і 630 Цивільного кодексу України та статей 19, 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

Отже господарські суди дійшли правомірного висновку про те, що договір від 25 липня 2013 року № 130 з урахуванням зазначених законодавчих положень, не суперечить Типовому договору, а лише конкретизує окремі умови в межах, допустимих чинними нормативними актами.

Водночас апеляційний господарський суд правомірно не погодився з висновками господарського суду в частині визнання недійсними пунктів 1, 4, 5 і 6 резолютивної частини рішення адміністративної колегії Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України "Про припинення порушення законодавства України про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" від 21 грудня 2015 року № 35.

Відповідно до пункту 1.4 рішення від 12 березня 2014 року № 68/3 і пункту 1.3 рішення від 23 серпня 2011 року № 517/14 виконавчим комітетом Чернівецької міської ради визначено виконавцями житлово-комунальних послуг в житловому фонді м. Чернівці підприємства та організації незалежно від форми власності та підпорядкування, предметом діяльності яких є надання відповідних житлово-комунальних послуг з вивезення твердих побутових відходів - міське комунальне підприємство "Чернівціспецкомунтранс" та фірму Альтфатер-Чернівці".

Як установлено апеляційний господарським судом, адміністративною колегією Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України здійснено всі необхідні етапи для визначення монопольного (домінуючого) становища міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс" на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів, що надаються споживачам (виконавцям робіт з утримання житлових будинків та прибудинкових територій комунальної власності) в територіальних межах Першотравневого та Садгірського районів м. Чернівці, зокрема: встановлено об'єкти аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища; складено перелік будинків і споруд та прибудинкових територій, утримування яких здійснюється вказаними виконавцями послуг у вищезазначених районах м. Чернівці та зазначених у спірному рішенні відповідача; визначено товарні межі ринків; визначено територіальні межі ринків; визначено часові межі ринків; визначено обсяг наданих послуг,; розраховано частки суб'єктів господарювання на ринках; визначено потенційних конкурентів міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс" на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів, що надаються споживачам (виконавцям робіт з утримання житлових будинків та прибудинкових територій комунальної власності) в територіальних межах Першотравневого та Садгірського районів м. Чернівці; визначено бар'єри, що діють на ринках, стосовно суб'єктів, що надають зазначену послугу споживачам.

З урахуванням перелічених структурних показників, з метою здійснення комплексного і обґрунтованого дослідження на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів, що надаються споживачам (виконавцям робіт з утримання житлових будинків та прибудинкових територій комунальної власності) в територіальних межах Першотравневого та Садгірського районів м. Чернівці, Чернівецьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України була отримана інформація від суб'єктів господарювання, що діють на зазначеному ринку, яка міститься в матеріалах справи та встановлено, що в період 2014 року та І півріччя 2015 року частка міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс" на ринку послуг з вивезення твердих побутових відходів, що надаються споживачам (виконавцям робіт з утримання житлових будинків та прибудинкових територій комунальної власності) в територіальних межах Першотравневого та Садгірського районів м. Чернівці становить 100 відсотків.

За правилами частини 1 статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб'єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку у нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів для доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин. Монопольним (домінуючим) вважається становище суб'єкта господарювання, частка якого на ринку товару перевищує 35 відсотків, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції (частина 2 статті 12 цього Закону).

Ураховуючи, що міським комунальним підприємством "Чернівціспецкомунтранс" не доведено присутності значної конкуренції на ринку товарів, апеляційний господарський суд правомірно відмовив в задоволенні позовних вимог в частині визнання недійсним пункту 1 резолютивної частини спірного рішення.

Щодо зловживання монопольним становищем у частині визнання дій позивача, які полягають у відмінності умов договору, запропонованих товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Укрвторресурс" від договірних умов встановлених для інших споживачів, апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що зазначене є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене пунктом 2 частини 2 статті 13, пункту 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та правомірно визнано таким у пункті 4 резолютивної частини рішення адміністративної колегії Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21 грудня 2015 року.

Так відповідно до пункту 2 частини 2 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається застосування різних цін чи різних інших умов до рівнозначних угод з суб'єктами господарювання, продавцями чи покупцями без об'єктивно виправданих на те причин.

Відповідачем установлено, що міським комунальним підприємством "Чернівціспецкомунтранс" при укладенні договорів про надання послуг із вивезення та утилізації (захоронення) твердих побутових відходів із споживачами застосовувалися різні умови договору. При цьому позивачем не надано доказів, які б підтверджували об'єктивність причин наявності розбіжностей у договорах із споживачами.

Таким чином апеляційний господарський суд дійшов правомірного висновку про відсутність підстав для визнання недійсними пунктів 1, 4, 5 і 6 рішення адміністративної колегії Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21 грудня 2015 року № 35 "Про припинення порушення законодавства України про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" у справі № 02-27/25.

У зв'язку з відмовою позивача від позову в частині зобов'язання відповідача закрити провадження у справі від 23 липня 2015 року № 02/27/25 господарські суди правомірно припинили провадження у справі в цій частині.

За таких обставин колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені апеляційним господарським судом на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки суду відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ: Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 29 серпня 2016 року у справі № 926/117/16 залишити без змін, а касаційні скарги міського комунального підприємства "Чернівціспецкомунтранс" і Чернівецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України без задоволення.

Головуючий, суддя І. М. Васищак Суддя В. П. Селіваненко Суддя В. І. Студенець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст