Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 20.12.2016 року у справі №916/1350/16 Постанова ВГСУ від 20.12.2016 року у справі №916/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2016 року Справа № 916/1350/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Демидової А.М. (доповідач у справі),суддів:Владимиренко С.В., Шевчук С.Р.,розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 11.10.2016 у справі№ 916/1350/16 господарського суду Одеської областіза позовомДержавного підприємства "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот"доДержавного підприємства "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр"проспонукання до укладання додаткової угоди до договору,за участю представників: від позивача Калініна С.В.від відповідачане з'явився

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Державного підприємства "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" про спонукання до укладання додаткової угоди до договору.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 02.07.2016 у справі № 916/1350/16 (суддя Оборотова О.Ю.) відмовлено Державному підприємству "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" у задоволенні позову.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 11.10.2016 (колегія суддів у складі: Лавриненко Л.В. - головуючий, Пироговський В.Т., Аленін О.Ю.) задоволено апеляційну скаргу Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот". Скасовано рішення Господарського суду Одеської області від 02.07.2016 у справі № 916/1350/16. Прийнято нове рішення, яким задоволено позов Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот". Зобов'язано Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" укласти з позивачем додаткову угоду до договору від 01.12.2014 № 14-1034/7 про виконання робіт (послуг) з радіочастотного моніторингу параметрів випромінювання та забезпечення електромагнітної сумісності радіоелектронних засобів та випромінюючих пристроїв з додатком № 3 до договору в редакції Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот". Стягнуто з Державного підприємства "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" на користь Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" судовий збір у сумі 1 378,00 грн. - за розгляд справи місцевим господарським судом, та 1 515,80 грн. - за перегляд рішення місцевого господарського суд в апеляційному порядку.

Не погоджуючись із вказаною постановою, Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 11.10.2016 у справі № 916/1350/16 повністю та залишити в силі рішення Господарського суду Одеської області від 02.07.2016 у даній справі.

В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на те, що оскаржувана постанова прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 13.12.2016 колегією суддів у складі: Демидової А.М. - головуючого (доповідач у справі), Владимиренко С.В., Шевчук С.Р. прийнято зазначену касаційну скаргу Державного підприємства "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" до касаційного провадження та призначено її розгляд у судовому засіданні на 20.12.2016 о 10 год. 05 хв.

Учасники судового процесу, згідно з приписами ст. 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), були належним чином повідомлені про день, час і місце розгляду касаційної скарги, однак відповідач передбаченим законом правом на участь у розгляді скарги касаційною інстанцією не скористався.

Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, 01.12.2014 між Державним підприємством "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" та Державним підприємством "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" (замовник) укладено договір № 14-1034/7, відповідно до якого Філія на підставі пункту 4 статті 16 Закону України "Про радіочастотний ресурс України" та Положення про Південну філію Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" виконує роботи з радіочастотного моніторингу параметрів випромінювання та забезпечення електромагнітної сумісності (ЕМС) радіоелектронних засобів (РЕЗ) та випромінюючих пристроїв (ВП), а замовник на підставі Закону України "Про радіочастотний ресурс України" виконує свої зобов'язання щодо використання радіочастотного ресурсу (РЧР), а також здійснює оплату вищезгаданих робіт на рахунок Філії.

Згідно з пунктом 3.1 договору вартість робіт (послуг) по цьому договору визначається згідно з Тарифами на роботи (послуги) Державного підприємства "Український державний центр радіочастот", пов'язані з користуванням радіочастотним ресурсом України та виділенням номерного ресурсу, затверджених Рішенням НКРЗ № 1256 від 11.12.2008 та зареєстрованих Міністерством юстиції України від 25.12.2008 за № 1238/15929.

Пунктом 3.2 договору встановлено, що перелік РЕЗ та ВП, що підлягають нагляду відповідно до умов договору, надається у Додатку 1 до договору, який є невід'ємною його частиною.

08.02.2016 Державне підприємство "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" направило пропозицію до Державного підприємства "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" щодо укладання додаткової угоди до договору від 01.12.2014 № 14-1034/7.

Оскільки Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" відмовилось від укладання додаткової угоди до договору від 01.12.2014 № 14-1034/7, Державне підприємство "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" звернулось до Господарського суду Одеської області з відповідним позовом.

Суд першої інстанції, відмовляючи позивачеві у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" не визначене рішенням Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення користувачем РЧР для потреб мовлення і не може отримати ліцензію на мовлення. Відповідно до цього, не може користуватися частотою каналу мовлення.

Відповідно до частини 2 статті 50 Закону України "Про радіочастотний ресурс України" Національна рада України з питань телебачення та радіомовлення визначає відповідно до законодавства про радіочастотний ресурс України користувачів радіочастотного ресурсу України у смугах радіочастот, виділених для телерадіомовлення.

При отриманні ліцензії на мовлення телерадіоорганізація визначається користувачем РЧР України для телерадіомовлення.

Господарський суд Одеської області зазначив, що тільки телерадіоорганізації, які мають відповідну ліцензію Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення, мають право на користування каналом мовлення і частотами цього каналу, Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" не є такою організацією.

Ліцензія на мовлення, яка видається тільки телерадіоорганізаціям, надає право створювати і розповсюджувати телерадіопрограми. Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" не є користувачем радіочастотного ресурсу України, виділеного для телерадіомовлення.

Суд першої інстанції посилався на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 09.06.2011, залишену без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 27.09.2012 у справі № 2-а-13248/09/1570, в якій зазначено, що Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" не є користувачем радіочастотного ресурсу України для телерадіомовлення.

Апеляційний господарський суд, з позицією якого погоджується колегія суддів Вищого господарського суду України, скасував рішення та прийняв нове рішення про задоволення позовних вимог.

Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України є, зокрема, договори. Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про радіочастотний ресурс України" користування радіочастотним ресурсом - це діяльність, пов'язана із застосуванням радіоелектронних засобів та/або випромінювальних пристроїв, що випромінюють електромагнітну енергію в навколишній простір у межах радіочастотного ресурсу; користувач радіочастотного ресурсу - юридична або фізична особа, діяльність якої безпосередньо пов'язана з користуванням радіочастотним ресурсом відповідно до законодавства.

Частиною 3 статті 5 вказаного Закону передбачено, що загальні користувачі радіочастотного ресурсу України поділяються на такі групи: 1) суб'єкти господарювання, які користуються радіочастотним ресурсом України для надання телекомунікаційних послуг, за винятком розповсюдження телерадіопрограм; 2) суб'єкти господарювання, які здійснюють розповсюдження телерадіопрограм із застосуванням власних або орендованих радіоелектронних засобів; 3) технологічні користувачі і радіоаматори - юридичні чи фізичні особи, які користуються радіочастотним ресурсом України без надання телекомунікаційних послуг.

Ліцензії № 299890, № 299889 видані Державному підприємству "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" на здійснення діяльності у сфері телекомунікацій з надання послуг з технічного обслуговування і експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- та радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж, затверджені рішенням Національної комісії з питань регулювання зв'язку України від 11.11.2010 № 513 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 30.11.2010 за № 1200/18495.

У реєстрі виданих ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, значиться Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр".

Тобто, Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" є користувачем радіочастотного ресурсу.

У частині 4 статті 19 Закону України "Про радіочастотний ресурс України" зазначено, що радіочастотний моніторинг у смугах радіочастот загального та спеціального користування здійснюється за рахунок користувачів радіочастотного ресурсу.

Пунктами 1.9, 1.10, 1.11 Положення "Про радіочастотний моніторинг у смугах радіочастот загального користування", затвердженого рішенням Національної комісії з питань регулювання зв'язку України від 16.07.2009 № 1599 "Про затвердження Положення про радіочастотний моніторинг у смугах радіочастот загального користування" встановлено, що кожний користувач РЧР укладає з УДЦР договір про проведення радіочастотного моніторингу у смугах радіочастот загального користування. Договір про проведення радіочастотного моніторингу підписується повноважними представниками сторін не пізніше тридцяти календарних днів від дня видачі УДЦР заявникові першого дозволу на експлуатацію РЕЗ (ВП). Перелік РЕЗ (ВП), стосовно яких проводяться роботи, пов'язані з радіочастотним моніторингом та забезпеченням ЕМС РЕЗ (ВП), визначається УДЦР і наводиться у засвідчених сторонами додатках до договору.

Згідно зі статтею 31 Закону України "Про радіочастотний ресурс України" ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України видаються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, суб'єктам господарювання, які користуються радіочастотним ресурсом України для надання телекомунікаційних послуг.

Статтею 42 даного Закону передбачено, що користувачі радіочастотного ресурсу України повинні отримувати дозволи на експлуатацію відповідних радіоелектронних засобів та/або випромінювальних пристроїв, крім засобів та пристроїв, використання яких здійснюється на бездозвільній основі відповідно до цього Закону. Перелік радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, на експлуатацію яких потрібен дозвіл, визначається національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації.

Як встановлено судом апеляційної інстанції, Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" отримало 37 дозволів на експлуатацію радіоелектронних засобів аналового телевізійного мовлення та 13 дозволів на експлуатацію радіоелектронних засобів звукового мовлення.

Відповідно до пунктів 3.3, 3.4 договору вартість робіт (послуг) по цьому договору може змінюватись у випадку: зміни тарифів; анулювання або закінчення дії дозвільних документів; отримання нових дозвільних документів. У випадку зміни тарифів Філія робить відповідний перерахунок з дати, коли тарифи набули чинності. Якщо вартість робіт (послуг) по цьому договору змінюється згідно з пунктами 3.3.2, 3.3.3 Філія вносить зміни та виставляє новий рахунок у відповідності до тарифів, замовник зобов'язаний повідомити філію про такі зміни у 10-денний термін.

У пункті 7.3 договору сторони передбачили, що всі зміни та доповнення до тексту цього договору вносяться, а додатки додаються за погодженням сторін та вчиняються у письмовій формі, а з моменту їх підписання уповноваженими представниками сторін стають невід'ємною частиною договору.

Суд першої інстанції вказав на те, що Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" не є телерадіоорганізацією, яка має ліцензію на мовлення, тому не є користувачем радіочастотного ресурсу, виділеного на мовлення.

Як зазначалось вище, в реєстрі виданих ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, значиться Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр".

Державне підприємство "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" є користувачем радіочастотного ресурсу для надання телекомунікаційних послуг.

Відповідно до дозволів на експлуатацію радіоелектронного засобу аналогового телевізійного мовлення та дозволів на експлуатацію радіоелектронних засобів звукового мовлення, зазначено власником РЕЗ ДП "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр", власниками ліцензій на мовлення - юридичні особи, яким надаються телекомунікаційні послуги.

У пункті особливих умов дозволів зазначено, що сплата робіт за радіочастотний моніторинг та забезпечення ЕМС РЕЗ здійснюється згідно з діючими тарифами на роботи (послуги) ДП УДЦР, пов'язані з користуванням РЧР України.

Враховуючи викладене, судом апеляційної інстанції правомірно задоволено позовні вимоги Державного підприємства "Український державний центр радіочастот" в особі Південної філії Державного підприємства "Український державний центр радіочастот".

Згідно з положеннями ч. 2 ст. 1115 та ч.ч. 1, 2 ст. 1117 ГПК України касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє судові рішення виключно на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні та постанові господарських судів. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Виходячи із встановлених судом апеляційної інстанції обставин справи, з урахуванням того, що суд у порядку статті 43 ГПК України всебічно і повно дослідив подані сторонами докази, усім доводам надав обґрунтовану та належну правову оцінку, проаналізував відносини сторін та правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального і процесуального права, відсутні підстави для зміни або скасування постанови суду апеляційної інстанції.

Доводи касаційної скарги не спростовують правильного висновку суду, зводяться передусім до переоцінки доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, передбачених статтями 1115, 1117 ГПК України.

Відповідно до п. 1 ст. 1119 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 ГПК України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Державного підприємства "Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр" залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 11.10.2016 у справі № 916/1350/16 залишити без змін.

Головуючий суддя А.М. Демидова

Судді С.В. Владимиренко

С.Р. Шевчук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст