Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 19.10.2016 року у справі №916/473/13-г Постанова ВГСУ від 19.10.2016 року у справі №916/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2016 року Справа № 916/473/13-г

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Данилової М.В.,суддівБакуліної С.В., Сибіги О.М.за участю представників :позивача:не з'явилисьвідповідачів:1. не з'явились 2. не з'явилисьтретьої особине з'явилисьпрокуратуриРоманов Р.О. (посв. від 21.01.2013 за №014714)розглянувши матеріали касаційної скаргиОдеської міської радина постановуОдеського апеляційного господарського суду від 20.07.2016у справі№916/473/13-г Господарського суду Одеської областіза позовомЗаступника прокурора Малиновського району міста Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської радидоТовариства з обмеженою відповідальністю "Завод "Полімер"за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачаОдеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської радипровнесення змін до договору оренди

ВСТАНОВИВ:

Заступником прокурора Малиновського міста Одеса в інтересах держави в особі Одеської міської ради у лютому 2013 року заявлений позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод "Полімер", за участю третьої особи на стороні позивача, яка заявляє самостійних вимог на предмет спору: Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 05.02.2008р.; викласти пункт 2.3 договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 12054388,44 грн., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №527/м від 06.12.2011, складеного управлінням Держкомзему у м. Одесі"; викласти пункт 4.1 договору у наступній редакції: "Оредна плата за земельну ділянку площею 28241 м2 розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та становить 361631,65 грн. на рік. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі".

Обґрунтовуючи свої вимоги прокурор вказував на необхідність приведення істотних умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства, зокрема до статті 288 Податкового кодексу України. При цьому, прокурор посилався на приписи статей 121, 144 Конституції України, статті 188 Господарського кодексу України, статей 15, 16, 632, 653, 654 Цивільного кодексу України, пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України, статей 21 , 23, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", пунктом 13 типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.04 №20.

Рішенням господарського суду Одеської області від 13.06.2016 року по справі № 916/473/13-г у задоволенні позовних вимог Заступника прокурора Малиновського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради (Далі - ОМР) до Товариства з обмеженою відповідальністю „Завод „Полімер", м. Одеса (Далі - ТОВ „Завод „Полімер") за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі відмовлено в повному обсязі.

Мотивуючи дане рішення, місцевий господарський суд зазначив, що згідно з постановою Приморського районного суду м. Одеси від 10.12.2014 року у справі № 522/11050/14-а, яка залишена в силі Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 року, рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI та від 20.09.2011 року №1268-VІ визнано протиправним і скасовано. Вказана ухвала набрала законної сили з моменту її проголошення. Таким чином, оскільки нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки та відповідно розрахунок розміру орендної плати за користування нею були здійснені на підставі "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси", затвердженої вищевказаними рішеннями, які на теперішній час скасовані, а отже у задоволенні позову заступника прокурора Малиновського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 20.07.2016 р. (судді: Принцевської Н.М.-головуючого, Діброви Г.І., Колоколова С.І.) рішення господарського суду Одеської області від 13.06.2016 р. залишено без змін з тих же самих підстав.

Не погоджуючись із прийнятими судовими рішеннями, Одеська міська рада звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати, та прийняти нове рішення, яким позов заступника прокурора Малиновського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради задовольнити у повному обсязі.

Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 19.09.2016 р. справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Фролова Г.М., судді Данилова Т.Б., Ходаківської І.П.

Розпорядженням керівника апарату від 26.09.2016 №08.03-04/4471 призначено повторний автоматизований розподіл справи, у звязку зі звільненням судді Вищого господарського суду України Фролової Г.М., згідно постанови Верховної ради України від 22.09.2016р.

Згідно протоколу повторного автоматичного розподілу судової справи між суддями від 26.09.2016р. справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Бакуліна С.В., Сибіга О.М.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 28.09.2016 р. касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вищевказаному складі.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні 19.10.2016 р. представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

З огляду на матеріали справи, 05.02.2008 року на підставі Закону України „Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради №1487-V від 04.07.2007 року між ОМР (Орендодавець) та ТОВ „Завод „Полімер" (Орендар) укладено договір оренди землі (Далі - Договір оренди).

Згідно з п.п.1.1. Договору оренди Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, площею 28241 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Просьолочна, 10-А, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною Договору.

Відповідно до п.п.2.2. Договору оренди, на земельній ділянці розташовані 97/100 частин нежитлових будівель, що належать ТОВ „Завод „Полімер", на підставі свідоцтва про право власності виданого 07.11.2007 року Виконкомом ОМР.

Згідно з пунктом 2.3. Договору (зі змінами внесеними Договором про внесення змін № 1 до Договору оренди землі від 15.06.2011 року) нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 550 988,98 грн.

Відповідно до п. 3.1. Договір укладено терміном на 49 років, для експлуатації будівель та споруд виробничої бази.

Згідно з п. 4.1 Договору (зі змінами внесеними Договором про внесення змін № 1 до Договору оренди землі від 15.06.2011 року) орендна плата за земельну ділянку, площею 28241 кв.м., розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає: 106 529,67 грн. Орендна плата вноситься Орендарем в безготівковій формі.

В пункті 4.2 Договору сторони визначили, що розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради № 4247-ІV від 15.07.2005 року у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватись Одеською міською радою в межах передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні.

Відповідно до п. 4.4 Договору, Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку відповідно до чинного законодавства України"; коригування "Грошової оцінки земель м. Одеси", яка затверджується рішенням Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі бо її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.

У відповідності до положень ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачене законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Ст. 30 Закону України "Про оренду землі" також передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

Крім того, відповідно до п. 12.1 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 11.12.2012 року Управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради на адресу відповідача було направлено пропозицію за вих.№01-25/2919-04 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати шляхом підписання договору про внесення змін.

Згідно з ч.1 ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених чинним законодавством України.

Вимогами ст.124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з вимогами ч.ч.1,2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Ст. 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти(пристрої), електричні підстанції електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, -12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до вимог ст. 18 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Ст. 20 Закону "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка відповідно до ст. 23 вказаного Закону затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Діючим законодавством, зокрема, ст.60 та ч.5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, від імені та в інтересах яких права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Як вбачається з матеріалів справи, 28.12.2010 року Одеською міською радою прийняті рішення №41-VІ „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" та рішення № 1268-VІ „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 №41-VІ „Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси", якими затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та введено її в дію для розрахунку річної орендної плати з 01.01.2011 року.

20.09.2011 року Одеською міською радою було прийнято рішення №1268-VI „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 №41-VІ", в якому ввести в дію затверджену п.1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель м. Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011 року.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що зазначене рішення оприлюднене в газеті "Одесскій весник" від 13.01.2011 року №5.

Вказані рішення стали підставою для перерахунку розміру орендної плати ТОВ „Завод „Полімер". Водночас, розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Просьолочна, 10-А позивачем було визначено на підставі розробленого управлінням Держземагенства у м. Одеса витягу з технічної документації від 06.12.2011 року №527/М.

Згідно вказаного витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Просьолочна, 10-А, землекористувачем якої є ТОВ „Завод „Полімер" - становить 12 054 388,44 грн.

Суди попередніх інстанцій прийшли до висновку, що оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у відповідача визнані протиправними та скасовані відповідно постанови Приморського районного суду міста Одеси від 10.12.2014 року по справі № 522/11050/14-а яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 року, а тому підстави для внесення змін до договору оренди землі від 05.02.2008 року - відсутні. Однак, ухвалою Вищого адміністративного суду України (суддя Чалий С.Я.) від 05.08.2016 року, зупинено виконання зазначених постанови року та ухали Одеського до закінчення касаційного провадження у справі.

Крім того Постановою Верховного Суду України, у справі №522/7868/13 Приморського районного суду за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод «Полімер» до Одеської міської ради треті особи 1. Департамент комунальної власності Одеської міської ради, 2. Товариство з обмеженою відповідальністю «Мірс», 3. Товариство з обмеженою відповідальністю «Резон Плюс» за участю 1. прокурора міста Одеси, 2. прокурора Приморського району м. Одеси про визнання протиправним та скасування рішення Одеської міської ради №41-VI від 28.12.2010 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси» та визнання протиправним та скасувати рішення Одеської міської ради № 1268-VI від 20.09.2011 р. «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 р. №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси» - справу передано на новий розгляд до Вищого адміністративного суду для розгляду у зв'язку з поважністю причини пропуску строку звернення з адміністративним позовом.

Отже, враховуючи чинність вказаного витягу з технічної документації, при винесенні оскаржуваних рішень господарські суди попередніх інстанцій передчасно дійшли висновку про відмову у позові, що є підставою для скасування попередніх судових актів та передачі справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Відповідно до пунктів 1, 2 постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про судове рішення" № 6 від 23.03.2012 із змінами і доповненнями рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.

Оскаржувані в касаційному порядку судові рішення наведеним вимогам не відповідають. Відповідно до пункту 3 статті 111-9 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції і передати справу на новий розгляд.

Керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9 - 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Одеської міської ради задовольнити частково.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 20.07.2016 р. у справі №916/473/13-г та рішення господарського суду Одеської області від 13.06.2016 р. скасувати, справу направити на новий розгляд до господарського суду Одеської області.

Головуючий суддя М.Данилова

Судді С.Бакуліна

О.Сибіга

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст