Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 17.11.2016 року у справі №916/781/13 Постанова ВГСУ від 17.11.2016 року у справі №916/7...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2016 року Справа № 916/781/13 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівЯценко О.В., Бакуліної С.В.,розглянувши касаційну скаргуОдеської міської радина постанову від 14.09.2016 Одеського апеляційного господарського судуу справі№916/781/13 господарського суду Одеської областіза позовомЗаступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської радидо за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:Товариства з обмеженою відповідальністю "Джерман-Автоцентр" Департаменту комунальної власності Одеської міської радипровнесення змін до договороу оренди землі

За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились.

Від відповідача - не з'явились. Від Генеральної прокуратури України - Клюге Л.М. - посв.

Сторони попереджені належним чином про час і місце розгляду справи.

ВСТАНОВИЛА:

Заступник прокурора Київського району м. Одеси звернувся до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Одеської міської ради з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Джерман-Автоцент" про внесення змін до договору оренди землі від 15.07.2004 у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки землі.

Рішенням від 30.06.2016 господарського суду Одеської області (колегія суддів у складі: головуючий Д'яченко Т.Г., судді Бездоля Ю.С., Остапенко Ю.І) у задоволенні позову відмовлено. Рішення суду мотивовано тим, що згідно з постановою Приморського районного суду м. Одеси від 10.12.2014 у справі № 522/11050/14-а, яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016, рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 за №41-VI та від 20.09.2011 за №1268-VІ, якими було затверджено "Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси", визнані протиправними і скасовані.

Постановою від 14.09.2016 колегії суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі головуючого: Принцевської Н.М., Діброви Г.І., Лисенко В.А. рішення господарського суду Одеської області залишено без змін.

Одеська міська рада у касаційній скарзі просить рішення та постанову судів попередніх інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, ст.79 ГПК України.

ТОВ "Джерман-Автоцент" у відзиві просить рішення та постанову судів попередніх інстанцій залишити без змін.

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 15.07.2004 на підставі рішення Одеської міської ради №2766-XXIV між Одеською міською радою, орендодавець, та ТОВ "Джерман-Автоцентр", орендар, укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавцю надано у строкове платне користування земельну ділянку площею 3142 м2, яка знаходиться по вул. Левітана, 44, у м. Одесі, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.

Згідно з пунктом 2.3. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 503 222 грн.

Договір укладено терміном на 25 років, для будівництва, експлуатації та обслуговування автоцентру легкових автомобілів (п. 3.1 договору).

Пунктом 4.1 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі: на період будівництва: за земельну ділянку загальною площею 3142кв.м - 6032, 64грн на рік, у тому числі ПДВ - 1005,44грн (1,60 - ставка орендної плати за 1кв.м земельної ділянки на рік); на період експлуатації: за земельну ділянку площею 2099кв.м - 40351, 18грн на рік, за земельну ділянку площею 1043кв.м. - 2403,07грн на рік, у тому числі ПДВ - 400, 51грн ( 1,92 та 10,41 - ставки орендної плати за1 кв.м земельної ділянки на рік).

Відповідно до п. 4.2 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється відповідно до "Положення про прядок розрахунку плати за користування земельними ділянками і за часткову участь у землекористуванні в м. Одесі", затвердженого рішенням Одеської міської ради від 29.02.2000 за № 702-ІІІ та рішень Одеської міської ради від 31.10.2000 за № 1709-XXІІІ та від 26.03.2003 за № 1061-XXIV; Постанови Кабінету Міністрів від 12.05.2000 за № 783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель".

За умовами п. 4.4 договору орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку відповідно до чинного законодавства України.

Відповідно до п. 12.1 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

28.12.2010 Одеською міською радою прийнято рішення №41-VІ "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси", 20.09.2011 прийнято рішення № 1268-VІ "Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 №41-VІ "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси", якими затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та введено її в дію для розрахунку річної орендної плати.

З посиланням на зазначені вище рішення, 29.01.2013 Управлінням земельних ресурсів Одеської міської ради на адресу відповідача направлено пропозицію №01-25/114-04 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати шляхом підписання договору про внесення змін.

Залишення зазначеної пропозиції без задоволення стало підставою для звернення Заступником прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради з позовом у даній справі.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачене законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" також передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з ч.ч.1,2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії,включаючи технологічну інфраструктуру такх об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти(пристрої), електричні підстанції електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, -12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до вимог ст. 18 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Статтею 20 Закону "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка відповідно до ст. 23 вказаного Закону затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.12.2010 Одеською міською радою прийнято рішення №41-VІ "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси", 20.09.2011 прийнято рішення № 1268-VІ "Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 №41-VІ "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси", якими затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси та введено її в дію для розрахунку річної орендної плати.

Вказані рішення стали підставою для перерахунку розміру орендної плати ТОВ "Джерман-Автоцентр" за договором оренди від 15.07.2004.

Разом з тим, постановою Приморського районного суду міста Одеси від 10.12.2014 у справі № 522/11050/14-а, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016, визнано протиправними та скасовані: рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 за № 41-VI "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси"; рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 за № 1268-VI "Про внесення змін до рішення Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси".

Відповідно до ст.35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Враховуючи, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться в оренді у відповідача та відповідно розрахунок розміру орендної плати за користування нею здійснені на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, затвердженої відповідними рішеннями Одеської міської ради, які на теперішній час визнані протиправними та скасовані, суди обгрунтовано дійшли висновку про відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі від 15.07.2004, укладеного між сторонами у справі.

Посилання касатора на необгрунтовану відмову апеляційної інстанції у зупиненні провадження у справі не приймається до уваги з огляду на наступне.

Позивачем було заявлено клопотання про зупинення апеляційного провадження у даній справі до розгляду Вищим адміністративним судом України скарги Одеської міської ради на постанову Приморського районного суду м. Одеси від 10.12.2014 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 у справі №522/11050/14-а(К/800/11076/16) з огляду на те, що ухвалою Вищого адміністративного суду України від 05.08.2016 по справі К/800/11076/16 зупинено виконання постанови Приморського районного суду м. Одеси від 10.12.2014 та ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2016 до закінчення касаційного провадження у справі.

Апеляційний господарський суд правомірно відмовив у задоволенні цього клопотання з урахуванням того, що ст. 79 ГПК України не містить такої підстави для зупинення провадження у справі, як ухвала про зупинення виконання постанов та ухвал суду, які набрали чинності.

Відповідно до приписів статті 1117 Господарського процесуального кодексу України, касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти їх. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що судом апеляційної інстанції вірно застосовані норми матеріального та процесуального права.

Доводи, викладені у касаційній скарзі не спростовують зазначених вище висновків та пов'язані з вирішенням питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції.

З огляду на викладене, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції про задоволення позову, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Одеської міської ради залишити без задоволення.

Постанову від 14.09.2016 Одеського апеляційного господарського суду у справі №916/781/13 господарського суду Одеської області залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

О. Яценко

С. Бакуліна

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст