Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 14.09.2016 року у справі №905/13/16 Постанова ВГСУ від 14.09.2016 року у справі №905/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2016 року Справа № 905/13/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Данилової М.В., - головуючий Данилової Т.Б., Корсака В.А. за участю представників:позивача відповідача Склярова І.О. (довіреність від 19.02.16, 03-176) не з'явився (про час та місце судового засідання повідомлено належним чином)розглянувши матеріали касаційної скаргиДобропільського виробничого управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу"на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 22.06.2016 рокуу справі№905/13/16 Господарського суду Донецької областіза позовомКомунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" в особі Добропільського виробничого управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до відповідачаТовариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" простягнення 173 304,52грн.

В С Т А Н О В И В :

До господарського суду Донецької області надійшла позовна заява Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" в особі Добропільського виробничого управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" про стягнення 173304,52 грн. оплати за перевищення гранично допустимих концентрацій.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 24.02.2016 р. (суддя Бойко І.О.), позовні вимоги задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля заборгованість у розмірі 173304,52 грн.

Постановою апеляційного господарського суду від 27.04.2016 р. (колегія у складі суддів: головуючий суддя Ломовцева Н.В., судді Стойка О.В., Склярук С.І.), рішення господарського суду Донецької області від 24.02.2016 р. скасовано та прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що в акті відбору проб стічної води від 16.01.2014 р. №448 про дотримання умов п. 5.1.2 ДСТУ ISO 5667-10:2005 не визначено, а Протокол результатів аналізів стічних вод №1 від 21.01.2014 р. не містить відомостей про умови зберігання відібраних проб стічних вод до проведення дослідження та в ньому відсутня відмітка про опломбування проби.

Також, апеляційний господарський суд вказав, що в Протоколі результатів аналізів відсутні посилання на методики, дослідження, національні стандарти, якими керувалися відповідні спеціалісти.

З викладених вище підстав, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що не дотримання національних стандартів при відборі проб стічних вод та їх дослідженні дає підстави вважати зазначений Протокол неналежними доказами перевищення відповідачем ПДК у стічних водах.

Не погоджуючись із постановою суду апеляційної інстанції, Добропільське виробниче управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" звернулося до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.06.2016 р., а рішення Донецького господарського суду від 24.02.2016 р. залишити без змін.

В касаційній скарзі Добропільське виробниче управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" посилається на неналежне дослідження всіх доказів в їх сукупності та встановлення всіх обставин, необхідних для правильного вирішення спору, що призвело, на думку скаржника, до невідповідності висновків апеляційного господарського суду обставинам справи та порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні 14.09.2016 р. представника позивача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 01.01.2013 р. між Комунальним підприємством "Компанія "Вода Донбасу" в особі Добропільського виробничого управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" (виробник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" (споживач) було укладено договір на надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення №293-5-33, відповідно до якого, виробник подає по своїм водопровідним мережам питну воду до водопровідного вводу споживача у межах узгоджених розрахункових об'ємах з урахуванням технічної можливості виробника, а виробник оплачує послуги з централізованого питного водопостачання виробнику (п.1.1. договору №293-5-33 від 01.01.2013 р.).

Згідно п.3.7. договору №293-5-33 від 01.01.2013 р., кількість прийнятих виробником від споживача стічних вод оформлюється двостороннім актом, завіреним підписами представників сторін та печаткою або штампом, один раз на місяць не пізніше 24 числа поточного місяця.

Відповідно до п.3.8. договору №293-5-33 від 01.01.2013 р., скидання споживачем стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій (ПДК) забороняється. Виробник встановлює споживачу гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах згідно "місцевих правил прийому стічних вод споживачем в системи каналізації міст та селищ" (мг/дм3 або г/м2). Для шахти "Добропілля": завислі речовини 187, хлоріди 345, сульфати 510, сухий залишок 1600.

За умовами п.3.13. договору №293-5-33 від 01.01.2013 р., споживач зобов'язаний забезпечувати можливість проведення робітниками у будь-який час доби контрольного відбору проб стічних вод споживача, у т.ч. надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу.

Згідно п.6.1. договору №293-5-33 від 01.01.2013 р., сторони наділені правами та виконують обов'язки, передбаченими діючим договором, Законом України "Про питну воду та питне водопостачання", законом України "Про житлово-комунальні послуги", Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, Правилами приймання стічних вод підприємств в систему каналізації міста (селища), Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в систему каналізації населених пунктів, а також іншими нормативно-правовими актами України.

Даний договір набирає чинності при досягненні згоди за всіма істотними умовами договору та діє з 01.01.2013 р. по 31.12.2013 р. (п.12.1. договору №293-5-33 від 01.01.2013 р.), тобто строк діє договору сплинув, тому позивач та відповідач уклали новий договір.

01.01.2014 р. між Комунальним підприємством "Компанія "Вода Донбасу" в особі Добропільського виробничого управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" (виробник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" (споживач) було укладено договір на надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення №293, відповідно до якого, виробник подає по своїм водопровідним мережам питну воду до водопровідного вводу споживача у межах узгоджених розрахункових об'ємах з урахуванням технічної можливості виробника, а виробник оплачує послуги з централізованого питного водопостачання виробнику (п.1.1. договору №293 від 01.01.2014 р.).

Згідно п.3.7. договору (в редакції додаткової угоди №1 від 01.01.2015 р. до договору №293 від 01.01.2014 р.), кількість прийнятих у розрахунковому місяці виробником від споживача стічних вод оформлюється двостороннім актом, завіреним підписами представників сторін та печаткою або штампом, один раз на місяць не пізніше 24 числа поточного місяця.

Відповідно до п.3.8. договору №293 від 01.01.2014 р., скидання споживачем стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій (ПДК) забороняється. Виробник встановлює споживачу гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах згідно "місцевих правил прийому стічних вод споживачем в системи каналізації міст та селищ" (мг/дм3 або г/м2). Для шахти "Добропілля": завислі речовини 187, хлоріди 345, сульфати 510, сухий залишок 1600.

За умовами п.3.14. договору №293 від 01.01.2014 р., споживач зобов'язаний забезпечувати можливість проведення робітниками у будь-який час доби контрольного відбору проб стічних вод споживача, у т.ч. надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу.

Згідно п.6.1. договору №293 від 01.01.2014 р., сторони наділені правами та виконують обов'язки, передбаченими діючим договором, Законом України "Про питну воду та питне водопостачання", законом України "Про житлово-комунальні послуги", Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, Правилами приймання стічних вод підприємств в систему каналізації міста (селища), Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в систему каналізації населених пунктів, а також іншими нормативно-правовими актами України.

Даний договір набирає чинності при досягненні згоди за всіма істотними умовами договору та діє з 01.01.2014 р. по 31.12.2014 р. (п.12.1. договору №293 від 01.01.2014 р.).

16.01.2014 р. позивачем був зроблений разовий відбір проб стічних вод з контрольного колодязя на випуску підприємства відповідача "Шахта "Добропільська", про що було складено акт відбору стічних вод №448 (а.с. 34).

Даний акт був складений та підписаний представником позивача.

Лабораторією ВУВКГ м. Добропілля КП "Вода Донбаса", яке акредитоване №ВЛ-196/2011 від 27.07.2011 р., проведений аналіз стічних вод, отриманих з контрольного колодязю відповідача "Шахта "Добропілля" з 10 годин 50 хвилин 16.01.2014 р. по 13 годин 00 хвилин 21.01.2014 р., за результатами чого складений протокол результату аналізу №1 від 21.01.2014 р., яким встановлений факт перевищення забруднюючих речовин у стічних водах відповідача, а саме: по хлоридам при нормі 345,0 мг/л показники 683 мг/л, по сульфатам при нормі 510,0 мг/л показники 1532,0 мг/л, сухий залишок при нормі 1600,0 мг/л показники 3990,0 мг/л. (а.с. 35).

На підставі вищевикладеного, позивачем був здійснений розрахунок та виставлений рахунок №143 від 16.04.2014 р. на суму 173304,52 грн., який був надісланий відповідачу з листом №1125 від 18.04.2014 р.

Позивач звертався до відповідача із претензією №1161 від 25.04.2014 р. з вимогою сплатити заборгованість у розмір 173304,52 грн., яка була отримана, але не задоволена останнім.

Листом №1/354 від 30.04.2014 р. відповідач повідомив, що повертає претензію на доробку.

Надалі позивач звертався до відповідача з листами: №1414 від 21.05.2014 р., №1692 від 20.06.2014 р. про стягнення заборгованості у розмірі 173304,52 грн., на яку відповідач надав відповідь на претензію №5-2/520 від 04.07.2014 р., у якій не погодився із вимогами позивача.

Колегія суддів касаційної інстанції перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права зазначає про наступне.

З огляду на матеріали справи, правовідносини у даній справі регулюються Законом України «Про питну воду та питне водопостачання», Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації в населених пунктах України, Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, Правилами приймання стічних вод підприємств в систему каналізації міста (селища), Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в систему каналізації населених пунктів, а також іншими

Стаття 193 Господарського кодексу України передбачає, що суб'єкти господарювання та учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобовязання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору. Аналогічне положення закріплено в ст. 526 Цивільного кодексу України.

Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19 лютого 2002 року N37, зареєстрованих в Мінюсті України 26.04.2002р. за №403/6691, встановлено, що вони поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.

Дані Правила спрямовані на запобігання порушенням у роботі мереж і споруд каналізації, підвищення ефективності роботи цих споруд і безпеки їх експлуатації та забезпечення охорони навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод підприємств.

Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України встановлено, що загальні вимоги до порядку відбирання проб, методики відбирання передбачено Національними стандартами України.

На підставі цих Правил та «Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів», зареєстрованої Міністерством юстиції України 26.04.2002 р. №402/6990, водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких установлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію.

Інструкція встановлює єдиний на території України порядок встановлення та стягнення плати за скиди промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів і поширюється на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - підприємства).

Правилами приймання стічних вод у комунальні та відомчі системи каналізації міст Добропілля, Білицьке, Білозерське та селища Новодонецьке, затвердженими рішенням Виконавчого комітету Добропільської міської ради від 11.04.2012 р. № 229 встановлені права і обовязки Водоканалу і споживачів, які користуються послугами міської каналізації, відповідальність і заходи впливу за порушення правил, загальні вимоги до складу та властивостей стічних вод, які скидаються у міську каналізацію, визначення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах споживачів, правила і порядок приймання рідких нечистот на зливні станції, порядок укладання договорів про скид стічних вод у систему каналізації, порядок контролю за скидом стічних вод у міську каналізацію, встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших вод у систему міської каналізації і порядок дій Водоканалу щодо реалізації заходів впливу за порушення правил.

Виконавчий комітет Добропільської міської ради розробив вимоги до складу та властивостей стічних вод Споживачів, що приймаються до системи каналізації Добропільського ВУВКГ, розрахунок допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, акти обстеження споживача, методику відбору проб і проведення лабораторного контролю стічних вод підприємств, що скидаються до систем каналізації населених пунктів, а також розрахунок нормативу плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації.

З огляду на матеріали справи, 16.01.2014 р. представником позивача за участю представника відповідача здійснено відбір стічних вод на підприємстві останнього, згідно з акту відбору проб стічних вод підприємства №448.

Вищевказаний акт було складено у присутності представника відповідача та підписано ним без жодних зауважень та заперечень, зокрема і щодо методу відбору, консервування і зберігання проб, що відповідає вимогам п. 8.12 місцевих Правил.

Також в акті вказано, що пробу відібрано відповідно до вимог ДСТУ ІSO 5667-3-2001.

У п. 5.4 ДСТУ ІSO 5667-10:2005 «Консервування, транспортування і зберігання проби» зазначено, що саме у ДСТУ ІSO 5667-13:2001 докладно описано методи консервування, транспортування і зберігання проб для аналізу води.

Під час аналізу води було встановлено перевищення за хлоридами (683 мг/л) та сухими залишками (3990,0 мг/л).

Відповідно до Методики меркурометричного визначення хлоридів та сухого залишку в поверхневих і стічних водах та ДСТУ ІSO 5667-3-2001 «Настанови щодо зберігання та поводження з пробами» (таб. 1) проба зберігається без консервації при кімнатній температурі 1 місяць та п. 5.2 Методики, проби відбираються у будь-який посуд без консервування, зберігаючи їх при кімнатній температурі.

У п. 3.2.4.1 ДСТУ ІSO 5667-3-2001 зазначено, що охолодження не можна застосовувати для довгих термінів зберігання, особливо у випадках з пробами стічних вод.

У розділі 5 ДСТУ ІSO 5667-3-2001вказано, що під час транспортування проби, за можливості, треба утримувати в холоді, і захищати від світла.

Тобто визначення хлоридів та сухого залишку не залежить від консервації або охолодження проби.

Відповідно до ДСТУ ІSO 5667-3-2001 «Настанови щодо зберігання та поводження з пробами» (таб. 1) визначення сульфатів в поверхневих та стічних водах проба при відборі охолоджується від 2 до 5 градусів при транспортуванні та може зберігатися у лабораторії 1 тиждень та не змінює хімічного складу.

З огляду на матеріали справи, Комунальним підприємством "Компанія "Вода Донбасу" були виконані всі умови для достовірності аналізу вимірювань, яке здійснювалось з дотриманням вимог ДСТУ ІSO 5667-3-2001, Правил приймання стічних вод у комунальні та відомчі системи каналізації міст Добропілля, Білицьке, Білозерське та селища Новодонецьке, КНД 211.1.0 009-94 «» Гідросфера» «Відбір проб для визначення складу і властивостей та технічних вод».

А тому, враховуючи вищевикладене, місцевий господарський суд в порядку ст. 43 Господарського процесуального кодексу України всебічно, повно і об'єктивно дослідив матеріали справи в їх сукупності і вірно застосував норми процесуального та матеріального права.

Суд касаційної інстанції вважає обґрунтованим рішення господарського суду Донецької області від 24.02.2016 р. про задоволення позовних вимог щодо стягнення 173304,52 грн., з огляду на доведеність позивачем в належний та допустимий спосіб перевищення у відібраних пробах стічних вод відповідача гранично допустимих концентрацій забруднення.

Натомість, колегія суддів вважає, що суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення місцевого суду не повно з'ясувавши всі обставини дійшов помилкових висновків, в зв'язку з чим постанова Донецького апеляційного господарського суду від 22.06.2016 р. підлягає скасуванню, а рішення місцевого господарського суду - залишенню в силі.

Стаття 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Відповідно статті 1119 Господарського процесуального кодексу України, касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити в силі одне із раніше прийнятих рішень або постанов.

Статтею 11110 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підставами для скасування або зміни рішення місцевого чи апеляційного суду або постанови апеляційного господарського суду є порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що касаційна скарга Добропільського виробничого управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11110, 11111 Господарського процесуального кодексу України,-

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Добропільського виробничого управління Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" задовольнити.

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.06.2016 р. у справі № 905/13/16 скасувати, рішення господарського суду Донецької області від 24.02.2016 р. залишити в силі.

Головуючий суддя М.Данилова

Судді Т.Данилова

В.Корсак

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст