Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 09.11.2016 року у справі №916/2676/15 Постанова ВГСУ від 09.11.2016 року у справі №916/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2016 року Справа № 916/2676/15

Вищий господарський суд України у складі колегії: головуючого, судді Васищака І.М., суддів Грека Б.М., Студенця В.І., за участі представників сторін О. Саєвської (дов. від 05.03.2016), К. Шаманської (дов. від 30.12.2015), розглянувши в режимі відеоконференції касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Одесаобленерго" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 1 серпня 2016 року у справі № 916/2676/15 за позовом малого підприємства "КВИ" до публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Одесаобленерго" про визнання недійсним рішення комісії,

УСТАНОВИВ: У червні 2015 року мале підприємство "КВИ" звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Одесаобленерго" про скасування рішення комісії Центрального району електричних мереж з розгляду актів про порушення правил користування електричною енергією, оформлене протоколом від 18 червня 2015 року №1186-0/І (з урахуванням заяви про зміну предмету позову).

Відповідач позов не визнав, посилаючись на відсутність підстав.

Справа неодноразово розглядалась господарськими судами і рішенням Господарського суду Одеської області від 14 червня 2016 року у позові відмовлено з мотивів безпідставності вимоги.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 1 серпня 2016 року (судді Т. Величко, С. Таран, І. Філінюк) рішення скасовано і позов задоволено.

Публічне акціонерне товариство "Енергопостачальна компанія "Одесаобленерго" просить постанову скасувати з підстав порушення апеляційним господарським судом частини 2 статті 237 Господарського кодексу України, пункту 2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами Правил користування електричною енергією, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики України від 4 травня 2006 року № 562 (далі - Методика), статей 4, 33 і 43 Господарського процесуального кодексу України та залишити в силі рішення.

Мале підприємство "КВИ" проти доводів касаційної скарги заперечує і в її задоволенні просить відмовити.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Господарськими судами встановлено, що на умовах договору від 9 лютого 2009 року № 3722 відповідач поставляє позивачеві електричну енергію. Персоналом енергопостачальника 27 жовтня 2010 року проведено перевірку дотримання споживачем за адресою: м. Одеса, вул. Житомирська, 38 Правил користування електричною енергією, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики України від 31 липня 1996 року № 28 (далі - Правила), за результатами якої було складено акт № 019468, яким зафіксовано порушення пункту 6.40 Правил і зазначено про підозру у фальсифікації споживачем пломб державного повірителя ВТК; механічне пошкодження пломби РЭС № 602 2229 ОАО ООЭ СТЛ; конструктивну зміну електролічильника.

Акт підписаний двома представниками енергопостачальника та представником споживача Клочай С.О., який зауважив про упередженість дій та неправильність висновків перевірників.

13 січня 2011 року комісія з розгляду актів про порушення Правил користування електричною енергією - Центрального району електричних мереж публічного акціонерного товариства "Одесаобленерго" розглянула акт та за згодою представника споживача прийняла рішення про направлення електролічильника НІК 2301 зав. № 015308 на експертизу.

За результатами проведеного дослідження встановлено, що пломба № 6022229 ОАО ООЕ СТА була пошкоджена (мало місце повторне встановлення), були пошкоджені гвинти кожуха, а також усередині лічильника мали місце сліди додаткової пайки, що не відповідає основним елементам схеми лічильника.

За цих обставин комісією було прийнято рішення, оформлене протоколом від 18 червня 2015 року № 1186-0/I, про встановлення вартості недооблікованої спожитої електричної енергії в розмірі 29 653 грн 75 коп.

Згідно з приписами статті 235 Господарського кодексу України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором.

За змістом статей 216, 217, 235, 236, 237 Господарського кодексу України рішення постачальника електричної енергії про нарахування вартості недоврахованої спожитої електроенергії є саме оперативно-господарською санкцією.

Недоврахована електрична енергія - це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом, але не врахований розрахунковими засобами обліку або врахований неправильно (пункт 1.2 Правил).

Пунктом 6.40 Правил визначено, що в разі виявлення представниками постачальника електричної енергії пошкоджень чи зриву пломб, установлених в місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів обліку, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх показників, перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягав оплаті, здійснюється відповідно до Методики.

В разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється акт про порушення (пункт 6.41 Правил).

На підставі акта про порушення уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг недоврахованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Рішення комісії оформляється протоколом і набуває чинності з дня вручення протоколу споживачеві. Разом з протоколом споживачу надається розрахунок величин вартості та розрахункові документи для оплати недоврахованої електричної енергії та/або збитків (пункт 6.42 Правил).

Комісія з розгляду актів порушень створюється постачальником електричної енергії (електропередавальною організацією) і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників постачальника електричної енергії. Споживач має бути повідомлений про час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 5 робочих днів до призначення засідання і має право бути присутнім на засіданні комісії. Рішення комісії оформлюється протоколом і набуває чинності з дня вручення протоколу споживачу.

Пунктом 6.41 Правил, зокрема, установлено, що в акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Порядок і процедуру складання акта про порушення закріплено в Методиці. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним і без можливості подвійного тлумачення.

Методика застосовується на підставі акта про порушення з урахуванням вимог Правил у разі виявлення порушення цілісності пломб, відсутності на приладах обліку пломб з відбитками тавр про повірку приладів обліку; пошкодження або відсутності пломб з відбитками тавр енергопостачальника чи інших заінтересованих сторін, індикаторів, установлених в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Правилами, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження приладів обліку, установлених пломб та індикаторів (частини 1, 2 пункту 2.1 Методики).

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, господарський суд виходив з того, що акт від 27 жовтня 2010 року № 019468 був складений відповідно до вимог чинного законодавства.

Скасовуючи рішення, апеляційний господарський суд виходив того, що відповідач неправильно визначив обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем Правил (пункт 2.5. Методики).

При розрахунку вартості недоврахованої електричної енергії відповідачем була застосована формула із показником потужності підпункту "в" пункту 2.5 Методики.

За змістом пункту 2.5 Методики вбачається обов'язковість встановлення факту наявності у споживача на момент перевірки струмоприймачів, їх типу та потужності відповідно до їх паспортних даних (підпункт "а" пункту 2.5 Методики). За умови відсутності паспортних даних струмоприймачів обов'язковим є проведення вимірювання потужності (підпункт "б" пункту 2.5 Методики). І лише в разі ненадання споживачем паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників енергопостачальника на свою територію для перевірки інформації щодо потужності струмоприймачів або відмови споживача від вимірювання струму застосовується потужність, визначена в договорі (підпункт "в" пункту 2.5 Методики).

Як установлено господарським судом апеляційної інстанції, акт про порушення від 27 жовтня 2010 року не містить відомостей про причини неможливості підключення всіх наявних у споживача на час складання акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність; не містить посилань на те, що споживач не допустив представників енергопостачальної організації на територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів або відмовив від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключені всіх наявних струмоприймачів на повну потужність, а також у ньому не зазначено про відмову в наданні паспортних даних струмоприймачів.

Ураховуючи, що в оспорюваному акті відповідачем не наведено підстав для визначення потужності за правилами підпункту "в" пункту 2.5 Методики, апеляційний господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про безпідставність застосування відповідачем при визначенні обсягу недоврахованої електроенергії дозволеної потужності для даної точки обліку, зазначеної у договорі.

Отже розрахунок кількості недорахованої електричної енергії складений відповідачем з порушенням пункту 2.5 Методики і за цієї обставин апеляційний господарський суд дійшов правомірного висновку про задоволення позову.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ: Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 1 серпня 2016 року у справі № 916/2676/15 залишити без змін, а касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Одесаобленерго" без задоволення.

Головуючий, суддя І. М. Васищак Суддя Б. М. Грек Суддя В. І. Студенець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст