ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2016 року Справа № 910/7255/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддіДанилової М.В.,суддівКорсака В.А., Сибіги О.М.
за участю представників:позивачаБезносик А.О. дов. від 03.10.16 №225-КМР - 3170відповідачаПалагицька Г.С. дов. від 01.06.16прокуратури Збарих С.М. посв. від 05.09.14 №028728
розглянувши матеріали касаційної скаргиПублічного акціонерного товариства "Гідромеханізація"на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 07.09.2016у справі №910/7255/16 Господарського суду міста Києваза позовомКиївської місцевої прокуратури №2 в інтересах держави в особі Київської міської радидоПублічного акціонерного товариства "Гідромеханізація"провнесення змін до договору оренди земельної ділянки
В С Т А Н О В И В :
Київська місцева прокуратура №2 в інтересах держави в особі Київської міської ради звернулася до господарського суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства "Гідромеханізація" про внесення змін до пункту 4.2 договору оренди земельної ділянки від 06.07.2007.
Рішенням господарського суду міста Києва від 14.06.2016 (суддя Привалова А.І.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 07.09.2016 (колегія суддів: головуючий Станік С.Р., судді Власов Ю.Л., Хрипун О.О.), позовні вимоги задоволено. Внесено зміни до пункту 4.2 договору оренди земельної ділянки від 06.03.2007, укладеного між Київською міською радою та ВАТ "Гідромеханізація" (яке в подальшому реорганізовано у Публічне акціонерне товариство "Гідромеханізація"), викладено пункт у наступній редакції: "річна орендна плата на земельну ділянку встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки".
Не погоджуючись із прийнятими судовими рішеннями, Публічне акціонерне товариство "Гідромеханізація" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, просить судові рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального та матеірального права, зокрема, статті 58 Конституції України, статей 627, 632, 638, 651, 652 Цивільного кодексу України, статті 188 Господарського кодексу України, статей 15, 30 Закону України "Про оренду землі".
Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 20.10.2016 справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Сибіга О.М., Корсак В.А.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 25.10.2016 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вищевказаному складі.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні 09.11.2016 представників сторін та прокурора, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи 06.07.2007 між Київською міською радою (орендодавець) та ВАТ "Гідромеханізація" (яке в подальшому реорганізовано у Публічне акціонерне товариство "Гідромеханізація"), (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 23.07.2007 за №63-6-00421 (договір), відповідно до пункту 1.1 якого орендодавець на підставі рішення Київської міської ради від 28.12.2006 №572/629, за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку, визначену цим договором.
Згідно з пунктом 2.1 договору, об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - мікрорайон Бортничі в Дарницькому районі м. Києва; розмір - 2,9791 га; цільове призначення - для розробки кар'єру піску № 7; кадастровий номер - 8000000000:90:283:0031.
Пунктом 3.1 договору визначено, що його укладено на 15 років.
Згідно з пунктами 4.1, 4.2 договору, визначена цим договором орендна плата за земельну ділянку становить платіж, який відповідач самостійно розраховує та вносить позивачу за користування земельною ділянкою у грошовій формі. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 1,5% від її нормативної грошової оцінки.
Відповідно до пункту 4.5 договору, розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього договору.
Пунктом 4.9 договору встановлено, що розмір орендної плати може переглядатись у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнта індексації, визначених законодавством та у випадках, передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше, ніж один раз у рік.
У відповідності до пункту 11.1 договору всі зміни та/або доповнення до цього договору вносяться за згодою сторін.
28.02.2013 Київською міською радою було прийнято рішення № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України", яким з метою приведення у відповідність до вимог законодавства істотних умов договорів оренди земельних ділянок, відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі", статей 40, 41, 286, 288 Податкового кодексу України, вирішено внести зміни до договорів оренди земельних ділянок згідно з додатком до цього рішення, встановивши річну орендну плату у трикратному розмірі земельного податку, встановленого Податковим кодексом України.
Так, в додатку до рішення Київської міської ради № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" від 28.02.2013, а саме порядковому №204 міститься земельна ділянка з місцем розташування: мікрорайон Бортничі у Дарницькому районі міста Києва, що передана в оренду відповідачу по договору, а розмір річної орендної плати для договору 63-6-00421 (землекористувач ВАТ "Гідромеханізація") встановлено у розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Згідно пункту 2 рішення Київської міської ради від 28.02.2013 № 89/9146 орендарям земельних ділянок, вказаним у додатку до цього рішення, доручено забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок., а п.п. 3.1 пункту 3 наведеного рішення - доручено Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) проінформувати про прийняття цього рішення орендарів земельних ділянок, зазначених у додатку до цього рішення.
Листом від 19.06.2013 за № 05704-12777 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) повідомив відповідача про необхідність приведення договору у відповідність до вимог щодо розміру орендної плати, визначеного рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 № 89/9146, та зазначено про обов'язок орендарів земельних ділянок, зазначених у додатку до цього рішення, забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок. Крім того, повідомлено відповідача про офіційне оприлюднення прийнято рішення 02.04.2013 у Газеті "Хрещатик" Київської міської ради та на офіційному сайті Київської міської ради.
В позасудовому порядку сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору оренди землі відносно розміру орендної плати і тому прокуратура звернулася до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 06.07.2007 шляхом викладення п. 4.2 договору в наступній редакції: "річна орендна плата на земельну ділянку встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки".
Приймаючи рішення у даній справі суди попередніх інстанцій правомірно виходили з наступного.
Відповідно до приписів статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Згідно зі статтею 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено статті 652 Цивільного кодексу України.
При цьому, відповідно до частини 1 статті 652 Цивільного кодексу України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Згідно статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
На час вирішення даного спору в суді першої інстанції питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою було врегульовано Податковим кодексом України, який набув чинності з 01.01.2011.
Статтею 287 Податкового кодексу України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Відповідно до пункту 288 статті 288.1 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), 3 % нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 % нормативної грошової оцінки. (пункт 288.5.1 статті 288 Податкового кодексу України).
Отже, статтею 288 Податкового кодексу України встановлений граничний розмір річної орендної плати за земельну ділянку.
Відповідно до статті 274.1 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно з пунктом 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Частиною 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до частини 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Як встановлено судами, 28.02.2013 Київською міською радою було прийнято рішення № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України", яким з метою приведення у відповідність до вимог законодавства істотних умов договорів оренди земельних ділянок, відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі", статей 40, 41, 286, 288 Податкового кодексу України, вирішено внести зміни до договорів оренди земельних ділянок згідно з додатком до цього рішення, встановивши річну орендну плату у трикратному розмірі земельного податку, встановленого Податковим кодексом України.
В додатку до рішення Київської міської ради № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" від 28.02.2013, а саме порядковому №204 міститься земельна ділянка з місцем розташування: мікрорайон Бортничі у Дарницькому районі міста Києва, що передана в оренду відповідачу по договору, а розмір річної орендної плати для договору 63-6-00421 (землекористувач ВАТ "Гідромеханізація") встановлено у розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Згідно пункту 2 рішення Київської міської ради від 28.02.2013 № 89/9146 орендарям земельних ділянок, вказаним у додатку до цього рішення, доручено забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок., а п.п. 3.1 пункту 3 наведеного рішення - доручено Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) проінформувати про прийняття цього рішення орендарів земельних ділянок, зазначених у додатку до цього рішення.
Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно зі статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно зі статею 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
Судами попередніх інстанцій зазначено, що рішення міської ради, яким встановлено орендну плату за земельну ділянку, що є предметом договору оренди землі, в розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, прийняте Київською міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.
Станом на час вирішення спору в суді першої інстанції вказане рішення в установленому законом порядку не оскаржено, воно не змінено і не визнано недійсним, а тому суди попередніх інстанцій правомірно визначили, що воно є обов'язковим для виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Аналогічні умови сторони передбачили в пункті договору оренди земельної ділянки, яким встановлено, що всі зміни та/або доповнення до цього договору вносяться за згодою сторін.
Як вже зазначалося раніше, пунктом 4.5 договору сторони погодили, що розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього договору.
Пунктом 4.9 договору встанволено, що розмір орендної плати може переглядатись у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та у випадках, передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше, ніж один раз у рік.
Суди попередніх інстанцій вірно зазначили, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили (частина 3 статті 653 Цивільного кодексу України, частина 5 статті 188 Господарського кодексу України).
Таким чином, враховуючи, що розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 4.2 договору оренди землі, не відповідає граничному розміру цієї плати, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що наявні достатні підстави для зміни договору у частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою з викладенням пункту 4.2 договору у запропонованій позивачем редакції.
Згідно з приписами статті 35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Враховуючи викладене, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо задоволення позовних вимог Київської місцевої прокуратури №2 в інтересах держави в особі Київської міської ради про внесення змін до пункту 4.2 договору оренди земельної ділянки, укладеного 06.07.2007.
Стосовно доводів, які викладені в касаційній скарзі Публічного акціонерного товариства "Гідромеханізація", колегія суддів касаційної інстанції зазначає наступне.
В касаційній скарзі скаржник фактично просить надати нову оцінку доказам у справі, які на його думку неправильно були оцінені судами попередніх інстанцій під час розгляду справи.
З цього приводу колегія суддів вказує, що відповідно до приписів 1117 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій відповідають встановленим обставинам справи і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.
Таким чином, викладені у касаційній скарзі доводи не спростовують висновків судів попередніх інстанці, пов'язані з переоцінкою доказів, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції і не є таким, що тягнуть за собою скасування оскаржуваних рішень.
За таких обставин касаційна скарга задоволенню не підлягає.
В свою чергу, ухвалу Вищого господарського суду України від 25.10.2016 р. про зупинення виконання рішення господарського суду міста Києва від 14.06.2016 та постанови Київського апеляційного господарського суду від 07.09.2016 по справі №910/7255/16 вважати такою, що втратила чинність.
Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Гідромеханізація" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 07.09.2016 у справі №910/7255/16 господарського суду міста Києва залишити без змін.
Головуючий суддя М. Данилова
Судді: В. Корсак
О. Сибіга