Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 06.12.2016 року у справі №904/3744/16 Постанова ВГСУ від 06.12.2016 року у справі №904/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2016 року Справа № 904/3744/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючого суддіШевчук С.Р. (доповідач) суддівВладимиренко С.В., Демидової А.М. розглянувши касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 у справі№ 904/3744/16 господарського суду Дніпропетровської області за позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" доПублічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" про стягнення 10 367,16 грнв судовому засіданні взяли участь представники:

- позивача: Кучерук А.В., дов. від 25.10.2016 б/н;

- відповідача: не з'явились;

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2016 (суддя Колісник І.І.), залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 (головуючий суддя - Дармін М.О., судді Березкіна О.В., Чус О.В.) позов задоволено, присуджено до стягнення з Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" плату за користування вагонами у сумі 9 686,76 грн., збір за зберігання вантажу у сумі 680,40 грн., судовий збір у сумі 1 378,00 грн.

Не погоджуючись з прийнятими у справі судовими рішеннями, ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, зокрема статей 22, 119, 121 Статуту залізниць, пунктів 9, 10, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, пункту 8 Правил зберігання вантажу, просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2016 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 у справі №904/3744/16, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Заявник касаційної скарги наголошує на неможливості користуватися порожнім транспортним засобом (вагонами) та одночасно зберігати його як вантаж, що перевозиться у залізничному рухомому складі, що свідчить про неправомірність стягнення з відповідача і плати за користування вагонами у сумі 9 686,76 грн., і збору за зберігання вантажу у сумі 680,40 грн. Крім цього, скаржник наголошує на тому, що судами не враховано позиції Пленуму Вищого господарського суду України, викладеної у п.5.9 Роз'яснень від 29.05.2002 №04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажу залізницею".

Позивач не скористався правом, наданим статтею 1112 Господарського кодексу України, не надав відзив на касаційну скаргу, що в силу положень статті 1112 Господарського процесуального кодексу України не перешкоджає перегляду оскаржуваних судових рішень.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, 11.11.2013 року між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця) та Публічним акціонерним товариством "ДТЕК Павлоградвугілля" (далі - Власник колії) укладений договір № ПР/М-13-12/126-НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля", яка примикає до станції Богуславський філії Придніпровська залізниця ПАТ "Укрзалізниця" (далі - Договір).

Цим договором сторони врегулювали порядок експлуатації під'їзної колії, яка належить власнику, що примикає до колії № Ш станції Богуславський Придніпровської залізниці через стрілку № 3 в непарній горловині станції і яка обслуговується власним локомотивом (пункт 1 договору).

Рух поїздів на під'їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції по сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування та організацію руху на під'їзній колії (пункт 4 договору).

Здавання вагонів на під'їзну колію здійснюється: порожніх вагонів - через інтервал 3,0 години; завантажених вагонів - за повідомленням, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції Богуславський прийомоздавальнику вантажу та багажу власника колії особисто, не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичного здавання вагонів, з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2 (пункт 5 договору).

Вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з передавальних колій №№ Ш, 4, 5, 6 станції Богуславський, де здійснюються приймально-здавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів на під'їзну колію здійснюється локомотивом власника колії (пункт 6 договору).

Максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії, становить: навантажених - не більше вагової норми 1150 тонн; порожніх - у кількості не більше 40 вагонів (пункт 7 договору).

З під'їзної колії вагони здаються залізниці через інтервал часу - 2,0 години. За згодою начальника станції інтервал по поверненню вагонів залізниці може бути зменшено (пункт 10 договору).

Для під'їзної колії встановлюється загальний час знаходження всіх вагонів - 13.5 годин (пункт 12 договору).

Відповідно до пункту 14 власник колії сплачує залізниці плату:

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними в Тарифному керівництві № 1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги);

- за зберігання вантажів у вагонах, у разі затримки їх з вини одержувача після затримки (на станції призначення та на підходах до неї), - згідно з Правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії - згідно з чинними нормативними документами.

Списання здійснюється розрахунковим підрозділом залізниці з особового рахунку власника колії. За наступний рік збір стягується одноразово у першій декаді січня.

Збори і плати вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України у порядку передоплати через розрахунковий підрозділ залізниці з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення (пункт 14 договору).

Договір укладається терміном на п'ять років і діє з 01.01.2014 року по 31.12.2018 року включно (пункт 19 договору).

За накладними №№ 46130886, 46072054, 46071957, 46056867, 46056883, 46060752, 46211488, 45711181, 45989688, 45989811, 45989605, 45977840, 45977642, 45989647, 45989662, 45977915 залізницею були прийняті порожні вагони для перевезення на адресу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" (а.с. 18 - 46 том 1).

Відповідно до зазначених накладних станція та залізниця призначення - Богуславський Придніпровської залізниці.

За наказом № 28 від 08.11.2015 року о 12:00 год. були затримані вагони на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією Богуславський Придніпровської залізниці з причини неприйняття вагонів вантажовласником ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля" (скупчення вагонів на станції Богуславський Кривий Ріг Придніпровської залізниці), що прибули на його адресу.

Відповідно до наказу затримці підлягали вагони з вантажем на своїх осях (код вантажу 4210), що перевозяться у поїзді № 3712 (а.с. 73 том 1).

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Павлоград-1 Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 02 від 08.11.2015 року, що прибули поїздом № 3712 07.11.2015 року о 17:45 год. на адресу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" (а с. 65 том 1).

Також щодо наведених обставин складений акт загальної форми ГУ-23 № 845 від 08.11.2015 року (а.с. 12 том 1).

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 08.11.2015 року о 12:20 год. (а.с. 64 том 1).

Згідно з актом ГУ-23А № 02 від 08.11.2015 року час затримки вагонів, що прибули поїздом № 3712, - з 12:00 год.08.11.2015 року по 18:00 год. 09.11.2015 року (а.с. 65 том 1).

За накладними №№ 46132437, 46128864, 46119988, 46119871 залізницею були прийняті порожні вагони для перевезення на адресу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" (а.с. 18 - 46 том 1).

Відповідно до зазначених накладних станція та залізниця призначення - Богуславський Придніпровської залізниці.

За наказом № 2215 від 09.11.2015 року о 15:00 год. були затримані вагони на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією Богуславський Придніпровської залізниці з причини неприйняття вагонів вантажовласником ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля" (скупчення вагонів на станції Богуславський Кривий Ріг Придніпровської залізниці), що прибули на його адресу.

Відповідно до наказу затримці підлягали вагони з вантажем на своїх осях (код вантажу 4210), що перевозяться у поїзді № 3616 (а.с. 74 том 1).

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Павлоград-1 Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 03 від 09.11.2015 року, що прибули поїздом № 3616 08.11.2015 року о 17:32 год. на адресу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" (а с. 66 том 1).

Також щодо наведених обставин складений акт загальної форми ГУ-23 № 846 від 09.11.2015 року (а.с. 14 том 1).

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 09.11.2015 року о 15:15 год. (а.с. 63 том 1).

Згідно з актом ГУ-23А № 03 від 09.11.2015 року, час затримки вагонів, що прибули поїздом № 3616, - з 15:00 год. 09.11.2015 року по 23:00 год. 09.11.2015 року (а.с. 66 том 1).

За накладними №№ 46285276, 46294179, 46270385, 46267746, 46266672 залізницею були прийняті порожні вагони для перевезення на адресу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" (а.с. 18 - 46 том 1).

Відповідно до зазначених накладних станція та залізниця призначення - Богуславський Придніпровської залізниці.

За наказом № 2227 від 10.11.2015 року о 16:55 год. були затримані вагони на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці через неможливість приймання їх станцією Богуславський Придніпровської залізниці з причини неприйняття вагонів вантажовласником ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля" (скупчення вагонів на станції Богуславський Кривий Ріг Придніпровської залізниці), що прибули на його адресу.

Відповідно до наказу затримці підлягали вагони з вантажем на своїх осях (код вантажу 4210), що перевозяться у поїзді № 3512 (а.с. 75 том 1).

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Павлоград-1 Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 08 від 10.11.2015 року, що прибули поїздом № 3512 10.11.2015 року о 16:43 год. на адресу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" (а с. 67 том 1).

Також щодо наведених обставин складений акт загальної форми ГУ-23 № 1160 від 10.11.2015 року (а.с. 17 том 1).

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 10.11.2015 року о 17:05 год. (а.с. 62 том 1).

Згідно з актом ГУ-23А № 08 від 10.11.2015 року час затримки вагонів, що прибули поїздом № 3512, - з 16:50 год. 10.11.2015 року по 19:07 год. 10.11.2015 року (а.с. 67 том 1).

На станції Богуславський Придніпровської залізниці складені акти загальної форми ГУ-23 на віднесення на відповідальність вантажовласника №№ 481/496, 481/494, 481/498, 490/493, 497/500, 497/502, 491/503, 501/504, 491/505,501/506, 491/507, 497/508, 510/512, 510/513,495/514, 495/515, 490/516, 509/524,509/527 (а.с. 117 - 131 том 1) стосовно зайнятості колій призначення вагонами у період з 03:20 год. 06.11.2015 року по 23:35 год. 12.11.2015 року, який охоплює період з моменту прибуття спірних вагонів на станцію підходу Павлоград-1 Придніпровської залізниці і до закінчення їх затримки (з 12:00 год. 08.11.2015 року по 19:07 год. 10.11.2015 року).

Спір у справі, що переглядається, виник у зв'язку з відмовою ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля" сплатити нараховані йому залізницею плату за користування вагонами та збору за зберігання вантажу. Відповідач у поданій ним касаційній скарзі наголошує на тому, що причини затримки вагонів не залежали від одержувача вантажу, оскільки судом встановлено, що причиною затримки послугувала відсутність технічної можливості навантажувально-розвантажувальних фронтів відповідача прийняти вагони, що подавалися понад узгоджений з залізницею місячний план. Затримка порожніх вагонів на попутних станціях сталася як з вини перевізника, так і з вини відправника, оскільки в той період часу відповідач приймав вагони згідно до плану затвердженого залізницею. Відправник відправляв велику кількість вагонів понад узгоджену кількість, а одержувач - не відмовлявся від прийняття вантажу.

Крім цього, затримка вагонів на шляху слідування відбулась також з причин неефективного керування рухом власних вагонів Залізницею, яка має всі можливості у разі потреби направляти власні вагони під інші операції. Тобто Залізниця несе також відповідальність за організацію перевезення та затримку, що виникла, оскільки взяла на себе відповідальність за організацію перевезення за відповідними договорами (згідно п. 5.2, 5.6 Правил експлуатації власних вантажних вагонів від 29.01.2015р.). Залізниця подала порожніх вагонів 08.11.2015 більше на 178 вагонів, ніж було заявлено одержувачем у заявках, більше ніж спроможність навантажувальних та розвантажувальних фронтів відповідача та більше ніж було передбачено двостороннім договором. В порушення діючого договору та спроможності Залізниця намагалась передати ще 110 вагонів.

Відповідно до приписів частини 5 статті 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини 2 статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.

Згідно зі статтею 42 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457 залізниця зобов'язана повідомити одержувача про вантажі, які прибули на його адресу в день прибуття вантажу або до 12-ої години наступного дня.

Відповідно до статті 46 Статуту залізниць України одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу; терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами; вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби; цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача; за зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Статтею 71 Статуту залізниць України визначено взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Згідно статті 119 Статуту залізниць України за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Порожні власні або орендовані вагони, які перевозяться за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, відповідно до пункту 6.4 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів, мають статус "вантажу", що залізниця зобов'язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов'язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов'язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці.

Збір за зберігання вантажу розраховується згідно з пунктом 8 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, відповідно до якого збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Відповідно до пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи, які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами, включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 25.02.1999 №113, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23.

Пунктом 4 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися начальником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред'явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов'язаний підписати відомість із зауваженнями.

Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

За приписами пункту 8 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Згідно пункту 9 розділу ІІІ Правил про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.

Пунктом 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами встановлено, що акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Відповідно до пункту 12 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника; час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, за накладними №№ 46132437, 46128864, 46119988, 46119871,46122941, 46285276, 46294179, 46270385, 46267746, 46266672, 46130886, 46072054, 46071957, 46056867, 46056883, 46060752, 46060836, 46211488, 45711181, 45989688, 45989811, 45989605, 45977840, 45988915, 45977642, 45989647, 45989662 залізницею були прийняті до перевезення на адресу одержувача порожні вагони. Однак на шляху прямування відповідно до вимог пунктів 9, 10 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, вагони були затримані на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці за наказами № 28 від 08.11.2015, № 2215 від 19.11.2015, № 2227 від 10.11.2015 та за актами про затримку вагонів форми ГУ-23а № 02 від 08.11.2015, № 03 від 09.11.2015, № 08 від 10.11.2015 з урахуванням актів загальної форми ГУ-23 № 845 від 08.11.2015, № 846 від 09.11.2015, № 1160 від 10.11.2015 через зайнятість колій на станції призначення Богуславський Придніпровської залізниці у зв'язку з несвоєчасним забиранням вантажу одержувачем на свою під'їзну колію.

Зважаючи на вказані обставини, залізницею на підставі зазначених актів були складені відомості плати за користування вагонами та накопичувальні картки із розрахунком плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу. Обґрунтованість наданих Регіональною філією "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" розрахунків плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу були досліджені судами місцевим господарським судом та апеляційним судом під час розгляду справи в суді відповідних інстанцій.

Таким чином, з урахуванням наведених правових положень та встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, колегія суддів вважає, що суди, здійснивши перевірку наданих Регіональною філією "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" розрахунків, дійшли обґрунтованого висновку про правомірність нарахування залізницею плати за користування вагонами у розмірі 9686,76 грн. та збору за зберігання вантажу у розмірі 680,40 грн.

При цьому, колегія суддів відхиляє доводи ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля" викладені заявником у касаційній скарзі щодо порушення та неправильного застосування судами статей 22, 119, 121 Статуту залізниць, пунктів 9, 10, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, пункту 8 Правил зберігання вантажу, як такі, що спростовуються обґрунтованими висновками судів, зробленими з посиланням на згадані норми.

Заявник касаційної скарги також наголошує на неможливості користуватися порожнім транспортним засобом (вагонами) та одночасно зберігати його як вантаж, що перевозиться у залізничному рухомому складі, що свідчить про неправомірність стягнення з відповідача і плати за користування вагонами у сумі 9 686,76 грн., і збору за зберігання вантажу у сумі 680,40 грн.

Наведені доводи спростовуються наступним. Так, у пункті 1.6. Роз'яснень Вищого господарського суду України від 29.05.2002 №04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажу залізницею" зауважено, що порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус "вантажу", які залізниця зобов'язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов'язки, передбачені Статутом залізниць України. Зокрема і обов'язок сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці, та збір за зберігання у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці.

Не знайшли свого підтвердження доводи ПАТ "ДТЕК Павлоградвугілля" щодо неврахування судами позиції Вищого господарського суду України, викладеної у п.5.9 Роз'яснень від 29.05.2002 №04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажу залізницею".

Враховуючи межі перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що доводи, викладені заявником у касаційній скарзі не спростовують обґрунтованих висновків судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для задоволення позову.

Перевіривши у відповідності до частини другої статті 1115 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи, повноту їх встановлення в постанові, колегія суддів дійшла висновку, що місцевим та апеляційним господарськими судами в порядку статті 43 Господарського процесуального кодексу України всебічно, повно і об'єктивно розглянуто всі обставини справи, їм дана належна юридична оцінка, порушень норм чинного законодавства не вбачається, у зв'язку з чим підстави для задоволення касаційної скарги, скасування оскаржуваних рішення і постанови та прийняття нового рішення у справі - відсутні.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Павлоградвугілля" залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 04.10.2016 та рішення господарського суду Дніпропетровської області 11.07.2016 у справі № 904/3744/16 залишити без змін.

Головуючий суддя С.Р. Шевчук

С у д д я С.В. Владимиренко

С у д д я А.М. Демидова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст