Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 27.10.2016 року у справі №826/1856/15 Постанова ВАСУ від 27.10.2016 року у справі №826/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"27" жовтня 2016 р. м. Київ К/800/34943/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Донця О.Є.,

суддів: Мороза В.Ф.,

Шведа Е.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Політичної партії «Нова Україна» на постанову окружного адміністративного суду м. Києва від 31.03.2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2015 року у справі за позовом Державної реєстраційної служби України до Політичної партії «Нова Україна» про анулювання реєстраційного свідоцтва,

в с т а н о в и л а:

У лютому 2015 року Державна реєстраційна служба України звернулася до окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Політичної партії «Нова Україна» про анулювання реєстраційного свідоцтва, в якому просила:

- Анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії «Нова Україна» від 27.06.2014 року № 234-п.п..

Постановою окружного адміністративного суду м. Києва від 31.03.2015 року позовні вимоги Державної реєстраційної служби України було задоволено. Анульовано реєстраційне свідоцтво політичної партії «Нова Україна» від 27.06.2014 року № 234-п.п.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2015 року апеляційну скаргу Політичної партії «Нова Україна» було залишено без задоволення, а постанову окружного адміністративного суду м. Києва від 31.03.2015 року - без змін.

У касаційній скарзі Політична партія «Нова Україна», не погоджуючись з даними рішеннями, посилаючись на допущені судами першої та апеляційної інстанцій порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову окружного адміністративного суду м. Києва від 31.03.2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2015 року. а справу направити на новий розгляд.

Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, рішення судів першої та апеляційної інстанції щодо застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що наказом Державної реєстраційної служби України від 27.06.2014 № 312 «Про реєстрацію політичної партії», зареєстровано Політичну партію «Нова Україна», що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію політичної партії від 27.06.2014 №234-п.п.

При перевірці відомостей Реєстру політичних партій Єдиного реєстру громадських формувань встановлено, що політичною партією «Нова Україна» станом на 27.12.2014 року не створено та не зареєстровано обласних та прирівняних до них організацій партії, що є порушенням положень статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні».

У зв'язку із виявленим порушенням Державна реєстраційна служба України звернулася до суду з даним позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва партії.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у встановлений законом шестимісячний строк відповідач зареєстрував лише 5 обласних і прирівняних до них партійних організацій, а тому реєстраційне свідоцтво підлягає анулюванню.

Однак з таким висновком судів попередніх інстанцій не можна погодитися, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин справи в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до частини 6 статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні», політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних, міських, районних організацій у більшості областей України, містах Києва, Севастополі та в Автономній Республіці Крим.

За змістом цієї норми матеріального права та з урахуванням Рішення Конституційного Суду України від 16.10.2007 року № 9-рп/2007 положення частини 6 статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні» слід розуміти як обов'язок політичної партії утворити та зареєструвати обласні і прирівняні до них партійні організації не менш як у чотирнадцяти з двадцяти семи адміністративно-територіальних одиниць України, перелічених у частині 2 статті 133 Конституції України.

Відповідно до частини 1 статті 24 Закону України «Про політичні партії в Україні», у разі невиконання політичною партією вимоги частини шостої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Системний аналіз Закону України «Про політичні партії в Україні», з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 16.10.2007 року № 9-рп/2007 та статті 36 Конституції України дає підстави для висновку про те, що порушення шестимісячного строку, протягом якого політична партія забезпечує створення та реєстрацію своїх структурних утворень у чотирнадцяти з двадцяти семи адміністративно-територіальних одиниць України, перелічених у частині 2 статті 133 Конституції України, не може бути безумовною підставою для анулювання свідоцтва такої політичної партії.

Статтею 37 Конституції України передбачаються виключні випадки, коли діяльність легалізованих об'єднань громадян забороняється у судовому порядку, зокрема, їх діяльність спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення.

Відповідно до частини 4 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», об'єднання громадян, благодійні організації, політичні партії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, асоціації органів місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом.

Частиною 4 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» передбачено, що Міністерство юстиції України та його територіальні органи здійснюють реєстрацію (легалізацію) об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок та їх об'єднань), благодійних організацій, політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об'єднань, торгово-промислових палат, асоціацій органів місцевого самоврядування, інших установ та організацій, визначених законом, та видають виписку з Єдиного державного реєстру, оформлену державним реєстратором у відповідному виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи.

Згідно із частиною 1 статті 11 Закону України «Про політичні партії в Україні», реєстрацію політичних партій здійснює Міністерство юстиції України.

Суди при розгляді зазначеної справи не врахували наведених вимог матеріального права і того, що на час розгляду справи в суді відповідач утворив 15 регіональних організацій у більшості областей України, що становить більше половини від кількості адміністративно-територіальних одиниць України, перелічених у частині 2 статті 133 Конституції України.

За таких обставин правових підстав для задоволення позову і анулювання реєстрації політичної партії у судів не було.

За приписами статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення. Зважаючи на те, що у справі не вимагається збирання або додаткової перевірки доказів, але судами допущено помилку в застосуванні норм матеріального та процесуального права, що призвело до постановлення незаконного рішення, судові рішення першої та апеляційної інстанції підлягають скасуванню з постановленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України,

п о с т а н о в и л а :

Касаційну скаргу Політичної партії «Нова Україна» - задовольнити частково.

Постанову окружного адміністративного суду м. Києва від 31.03.2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02.07.2015 року - скасувати.

Ухвалити нову постанову.

У задоволенні позовних вимог Державної реєстраційної служби України - відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України в порядку, передбаченому статтями 235 - 244 Кодексу адміністративного судочинства України

Судді: О.Є. Донець

В.Ф. Мороз

Е.Ю. Швед

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст