Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 20.08.2015 року у справі №к/9991/35941/11-с Постанова ВАСУ від 20.08.2015 року у справі №к/999...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"20" серпня 2015 р. м. Київ К/9991/35941/11

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого:Штульман І.В. (доповідач), суддів:Олексієнка М.М., Стародуба О.П., - розглянувши в касаційній інстанції в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України в Монастирищенському районі Черкаської області про визнання рішення про відмову у призначенні пенсії протиправним, зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_4 на постанову Монастирищенського районного суду Черкаської області від 2 березня 2010 року та ухвалу Апеляційного суду Черкаської області від 21 квітня 2011 року, -

в с т а н о в и в :

У лютому 2010 року ОСОБА_4 звернулася в суд з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Монастирищенському районі Черкаської області про визнання незаконним рішення від 17 вересня 2009 року № 9 щодо відмови у призначенні їй дострокової пенсії за віком згідно пункту 3 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV) та зобов'язання призначити зазначену пенсію з вересня 2009 року, посилаючись на те, що вона є вдовою військовослужбовця, який помер у період проходження військової служби внаслідок захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Постановою Монастирищенського районного суду Черкаської області від 2 березня 2010 року, залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду Черкаської області від 21 квітня 2011 року, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_4 подала касаційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постанову Монастирищенського районного суду Черкаської області від 2 березня 2010 року та ухвалу Апеляційного суду Черкаської області від 21 квітня 2011 року, ухваливши нове рішення про задоволення позовних вимог.

Касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи та іншого доказу.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що чоловік позивача ОСОБА_5 приймав учать у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час проходження спеціальних зборів, що доводиться відомостями зазначеними в довідці військової частини 51559 від 7 січня 1990 року № 11.

ОСОБА_5 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 року, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1, виданим 4 жовтня 1989 року Відділом реєстрації актів цивільного стану Шевченківського району міста Києва.

Відповідно до витягу із протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв'язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця від 5 квітня 2002 року № 283 причиною смерті ОСОБА_5 є захворювання, пов'язане з виконанням обов'язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Аналогічні відомості містяться і в експертному висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії по встановленню причинного зв'язку хвороб та інвалідності з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і їх професійного характеру від 11 лютого 1992 року № 1089.

ОСОБА_4 має посвідчення дружини військовослужбовця, який помер під час проходження військової служби, серії НОМЕР_2, видане 25 липня 2002 року Монастирищенським районним військовим комісаріатом Черкаської області.

Звернувшись до Управління Пенсійного фонду України в Монастирищенському районі Черкаської області із заявою про призначення дострокової пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV, ОСОБА_4 отримала відмову мотивовану тим, що дана норма на дружин померлих військовозобов'язаних учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які були призвані на спеціальні збори, не поширюється.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з правильності прийнятого відповідачем рішення.

Відповідно до абзацу 6 пункту 3 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали участь у бойових діях, а також ті, що стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов'язків військової служби (службових обов'язків), або внаслідок захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов'язку, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов'язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих при виконанні обов'язків військової служби (службових обов'язків), захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов'язку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком, але не раніше ніж за 5 років до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, за наявності страхового стажу не менше 25 років для чоловіків і не менше 20 років для жінок.

Статтею 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 5 листопада 1991 року № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) визначено, що право на пенсію після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років мають дружини (якщо вони не взяли повторний шлюб) військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які померли внаслідок захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.

Зі змісту примітки до статті 10 Закону України «Про статус і соціальний статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-XII слідує, що до військовослужбовців належать: військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов'язані, призвані на військові збори.

Враховуючи зазначені обставини та норми права висновок Управління Пенсійного фонду України в Монастирищенському районі Черкаської області, що померлий чоловік позивача не підпадає під статус осіб, на які розповсюджуються правила пункту 3 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-ІV, оскільки він не відносився до військовослужбовців, є безпідставним.

Разом з тим, приймаючи рішення про відмову у призначенні ОСОБА_4 дострокової пенсії за віком, відповідач не перевірив, чи вступала вона у повторний шлюб, чи досягла відповідного пенсійного віку та чи має достатній страховий стаж відповідно до вимог абзацу 6 пункту 3 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV.

Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про необґрунтованість позовних вимог.

Повноваження суду при вирішенні справи визначені статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідно до пункту 2 частини 1 цієї норми у разі задоволення адміністративного позову суд може ухвалити постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії. При цьому, у випадку, коли закон встановлює повноваження суб'єкта публічної влади в імперативній формі, тобто його діяльність чітко визначена законом, то суд зобов'язує відповідача прийняти конкретне рішення чи вчинити певну дію. У випадку, коли ж суб'єкт наділений дискреційними повноваженнями, то суд може лише вказати на виявлені порушення, допущені при прийнятті оскаржуваного рішення (дій), та зазначити норму закону, яку відповідач повинен застосувати при вчиненні дії (прийнятті рішення) з урахуванням встановлених судом обставин.

Умови та порядок призначення пенсії, в тому числі пенсій за віком на пільгових умовах, врегульовані Законами № 1058-IV та № 1788-ХІІ. Згідно зі статтею 81 Закону № 1788-ХІІ призначення пенсій і оформлення документів для їх виплати здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Виходячи зі змісту вказаних норм права, пенсійний фонд при призначенні пенсії наділений дискреційними повноваженнями, тому суд може лише зобов'язати суб'єкта владних повноважень прийняти рішення з урахуванням встановлених обставин та норм закону, яку відповідач повинен застосувати.

Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

З огляду на те, що обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального права, рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню з прийняттям нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу ОСОБА_4 - задовольнити частково.

Постанову Монастирищенського районного суду Черкаської області від 2 березня 2010 року та ухвалу Апеляційного суду Черкаської області від 21 квітня 2011 року - скасувати.

Прийняти по справі нову постанову, якою позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії по розгляду питань, пов'язаних з призначенням та перерахунком пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» Управління Пенсійного фонду України в Монастирищенському районі Черкаської області від 17 вересня 2009 року № 9 щодо відмови у призначенні ОСОБА_4 дострокової пенсії за віком. Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Монастирищенському районі Черкаської області з урахуванням встановлених судом обставин та виявлених порушень, допущених при прийнятті рішення від 17 вересня 2009 року № 9, повторно розглянути заяву ОСОБА_4 від 7 вересня 2009 року про призначення їй дострокової пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Штульман І.В.

Судді: Олексієнко М.М.

Стародуб О.П.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст