Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 14.03.2017 року у справі №809/4435/15 Постанова ВАСУ від 14.03.2017 року у справі №809/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"14" березня 2017 р. м. Київ К/800/35844/16

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

Єрьоміна А.В.(головуючий); Кравцова О.В., Калашнікової О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Начальника відділу містобудування та архітектури Галицької районної державної адміністрації Крета Ігоря Олександровича, третя особа - ОСОБА_6, про визнання незаконним та скасування наказу, що розглядається за касаційною скаргою представника позивача ОСОБА_4 -ОСОБА_7 на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2016 року, -

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2015 року ОСОБА_4 (далі - позивач) звернулася до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з позовом до начальника відділу містобудування та архітектури Галицької РДА Крета Ігоря Олександровича (далі - відповідач), третя особа - ОСОБА_6, про визнання незаконним та скасування наказу від 6 листопада 2015 року №1 про анулювання будівельного паспорта від 2 липня 2013 року №61 виданий позивачу на забудову земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначав, що 6 листопада 2015 року начальника відділу містобудування та архітектури Галицької РДА Крет І.О. видав наказ №1 про анулювання будівельного паспорта №61 від 2 липня 2013 року, виданий ОСОБА_4 на забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 та вказано видати новий будівельний паспорт.

На думку позивача, у відповідача були відсутні будь-які правові підстави для скасування будівельного паспорта та внесення змін до схеми забудови земельної ділянки. Зазначав, що жодною нормою Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки не передбачено право відповідача скасовувати (анульовувати) попередньо виданий будівельний паспорт. Також не передбачено такий вид санкції або відповідальності суб'єктів містобудування, як скасування будівельного паспорта нормами Закону України від 14 листопада 1994 року №208/94-ВР «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року №439/2011.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2016 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

У касаційній скарзі, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, представник позивача просить оскаржувані рішення скасувати, ухвалити нове судове рішення про задоволення адміністративного позову.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи скарг, Вищий адміністративний суд України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є власником житлового будинку з господарськими будівлями та земельної ділянки по АДРЕСА_1, де здійснює будівництво індивідуального житлового будинку.

Суміжним власником земельної ділянки по АДРЕСА_2 є третя особа ОСОБА_6

Відповідачем 2 липня 2013 року видано позивачу будівельний паспорт, зареєстрований за №61, щодо будівництва індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1.

В Додатку 1 даного будівельного паспорта «Вимоги до забудови земельної ділянки» зазначено, що мінімально допустима відстань від об'єкта, який проектується, до межі земельної ділянки гр. ОСОБА_6 - 1,65м (влаштувати протипожежну стіну), до межі гр. ОСОБА_8 - 15,0 м та відстані від об'єкта, який проектується, до існуючих будинків та споруд - згідно ДБН 360-92*.

На підставі даного будівельного паспорта за заявою позивача 2 вересня 2013 року Управління ДАБК в Івано-Франківській області зареєструвало повідомлення про початок виконання будівельних робіт серії ІФ №062132450903.

ОСОБА_6 6 серпня 2015 року звернулась із заявою до Управління ДАБІ в Івано-Франківській області з приводу законності будівництва житлового будинку по АДРЕСА_1, замовником ОСОБА_4, оскільки відстань між будівлею ОСОБА_6 та будівлею ОСОБА_4, що будується, становить менше 5 м.

Управлінням направлено запит філії ДП «Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба Української державної будівельної експертизи» в Івано-Франківській області від 7 серпня 2015 року №1009/02-40/413 про перевірку відповідності будівельного паспорта №61 від 2 липня 2013 року вимогам державних будівельних норм і правил в частині дотримання протипожежних вимог.

Згідно отриманої відповіді №69 від 10 серпня 2015 року при розгляді зазначеного будівельного паспорту, виявлено невідповідність в частині дотримання протипожежних розривів відповідно до ДБН 360-92* «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень».

Працівниками Управління ДАБІ в Івано-Франківській області 12 серпня 2015 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил відділу містобудування та архітектури Галицької РДА, якою встановлено порушення начальником відділу містобудування та архітектури Галицької РДА Кретом І.О. абз. 1 частини першої статті 26 Закону України «Про архітектурну діяльність» в частині передачі замовнику ОСОБА_4 проектної документації (будівельного паспорта №61 від 2 липня 2013 року) з порушенням вимог ДБН 360-92 «Планування і забудова міських і сільських поселень» щодо розриву між будівлями ІІІ та V ступеня вогнестійкості, про що складено відповідний акт.

12 серпня 2015 року на підставі виявлених порушень та з метою їх усунення Управлінням ДАБІ в Івано-Франківській області винесено припис, яким зобов'язано начальника відділу містобудування та архітектури Галицької РДА Крета І.О. внести зміни в схему забудови земельної по АДРЕСА_1 та видати новий будівельний паспорт замовникові, який відповідатиме будівельним нормам, державним стандартам і правилам з терміном виконання 6 місяців та складено стосовно Крета І.О. протокол про адміністративне правопорушення.

На виконання припису та керуючись п.10 п.п.10 Положення про відділ містобудування та архітектури Галицької РДА, затвердженого розпорядженням голови Галицької РДА від 18 липня 2014 року №336, Крет І.О. головний архітектор відділу містобудування та архітектури райдержадміністрації виніс наказ №1 від 6 листопада 2015 року «Про анулювання будівельного паспорта» від 2 липня 2013 року за №61, виданий позивачу на забудову земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1.

Вказані обставини встановлені постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2015 року (справа №809/3701/15), залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 квітня 2016 року, у справі за позовом ОСОБА_6 до начальника відділу містобудування та архітектури Галицької РДА Крета І.О., Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, третьої особи ОСОБА_4 про визнання дій неправомірними, скасування будівельного паспорта на житловий будинок №61 від 2 липня 2013 року, визнання протиправним та зобов'язання Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області скасувати реєстрацію Повідомлення про початок будівельних робіт серії ІФ №062132450903 від 2 вересня 2013 року, зареєстрованого Інспекцією ДАБК в Івано-Франківській області, якою позов задоволено частково: визнано неправомірними дії начальника відділу містобудування та архітектури Галицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області Крета Ігоря Олександровича щодо видачі ОСОБА_4 проектної документації (будівельного паспорта на житловий будинок в АДРЕСА_1 за реєстраційним №61 від 2 липня 2013 року) з порушенням державних будівельних норм, стандартів і правил та зобов'язано Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області скасувати реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт серії ІФ №062132450903 від 2 вересня 2013 року, зареєстрованого Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області, з будівництва індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1 В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Судами встановлено, що підставою для винесення оскаржуваного наказу слугував припис УДАБК в Івано-Франківській області та те, що громадянкою ОСОБА_4 жителькою АДРЕСА_1 при поданні 2 липня 2013 року до відділу містобудування та архітектури Галицької РДА пакету документів на видачу будівельного паспорта в плані забудови земельної ділянки, виготовленої архітектором проекту ОСОБА_9, не було дотримано пожежні розриви між об'єктами будівництва. Крім того, вказані порушення відображені у приписі УДАБК в Івано-Франківській області від 12 серпня 2015 року та висновку філії ДП «Спеціалізована державна експертна організація - Центральна служба Української державної будівельної експертизи в Івано-Франківській області».

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач діяв на підставі та у межах наданих йому повноважень.

Вищий адміністративний суд України не погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.

Відповідно до частини третьої статті 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI), надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 27 Закону №3038-VI).

Згідно із статтею 27 Закону №3038-VI, наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України №103 від 5 липня 2011 року розроблено та затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки.

Відповідно до п.2.1 цього Порядку, видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг.

Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входить заява на видачу будівельного паспорту зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку, засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію, ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об'єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об'єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у томі числі автономного, що плануються до застосування, тощо), проект будівництва (за наявності), засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

Згідно із п.2.9 Порядку, до складу будівельного паспорта входять пакет документів, наданий замовником відповідно до пунктів 2.1, 2.2. цього розділу, схема забудови земельної ділянки,наведена у додатку 3 до цього Порядку, пам'ятка замовнику індивідуального будівництва.

Будівельний паспорт підписується керівником відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури та реєструється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у журналі реєстрації будівельних паспортів (п.2.12, та п. 2.14 Порядку).

Внесення змін до будівельного паспорта здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку та на умовах, визначених для його отримання, протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять:

- заява на внесення змін до будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;

- примірник будівельного паспорта замовника;

- ескізні наміри змін (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, фасади та плани поверхів нових об'єктів із зазначенням габаритних розмірів тощо);

- засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

Отже, інших підстав для внесення змін до будівельного паспорта чинним законодавством не передбачено.

Відповідно до змісту Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 5 липня 2011 року №103, уповноважені органи містобудування та архітектури та інші суб'єкти містобудування не наділені повноваженнями щодо скасування (анулювання) будівельного паспорту, видачі нового будівельного паспорта замовнику з будь-яких підстав (в тому числі з підстав порушення будівельних норм, державних стандартів і правил).

Як встановлено судами попередніх інстанцій, для отримання будівельного паспорту позивачем було надано пакет документів відповідно до вимог вищезазначеного Порядку №103 та отримано будівельний паспорт з вимогами до забудови земельної ділянки.

На підставі виданого відповідачем будівельного паспорту №61 від 2 липня 2013 року, інспекцією Управління ДВБІ в Івано-Франківській області 2 вересня 2013 року зареєстровано повідомлення про початок будівельних робіт ІФ №062132450903 на будівництво індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1, внаслідок чого у позивача відповідно до статті 33 Закону №3038-VI виникли законні підстави для виконання будівельних робіт.

Таким чином, отримуючи документи для забудови земельної ділянки, позивач не мав зауважень чи обтяжень, встановлених відповідачем чи законодавством України. Позивачем виконані всі необхідні дії щодо отримання на законних підставах необхідних документів для забудови відповідно до діючого законодавства.

Посилання судів першої та апеляційної інстанцій на порушення позивачем державних будівельних норм щодо здійснення будівництва з порушенням протипожежних розривів не заслуговують на увагу, оскільки спірні питання щодо усунення позивачем перешкод у реалізації права власності на будівлю, яка належить на праві власності третій особі ОСОБА_6, шляхом переобладнання будинку по АДРЕСА_1 є предметом судового розгляду у Галицькому районному суду Івано-Франківської області за позовом третьої особи ОСОБА_6 до позивача про зобов'язання провести перебудову.

Вищий адміністративний суд України звертає увагу, що такий вид санкції або відповідальності суб'єктів містобудування, як скасування будівельного паспорта, не передбачено нормами Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14 жовтня 1994 року №208/94-ВР та Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекції України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року №439/2011.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням викладеного, Вищий адміністративний суд України приходить до висновку про помилковість доводів судів попередніх інстанцій щодо наявності підстав для відмови в задоволенні адміністративного позову, оскільки відповідач перевищив свої повноваження, діяв всупереч нормам зазначених вище нормативних актів.

За правилами частини першої статті 98 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат.

Відповідно до частини шостої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції або Верховний Суд України, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідно до частини першої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Враховуючи викладене, та керуючись 94, 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу представника позивача ОСОБА_4 -ОСОБА_7 задовольнити.

Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 1 грудня 2016 року скасувати.

Ухвалити нову постанову, якою позов ОСОБА_4 задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати наказ начальника відділу містобудування та архітектури Галицької районної державної адміністрації Крета Ігоря Олександровича від 6 листопада 2015 року №1 про анулювання будівельного паспорта №61 від 2 липня 2013 року, виданого ОСОБА_10, видання нового будівельного паспорта та внесення зміни у забудову земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1.

Стягнути з відділу містобудування та архітектури Галицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області на користь ОСОБА_4 за рахунок бюджетних асигнувань 1823 грн. (одна тисяча вісімсот двісті три грн.) 20 коп.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст