Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 11.04.2017 року у справі №2а-982/12/0170/7 Постанова ВАСУ від 11.04.2017 року у справі №2а-98...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"11" квітня 2017 р. м. Київ К/9991/39709/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Іваненко Я.Л., Мойсюка М.І., Черпака Ю.К.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Автономній Республіці Крим в особі Сімферопольського відділу реєстраційно - екзаменаційної роботи, управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві в особі відділу реєстраційно - екзаменаційної роботи 4 про зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Автономній Республіці Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 20 лютого 2012 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2012 року, -

у с т а н о в и л а :

У січні 2012 року ОСОБА_4 звернулася з позовом до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Автономній Республіці Крим (далі - УДАІ ГУ МВС України в АРК) в особі Сімферопольського відділу реєстраційно - екзаменаційної роботи (далі - Сімферопольський ВРЕВ), управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві (далі - УДАІ ГУ МВС України в м. Києві) в особі відділу реєстраційно - екзаменаційної роботи 4 (далі - ВРЕВ № 4) в якому, урахуванням уточнених позовних вимог просила: зобов'язати УДАІ ГУ МВС України в м. Києві поновити державну реєстрацію автомобіля TOYOTA LAND CRUISER 200, 2008 року випуску, номер кузова (шасі) НОМЕР_1 (далі - автомобіль) здійснену 26 грудня 2009 року та скасовану 10 березня 2011 року; зобов'язати УДАІ ГУ МВС України в АРК в особі Сімферопольського ВРЕВ здійснити державну реєстрацію вказаного автомобіля з видачею свідоцтва про державну реєстрацію та номерних знаків.

В обґрунтування своїх вимог зазначала, що дії відповідача щодо скасування державної реєстрації автомобіля не ґрунтується на вимогах закону, порушують її права, а тому ОСОБА_4 просила про задоволення позову.

Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 20 лютого 2012 року, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2012 року, позов задоволено та зобов'язано відповідачів поновити і здійснити державну реєстрацію автомобіля з видачею відповідних свідоцтва про державну реєстрацію та номерних знаків.

У касаційній скарзі відповідач - УДАІ ГУ МВС України в АРК, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального і порушення норм процесуального права, просить ухвалені ними судові рішення скасувати та відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи колегія суддів, в межах статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку про задоволення скарги з таких підстав.

Задовольняючи позов суд першої інстанції, з висновками якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що відповідачі не мали законних підстав для вчинення спірних у цій справі дій з огляду на відсутність достовірних і точних відомостей стосовно факту незаконної реєстрації автомобіля на території України на підставі фіктивних чи підроблених документів.

Проте, до такого висновку суди дійшли в порушення норм матеріального та процесуального права з огляду на наступне.

У відповідності зі статтею 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин справи в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судами встановлено, що 5 червня 2010 року ОСОБА_4 в м. Харкові за біржовою угодою купівлі - продажу № Т2-769 від цієї ж дати у ОСОБА_5 був придбаний автомобіль.

Реєстрація вказаного автомобіля за позивачем проведена Сімферопольським ВРЕР 8 червня 2010 року, про що було видано свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 і видані номерні знаки НОМЕР_3.

Рішенням Залізничного районного суду м. Сімферополя Автономної Республіки Крим від 19 грудня 2011 року у справі № 2-2815/11 за позовом ОСОБА_6 до УДАІ ГУМВС України в АРК, Кримської регіональної митниці, ОСОБА_5, третя особа - ОСОБА_7, про визнання добросовісним набувачем, яке набрало законної сили, позовні вимоги були задоволені, а ОСОБА_6 визнано добросовісним набувачем автомобіля.

Водночас, УДАІ ГУМВС України в АРК за заявою позивача провело перевірку автомобілю, про що складений висновок від 21 листопада 2011 року і вирішено на підставі пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року № 1388 (далі - Порядок № 1388, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2009 року № 1371) скасувати державну реєстрацію автомобілю у Сімферопольському ВРЕР, а свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та номерні знаки визнано такими, що втратили чинність.

Надалі позивачу було відмовлено у видачі тимчасового реєстраційного талону на автомобіль.

У вказаному висновку зазначається про встановлення фактів надходження до УДАІ ГУМВС України в АРК з Кримської митниці відомостей про те, що митними органами був виявлений факт незаконної реєстрації на території України автомобіля (на підставі підробленого посвідчення Харківської митниці серії АF0079748).

У цьому ж висновку вказано, що перевіркою, проведеною працівниками цієї служби встановлено, що вказаний автомобіль 21 грудня 2009 року було тимчасово (на строк до 14 жовтня 2010 року під зобов'язання про зворотній вивіз) ввезено громадянином США ОСОБА_8 на митну територію України (через Харківську митницю). Крім того, згідно з відповідями робочого апарату Національного центрального бюро Інтерполу в Україні та сектору Укрбюро Національного центрального бюро Інтерполу ГУМВС України в АРК, з 28 жовтня 2009 року зазначений транспортний засіб розшукується правоохоронними органами Іспанії у зв'язку із викраденням.

На підставі виявлених під час проведення перевірки фактів та висновку УДАІ ГУМВС України в м. Києві від 10 березня 2011 року підпорядкованим ВРЕР № 4 м. Києва скасовані усі попередні державні реєстрації автомобіля.

Окрім цього, судами під час розгляду справи досліджено і залучено до матеріалів справи висновок перевірки проведеної працівником ВРЕВ № 4 ОСОБА_9 від 10 березня 2011 року, яким встановлено, що посвідчення Харківської митниці, яке було надано для проведення державної реєстрації автомобілю має ознаки фальсифікації. Також вказано на направлення матеріалів для розслідування та прийняття рішення до Шевченківського РУ ГУМВС України в АР Крим. Відповідно до висновку було вирішено перевірку вважати закінченою, копії виявлених фальсифікованих документів направити до митного органу у зоні діяльності якого проживає власник транспортного засобу, зібрані матеріали передати до ВРЕР № 7, підпорядкованому УДАІ ГУМВС у м. Києві для скасування операції зняття з обліку автомобіля.

Так, у відповідності до абзацу 13 статті 4 Закону України від 30 червня 1993 року № 3353-XII «Про дорожній рух» (далі - Закон № 3353-XII, в редакції періоду спірних правовідносин) до компетенції Кабінету Міністрів України у сфері дорожнього руху належить визначення порядку здійснення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів, проведення їх державного технічного огляду.

На виконання вказаної правової норми Закону № 3353-XII Уряд затвердив Порядок № 1388, за змістом пунктів 1, 3 якого цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків. Державна реєстрація транспортних засобів проводиться підрозділами Державтоінспекції з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Абзацами 3, 4 пункту 40 Порядку № 1388 встановлено, що у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в підрозділах Державтоінспекції, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв'язку з незаконним заволодінням, працівники підрозділів Державтоінспекції оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до органів внутрішніх справ для подальшого проведення перевірки. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до митних органів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.

Якщо під час проведення перевірки ідентифікаційних номерів складових частин за автоматизованою базою даних про розшукувані транспортні засоби буде встановлено, що раніше зареєстрований на території України транспортний засіб розшукується правоохоронними органами інших держав, підрозділ Державтоінспекції вилучає свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт), оформляє відповідні документи про цей факт і передає їх до відповідного органу внутрішніх справ для проведення розслідування. Підрозділи Державтоінспекції видають власникам тимчасові реєстраційні талони строком на один рік, у графу «Особливі відмітки» яких вноситься запис: «Розшукується Інтерполом. Зняття з обліку заборонено до закінчення перевірки». Після проведення органом внутрішніх справ розслідування за зазначеним фактом (з обов'язковим інформуванням ініціатора розшуку) на підставі постанови органу внутрішніх справ про відмову у порушенні кримінальної справи та матеріалів перевірки в установленому МВС порядку здійснюється заміна тимчасових реєстраційних талонів на свідоцтва про реєстрацію з внесенням до них запису «Розшукується Інтерполом. Зняття з обліку дозволено».

У даному випадку, відповідачі одержали достовірну інформацію з митного органу, на підставі документів якого здійснювалось ввезення автомобіля на митну територію України та його первинна державна реєстрації органами ДАІ, про незаконну реєстрацію такого і факт підроблення посвідчення Харківської митниці, на підставі якого і було здійснено державну реєстрацію автомобіля.

Більше того, УДАІ ГУМВС України в АРК, згідно відомостей, одержаних від робочого апарату Національного центрального бюро Інтерполу в Україні та сектору Укрбюро Національного центрального бюро Інтерполу ГУМВС України в АРК, встановило, що даний автомобіль розшукується правоохоронними органами Іспанії у зв'язку із викраденням.

Ураховуючи наведене, відповідач, скасовуючи державну реєстрацію автомобіля, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, висновки судів попередніх інстанцій про наявність підстав для задоволення позову не ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального і дотриманні норм процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень, які підлягають скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.

За правилами статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Керуючись статтями 223, 229, 232 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів, -

п о с т н о в и л а :

Касаційну скаргу Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Автономній Республіці Крим задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 20 лютого 2012 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2012 року скасувати.

Прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 до управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Автономній Республіці Крим в особі Сімферопольського відділу реєстраційно - екзаменаційної роботи, управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві в особі відділу реєстраційно - екзаменаційної роботи 4 про зобов'язання вчинити певні дії.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам і оскарженню не підлягає.

Судді: Я.Л. Іваненко

М.І. Мойсюк

Ю.К. Черпак

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст