Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 08.09.2016 року у справі №2а-8567/12/2670 Постанова ВАСУ від 08.09.2016 року у справі №2а-85...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"08" вересня 2016 р. м. Київ К/800/53690/13

К/800/52126/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого, суддіГорбатюка С.А. (доповідач)СуддівМороз Л.Л. Шведа Е.Ю. секретар судового засідання Носенко Л.О.,

за участі представників: Публічного акціонерного товариства "Вітаміни" Ялі К.А., Головного управління Державного казначейства України у м. Києві Іосіфової В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку у залі суду справу за позовом Публічного акціонерного товариства (далі - ПАТ) "Вітаміни" до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів (далі - Київська митниця), Головного управління Державного казначейства України у м. Києві (далі - ГУ ДКС України в м. Києві) про скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дій, стягнення коштів за касаційними скаргами Київської митниці та ГУ ДКС України в м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 травня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2013 року

в с т а н о в и л а :

У липні 2012 року ПАТ "Вітаміни" в Окружному адміністративному суді

м. Києва пред'явило позов до Київської митниці, ГУ ДКС у м. Києві про скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дій, стягнення коштів.

Просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Київської митниці від 12 квітня 2012 року № КТ-100-0709-2012,

- зобов'язати проводити оформлення лікарського засобу "Трібестан" із зазначенням коду товару 3004501000, що відповідає товарній позиції 3004: "лікарські засоби";

- стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у м. Києві матеріальну шкоду в сумі 60352,65 грн.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 травня 2013 року, залишеною без зміни ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2013 року, адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Київської митниці про визначення коду товару від 12 квітня 2012 року № КТ-100-0709-2012.

Стягнуто з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у м. Києві на користь позивача суму надмірно сплаченого ввізного мита у розмірі

59789,78 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Київська митниця та ГУ ДКС у м. Києві подали касаційні скарги. Вказуючи на те, що оскаржувані рішення судів у справі прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, просять їх скасувати та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційних скарг та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню.

Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що в квітні 2012 року ПАТ "Вітаміни" ввезено на митну територію України товар, який задекларовано в графі 33 вантажної митної декларації (далі - ВМД) за кодом товару 3004501000, як ліки для людей, розфасовані для роздрібної торгівлі, що містять вітаміни - таблетки "Трібестан" виробництва фірми АТ "Софарма" (Болгарія), торгівельна марка "Sopharma".

На вказаний медичний препарат Міністерством охорони здоров'я України 07 вересня 2010 року видано реєстраційне посвідчення як на лікарський засіб

№ UA/4050/01/01, згідно з яким таблетки "Трібестан", вкриті оболонкою, по

250 мг, перереєстровано в Україні терміном на 5 років. Реєстраційне посвідчення діє на всій території України до 04 серпня 2015 року. Активною речовиною в

1 таблетці лікарського засобу є якірці сланкі трави екстракт сухий (35-45:1)

250 мг (не менше 112,5 мг фуростанолових сапонінів).

Рішенням Відділу митних платежів Київської митниці від 12 квітня 2012 року № КТ-100-0709-2012 про визначення коду товару здійснено перекласифікацію товару за УКТЗЕД з коду 3004501000 на код 2106909200: "різні харчові продукти", а в графу "опис товару (графа 31 ВМД)" внесено запис про те, що препарат "Трібестан" в таблетках має загальнотонізуючу дію та стимулює деякі функції статевої системи.

Відповідно до листа Департаменту класифікації товарів та заходів регулювання ЗЕД Державної митної служби від 18 травня 2012 року

№ 16/2-16.2/1048 про перегляд рішення про визначення коду товару підстав для перегляду рішення про визначення коду товару від 12 квітня 2012 року

№ КТ-100-0709-2012.

Препарати на основі активних речовин рослинного походження, зареєстровані Міністерством охорони здоров'я України як лікарські засоби, метою застосування яких є полегшення нездужання, поліпшення та зміцнення загального стану здоров'я, до товарної групи 30 УКТЗЕД не включаються. Вони є біологічно-активними добавками і класифікуються в інших відповідних товарних позиціях (зазвичай у товарній групі 22 або товарній позиції 2106).

Враховуючи прийняте Київською митницею рішення про визначення коду товару від 12 квітня 2012 року № КТ-100-0709-2012 та з метою прискорення митного оформлення позивачем задекларовано товар як препарат "Трібестан" в таблетках, що має загальнотонізуючу дію та стимулює деякі функції статевої системи за кодом товару за УКТЗЕД 2106909200 згідно з ВМД від 05 червня 2012 року № 100210000/2012/553165 та на вказаний товар нараховано мито за ставкою 8-м відсотків в сумі 59789,78 грн.

Позивачем сплачено митні платежі в розмірі 59789,78 грн., про що 05 червня 2012 року зроблено відмітку у ВМД № 100210000/2012/553165.

Не погоджуючись з рішенням митниці, позивач звернувся до суду з позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із неправомірності рішення митного органу щодо перекласифікації товару, а тому на користь позивача підлягає стягненню сума надмірно сплаченого ввізного мита.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України частково погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.

Згідно зі статтею 40 Митного кодексу України (далі - МК України) митному контролю підлягають усі товари і транспортні засоби, що переміщуються через митний кордон України.

Митний контроль передбачає проведення митними органами мінімуму митних процедур, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи. Обсяг таких процедур та порядок їх застосування визначаються відповідно до цього Кодексу, інших нормативно-правових актів, а також міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку

Порядок здійснення митного контролю визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до норм цього Кодексу.

Відповідно до статті 42 МК України під час проведення митного контролю митні органи самостійно визначають форму та обсяг контролю, достатні для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи та міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку, контроль за дотриманням яких покладено на митні органи.

Згідно зі статтею 313 МК України митні органи класифікують товари, тобто відносять товари до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД.

Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковими для підприємств і громадян.

Згідно з Основними правилами інтерпретації УКТЗЕД додатку до Закону України "Про Митний тариф України" для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень.

Класифікації товарів визначається відповідна товарна позиція (перші чотири знака товарного коду), в текстовому описі якої описано класифікований товар. При цьому необхідно перевірити, чи не існує відповідна примітка до розділу або групи, яка регламентує класифікацію цього товару. На відміну від найменування розділу, яке призначене лише для зручності користування, примітки мають юридичну силу при класифікації товарів.

Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних під категоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

У разі коли згідно з правилом 2 "б" або з будь-яких інших причин товари на перший погляд можна віднести до двох і більше товарних позицій, перевага надається тій товарній позиції, яка більш конкретно описує товар у порівнянні з найменуванням товарних позицій, що дають більш загальний опис.

Відповідно УКТЗЕД код 3004 50 10 00, за яким позивачем задекларовано таблетки "Трібестан", включає лікарські засоби (ліки) (за винятком товарів, включених до товарних позицій 3002, 3005 або 3006), що складаються із змішаних або незмішаних продуктів для терапевтичного або профілактичного застосування, у дозованому вигляді (включаючи лікарські засоби у вигляді трансдермальних систем) або розфасовані для роздрібної торгівлі: інші лікарські засоби, що містять вітаміни або інші сполуки товарної позиції 2936; розфасовані для роздрібної торгівлі.

До групи 30 "Фармацевтична продукція", до якої віднесено код

3004 50 10 00, ця група не включає харчові продукти або напої (такі як дієтичні, діабетичні або збагачені поживними добавками харчові продукти, харчові добавки, тонізуючі напої та мінеральні води), крім поживних препаратів для внутрішньовенного введення.

Товарна позиція 3004 включає лікарські засоби, виготовлені на основі рослинної сировини, та препарати, виготовлені на основі таких активних речовин, як вітаміни, мінеральні речовини, компоненти амінокислот або жирних кислот, в упаковках для роздрібної торгівлі. Ці препарати класифікують у товарній позиції 3004, якщо вони мають на етикетці, упаковці або в інструкції для користувачів відповідні вказівки:

(a) специфічні недуги, хвороби або їх ознаки, для лікування яких цей продукт повинен використовуватися;

(b) концентрація активної речовини або речовин;

(c) дозування;

та (d) спосіб застосування.

Ця товарна позиція включає гомеопатичні лікарські препарати, якщо виконуються умови, зазначені в пунктах (a), (c) і (d).

Якщо препарати виготовлені на основі вітамінів, мінеральних речовин, компонентів амінокислот або жирних кислот, норма однієї з цих речовин у рекомендованій середньодобовій нормі вживання, яка зазначена в інструкції для користувачів, повинна бути значно більшою, ніж рекомендована середньодобова норма вживання з метою збереження загального стану здоров'я або доброго самопочуття.

Ставка мита для товарів віднесених до коду 3004 50 10 00 встановлена у розмірі 0 відсотків.

Згідно з реєстраційним посвідченням на лікарський засіб, виданого Міністерством охорони здоров'я України 07 вересня 2010 року № UA/4050/01/01, таблетки "Трібестан", вкриті оболонкою, по 250 мг перереєстровано в Україні терміном на 5 років. Реєстраційне посвідчення діє на всій території України до 04серпня 2015 року.

За інформацією про лікарський засіб, внесеній до Реєстраційного посвідчення, "Трібестан" показаний до застосування для профілактики та лікування статевих розладів у чоловіків і жінок; при еректильній дисфункції чоловікам для посилення лібідо, сили і тривалості ерекції; як монотерапія або у комплексній терапії певних форм безпліддя у чоловіків; безпліддя при відсутності поліпшення спермальних показників протягом одного року після операції з приводу варикоцеле; імунологічно зумовлене безпліддя; жінкам з клімактеричним і посткастраційним синдромом з виявленими нейровегетативними і нейропсихічними проявами; при ендокринному яєчниковому безплідді; при порушенні жирового обміну для зниження загального холестерину і ЛНЩ.

Суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що препарат "Трібестан" має ознаки лікарських засобів, визначених додатковою приміткою до Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності до групи 30 "Фармацевтична продукція", оскільки виконуються умови щодо наявності в інструкції для користувачів ознак, передбачених пунктами додаткової примітки.

Крім того, класифікація товарів згідно з УКТЗЕД провадиться з урахуванням визначальних характеристик товару та Основних правил інтерпретації класифікації товарів та пояснень до УКТЗЕД.

Як вбачається з висновку № 12556 судово-товарознавчої експертизи, проведеної експертом Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. засл. проф. М.С. Бокаріуса Донцовою О.С., характеристики лікарського засобу "Трібестан" за способом застосування та хімічним складом, зазначеним в інструкції для користувача, відповідають опису, наведеному у товарній під категорії 3004 90 19 00 "Лікарські засоби (ліки) (за винятком товарів, включених до товарних позицій 3002, 3005 або 3006), що складаються із змішаних або незмішаних продуктів для терапевтичного або профілактичного застосування, у дозованому вигляді (включаючи лікарські засоби у вигляді трансдермальних систем) або розфасовані для роздрібної торгівлі: - інші: -- розфасовані для роздрібної торгівлі: --- інші.".

Отже, вказаний препарат є лікарським засобом за визначенням як виробника, так інструкцією, за якою він реалізується в Україні.

Наведене свідчить, що Київською митницею необґрунтовано віднесено зазначений товар до товарної позиції 2106909200, до якої згідно з УКТЗЕД віднесено харчові продукти, тому рішення про визначення коду товару від 12 квітня 2012 року № КТ-100-0709-2012 є протиправним, а донарахування позивачу ввізного мита за ставкою 8 відсотків - безпідставним.

Разом з тим, у частині позовних вимог про стягнення надмірно сплаченого ввізного мита у розмірі 59789,78 грн. суди дійшли помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до пункту 17.1.10 статті 17 Податкового кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з приписами пункту 43.1. статті 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику податків відповідно до цієї статті та статті 301 МК України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Відповідно до пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень МК України повернення помилково або надміру сплачених до дня набрання чинності цим кодексом сум митних платежів здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та Податковим кодексом України.

За вимогами частини першої статті 301 МК України 2012 року повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.

Згідно з пунктом 187.8 статті 187 Податкового кодексу України для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою виникнення права на віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов'язаннями.

Відповідно до пункту 2 Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого Наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року № 618, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 року, № 1097/14364 (далі - Порядок повернення платникам податків коштів), цей Порядок визначає процедуру повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів.

Згідно з абзацами першим, другим, двадцятим пункту 1, пунктами 2, 3, 4 розділу III вказаного Порядку для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/а надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювало оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою за відповідний перелік документів.

Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.

Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.

Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи (далі - Висновок про повернення), керівництвом відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу.

Щодо надання Висновку про повернення, то він регулюється Порядком взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справляння яких покладається на митні органи, затвердженого Наказом Державної митної служби, Державного казначейства України від 20 липня 2007 року № 611/147, Зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 року

№ 1095/14362 (далі - Порядок взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України).

Згідно з пунктом 7 наведеного Порядку відповідний орган Державного казначейства України на підставі отриманого Висновку митного органу про повернення готує платіжні документи на перерахування коштів з рахунку з обліку доходів державного бюджету на рахунок, зазначений у Висновку про повернення, та протягом п'яти робочих днів від дати отримання Висновку про повернення здійснює повернення коштів з бюджету.

Отже, нормативними актами встановлений порядок повернення надмірно сплачених митних платежів, який позивачем не дотриманий, що не породжує для нього права на вимогу виплатити надміру сплачених платежів.

Виходячи з наведеного суд першої інстанції помилково задовольнив позов про стягнення на користь позивача надміру сплаченого ввізного мита, а суд апеляційної інстанції безпідставно залишив його рішення без зміни. Тому, у цій частині позовних вимог рішення судів першої та апеляційної інстанції підлягають скасуванню.

Водночас є підстави для ухвалення у цій частині позовних вимог нового рішення про відмову у задоволенні позову, оскільки відповідні обставини встановлені правильно та повно, але до спірних правовідносин неправильно застосовані норми матеріального права.

Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.

Керуючись статтями 220, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

п о с т а н о в и л а:

Касаційні скарги Київської міжрегіональної митниці Міндоходів та Головного управління Державної казначейської служби України в м. Києві задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 травня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2013 року у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Вітаміни" до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів, Головного управління Державного казначейства України у м. Києві про скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дій, стягнення коштів, скасувати у частині стягнення з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України в м. Києві на користь позивача суму надмірно сплаченого ввізного мита у розмірі 59789,78 грн. і ухвалити у цій частині нове рішення про відмову у задоволенні позову.

В решті постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 травня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2013 року залишити без зміни.

Постанова набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених статтями 237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст