Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 08.09.2016 року у справі №295/10590/13-а Постанова ВАСУ від 08.09.2016 року у справі №295/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"08" вересня 2016 р. м. Київ К/800/25545/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

головуючого: Мороз Л.Л.,

суддів: Горбатюка С.А.,

Шведа Е.Ю.,

розглянула у порядку письмового розгляду касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Богунського районного суду м. Житомира від 06.04.2015 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 року у справі за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій протиправними і зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач звернувся до суду з указаним позовом, в якому просить визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у проведенні йому перерахунку пенсії згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року та зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок пенсії та виплатити йому належну суму відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року з 03.02.2013 року з підвищенням до пенсії до 35 %.

Постановою Богунського районного суду м. Житомира від 17.01.2014 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 26.03.2014 року, позов задоволено. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у проведенні ОСОБА_3 перерахунку пенсії згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області провести перерахунок пенсії та виплатити ОСОБА_3 належну суму відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з 03.02.2013 року з підвищенням до пенсії до 35 %.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.11.2014 року постанову Богунського районного суду м. Житомира від 17.01.2014 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 26.03.2014 року у цій справі скасовано. Справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постановою Богунського районного суду м. Житомира від 06.04.2015 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 року, позов задоволено. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у проведенні ОСОБА_3 перерахунку пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Зобов'язано УПФ провести перерахунок пенсії та виплатити ОСОБА_3 належну суму відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" із 03.02.2013 року з підвищенням до пенсії до 35 %.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові.

Розгляд касаційної скарги здійснено у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 2 частини 1 статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України у зв'язку з неприбуттям сторін у судове засідання.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 2001 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України і отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».

На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» ОСОБА_3 встановлене грошове забезпечення та розрахована пенсія, виходячи із посадового окладу на рівні 1474 грн.

Постановою Корольовсього районного суду м. Житомира від 18.07.2012 року у справі № 2-а-704/12, зміненою постановою Житомирського апеляційного адміністративного від 26.11.2012 року, дії Житомирського обласного комісаріату щодо встановлення ОСОБА_3 посадового окладу в сумі 1474 грн. визнані протиправними та зобов'язано Житомирський обласний комісаріат встановити ОСОБА_3 посадовий оклад з 01.08.2012 року на рівні 2013,63 грн. та зобов'язано надати відповідну довідку про розмір грошового забезпечення до ГУПФУ в Житомирській області.

У подальшому, вказані рішення у справі № 2-а-704/12 були скасовані, однак, після нового розгляду судами було прийнято аналогічні рішення.

На виконання судового рішення Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснено перерахунок та призначено підвищення пенсії ОСОБА_3 на 11%.

18 березня 2013 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в Житомирській області із заявою про проведення перерахунку пенсії з урахуванням підвищення з 01.01.2013 року до 35 %, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року.

Листом № 573/К-11 від 29.03.2013 року позивача повідомлено про те, що виплата йому пенсії проводиться в розмірі 4399,94 грн. згідно рішення суду і право на підвищення пенсії у відповідності до постанови КМУ №355 від 23.04.2012 року він не має.

У зв'язку з наведеним, позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо відмови у проведенні йому перерахунку пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року та зобов'язати провести перерахунок пенсії та виплатити йому належну суму відповідно до з 03.02.2013 року з підвищенням до пенсії до 35 %.

Згідно абз. 1 п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» установлено з 01.07.2012 року підвищення до пенсій, призначених до зазначеної дати відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, у розмірі 11 % пенсій, обчислених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону, збільшивши його з 01.09.2012 року до 23 % та з 01.01.2013 року до 35 %.

Абзацом 2 пункту 1 вказаної постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року також передбачено, що при цьому розміри пенсій, обчислені відповідно до Закону з урахуванням доплат до попередніх розмірів пенсій згідно з пунктом 4 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45, та підвищень, передбачених абзацом першим цього пункту, не можуть перевищувати розміри пенсій, обчислені відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», за відповідними посадами військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу станом на 01.04.2012 року.

Керуючись зазначеним вище абзацом 2 пункту 1 вказаної постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року відповідач повідомив позивачу про відсутність підстав для підвищення пенсії на 35 %, оскільки розмір пенсії, обчислений відповідно до Закону з урахуванням підвищень, передбачених абзацом 1 пункту 1, більший ніж розмір пенсії, обчисленої відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» станом на 01.04.2012 року.

При цьому, для розрахунку розміру пенсії, обчисленої відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» станом на 01.04.2012 року, відповідач враховував посадовий оклад у розмірі 1474,00 грн.

Суди попередніх інстанцій не погодились з таким висновком відповідача, посилаючись на те, що судовими рішеннями у справі № 2-а-704/12 встановлено протиправність визначення Житомирським обласним комісаріатом посадового окладу ОСОБА_3 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" на рівні 1474 грн. ще з 2008 року.

Проте, колегія суддів з такими висновками судів попередніх інстанцій не погоджується.

Так, постановою Корольовського районного суду м. Житомира від 23.07.2014, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.09.2014 року у справі № 2-а-704/12, визнано неправомірними дії Житомирського обласного військового комісаріату щодо встановлення ОСОБА_3 посадового окладу в розмірі 1474 грн. Зобов'язано Житомирський обласний військовий комісаріат встановити йому посадовий оклад в розмірі 2014 грн. з 01.08.2012 року та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області довідку для перерахунку пенсії позивачу із 01.08.2012 року, виходячи з посадового окладу в розмірі 2014 гривень.

При цьому, як вбачається з резолютивної частини вказаного рішення, Житомирський обласний військовий комісаріат зобов'язано встановити позивачу посадовий оклад в розмірі 2014 грн. з 01.08.2012 року. До того ж, у мотивувальній частині рішення суду першої інстанції у справі № 2-а-704/12 зазначено, що вимога позивача про зобов'язання відповідача встановити посадовий оклад в розмірі 2014 грн. з 01.07.2012 року підлягає частковому задоволенню, оскільки порушене право позивача підлягає відновленню з 01.08.2012 року.

Колегія суддів зазначає, що наведені обставини свідчать про те, що судовими рішеннями у справі № 2-а-704/12 встановлено наявність підстав для застосування ОСОБА_3 для обрахунку пенсії посадового окладу у розмірі 2014 грн. лише з 01.08.2012 року.

Таким чином, для розрахунку розміру пенсії позиивача відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» станом на 01.04.2012 року, у відповідача не було підстав для врахування посадового окладу у розмірі 2014 грн., а тому обґрунтовано було взято для розрахунку посадовий оклад у розмірі 1474,00 грн.

Оскільки розмір пенсії позивача, обчислений відповідно до Закону з урахуванням підвищень, передбачених абзацом 1 пункту 1, більший ніж розмір пенсії, обчисленої відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» станом на 01.04.2012 року, вказане свідчить про відсутність підстав для підвищення пенсії позивачу на 35 % з огляду на положення абзацу 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року.

З огляду на зазначене підстав для задоволення позовних вимог колегія суддів не вбачає.

Відповідно до ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Доводи касаційної скарги дають підстави для висновку, що при розгляді справи судами допущено неправильне застосування норм матеріального, що є підставою для ухвалення нового рішення у справі.

Керуючись ст. 220, 222, 226, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області задовольнити.

Постанову Богунського районного суду м. Житомира від 06.04.2015 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 року скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст