Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 06.12.2016 року у справі №682/1207/15-а Постанова ВАСУ від 06.12.2016 року у справі №682/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"06" грудня 2016 р. м. Київ К/800/42781/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі суддів:

Калашнікової О.В.,

Горбатюк С.А.

Маслій В.І.

розглянувши у порядку письмового провадження справу за касаційною скаргою Виконавчого комітету Славутської міської ради на постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 15 травня 2015 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року у справі № 682/1207/15-а за позовом Славутського районного споживчого товариства в особі голови правління РайСТ Савчук Віри Романівни до Виконавчого комітету Славутської міської ради про часткове скасування акту визначення розміру збитків та рішення виконавчого комітету про затвердження акту, -

в с т а н о в и л а :

Славутське районне споживче товариство в особі голови правління РайСТ Савчук Віри Романівни звернулося в суд з позовом до Виконавчого комітету Славутської міської ради, в якому просило: скасувати рішення виконавчого комітету Славутської міської ради № 74 від 25 лютого 2015 року в частині затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання Славутським РайСТ земельної ділянки по вулиці Козацька, 1 в місті Славута Хмельницької області, без правовстановлюючих документів; скасувати акт визначення розміру збитків від 18 лютого 2015 року за фактичне використання Славутським РайСТ земельної ділянки по вулиці Козацька, 1 в місті Славута Хмельницької області, без правовстановлюючих документів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення та акт складені з порушенням вимог чинного законодавства, порушують права та інтереси позивача,а тому підлягають скасуванню.

Постановою Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 15 травня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року позов задоволено. Скасовано «Акт визначення розміру збитків за фактичне використання ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_5, Славутським РайСТ, ОСОБА_8 земельної ділянки по АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів» від 18 лютого 2015 року в частині нарахування збитків Славутському РайСТ на 46/100 власності нерухомого майна за період з 24 лютого 2012 року по 31 січня 2015 року в розмірі 28638,36 гривень.

Скасовано рішення виконавчого комітету Славутської міської ради Хмельницької області № 74 від 25 лютого 2015 року «Про затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_5, Славутським РайСТ, ОСОБА_8 земельної ділянки по АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів» в частині затвердження акту визначення розміру збитків за фактичне використання Славутським РайСТ земельної ділянки по вулиці Козацька в місті Славута без правовстановлюючих документів від 18 лютого 2015 року.

Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Виконавчий комітет Славутської міської ради звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначає наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 18 лютого 2015 року комісія по визначенню розміру збитків, землевласникам та землекористувачам, створена відповідно до рішення виконавчого комітету Славутської міської ради від 19 грудня 2013 року № 438 із внесеними змінами згідно рішення виконавчого комітету Славутської міської ради від 14 січня 2015 року № 5 у складі: першого заступника міського голови, голови комісії ОСОБА_9, начальника відділу з питань регулювання земельних відносин, секретаря комісії ОСОБА_10, начальника управління містобудування, архітектури та капітального будівництва ОСОБА_11, начальника фінансового управління ОСОБА_12, заступника начальника управління Держземагенства у Славутському районі ОСОБА_13, головного спеціаліста юридичного відділу ОСОБА_14, головного спеціаліста відділу з питань регулювання земельних відносин ОСОБА_15, головного спеціаліста з питань охорони здоров'я управління економічного розвитку ОСОБА_16 та за участю землекористувачів ОСОБА_6 та ОСОБА_7, склала акт визначення розміру збитків за фактичне використання ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_5, Славутським РайСТ, ОСОБА_8 земельної ділянки по вул. Козацька 1 міста Славута без правовстановлюючих документів, яким Славутському РайСТ нараховані збитки за період з 24 лютого 2012 року по 31 січня 2015 року в розмірі 28638,36 гривень.

За результатами проведеної роботи було складено акт обстеження та схему розміщення земельної ділянки, яким встановлено, що на вказаній земельній ділянці знаходиться будівля, яка належить декільком власникам, в тому числі Славутському РайСТ, без оформлення документів, які посвідчують право на земельну ділянку, що є порушенням ст.ст.125-126 ЗК України та прав територіальної громади міста Славута та призвело до значних втрат бюджету міста у вигляді недодержання доходу від орендної плати.

На підставі виявлених порушень було проведено засідання відповідної комісії та прийнято акт визначення розміру збитків, в подальшому вказаний акт був затверджений рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради.

Крім того, судом встановлено, що рішенням Славутської міської ради № 11 від 18 травня 1999 року, відповідно до Постанови позачергової конференції споживчої кооперації Славутського району «Про реформування райспоживспілки в районне споживче товариство» від 08 липня 1998 року, та для визнання районного споживчого товариства платником земельного податку, закріплено земельні ділянки, які знаходяться під об'єктами Славутського РайСТ на території міста Славута, в постійне користування для виробничо-торгівельної діяльності, серед яких земельна ділянка під кафе «Троянда», що розташоване по вулиці Козацька, 1.

Відповідно до Реєстраційного посвідчення на об'єкти нерухомого майна, які належать юридичним особам, від 13 лютого 1998 року, приміщення кафе «Троянда» прийнято в експлуатацію згідно рішення виконкому № 148 від 30 вересня 1978 року і належало на праві власності комбінату харчування «Україна» Славутської райспоживспілки.

В підтвердження сплати податку за земельну ділянку по вулиці Козацька, 1 під кафе «Троянда» є надані позивачем розрахунки, затверджені начальником Управління Держземагенства у місті Славута Хмельницької області.

Відповідно до Свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомого майна, виданого на підставі рішення виконкому Славутської міської ради від 30 грудня 2004 року № 469, право власності на частину будівлі кафе «Троянда» перейшло до Славутського РайСТ.

Задовольняючи позовні вимоги, суди першої і апеляційної інстанцій виходили з того, що укладання договору оренди є правом, а не обов'язком сторони, тому дії позивача щодо не укладення договору оренди земельної ділянки із відповідачем не можуть тлумачитись, як порушення зобов'язання і, відповідно, відсутні правові підстави кваліфікувати їх як правопорушення, що тягне за собою відповідальність у вигляді відшкодування збитків.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України з цього приводу звертає увагу на наступне.

Предметом спору у цій справі є питання щодо правомірності дій відповідача як суб'єкта владних повноважень при ухваленні рішення щодо затвердження акта про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 157 ЗК порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

19 квітня 1993 року Кабінет Міністрів України своєю постановою № 284 затвердив Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, змістом пунктів 2, 3 якого передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Тобто, до повноважень Виконкому віднесено визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань збитків, завданих органу місцевого самоврядування.

Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Разом з цим за правилами частини першої статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій.

Відповідно до частини першої статті 6 КАС кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Таким чином, обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Тобто, у порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке порушує безпосередньо права чи обов'язки позивача.

Як установили суди, оспорюваним рішенням Виконкому, зокрема, затверджено акт про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, розмір збитків, завданих органу місцевого самоврядування як власнику землі за час користування ФОП ОСОБА_17 земельною ділянкою, доручено юридичному управлінню секретаріату Виконкому підготувати договір про ;добровільне відшкодування збитків.

Отже, повноваження відповідачів у цьому випадку обмежуються лише обчисленням розміру збитків у встановленому порядку. Що стосується відшкодування виявлених збитків, то вони не можуть бути примусово відшкодовані на підставі рішення міської ради. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

За таких обставин оскаржуване рішення та акт Виконкому не порушують права, обов'язки чи інтереси позивача, а відтак позовні вимоги про їх скасування є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 18 жовтня 2016 року по справі №500/2776/14-а.

За правилами ст. 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Суди першої і апеляційної інстанцій повно та правильно встановили обставини у справі, проте помилково застосували норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.

Враховуючи викладене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку про необхідність скасування рішень судів попередніх інстанцій та ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 229, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

постановила :

Касаційну скаргу Виконавчого комітету Славутської міської ради - задовольнити частково.

Постанову Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 15 травня 2015 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року - скасувати. У задоволенні позову - відмовити.

Постанова набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст