Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 05.10.2016 року у справі №820/3616/15 Постанова ВАСУ від 05.10.2016 року у справі №820/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2016 року м. Київ К/800/28149/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі Приходько І.В. Бухтіярової І.О. Усенко Є.А.розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області

на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 р.

та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2015 р.

у справі № 820/3616/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Паритет-Агро»

до Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області

про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А:

У квітні 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю «Паритет-Агро» (далі - позивач, ТОВ «Паритет-Агро») звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (далі - відповідач, Основ'янська ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області), в якому просило суд:

визнати протиправними дії Основ'янської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області з проведення зустрічної звірки, за результатами якої складено Довідку № 5735/20-38-22-04-08/31642413 від 31.12.2014 р. «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» щодо документального підтвердження господарських відносин з контрагентами - постачальниками ПП «ТД АГРОБУД», ПВП «ОЙЛ К», ПВП «Квадро», їх реальності та повноти відображення в обліку за вересень 2014 р.;

визнати протиправними дії Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області щодо коригування показників податкового кредиту та податкових зобов'язань ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» в інформаційній системі «Податковий блок» на підставі Довідки № 735/20-38-22-04-08/31642413 від 31.12.2014 р.;

зобов'язати Основ'янську ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області виключити з інформаційної системи «Податковий блок» будь-яку інформацію, внесену на підставі Довідки № 5735/20-38-22-04-08/31642413 від 31.12.2014 р..

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 р., яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2015 р. адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправними дії Основ'янської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області з проведення зустрічної звірки, за результатами якої було складено Довідку № 5735/20-38-22-04-08/31642413 від 31.12.2014 року «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» щодо документального підтвердження господарських відносин з контрагентами - постачальниками ПП «ТД АГРОБУД», ПВП «ОЙЛ К», ПВП «Квадро» їх реальності та повноти відображення в обліку за вересень 2014 року. У решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2015 р. і прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Позивач своїм процесуальним правом не скористався, заперечення на касаційну скаргу не надав, що не перешкоджає її розгляду.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження на підставі положень статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Основ'янською ОДПІ, у зв'язку з наявністю податкової інформації щодо ланцюга постачання ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» товарів у вересні 2014 року, яка може свідчити про формування підприємством показників податкової звітності з ПДВ за наслідками проведення безтоварних операцій у вересні 2014 року, а також у зв'язку із завищенням податкового кредиту по операціях за вересень 2014 року з контрагентами - постачальниками: ТОВ «ОЙЛ К», ПВП «КВАДРО», ПП «ТД АГРОБУД», керуючись статтею 19-1 та статтею 73, підпунктами 78.1.1, 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, частини 2 пункту 14 Порядку періодичного надання інформації контролюючим органам та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженого Постановою КМУ від 27.12.10 року № 1245, на адресу ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» було направлено запит від 08.12.2014 р. за № 19052/10/20-38-15-01-20 про надання інформації та її документального підтвердження з питань взаємовідносин з контрагентами - постачальниками, а саме: ТОВ «Ойл К», ПВП «Квадро», ПП «ТД Агробуд» за вересень 2014 р..

22.12.2014 р. ТОВ «Паритет-Агро» на запит надано відповідь за № 162/ВР з поясненнями та їх документальним підтвердженням з питань взаємовідносин з вказаними контрагентами.

31.12.2014 року посадовими особами Основ'янської ОДПІ складено довідку № 5735/20-38-22-04-08/316424123 «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» щодо документального підтвердження господарських відносин із контрагентами - постачальниками ПП «ТД Агробуд», ТОВ «Ойл К» , ПВП «Квадро», їх реальності та повноти відображення в обліку за вересень 2014 року»

За результатами проведення зустрічної звірки, з урахуванням постанови про відкриття кримінального провадження від 21.11.2014 року, що надійшла на адресу відповідача від Головного управління Міндоходів у Житомирській області, встановлено неможливість підтвердження реального здійснення фінансово-господарських операцій ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» та ведення господарської діяльності у порядку, передбаченому приписами діючого законодавства України, при оформленні господарських операцій з придбання ТМЦ (робіт, послуг) у ТОВ «Ойл К», ПВП «Квадро», ПП «ТД Агробуд» та подальшого руху придбаних ТМЦ на адресу ТОВ «Ілта» на суму ПДВ 1 477 465,90 грн., ПАТ «Кондитерська фабрика «Лагода» на суму ПДВ 510 548,60 грн., ТОВ «Альфа Хімгруп» на суму ПДВ 1 369 206,60 грн., ТОВ «Украгроком» на суму ПДВ 106 421,70 грн. за вересень 2014 року.

Суд першої інстанції, рішення якого залишено без змін судом апеляційної інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що податковим органом порушена процедура, встановлена податковим законодавством України для проведення зустрічних звірок, а тому дії податкового органу по проведенню зустрічної звірки є такими, що не відповідають вимогам законодавства.

Однак, колегія суддів Вищого адміністративного суду України не може погодитися з такими висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.

Згідно підпункту 62.1.3 пункту 6.2.1 статті 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Так, пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України передбачено, що з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Пунктом 3 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1232, передбачено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

Згідно пункту 4 зазначеного Порядку № 1232, орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

Пунктами 6, 7 Порядку № 1232 передбачено, що у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку. За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

Таким чином, проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору податковим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю; результати зустрічних звірок самі по собі не несуть юридично значущих наслідків для платника, а можуть виступати лише підставою для подальшого проведення податковим органом податкової перевірки.

Отже, жодних правових наслідків, які могли би порушувати права платника податків (позивача у справі) та бути предметом оскарження, в розглядуваному випадку не виникає.

Відповідно, позовні вимоги, спрямовані на оскарження дій посадових осіб контролюючих органів із проведення зустрічної звірки задоволенню не підлягають.

Разом з тим, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позовних вимог в частині щодо визнання протиправними дії Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області щодо коригування показників податкового кредиту та податкових зобов'язань ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» в інформаційній системі «Податковий блок» на підставі Довідки № 735/20-38-22-04-08/31642413 від 31.12.2014 року та зобов'язання Основ'янської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області виключити з інформаційної системи «Податковий блок» будь-яку інформацію, внесену на підставі Довідки № 5735/20-38-22-04-08/31642413 від 31.12.2014 року., виходячи з наступного.

У пункті 61.1 статті 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю, згідно підпункту 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України, є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

Відповідно до пунктів 74.1, 74.2 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.

За змістом вказаних правових норм дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, отриманої внаслідок здійснення заходів податкового контролю, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов'язків по збиранню доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження даних податкового обліку платників податків, які не створюють для платника податків самостійного юридичного наслідку. Інформація, отримана податковим органом за результатами податкового контролю, використовується для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу. Це в однаковій мірі стосується і дій податкового органу щодо внесення такої інформації до існуючих інформаційних систем.

Виходячи з того, що обставини у справі судами першої та апеляційної інстанцій встановлені повно та правильно, але суди попередніх інстанцій порушили норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень в частині задоволення позовних вимог, суд касаційної інстанції згідно зі статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних вимог, з ухваленням нової постанови про відмову в задоволенні позову в цій частині.

На підставі викладеного, керуючись статтями 160, 167, 220, 222, 223, 229, 230, 232, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Касаційну скаргу Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області задовольнити частково.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2015 р. у справі № 820/3616/15 в частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними дій Основ'янської ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області з проведення зустрічної звірки, за результатами якої було складено Довідку № 5735/20-38-22-04-08/31642413 від 31.12.2014 р. «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» щодо документального підтвердження господарських відносин з контрагентами - постачальниками ПП «ТД АГРОБУД», ПВП «ОЙЛ К», ПВП «Квадро» їх реальності та повноти відображення в обліку за вересень 2014 року - скасувати.

В цій частині прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

В решті постанову Харківського окружного адміністративного суду від 30.04.2015 р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2015 р. у справі № 820/3616/15 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, в порядку та у строки, що встановлені статтями 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя (підпис) І.В. Приходько Судді: (підпис) І.О. Бухтіярова Є.А. Усенко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст