ПОСТАНОВА
Іменем України
30 липня 2019 року
Київ
справа №363/4428/16-а
адміністративне провадження №К/9901/30773/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Літвіної Н.М., Ганечко О.М., Коротких А.Ю. від 14.03.2017 у справі №363/4428/16-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного Фонду України у Київській області, третя особа Міністерство внутрішніх справ України про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області щодо непроведення перерахунку його пенсії з 01 січня 2016 року відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» № 900 від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», № 947 від 18 листопада 2015 року «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 та зобов`язання здійснити такий перерахунок, починаючи з 01 січня 2016 року без обмеження граничного розміру.
Постановою Вишгородського районного суду Київської області від 23 січня 2017 року адміністративний позов задоволено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2017 року постанову Вишгородського районного суду Київської області від 23 січня 2017 року скасовано та прийнято нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що позивач є пенсіонером МВС України, та отримує пенсію за вислугою років згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Вказує, що пенсіонери МВС прирівняні до поліцейських, тому грошове забезпечення поліцейських поширюється на грошове забезпечення пенсіонерів ОВС, Головним управління Пенсійного фонду України у Київській області відмовлено у проведенні перерахунку пенсії, посилаючись на те, що будь яких повідомлень до ГУПФУ про підстави перерахунку пенсій колишнім працівникам міліції не надходило, а тому для проведення такого перерахунку на даний час немає законних підстав.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 04 квітня 2017 року відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.
Справу передано до Верховного Суду.
Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 в 2015 році працював на посаді старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління МВС України у званні підполковника міліції.
З 07 липня 2015 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Київській області ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугу років. При обчисленні пенсії враховано грошове забезпечення: посадовий оклад - 1250 грн., оклад за військове звання - 130 грн., процентна надбавка за вислугу років 35 % - 483 грн., середньомісячна сума додаткових видів ГЗ за 24 місяці - 4311,71 грн., надбавка за оперативно розшукову діяльність 50%, надбавка за особливо важливі завдання 100%, премія 50%, всього 6174,11 грн. Основний розмір пенсії - 62% грошового забезпечення (вислуга років 24) в розмірі 3828,32 грн. з надбавкою за непрацездатну дитину до 18 років в розмірі 474,50 грн. Підсумок пенсії (з надбавками) складає 4302 грн. 82 коп.
У вересні 2016 року позивач звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою про перерахунок пенсії в порядку ч. 4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції».
Згідно листів Міністерства внутрішніх справ України №15/2-Ш-1628 від 23 вересня 2016 року та № 22/6-483зі від 27 жовтня 2016 року позивачеві відмовлено в здійсненні перерахунку з посиланням на відсутність правових підстав, оскільки положення ч. 4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» щодо перерахунку пенсій колишнім особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України (міліції) з урахуванням видів грошового забезпечення, установлених законодавством для поліцейських, застосовуються до правовідносин, що виникли після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23 грудня 2015 року № 900-VIII, коли Постанова Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» набрала законної сили 02 грудня 2015 року, тобто після набрання чинності Законом України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII.
20 жовтня 2016 року позивач з аналогічною заявою звернувся до Пенсійного Фонду України.
Згідно листів Пенсійного Фонду України № 12651/116-11 від 04 листопада 2016 року та Головного Управління пенсійного фонду України у Київській області № 1007/14-04 від 07 листопада 2016 року у перерахунку пенсії позивачу відмовлено з посиланням на те, що після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23 грудня 2015 року № 900-VIII жодних рішень про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення поліцейських Кабінетом Міністрів України не приймалося та повідомлень про виникнення таких підстав від Міністерства внутрішніх справ України не надходило, відтак підстав для перерахунку пенсії позивача немає.
Вважаючи отриману відмову протиправною, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивачу неправомірно відмовлено у перерахунку призначеної пенсії. Органи Пенсійного фонду України не позбавлені можливості вчинити дії спрямовані на здійснення такого перерахунку, визначити розмір підвищення, й посилання відповідача на відсутність довідки про розмір посадового окладу позивача й неможливість її отримати, підставою для відмови особі в реалізації її гарантованого державною соціального права на перерахунок пенсії бути не може, що є неприпустимим.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний суд дійшов до висновку, що в Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області відсутні підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії, оскільки всупереч Порядку № 45 до відповідача не надійшло належним чином встановленої інформації про підвищення грошового забезпечення.
Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.
Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-XIII (далі - Закон №2262-XII) "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.
Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).
Згідно з ч. 4 ст. 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до абзацу другого розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Кабінет Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988) та постановою від 18 листопада 2015 року № 947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.
Відтак, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.
Проте з приводу зобов"язання відповідача перерахувати пенсію суд зазначає наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок проведення перерахунку).
Згідно п. 2 Порядку на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).
Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Таким чином, Порядком №45 передбачено, що Міністерство внутрішніх справ України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій. В свою чергу, Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби.
Отже, станом на момент виникнення спірних правовідносин та на момент розгляду справи, без повідомлення МВС та отримання відповідної довідки у ГУПФУ у Київській області відсутні підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії позивачу, а тому позов задоволенню не підлягає.
Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2017 року - без змін.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий А.Ю. Бучик
Судді А.І. Рибачук
Л.В. Тацій