ПОСТАНОВА
Іменем України
27 березня 2020 року
Київ
справа № 2а-72/12
провадження № К/9901/3486/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , третя особа - Могилів-Подільське районне споживче товариство, про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, визнання протиправними дій та поновлення порушеного права, за касаційною скаргою виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сапальової Т.В., Ватаманюка Р.В., Курка О.П. від 10 вересня 2015 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, третя особа - Могилів-Подільське районне споживче товариство, про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, визнання протиправними дій та поновлення порушеного права, в якому просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради від 21 вересня 2012 року № 364 «Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій»;
- визнати протиправними дії посадових осіб виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 щодо демонтажу та конфіскації торгівельного кіоску НОМЕР_1 та товарів;
- поновити порушені права ОСОБА_1 шляхом повернення незаконно конфіскованого торгівельного кіоску НОМЕР_1 на його попереднє місце розташування.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Постановою Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що питання щодо благоустрою, в тому числі і щодо здійснення демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд (як частини забезпечення благоустрою) та порядку його проведення, відноситься, в даному випадку, до компетенції виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради.
Рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради від 21 вересня 2012 року № 364 «Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій», яким вирішено питання про демонтаж самовільно встановлених, належних позивачу тимчасових споруд № 24, 25, 51 та визначено порядок його проведення прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.
4. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправним і скасовано рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 364 від 21 вересня 2012 року.
Визнано протиправними дії посадових осіб виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради щодо демонтажу та вилучення належного ОСОБА_1 торгівельного кіоску НОМЕР_1 .
Зобов`язано виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради Вінницької області повернути ОСОБА_1 вилучений торгівельний кіоск НОМЕР_1.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
5. Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Правила включають, зокрема, порядок розміщення малих архітектурних форм.
З аналізу вказаної норми слідує, що органу місцевого самоврядування надано право затверджувати правила благоустрою території населеного пункту, які включають, зокрема порядок встановлення та демонтажу тимчасових споруд.
Разом з тим, судом під час розгляду справи встановлено, що такі правила Могилів-Подільською міською радою Вінницької області не затверджувались.
Зважаючи на те, що чинним законодавством України не встановлено повноважень органу місцевого самоврядування здійснювати демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд, а також не встановлено порядку проведення такого демонтажу, суд дійшов висновку про те, що рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області № 364 від 21 вересня 2012 року прийнято не в межах повноважень органу місцевого самоврядування.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 та залишити в силі постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання вимоги Могилів-Подільської міжрайонної прокуратури від 1 серпня 2012 року № 2531 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність за адресою: АДРЕСА_5 міським головою видано розпорядження № 214-р від 6 серпня 2012 року, яким створено Тимчасову комісію по перевірці дотримання вимог законодавства про містобудівну діяльність та затверджено склад комісії.
9 серпня 2012 року Тимчасовою комісією по перевірці дотримання вимог законодавства про містобудівну діяльність проведено перевірку законності встановлення торгівельних кіосків (металевих ракушок) по АДРЕСА_5 на тротуарі, за результатами якої встановлено наявність порушень позивачем вимог законодавства про містобудування, а саме: самовільне встановлення металевих конструкцій на тротуарі, про що складено акт перевірки додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність.
На засіданні Тимчасової комісії від 14 серпня 2012 року вирішено, що металеві конструкції № 24, 25, 51, встановлені на тротуарі по АДРЕСА_5 , слід вважати встановленими самовільно; рекомендувати виконкому Могилів-Подільської міської ради здійснити заходи з демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій.
За результатами роботи Тимчасової комісії прийнято рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради № 364 від 21 вересня 2012 року «Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій», яким вирішено:
- доручити управлінню житлово-комунального господарства міської ради (Наконечний В.В.) здійснити заходи по демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій (металевих ракушок ) № № 24, 25, 51, що розташовані на тротуарі по АДРЕСА_5 . Датою проведення робіт по демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій визначити 24 вересня 2012 року;
- перед проведенням робіт по демонтажу металевих конструкцій провести їх детальний огляд та, за результатами огляду, опечатати печатками управління житлово-комунального господарства міської ради;
- демонтовані металеві конструкції передати на зберігання до міського комунального підприємства «Житловокомунгосп»;
- МКП «Житловокомунгосп» (Горобець В.В.) прийняти на зберігання металеві конструкції (металеві ракушки) № № 24, 25, 51;
- Тимчасовій комісії по перевірці додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність, організувати проведення демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій та скласти відповідний акт приймання-передачі демонтованих конструкцій в якому зазначити час, місце, порядок проведення демонтажу самовільно встановлених металевих конструкцій та найменування організації, яка прийняла їх на зберігання;
- Тимчасовій комісії по перевірці додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність (Гоцуляк М.В. ) за результатами виконання даного рішення, скласти відповідний звіт, який подати на чергове засідання виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради;
- після повного виконання даного рішення, розпорядження міського голови від 6 серпня 2012 року № 214-р «Про створення Тимчасової комісії по перевірці додержання вимог законодавства про містобудівну діяльність», вважати таким що втратило чинність;
- контроль за виконанням даного рішення покласти на секретаря міської ради В.П. Бохонця та першого заступника міського голови Гоцуляка М.В.
Згідно із актом від 24 вересня 2012 року, складеним о 17:00 год. на виконання вказаного рішення виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради від 21 вересня 2012 року№ 364 «Про демонтаж самовільно встановлених металевих конструкцій», комісією проведено демонтаж металевої конструкції (металевої ракушки) НОМЕР_1 по АДРЕСА_5 . Дану металеву конструкцію опечатано та демонтовано за допомогою автокрану, завантажено на вантажний автомобіль та перевезено, де віддано на зберігання, в МКП «Житловокомункосп» по вул. Шевченка, 63.
8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача та зазначаючи про протиправність дій посадових осіб виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що виходячи з аналізу законів України «Про благоустрій населених пунктів», «;Про місцеве самоврядування в Україні» питання щодо благоустрою, в тому числі і щодо здійснення демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд (як частини забезпечення благоустрою) та порядку його проведення, відноситься, в даному випадку до компетенції виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради.
10. ОСОБА_1 подано заперечення на касаційну скаргу виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року, в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів врегульовано Законом України «Про благоустрій населених пунктів».
12. Згідно статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
13. Статтею 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:
1) території загального користування:
а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики;
б) пам`ятки культурної та історичної спадщини;
в) майдани, площі, бульвари, проспекти;
г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки;
ґ) пляжі;
д) кладовища;
е) інші території загального користування;
2) прибудинкові території;
3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;
4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.
14. За приписом пункту 5 частини 1 статті 16 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на об`єктах благоустрою забороняється самовільно встановлювати об`єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо.
15. Відповідно до пункту 5 частини 2 статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.
16. Згідно із частинами 1, 2 статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» Правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюється порядок благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою.
Правила розробляються для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
17. Частинами 2, 4 статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури.
18. Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244.
19. Згідно із пунктом 1.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності цей Порядок визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
20. Пунктами 2.1, 2.2, 2.3, 2.6, 2.7, 2.31 розділу Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності підставою для розміщення тимчасових споруд (далі - ТС) є паспорт прив`язки ТС.
Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).
Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС.
Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
Розміщення ТС самовільно забороняється.
21. Підпунктом 7 пункту «а» частини 1 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
22. Згідно із пунктом 44 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
23. Аналіз вищезазначених норм дає підстави для висновку про те, що до об`єктів благоустрою населених пунктів належать вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки.
24. На об`єктах благоустрою забороняється самовільно встановлювати торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо.
25. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів
26. Питання щодо благоустрою, в тому числі і щодо здійснення демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд та порядку його проведення, відноситься до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
27. Як встановлено судами попередніх інстанцій земельна ділянка по АДРЕСА_5 , на території якої було демонтовано належний позивачу торгівельний кіоск, використовується Могилів-Подільський РСТ на правах оренди.
28. На підставі укладених з Могилів-Подільським РСТ договорів бронювання торгових місць № 89 від 1 січня 2011 року та № 45 від 1 січня 2008 року позивач здійснював підприємницьку діяльність саме на території ринку в складі Могилів-Подільського РСТ.
29. В ніч з 22 на 23 червня 2012 року, належні позивачу металеві кіоски № 24, 25 та 51 були переміщені з території ринку на інше місце по АДРЕСА_5 . Після переміщення, належні позивачу металеві кіоски знаходились поза межами ринку, на земельній ділянці комунальної власності - тротуарі по АДРЕСА_5 .
30. Судом встановлено, що позивач не отримував паспорт прив`язки для розміщення належних йому тимчасових споруд № 24, 25, 51 на тротуарі по АДРЕСА_5 , а тому за відсутності у позивача паспорта прив`язки, належні йому тимчасові споруди є самовільно встановленими.
31. Враховуючи, що тимчасові споруди № 24, 25, 51 розміщені на тротуарі по АДРЕСА_5 , які належать позивачу, є самовільно встановленими, а питання щодо благоустрою, в тому числі і щодо здійснення демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд (як частини забезпечення благоустрою) та порядку його проведення, відноситься до компетенції відповідача, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що оскаржуване рішення відповідачем прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб передбачений законами України.
32. Відсутність Правил благоустрою території м. Могилів-Подільський не свідчить про протиправність оскаржуваного рішення, оскільки цими Правилами установлюється порядок благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою, а не визначається компетенція органу місцевого самоврядування щодо прийняття рішень.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
33. Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
34. Таким чином, з огляду на приписи статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України, касаційна скарга виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради підлягає задоволенню.
Постанова Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року скасуванню, а постанова Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року залишенню в силі.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради задовольнити.
Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2015 року скасувати.
Постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 19 березня 2015 року залишити в силі.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
судді Я.О. Берназюк
І.В. Желєзний