ПОСТАНОВА
Іменем України
22 червня 2018 року
м. Київ
справа №398/3294/16-а(2-а/398/177/16)
адміністративне провадження №К/9901/20496/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 27.01.2017р. (суддя - Крімченко С.А.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2017р. (судді - Баранник Н.П., Добродняк І.Ю., Щербак А.А.) у справі за її позовом до Олександрійського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
У жовтні 2016р. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просила:
- визнати протиправними дії відповідача, які полягають у відмові видати довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, із зазначенням її складових (посадовий оклад, надбавка за вислугу років, надбавка за ранг державного службовця) станом на 01.05.2016р.;
- зобов'язати відповідача видати довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, із зазначенням її складових державного службовця на посаді начальника відділу виконання бюджету бухгалтерського обліку та контролю за використанням коштів - головного бухгалтера управління станом на 01.05.2016р., з урахуванням положень Закону України від 10.12.2015 року за №889-УІІІ «Про державну службу», постанови КМУ від 06.04.2016р. за №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році», постанови КМУ від 25.03.2016р. за №229 «Про затвердження Порядку обчислення стажу державної служби», постанови КМУ від 20.04.2016р. за №306 «Питання присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями», якими безпосередньо визначено розміри та порядок розрахунку посадових окладів, надбавок за вислугу років та надбавок за ранг державних службовців;
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії на підставі п.5 «Прикінцевих положень» Закону України від 02.03.2015 року за №213 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення»;
- зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплату їй пенсії державного службовця починаючи з 01.05.2016р. з урахуванням підвищень складових заробітної плати державних службовців, зокрема, виходячи із розміру її складових на посаді начальника відділу виконання бюджету бухгалтерського обліку та контролю за використанням коштів - головного бухгалтера управління, які склалися з 1 травня 2016 року відповідно до Закону України від 10.12.2015р. за №889-VIII «Про державну службу», постанови КМУ від 06.04.2016р. за №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році», постанови КМУ від 25.03.2016р. за №229 «Про затвердження Порядку обчислення стажу державної служби», постанови КМУ від 20.04.2016р. за №306 «Питання присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями», якими безпосередньо визначено розміри та порядок розрахунку посадових окладів, надбавок за вислугу років та надбавок за ранг державних службовців. Перерахунок пенсії провести із збереженням відсотку нарахування пенсії на момент її початкового призначення - 80 % заробітної плати, з якої нараховано та сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а також виплатити різницю пенсії з урахуванням раніше проведених виплат.
В обґрунтування позовних вимог посилалась на те, що вона працювала на посаді начальника відділу виконання бюджету бухгалтерського обліку та контролю за використанням коштів - головного бухгалтера Олександрійського районного відділу ПФУ до 12.08.2007 року та була звільнена із займаної посади у зв'язку з виходом на пенсію за досягненням граничного віку перебування на державній службі за ст. 23 та п. 3 ст. 30 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 року. З вересня 2007 року по теперішній час перебуває на обліку в Олександрійському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України і отримує пенсію за віком.
У серпні 2016 року вона звернулася до відповідача із заявою про видачу довідки про заробітну плату станом на 01.05.2016р., що надається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію, на яку листом від 29.08.2016р. відповідачем у видачі вказаної довідки їй було відмовлено та роз'яснено, що права на перерахунок пенсії згідно із Законом України «Про державну службу» вона не має, тому підстави для видачі довідки про заробітну плату для перерахунку пенсії та проведення перерахунку пенсії, який був передбачений ст. 37-1 Закону №3723-ХІІ - відсутні.
Вважає, що відмова відповідача у видачі довідки та здійсненні перерахунку пенсії у відповідності до Закону №3723-ХІІ є протиправною незаконною та необґрунтованою, що порушує право на належний та гарантований державою рівень пенсійного та соціального забезпечення.
Постановою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 27.01.2017р., залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2017р., у позові відмовлено.
З ухваленими у справі рішеннями не погодилась позивач, звернулась з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просила їх скасувати та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає, що пенсія як державному службовцю була призначена їй відповідно до ЗУ «Про державну службу» в редакції на час призначення пенсії. З огляду на зазначене, право на перерахунок пенсії надане їй з моменту такого призначення і на підставі діючого на час призначення пенсії законодавства, а тому не може бути обмежене чи скасоване при прийнятті нових законів чи інших нормативно-правових актів. Вважає, що має право на перерахунок пенсії у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а тому відмова відповідача у видачі довідки про заробітну плату та у проведенні такого перерахунку є протиправною.
Також посилається на те, що бездіяльність держави в особі Кабінету Міністрів України щодо прийняття нормативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших законодавчих актах і тримання громадян у правій невизначеності, слід кваліфікувати як невиправдане втручання у права, передбачені статтею 1 Першого протоколу.
Заперечуючи проти касаційної скарги, відповідач просив у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін. Посилався на те, що на момент виникнення спірних правовідносин Закон №3723-ХІІ втратив чинність на підставі Закону України «Про державну службу» №889-VІІІ від 10.12.2015р. (далі - Закон №889-VІІІ), яким перерахунок пенсії державного службовця у зв'язку з підвищенням окладів не передбачено. Тобто відсутні підстави для перерахунку пенсії державним службовцям у зв'язку з підвищенням заробітної плати працюючих державних службовців, оскільки такі скасовані на законодавчому рівні, а тому відсутні й підстави для видачі довідки про заробітну плату для перерахунку пенсії.
Крім того посилався на те, що форми довідок про заробітну плату, затверджені постановою правління Пенсійного фонду України від 04.09.2013р. №15-1, які надавались для проведення перерахунку пенсії, виключені постановою правління Пенсійного фонду України від 04.07.2016р., з огляду на що відсутні будь-які правові підстави для видачі позивачу такої довідки.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
В ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з вересня 2007 року по теперішній час перебуває на обліку в Олександрійському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України і отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» у розмірі 80% від заробітної плати.
19.08.2016р. позивач звернулась до відповідача з завою про видачу довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію станом на 01.05.2016 року.
Листом від 29.08.2016р. №10/07-57 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для надання довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, станом на 01.05.2016 року та проведення перерахунку пенсії, який був передбачений ст.37-1 Закону №3723-ХІІ. При цьому відповідачем здійснено посилання на Закон №889-VIII, яким скасовано, зокрема статтю 37-1 Закону №3723-ХІІ, а також Постанову КМУ №1013, якою скасовано пункт 4 постанови КМУ №865, яким визначався механізм перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №3723-ХІІ.
Водночас, у наданій відповіді містилась інформація запитувана позивачем, а саме: з чого складається оплата праці державних службовців, а також що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016р. №292 посада керівника відділу належить до 6 групи оплати праці та становить 3101 грн., керівникам відділів управління присвоюється 6 ранг, розмір надбавки до посадового окладу за 6 ранг державного службовця становить 500 грн.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що статтею 37-1 Закону №3723-ХІІ в редакції, яка діяла до 01.01.2015р., було передбачено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Разом з тим, 01.01.2015р. набрав чинності Закон України від 28.12.2014р. №76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (далі Закон №76-VIII), яким, зокрема, статтю 37-1 Закону №3723-ХІІ викладено у новій редакції, згідно з якою умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.
Порядок перерахунку пенсій, призначених державним службовцям, у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям було врегульовано пунктами 4, 5 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000р. № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії", якою було передбачено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України "Про державну службу" № 3723-ХІІ, визначається в такому порядку:
1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку;
2) іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.
Перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням ПФУ за погодженням з Мінсоцполітики.
Суди дійшли висновку, що на час виходу позивача на пенсію чинне законодавство передбачало її право на перерахунок пенсії у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям на відповідній посаді.
Проте Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015р. №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» до Постанови №865 внесено зміни, які застосовуються з 1 грудня 2015 року, а саме виключено п. 4, а п. 5 викладено в новій редакції: «Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики».
Тобто, в редакції Постанови №1013 п. 5 Постанови №865 передбачав форму довідки про заробітну плату, що подається лише для призначення пенсії державним службовцям.
Форму довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію, було затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 04.09.2013 №15-1. Разом з тим, постановою правління Пенсійного фонду України від 04.07.2016 № 15-2 (набрала чинності 02.09.2016р.) форму Довідки для перерахунку пенсії було виключено.
Суди дійшли висновку, що враховуючи, що єдиним нормативним документом у 2015 році, який встановлював правові підстави видачі довідки про заробітну плату була постанова КМУ №865, яка зазнала змін в частині наявності форми довідки для перерахунку пенсії з 01.12.2015р., тому чинність на момент звернення позивача до відповідача за довідкою про заробітну плату постанови Правління Пенсійного фонду України №15-1 не мала правового значення, оскільки було скасовано самі підстави видачі такої довідки.
Крім того, з 01.05.2016р. набув чинності Закон України від 10.12.2015р. № 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон №889-VIII) у зв'язку з чим положення Закону України від 16.12.1993р. №3723-XII "Про державну службу" частково втратили чинність, у тому числі втратили чинність норми, якими було врегульоване пенсійне забезпечення державних службовців.
Натомість у ст. 90 Закону №889-VIII закріплено правило, за яким пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", який визначає підстави перерахунку призначених пенсій, підвищення розміру заробітку працюючих державних службовців до яких не віднесено.
Враховуючи, що на момент звернення позивача з заявою про видачу довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії, у відповідача були відсутні правові підстави для видачі такої довідки для перерахунку пенсії позивача, і така відмова не призвела до зменшення розміру отримуваної позивачем пенсії і не є звуженням обсягу вже набутих нею прав та не позбавляє її права на соціальний захист, суди дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
З такими висновками судів попередніх інстанцій колегія суддів погоджується і вважає, що вони відповідають нормам матеріального та процесуального права та фактичним обставинам справи.
Мотиви та доводи, наведені у касаційній скарзі, висновки судів не спростовують і є безпідставними, оскільки в ході розгляду справи встановлено, що на момент звернення позивача до відповідача з заявою про видачу довідки, що подається для перерахунку пенсії, скасовано право на перерахунок призначених пенсій державних службовців у зв'язку з підвищенням окладів з 01.01.2015р., в свою чергу форму довідки для перерахунку пенсії було затверджено підзаконним нормативно-правовим актом на виконання передусім вимог Закону №3723-ХІІ, який передбачав право на такий перерахунок, а тому сам факт наявності (при зверненні позивачки) затвердженої форми довідки для перерахунку пенсії (як документа), за відсутності законних підстав для такого перерахунку, не є достатньою підставою для оформлення такої довідки, з огляду на що суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, обґрунтовано прийняв рішення про відмову у задоволенні позову.
Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 11.04.2018 (справа №820/3288/16), і колегія суддів не вбачає підстав для відступлення від зазначеного правового висновку Верховного Суду.
Посилання позивача в обгрунтування касаційної скарги на положення статті 49 Кодексу законів про працю України є безпідставними та висновки судів не спростовують, оскільки дана стаття встановлює обов'язок власника чи уповноваженого органу надати довідку, зокрема, про розмір заробітної плати працівника, а не довідку для перерахунку пенсії про розмір заробітної плати інших працівників, що займають відповідні посади.
Також безпідставним є посилання позивача на те, що зміни в законодавстві, які звужують зміст та обсяг існуючих прав не повинні застосовуватися також є безпідставним і висновки судів не спростовує, оскільки відсутність правового врегулювання не може свідчити про звуження існуючих прав позивача саме з боку органів Пенсійного фонду.
Крім того, безпідставним є посилання позивача на те, що відповідно до статті 58 Конституції України права на перерахунок пенсії не можуть бути позбавлені державні службовці, які вже вийшли на пенсію, оскільки право на перерахунок пенсії у відповідної особи виникає станом на час виникнення обставин, з якими особа пов?язує право на такий перерахунок, а не з часу її виходу на пенсію.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Таким чином, оскільки при ухваленні рішень суди попередніх інстанцій порушень норм матеріального та процесуального права не допустили, тому суд прийшов до висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржуваних судових рішень - без змін.
Керуючись статтями 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
постановив:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а постанову Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 27.01.2017р. та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.04.2017р. - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
Я.О. Берназюк
В.М. Кравчук