Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 14.07.2019 року у справі №522/16382/16-а Ухвала КАС ВП від 14.07.2019 року у справі №522/16...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 липня 2019 року

Київ

справа №522/16382/16-а

адміністративне провадження №К/9901/17400/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Приморського районного суду м.Одеси в складі судді Бойчука А.Ю. від 19 грудня 2016 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Запорожана Д. В., Романішина В.Л., Шляхтицького О.І. від 22 лютого 2017 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Одеського обласного військового комісаріату, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

У вересні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, Одеського обласного військового комісаріату про:

- визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови в подальшому підвищенні пенсії позивачу шляхом здійснення її перерахунку;

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області вчинити дії щодо подальшого підвищення пенсії позивачу шляхом здійснення її перерахунку з 1 квітня 2015 року з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, щомісячної додаткової грошової винагороди в загальному розмірі - 1349,21 грн.; індексації в загальному розмірі - 11659,51 грн.; грошової допомоги для оздоровлення в загальному розмірі - 6748,20 грн.; матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань в загальному розмірі - 6748,20 грн.; святкової премії в загальному розмірі - 5225,35 грн.; одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби в загальному розмірі - 38802,15 грн.

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести виплату позивачу донарахованих сум пенсії після її перерахунку, в тому числі донарахованих сум за минулий час з 1 вересня 2015 року з включенням (врахуванням) до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, щомісячної додаткової грошової винагороди в загальному розмірі - 1349,21 грн.; індексації в загальному розмірі - 11659,51 грн.; грошової допомоги для оздоровлення в загальному розмірі - 6748,20 грн.; матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань в загальному розмірі - 6748,20 грн.; святкової премії в загальному розмірі - 5225,35 грн.; одноразової грошової допомоги при звільненні з військової служби в загальному розмірі - 38802,15 грн.

Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 19 грудня 2016 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови в подальшому підвищенні пенсії ОСОБА_1 шляхом здійснення її перерахунку з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, щомісячної додаткової грошової винагороди в загальному розмірі - 1349,21 грн.; індексації в загальному розмірі - 11659,51 грн.; грошової допомоги для оздоровлення в загальному розмірі - 6748,20 грн.; матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань в загальному розмірі - 6748,20 грн.; святкової премії в загальному розмірі - 38802, 15 грн.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області вчинити дії щодо подальшого підвищення пенсії ОСОБА_1 шляхом здійснення її подальшого перерахунку з 01 березня 2016 року з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, щомісячної додаткової грошової винагороди в загальному розмірі - 1349,21 грн.; індексації в загальному розмірі - 11659,51 грн.; грошової допомоги для оздоровлення в загальному розмірі - 6748,20 грн.; матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань в загальному розмірі - 6748,20 грн.; святкової премії в загальному розмірі - 38802, 15 грн.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії з включенням до складу (розміру) грошового забезпечення, з якого призначається (обчислюється) пенсія, щомісячної додаткової грошової винагороди в загальному розмірі - 1349,21 грн.; індексації в загальному розмірі - 11659,51 грн.; грошової допомоги для оздоровлення в загальному розмірі - 6748,20 грн.; матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань в загальному розмірі - 6748,20 грн.; святкової премії в загальному розмірі - 38802, 15 грн. з 01 вересня 2015 року по 01 вересня 2016 року, з урахуванням раніше здійснених виплат.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року постанову Приморського районного суду м. Одеси від 19 грудня 2016 року скасовано.

Прийнято нову постанову.

В задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати. Позивач просить ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

Касаційна скарга позивача обґрунтована тим, що з отриманих сум додаткових грошових забезпечень утримано єдиний внесок на державне соціальне страхування, а відтак, вони підлягають врахування при визначенні розміру пенсії.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 березня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Справу передано до Верховного Суду.

Суд касаційної інстанції, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга позивача підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, на підставі до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІЇ), ОСОБА_1 з серпня 2013 року призначено пенсію по інвалідності в розмірі 3821,48 гри., що підтверджується розрахунком пенсії.

Згідно розрахунку, при обчисленні пенсії враховано грошове забезпечення у такому складі: посадовий оклад - 1067,00 гри.; оклад за військове звання - 125,00 грн.; процентна надбавка за вислугу років 35% - 417,20 грн.; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби перед звільненням (надбавка за виконання особливо важливих завдань 50%, премія 90%) - 1782,68 грн. Загалом сума грошового забезпечення для обчислення пенсії складає 3391.88 грн.

12.08.2016 виходячи з положень ст. 63 Закону № 2262-ХІІ), п.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 30.01.2007 № 3-1, позивачем було подано відповідачу заяву про перерахунок пенсії та додаткові документи, які дають право на перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії, що підтверджується заявою. Просив включити до обрахунку пенсії щомісячну додаткову грошову винагороду в загальному розмірі - 1349,21 грн.; індексацію в загальному розмірі - 11659,51 грн.; грошову допомогу для оздоровлення в загальному розмірі - 6748,20 грн.; матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань в загальному розмірі - 6748,20 грн.; святкову премію в загальному розмірі - 38802, 15 грн.

Відповідач відмовив у задоволенні заяви позивача, що підтверджується повідомленням за вих. № 943/С-11.

Не погодившись з відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Відмовляючи в задоволені позову, апеляційний суд виходив з того, що такі виплати, як допомоги та індексація не можуть бути складовими грошового забезпечення в розумінні положень ч.3 ст.43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 1 ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з частинами 2 та 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:

1) посадовий оклад;

2) оклад за військовим званням;

3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;

4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Частиною 1 ст. 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.

Так, ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМУ).

Відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Отже, Закон № 2262-ХІІ, який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, зокрема осіб, звільнених з військової служби, та має на меті реалізацію цими особами, конституційного права на державне пенсійне забезпечення і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України, передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Тобто при обчисленні пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.

Факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону № 2262-ХІІ, який є вичерпним.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06 лютого 2019 року у справі № 522/2738/17.

Велика Палата Верховного Суду у вказаному рішенні, крім зазначеного, вирішила за необхідне відступити від правового висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові цього суду від 10 березня 2015 року (№ 21-70а15).

Отже, враховуючи, що отримувані позивачем під час проходження військової служби грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, одноразова грошова допомога при звільненні, святкова премія та додаткова грошова винагорода (згідно довідки виплачувалася лише два місяці, тобто не мала постійного характеру) не входять до встановленого ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ переліку видів грошового забезпечення, то у відповідача були відсутні законні підстави для здійснення позивачу перерахунку пенсії із включенням до складу його грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, вказаних виплат.

Що стосується вимог про перерахунок та виплату пенсії з урахуванням індексації, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" № 2011-XII передбачено, що грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України регульовано Законом України від 3 липня 1991 року № 1282-ХІІ «Про індексацію грошових доходів населення» (далі по тексту - Закон № 1282-ХІІ).

Згідно статті 1 вказаного Закону індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Статтею 2 цього Закону передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема оплата праці (грошове забезпечення).

Отже, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Враховуючи, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру, а не тільки грошове забезпечення військовослужбовців, а також те, що здійснення індексації врегульовано окремим законом, до якого стаття 9 Закону №2011-ХІІ містить відсилочну норму, колегія суддів судової палати дійшла висновку, що механізм індексації має універсальний характер і питання її врахування до складу грошового забезпечення для призначення пенсії за вислугу років не регулюється положеннями Закону № 2011-XII або Закону № 2262-ХІІ.

Незважаючи на наявність спеціального законодавства, зокрема Закону № 2262-ХІІ та відповідних підзаконних нормативних актів, якими врегульовуються відносини щодо обчислення (призначення, перерахунку) пенсій військовослужбовцям та наявність спеціального законодавства, зокрема Закону №2011-ХІІ, яким імперативно визначаються види (складові) грошового забезпечення військовослужбовців, натомість які не врегульовують питання віднесення індексації грошового забезпечення до видів грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, при вирішенні цього питання слід субсидіарно застосовувати положення спеціальних законів щодо механізму проведення індексації, її мети та правової природи (суті), зокрема Закону № 2017-ІІІ, Закону № 1282-ХІІ, та Порядку № 1078.

Субсидіарне застосування зазначених норм права дає підстави для правового висновку, що індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсії за вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених з військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому випадку, не врахування індексації при обрахунку пенсії за вислугу років призвело б до застосування для визначення розміру пенсії знеціненого грошового забезпечення.

Такий висновок не суперечить правовій позиції Великої Палати Верховного Суду, висловленої в постанові від 6 лютого 2019 року у справі №522/2738/17, оскільки Велика Палата Верховного Суду відступила від висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові від 10 березня 2015 року (справа №21-70а15) щодо наявності підстав для включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, грошової допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та сформулювала критерії включення до нього саме тих складових, які передбачені Законом №2262-ХІІ. Разом з тим, питання включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, отриманої індексації грошового забезпечення, не було предметом розгляду Великою Палатою Верховного Суду у справі №522/2738/17.

Вказаний правовий висновок сформований в постанові Верховного Суду від 03 квітня 2019 року у справі № 638/9697/17.

Отже , для перерахунку пенсії позивача в даному випадку до складу грошового забезпечення необхідно включити лише індексацію.

Щодо строків проведення перерахунку слід зазначити, що частиною другою статті 63 Закону № 2262-ХІІ встановлено, що якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

З довідкою про додаткові види грошового забезпечення позивач звернувся до відповідача 11 серпня 2016 року, відтак має право на перерахунок з 11 серпня 2015 року.

Стосовно позовної вимоги виплачувати пенсію в перерахованому розмірі в подальшому, суд зазначає, що вказана вимога задоволенню не підлягає, оскільки судове рішення не може вирішувати спір на майбутнє.

Відповідно до частини першої статті 351 КАС підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 343, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Позов задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок та виплату призначеної раніше пенсії ОСОБА_1 з включенням до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексації грошового забезпечення у розмірі 11659,51 гривень, відповідно до довідки № 440 від 29 липня 2016 року, виданої Одеським обласним військовим комісаріатом з 11 серпня 2015 року.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий А.Ю. Бучик

Судді Л.Л. Мороз

А.І. Рибачук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст