Пошук в рубрикаторі
Оберіть рубрику
-
Адміністративне судочинство
- - Оскарження нормативно-правових актів суб’єкта владних повноважень
- - Оскарження рішень, дій та бездіяльності КМ України, цетральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб
- - Оскарження рішень, дій та бездіяльності органів Державної податкової служби.
- - Оскарження рішень, дій та бездіяльності органів Державного пенсійного фонду України та Державної служби зайнятості
- - Оскарження рішень, дій та бездіяльності органів Державної виконавчої служби та Держказначейства
- - Оскарження рішень, дій та бездіяльності інших органів державної влади та їх посадових осіб.
- - Спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.
- - Правила дорожнього руху - оскарження рішень, дій та бездіяльності інспекторів поліції
- - Спори за зверненнями суб’єкта владних повноважень.
- - Спори із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації.
- - Питання адміністративного процесу
- - Судовий контроль за виконанням рішень суб'єктами владних повноважень
- - Спори у сфері будівництва, в тому числі із ДАБІ (архітектурно-будівельний контроль)
- - Оскарження рішень, дій та бездіяльності державних реєстраторів та нотаріусів
- Справи про накладення адміністративних стягнень (за кодексом України про адміністративні правопорушення)
-
Господарське судочинство
- - Визнання господарських договорів недійсними та інші спори пов’язані з укладанням, зміною або припиненням господарських договорів.
- - Стягнення боргу, збитків, штрафних санкцій, процентів, предмету іпотеки, втраченої вигоди, моральної шкоди, майна набутого без достатньої правової підстави
- - Приватизація майна.
- - Справи за заявами органів Антимонопольного комітету.
- - Спори про стягнення збитків з органів державної влади, місцевого самоврядування та їх посадових осіб.
- - Банкрутство.
- - Захист прав інтелектуальної власності.
- - Облік прав на цінні папери.
- - Спори між юридичною особою та її учасниками (засновниками, акціонерами, членами, тощо).
- - Земельні спори між суб’єктами господарської діяльності.
- - Оскарження дій чи бездіяльності органів Державної виконавчої служби.
- - Питання господарського процесу
- - Способи захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів
- Конституційне судочинство
-
Кримінальне судочинство
- - Злочини у сфері господарської діяльності.
- - Злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту.
- - Злочини проти виборчих, трудових та інших особистих прав людини і громадянина.
- - Злочини проти власності.
- - Злочини проти громадської безпеки.
- - Злочини проти громадського порядку.
- - Злочини проти життя та здоров’я особи.
- - Злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи.
- - Злочини проти правосуддя.
- - Злочини у сфері службової діяльності.
- - Інші злочини.
- - Виправдувальні вироки.
- - Злочини скоєні під час Революції гідності
- - Злочини у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та інші злочини проти здоров'я населення
- - Угоди про примирення та вироки, що їх затверджують
- - Угоди про визнання винуватості та вироки, що їх затверджують
- - Питання кримінального процесу
- - Злочини проти авторитету органів державної влади, тощо
-
Цивільне судочинство
- - Визнання та захист права власності, інших речових прав.
- - Захист немайнових прав особи, в тому числі честі, гідності та ділової репутації
- - Спори, що виникають при укладанні, зміні, припиненні та виконанні цивільних договорів.
- - Деліктні (недоговірні) спори, про стягнення матеріальної та моральної шкоди, в тому числі ті, що виникають внаслідок Дорожньо-транспортної пригоди.
- - Житлові спори.
- - Земельні спори.
- - Сімейні спори.
- - Спадкові спори.
- - Трудові спори.
- - Захист прав інтелектуальної власності.
- - Спори з банками та іншими фінансово-кредитними установами. Стягнення коштів на підставі договорів позики та боргових розписок
- - Спори із забудовниками.
- - Оскарження рішень, дій та бездіяльності державних виконавців, спонукання державних виконавців вчинити дії
- - Питання цивільного процесу
- - Захист прав споживачів
- - Способи захисту цивільних прав та інтересів судом
-
Наказне провадження.
-
Окреме провадження.
-
Рішення Європейського суду із прав людини. Виконання рішень Європейського суду з прав людини на території України.
-
Позовна давність. Інші приклади судової практики.
-
Земельні спори (незалежно від судочинства)
-
ОСББ, ЖЕК, комунальні послуги та інше в сфері ЖКГ
Платник єдиного внеску має право на звернення до суду з позовом про оскарження вимоги у межах тримісячного строку, встановленого ст. 122 КАС України (ВС/КАС у справі № 580/3469/19 від 25.02.2021)
До уваги пропонується позиція ВС щодо спірного питання визначення строку звернення до суду з позовом про визнання протиправною і скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску у разі проведення процедури адміністративного оскарження та отримання рішення про залишення скарги без задоволення.
Детальніше
ВС/ВП: Накази про податкові перевірки, призначені на підставі ухвали слідчого судді, в порядку КАС НЕ оскаржуються (ВС/ВП у справі № 826/9464/18 від 03.02.2021)
ПКУ визначено перелік обставин за яких податковим органом може бути проведено перевірку діяльності підприємства-платника податків (ст. 78 ПК України). Кодекс адміністративного судочинства дозволяє оскарження таких наказів, визнання яких протиправними може мати істотне значення для наслідків перевірок, проведених на підставі вказаних індивідуальних фактів.
Детальніше
Акт податкової перевірки це суб`єктивні висновки посадових осіб податкового органу, що самі собою не породжують правових наслідків (ВС/КАС по справі 811/2893/14 від 08.09.2020 р.).
До суду звернувся ФОП із вимогами про визнання протиправним та скасувати акту податкової, складеного за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки та визнання протиправним, скасування ППР, з підстав їх необґрунтованості.
Детальніше
Незначні помилки в документах не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, підприємство повинно мати належно оформлені первинні документи, які в сукупності свідчать про факт її реального вчинення (справі № 820/1124/17 )
До уваги пропонується актуальна позиція ВС щодо критеріїв реальності господарських операцій.
Позивач звернувся до суду з позовом про скасування податкових повідомлень – рішень.
Детальніше
Позивач звернувся до суду з позовом про скасування податкових повідомлень – рішень.
У разі прощення процентів (анулювання), нарахованих за користування кредитом, відсутні підстави вважати їх додатковим благом платника податку (ВС/КАС у справі № 819/1181/17 від 14 січня 2021 р.)
ВС, серед іншого, було надано висновок щодо правового статусу процентів, які нараховані та прощені банком за умовами договору за користування кредитом для цілей оподатковування ПДФО.
Детальніше
Якщо податковий орган провів перевірку, яка має ознаки як камеральної так і документальної, це свідчить про порушення порядку проведення перевірок, внаслідок чого перевірка є протиправною (ВС/КАС у справі № 813/7410/14 від 13 жовтня 2020 р.)
Однак, податковий орган під час даної перевірки брав до уваги не лише дані податкової звітності позивача, як передбачено нормами ПК України, а й копії документів, наданих Центральним офісом з обслуговування великих платників податків ДПС у м. Києві, а саме: акти державного виконавця.
Детальніше
У разі прощення процентів та пені, відсутні підстави вважати їх додатковим благом платника податку (ВС/КАС у справі № 821/414/16 від 19 травня 2020 р.)
Актуальна позиція ВС стосовно визначення доходу, який вважається додатковим благом платника податків.
Виходячи з положень ПК України додатковим благом є дохід у разі приросту показників фінансового та/або майнового стану платника податку. Грошова сума, яка надана в кредит, підлягає поверненню, а тому сама по собі ця сума не збільшує дохід платника податку. Водночас у разі, коли відпадуть встановлені законом та/або договором підстави для витребування кредитором у боржника грошової суми, наданої на умовах повернення, у платника податку - боржника виникає приріст фінансових показників за рахунок суми, взятої в борг.
Детальніше
Виходячи з положень ПК України додатковим благом є дохід у разі приросту показників фінансового та/або майнового стану платника податку. Грошова сума, яка надана в кредит, підлягає поверненню, а тому сама по собі ця сума не збільшує дохід платника податку. Водночас у разі, коли відпадуть встановлені законом та/або договором підстави для витребування кредитором у боржника грошової суми, наданої на умовах повернення, у платника податку - боржника виникає приріст фінансових показників за рахунок суми, взятої в борг.
Наслідки порушення процедури прийняття податкового повідомлення-рішення на підставі акту перевірки, призначеної відповідно до кримінально-процесуального кодексу - фатальні для податкової (Справа № 826/10279/14 )
Податкова вважала, що доходи отримані від орендарів за утримання прибудинкової території, водопостачання, охорону об`єкту мають бути включені до доходів з інших джерел, що підлягають оподаткуванню. А тому, нарахувала штрафи в порушення 4.1 статті 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" та пункту 44.1 статті 44, пунктів 138.1, 138.2 статті 138, підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139, пункту 157.11 статті 157 Податкового кодексу України.
Детальніше
Лист довільної форми до податкової з повідомленням про подання податкової звітності помилково не може вважатись податковою звітністю (ВС/КАС у справі № 520/1186/19 від 24.02.2020)
У даному випадку лист довільної форми, адресований контролюючому органу, з повідомленням про подання податкової звітності помилково не може вважатись податковою звітністю у розумінні вимог ПК України, а тому правомірно не був врахований ГУ ДФС при проведенні камеральної перевірки.
Детальніше
Наявність адвокатського свідоцтва не є доказом безпосереднього здійснення адвокатської діяльності та отримання доходу від неї (ВС/КАС у справі № 500/576/19 від 27.05.2020)
Нещодавно мною на даному інтернет-ресурсі аналізувалась постанова Касаційного адміністративного суду щодо розміру пенсії працюючому адвокату.
У даній постанові КАС наголосив на тому, що наявність діючого свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю свідчить про те, що такий адвокат фактично є працевлаштованим.
Детальніше
У даній постанові КАС наголосив на тому, що наявність діючого свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю свідчить про те, що такий адвокат фактично є працевлаштованим.
У випадку несвоєчасного відшкодування податку на додану вартість у платника податку виникає право вимоги щодо виплати пені за прострочення бюджетного відшкодування (ВС/КАС, № 825/2363/16, 28.02.20)
Згідно до висновку ВС/КАС неподання контролюючим органом до органу Державної казначейської служби України висновку із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, та непогашення у зв`язку з цим заборгованості бюджету з податку на додану вартість є підставою для виникнення у платника податку права вимоги щодо виплати пені за прострочення бюджетного відшкодування.
Детальніше
Здійснення технічної помилки під час перерахування до державного бюджету грошового зобов'язання не містить ознак бездіяльності і не є підставою для застосування ДПІ санкцій (ВС/КАС, № 821/844/17,10.04.20)
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку про те, що штрафні санкції застосовуються у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, а не у випадку помилково сплачених сум єдиного внеску на невідповідний рахунок. Здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Відтак, дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов'язання, не можуть слугувати підставою для застосування штрафів.
Детальніше
За відсутності доказів виконання ДПІ всіх дій, передбачених для встановлення місцезнаходження платника податків, анулювання реєстрації платника ПДВ є протиправним (ВС/КАС, №826/3221/16,03.04.20)
За відсутності доказів виконання відповідачем всіх дій, передбачених процедурою встановлення місцезнаходження (місця проживання) платників податків, а саме доказів направлення запиту до підрозділу податкової міліції та вжиття ним необхідних заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи - Товариства, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про те, що обставини, з якими норма підпункту «ж» пункту 184.1 статті 184 ПК України пов`язує можливість анулювання реєстрації платника ПДВ, відсутні.
Детальніше
Відповідно до положень ПК України та КАС України, контролюючі органи НЕ наділені правом звертатися до суду із позовом про скасування реєстрації платника ПДВ в судовому порядку (Постанова ВС від 27.03.2020р. №820/1243/16).
Послідовний аналіз переліку підстав для звернення суб`єкта владних повноважень до суду дає можливість дійти висновку, що він повинен мати достатні адміністративні можливості для здійснення визначених йому законом завдань та функцій, і лише у випадках, коли Конституцією чи законами України встановлені судові обмеження його діяльності, він звертається до суду з позовом по суті для отримання судового дозволу.
Детальніше
КАС/ВС зазначив, що при звернення до суду щодо оскарження ППР (форми П) яким зменшено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток є НЕМАЙНОВОЮ ВИМОГОЮ (Ухвала ВС від 24.01.2020р. №826/13244/16).
Дуже поширена практика, коли органи ДПС України під час документальних перевірок платників податків виносять ППР (форми П) якими зменшено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (В3) - це означає, що донарахування податкових зобов’язань суб’єкту господарювання вдалося уникнути.
Детальніше
Рішення та вимоги ДПІ, що ґрунтуються лише на письмових поясненнях «неоформленого» працівника, є противправними, оскільки фактично є припущеннями (ВС/КАС,№ 826/26179/15, 27.02.20)
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ДПІ (відповідач) була проведена фактична перевірка з питань дотримання приватним підприємством (позивач) законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та правильності обчислення та своєчасності внесення до бюджету сум податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Детальніше
Виключно адвокати та прокурори повинні представляти інтереси органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах усіх інстанцій з 01.01.2020 р. (Ухвала ВС від 26.03.2020р. № 520/9703/19).
Станом на кінець березня 2020 р. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду (палата з розгляду податкових спорів) повертає касаційні скарги подані органами ДПС України з підстав відсутності повноважень на представництво інтересів у Верховному Суді.
Детальніше
У разі визнання протиправним і нечинним у судовому порядку рішення міської ради, унеможливлюється його застосування при обчисленні ставок податку з орендної плати за землю саме з моменту його прийняття (ВС/КАС від 10.03.2020, №160/1088/19).
За позицією податкового органу визнання акта суб`єкта владних повноважень нечинним означає втрату чинності таким актом з моменту набрання чинності відповідним судовим рішенням. Відповідач доводить, що рішення суб`єкта владних повноважень є нечинним, тобто втрачає чинність з певного моменту лише на майбутнє.
Детальніше
Наявність формального недоліку у податкових накладних не свідчить про відсутність господарської операції та не є безумовною підставою для позбавлення платника податку права на формування податкового кредиту (ВС/КАС, № 825/785/16,27.02.20)
Наявність формального недоліку (не зазначення продавцем коду УКТ ЗЕД) у податкових накладних не свідчить про відсутність господарської операції та у розумінні ст. 201 ПК України, не є безумовною підставою для позбавлення платника податку права на формування податкового кредиту, якщо з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце (відбулися).
Детальніше
З наказом про перевірку, відомостями про дату її початку та місце проведення платник податків має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку (КАС/ВС, №П/811/3206/15 від 27.02.2020р.)
Суди першої та апеляційної інстанцій, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що в порушення вимог пунктів 79.2 та 79.3 статті 79 ПК України повідомлення про проведення документальної невиїзної перевірки та копія наказу про її призначення були направлені позивачу вже після початку проведення перевірки та не були вручені останньому, чим позбавлено можливості реалізації права на ознайомлення із ними до початку проведення перевірки та надання відповідних пояснень, а тому перевірка вважається проведеною без наявності на те правових підстав
Детальніше
Допуск фіскального органу до податкової перевірки не перешкоджає визнанню призначення та проведення такої перевірки незаконними (ВС/КАС № 826/17123/18 від 21.02.2020)
Тривалий час судова практика йшла шляхом того, що якщо підприємство вже допустило контролюючий орган до перевірки, то намагання оскаржити процедуру призначення та проведення податкової перевірки до позитивного результату не призведуть.
Детальніше
Акт опису майна ДПС не підлягає оскарженню в порядку адміністративного судочинства та не підпадає під судову юрисдикцію взагалі, так як не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України (КАС/ВС, №560/495/19 від 13.02.2020р.)
як обґрунтовано зазначено судами, акт опису майна лише фіксує певний перелік майна та не є остаточним документом, зобов`язуючим до вчинення будь-яких дій. Складання акту опису, по суті полягає у викладенні/відображенні на паперовому носії певної інформації, що є фактично технічним процесом створення документа та завершальною стадією виконання організаційно-технічних дій по завершенню створення документу.
Детальніше
Стягнення пені за несвоєчасне відшкодування ПДВ (постанова П'ятого ААС від 18.02.2020р., у справі № 420/4671/19)
Передумовою для отримання платником податків належної йому суми бюджетного відшкодування з ПДВ є відображення органом ДФС в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування інформації про її узгодження.
Детальніше
Запит ДПС на проведення перевірки має містити, які саме недостовірні дані наявні у податкових деклараціях; відомості щодо конкретних фактів порушення платником податків податкового законодавства (КАС/ВС справа №520/2207/19 від 20 грудня 2019)
Системне застосування наведених норм дає підстави для висновку, що запит контролюючого органу про надання платником податків інформації та підтверджуючих документів повинен містити вказівку на чітко визначені обставини, які згідно з пунктом 73.3 статті 73 ПК є умовою звернення з таким запитом. Без зазначення в запиті конкретних фактів, які стали підставою для його направлення, платник податків об`єктивно позбавлений можливості надати відповідні пояснення та їх документальне підтвердження.
Детальніше
Дані НГО з Держгеокадастру для земель с/г призначення, є єдиною підставою для визначення розміру ставки ЄП 4 групи (ВС/КАС від 31.01.2020р. у справі №500/2430/18).
Натомість, аналіз, зроблений відповідачем, як органом, який реалізує державну податкову політику, або ж відповіді органів місцевого самоврядування, на які посилався відповідач, не є допустимими доказами того факту, що позивач використовує угіддя за напрямком «рілля», оскільки за приписами статей
Детальніше
Відшкодовані судові витрати не є додатковим благом та не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб і військовим збором (ДААС від 22.01.2020р. у справі №520/5925/19 )
Колегія суддів зазначає, що судові витрати можна визначити як законодавчо врегульовану сплату грошових коштів за рахунок сторін по справі, що пов`язана із необхідністю розгляду та вирішення адміністративним судом публічно-правового спору.
Детальніше
Взяття на облік платником ЄСВ адвоката, який провадить незалежну професійну діяльність, контролюючим органом за власною ініціативою шляхом встановлення «ознаки незалежної професійної діяльності» Порядком №1162 не передбачено. (№ 520/3939/19 )
Отже, для того, аби не сплачувати єдиний соціальний внесок, особі, яка провадить незалежну професійну діяльність необхідно знятися з обліку у контролюючих органах та виключити дані з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування як самозайнятої особи, оскільки саме факт обліку в такому реєстрі, як особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність слугує підставою для нарахування єдиного соціального внеску.
Детальніше
ВС/КАС: висловився щодо впливу декриміналізаці фіктивного підприємництва на розгляд податкових спорів (ВС/КАС, справа № 826/17813/18, 12.11.19)
ВС/КАС, зокрема, зазначив також що відповідно до ч. 6 ст. 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Детальніше
Якщо ФОП є одночасно найманим працівником, то ЄСВ за відсутності доходу від ФОП сплачувати не обов'язково. (Постанова КАС/ВС від 04.12.2019 р. №440/2149/19).
Особливістю цієї справи є нарахування сум єдиного внеску за період, протягом якого позивач не здійснював підприємницьку діяльність, не одержував дохід від такої діяльності, проте, за позивача, як працівника, сплачені суми єдиного внеску роботодавцем.
Детальніше
Безпосереднє стягнення надмірно сплачених податків з Держбюджету без попереднього подання контролюючим органом до органу казначейства відповідного висновку, Порядком №60 та №974/1597/499 не передбачено (20.12.2019 р. №826/17883/13-а)
Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції в судових рішеннях вірно посилались на те, що контролюючий орган, відповідно до вимог, зазначених в п. 43.5 ст. 43 ПК України та абз. другому п. 7 Порядку № 974/1597/499 повинен був не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Детальніше