0
2
691
25 листопада 2024 року сталася важлива подія, яка визначила нові правила гри для українських цивільних осіб, залучених до відсічі збройної агресії. Постанова Кабінету Міністрів № 1272 внесла корективи в Порядок застосування вогнепальної зброї цивільними під час воєнного стану. Ця новація — не лише юридична формальність, а й справжнє дзеркало нашого часу, коли межа між "цивільним" і "військовим" стає дедалі розмитішою.
Мабуть, у кожного, хто дізнається про це нововведення, виникає логічне запитання: чи доречно надавати право на зброю звичайним громадянам? І як це виглядає в порівнянні з досвідом інших країн?
По-перше, оновлений Порядок чітко встановлює: зброя має бути задекларована згідно із Законом "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України". Це означає, що мова йде не про хаотичне озброєння населення, а про контрольований процес.
По-друге, функції цивільних осіб зі зброєю обмежені завданнями захисту: охорона об'єктів, відбиття нападів, припинення злочинних дій або нейтралізація агресорів. Усі ці дії спрямовані на підтримку обороноздатності країни.
У світі є країни, які вже пройшли шлях, схожий на український. Наприклад, у Фінляндії, де кожен третій громадянин має дозвіл на зброю, законодавство дозволяє цивільним використовувати її для самозахисту або в надзвичайних ситуаціях, зокрема під час збройного конфлікту.
Ізраїль, країна з постійними викликами безпеки, давно інтегрувала цивільних осіб у систему національної оборони. Громадяни зі зброєю не лише захищають себе, а й активно допомагають військовим у критичних ситуаціях. Але там цей процес суворо регулюється, включаючи обов’язкове навчання, перевірки й обмеження щодо використання зброї.
І навіть США, де право на зброю закріплено Конституцією, показують приклади, коли озброєні цивільні зупиняли зловмисників у публічних місцях, рятуючи десятки життів.
Проте всі ці країни мають одну спільну рису: чіткий баланс між правом на зброю і відповідальністю за її використання.
Оновлений Порядок враховує реалії, у яких ми живемо. Умови війни змушують діяти швидко й ефективно. Наприклад:
Відбиття нападу на цивільні об'єкти. Уявімо, що звичайний громадянин охороняє будівлю, яка стала ціллю агресора. За новими правилами, він має право застосувати зброю для захисту.
Знищення техніки агресора. Тепер цивільні особи можуть знешкоджувати ворожу техніку, якщо вона використовується для нападів або пересування агресорів.
Захист життя і здоров’я. Якщо виникає загроза життю або здоров'ю якогось цивільного, його захисник також має право використати зброю.
Усе це регулюється законом, а значить, будь-яке зловживання підлягає розслідуванню.
Розуміючи всі переваги, не можна не згадати й про ризики. Що буде, якщо зброя потрапить у "неправильні" руки? Або як уникнути ситуацій, коли цивільний, захищаючись, порушує межі необхідної самооборони?
У цьому контексті ключовими стають:
Навчання. Без тренувань і чітких інструкцій важко очікувати адекватного використання зброї.
Контроль і звітність. Декларація зброї — це добре, але необхідно забезпечити механізми постійного моніторингу її використання.
Правова підтримка. Люди мають знати не лише про свої права, а й про відповідальність, яка настає за зловживання.
Як адвокат, я бачу в цьому законі більше плюсів, ніж мінусів. Звісно, кожен випадок — це індивідуальна історія, і лише практика покаже, наскільки ефективно працюють нові правила. Але сам факт, що цивільним дали право захищати свою країну не тільки словом чи працею, а й зі зброєю в руках, є свідченням великої довіри до них.
Це не лише нова сторінка нашого законодавства, а й потужний інструмент протистояння ворогу, який допомагає кожному з нас відчути себе частиною великої сили. І саме ми разом маємо зробити так, щоб ця сила стала переможною.
Захищаймо Україну з розумом і серцем.
Автор статті: Зенкін Дмитро Олександрович
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
540
Коментарии:
0
Просмотров:
446
Коментарии:
0
Просмотров:
421
Коментарии:
0
Просмотров:
456
Коментарии:
0
Просмотров:
417
Коментарии:
0
Просмотров:
502
Коментарии:
0
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.
"сам факт, що цивільним дали право захищати свою країну не тільки словом чи працею, а й зі зброєю в руках" - раніше це було заборонено?
В українському законодавстві раніше право на застосування зброї для захисту країни дійсно було обмежене переважно для військових формувань, правоохоронних органів та інших спеціалізованих структур. Звичайні громадяни могли брати участь у захисті країни через трудову мобілізацію, волонтерство або інші форми допомоги, але не мали права на легальне застосування зброї у військових діях чи для територіальної оборони. Проте із початком широкомасштабної збройної агресії проти України ситуація змінилася. У рамках національної мобілізації та створення системи територіальної оборони цивільним особам дозволили долучатися до захисту країни зі зброєю в руках у складі спеціально створених підрозділів, таких як добровольчі формування територіальних громад. Законодавчі зміни закріпили можливість озброєння цивільних осіб у певних умовах, зокрема в контексті захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності держави. Це рішення стало відповіддю на безпрецедентні виклики, перед якими опинилася країна, і водночас наклало додаткову відповідальність на кожного, хто отримав доступ до зброї. Йдеться про дотримання норм права, збереження громадського порядку та недопущення зловживань. Таким чином, це не було дозволено раніше в таких масштабах і в такому форматі, як зараз, що стало важливим кроком у забезпеченні обороноздатності України.
Ви уважно читали ці зміни? Бо я не бачу яким чином українець зможе задекларувати та отримати автомат, який він наприклад під час оборони Київської області "знайшов" та, який до цього належав окупанту - 1. це незареєстрована зброя в МВС, а значить не підлягає декларуванню - тільки вилучення 2. Це майже на 100 % знаряддя злочину і знову значить не підлягає декларуванню - тільки вилучення . І це стосується всієї зброї яка належала окупантам. Якщо ж зброя належала українському військовому то вона за цим військовим і є зареєстрованою і значить не підлягає декларуванню - тільки вилучення. А ще в законі зазначено, що особа як тільки знайшла зброю то має подзвонити негайно по 102 та протягом 24 годин здати її в поліцію - а як щодо тих, хто цю зброю знайшов в 2022 - 2024 роках до моменту набуття чинності цих норм. То в мене питання де Ви побачили плюси (крім того, що держава вилучить цю зброю) і наведіть будь ласка мені приклад при яких умовах українець зможе задекларувати знайдену зброю та потім залишити її у себе на період дії воєнного стану для відсічі ворога?
Ваше запитання порушує низку важливих аспектів, які варто проаналізувати. Постанова Кабінету Міністрів №1272 дійсно вносить важливі зміни в порядок обігу та застосування зброї цивільними під час воєнного стану. Проте є декілька ключових моментів, які ускладнюють можливість декларування знайденої зброї та її законного використання. Чому знайдена зброя не може бути задекларована та залишена у власності? Зброя, знайдена в окупантів або незаконно придбана: Незареєстрована зброя, незалежно від того, ким вона була залишена — окупантом чи іншою стороною, — у правовому полі України вважається нелегальною. Вона автоматично підпадає під вилучення, оскільки: Це незареєстрований об’єкт, який не має жодної історії законного володіння. У багатьох випадках така зброя може бути частиною кримінальних розслідувань як знаряддя злочину (наприклад, використання окупантами для скоєння військових злочинів). Відповідно до нових норм, знайдена зброя повинна бути негайно передана до правоохоронних органів (зокрема, поліції), що виключає можливість її подальшого декларування або використання цивільними. Зброя, що належить українським військовим: Така зброя залишається власністю військових формувань і зареєстрована в їхніх облікових реєстрах. Використання цієї зброї цивільними також є незаконним, навіть якщо вона залишилася на території після бойових дій. Тимчасовий статус нововведень: Постанова стосується винятково зброї, яка була офіційно видана державою або отримана за погодженням із державними органами. Ніяких механізмів легалізації раніше знайденої зброї (наприклад, у 2022-2024 роках) не передбачено. Чи є плюси від Постанови? Основний плюс цієї ініціативи полягає в тому, що вона: Уніфікує та врегульовує обіг зброї серед цивільних у межах воєнного стану. Забезпечує контроль держави над легальним використанням зброї, що мінімізує ризики її незаконного застосування. Дозволяє державним органам швидше ідентифікувати джерела зброї, запобігаючи її використанню у кримінальних цілях. Однак для цивільних, які хочуть залишити знайдену зброю у власності, це створює більше обмежень, ніж можливостей. Умови, за яких цивільний може декларувати та залишити знайдену зброю Наразі можливість зберегти знайдену зброю у власності є радше теоретичною, ніж реальною. Для цього необхідно, щоб: Зброя була офіційно зареєстрована через правоохоронні органи. Це можливо лише за умови, що: Зброю отримано за погодженням із державними органами, наприклад, через мобілізацію чи у складі територіальної оборони. Особа має право володіння вогнепальною зброєю відповідно до чинного законодавства (військовослужбовці, співробітники територіальної оборони тощо). Зброя була не знайдена, а видана органами держави відповідно до законних процедур. Таким чином, знайдена зброя, навіть якщо була виявлена до ухвалення Постанови, підлягає виключно вилученню, а не декларуванню. Що з тими, хто знайшов зброю до змін у законодавстві? Законодавство не встановлює окремих умов для зброї, знайденої до ухвалення Постанови. Усі такі випадки підпадають під загальні норми: Знайдену зброю потрібно здати в правоохоронні органи протягом 24 годин. Якщо це не було зроблено вчасно, особа ризикує бути притягнутою до відповідальності за незаконне зберігання зброї, навіть якщо зброя не використовувалася у злочинних цілях.
Хоча Постанова №1272 покликана врегулювати обіг зброї серед цивільних під час воєнного стану, вона створює значні обмеження для осіб, які знаходять незареєстровану зброю. Фактично, такі знахідки підлягають лише вилученню. Єдиний спосіб легально володіти зброєю для цивільного — це отримати її через державні органи за встановленими процедурами. Законодавство в цьому контексті захищає громадську безпеку, однак воно може залишити без відповідей питання тих, хто вже володіє знайденою зброєю з попередніх років.
Щодо того. що "Постанова стосується винятково зброї, яка була офіційно видана державою або отримана за погодженням із державними органами." - то з цим не можу погодитися так як згідно ст. 1 цього закону "Стаття 1-1. Цивільна особа, яка знайшла вогнепальну зброю (тобто НЕ ОТРИМАЛА у встановленому порядку, а знайшла) Щодо того, що "Наразі можливість зберегти знайдену зброю у власності є радше теоретичною, ніж реальною." та "знайдена зброя, навіть якщо була виявлена до ухвалення Постанови, підлягає виключно вилученню, а не декларуванню." та "Якщо це не було зроблено вчасно, особа ризикує бути притягнутою до відповідальності за незаконне зберігання зброї, навіть якщо зброя не використовувалася у злочинних цілях." - повністю погоджуюсь з Вами.
Ваша позиція заслуговує на увагу, і наведене посилання на статтю 1-1 Закону є важливим аргументом. Дійсно, положення цього закону визначають певні аспекти, які можуть суперечити твердженню про те, що Постанова стосується лише зброї, офіційно виданої чи отриманої за погодженням із державними органами. Згідно з статтею 1-1, цивільна особа, яка знайшла вогнепальну зброю, отримує специфічний правовий статус. Це свідчить про те, що законодавець передбачив і такі обставини, коли зброя може опинитися у розпорядженні особи не через офіційний механізм отримання, а шляхом випадковості чи іншого неконтрольованого процесу, наприклад, унаслідок воєнних дій чи інших кризових ситуацій. Чому аргумент про "знайдену зброю" має значення? Юридичне регулювання знайденої зброї: Закон визнає існування ситуацій, коли зброя потрапляє до цивільної особи поза межами офіційного отримання. У таких випадках важливо не лише визначити факт володіння зброєю, але й забезпечити її належний облік, використання або передачу відповідним органам. Законодавець врахував ці аспекти, запровадивши процедури, які стосуються саме знайденої зброї. Постанови і їхній зв’язок із законом: Постанови мають відповідати загальній концепції та нормам закону. Якщо закон передбачає випадки "знаходження зброї", то постанова не може обмежуватися лише зброєю, що була офіційно видана чи отримана за погодженням. Ігнорування норми закону про знайдену зброю в рамках Постанови може створювати правовий вакуум для значної кількості реальних випадків. Практична важливість: У період війни чи іншої кризи ситуації з виявленням зброї цивільними особами стають частими. У таких випадках законодавство має діяти чітко і передбачати всі можливі ситуації, включаючи ті, що не регулюються офіційними механізмами видачі чи погодження. Відсутність у Постанові норм, що враховують знайдену зброю, може призвести до неправомірного трактування таких випадків і суперечності між законом та підзаконним актом. Чи є обмеження для знайденої зброї? Хоча факт знахідки зброї закон визнає, це не означає, що особа автоматично набуває повного права на її володіння. У таких випадках встановлюється обов’язок: Негайно повідомити відповідні органи про знахідку. Передати зброю для подальшого обліку чи використання за визначеними державними процедурами. Однак це не скасовує того факту, що знайдена зброя вже підпадає під дію законодавства і Постанова має враховувати цей момент.
Це просто ще одна мертво народжена Постанова( Вона не надає жодних підстав та сенсів цивільним особам приносити знайдену зброю до поліції для декларування. Краще знайдену зброю не помічати) До кращих часів. Тільки варто запам'ятати, де вона ховається)